Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський Університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
6
Дата випуску:
14.02.1959
Дата завантаження:
02.07.2024
Сторінок:
4
Мова видання:
Українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна Наукова Бібліотека ХНУ імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

К« 6 (960) Субота, 14 лютого 1959 р. (Ціна 20 коп. Рішення партійного з ’ їзду схвалені. Завдання — виконати їх. Мітинг в Ленінській аудиторії 9 лютого в Ленінській аудито ­ рії університету відбувся мітинг, лрисвячений підсумкам позачерго ­ вого XXI з ’ їзду КПРС. — З величезним піднесенням зу ­ стрів радянський народ рішення XXI з ’ їзду, який накреслив гран ­ діозну розгорнуту програму кому ­ ністичного будівництва, — сказав, відкриваючи мітинг, секретар пар ­ тійного комітету О. О. Кучер. — Колектив нашого університету ра ­ зом з усім радянським народом готовий виконати величчі завдан ­ ня, поставлені партією. Зустрінутий оплесками, слово бере почесний гість мітингу, ДІ – легат XXI з ’ їзду, директор Полі ­ технічного інституту ім. Леніна Михайло Федорович Семко — Велике щастя випало на мою долю, товариші, — бути в складі делегації харківських ко ­ муністів на з ’ їзді. Неможливо пе ­ редати радісне почуття, ту уро ­ чисту і душевну обстановку, в якій тривав з ’ їзд від початку до кінця. Хто б не виступав — ро ­ бітники чи селяни, передовики найрізноманітніших галузей на ­ родного господарства — всі вони говорили, як на конкретній ділян ­ ці буде виконано і перевиконано те, що намічено. Доповідь Микити Сергійовича Хрущова, виступи делегатів, хід 3 ’ ї 3 ду — все ц Є розширило межі контрольних цифр розвитку на ­ родного господарства, зробивши з ’ їзд однією з найважливіших віх на шляху до комунізму. А як не гордитися нам, праців ­ никам наукових установ, тією величезною увагою, що була при ­ ділена на з ’ їзді розвиткові радян ­ ської науки, вищої школи! Щирою подякою, свідченням нерушимої дружби між народами прозвучали на з ’ їзді виступи представників комуністичних і ро ­ бітничих партій країн демокра ­ тичного табору і всього світу. І це також сповнювало нас гор ­ дістю за рідну Батьківщину, ві ­ рою в перемогу комунізму. З ’ їзд був яскравою демонстра ­ цією миролюбності нашої могут ­ ньої країни, всього соціалістично ­ го табору. Зараз всі радянські люди за ­ мислюються над тим, який внесок зробити у здійснення величних планів семирічки. Для нас, працівників науки, відповідь є такою: розвивати ши ­ роким фронтом і теоретичні до ­ слідження, і дослідження, які вже сьогодні можуть сприяти техніч ­ ному прогресу промисловості. Бурхливими оплесками зустріча ­ ють присутні появу на трибуні заслуженого діяча наук вченого- біолога нашого університету Во ­ лодимира Миколайовича Нікітіна. Він говорить про величезне єд ­ нання сердець ! думок народних з партією, яке проявилося під час з ’ їзду. — Ніколи ще країна не бачила серед делегатів з ’ їзду, поруч з ро ­ бітниками, селянами такої кіль ­ кості видатних вчених Радянсько ­ го Союзу, як на XXI. Глибокий зміст в цьому — адже наша ра ­ дянська наука стає великою учас ­ ницею комуністичного будівни ­ цтва. Провідною думкою виступів студентки історичного факульте ­ ту Мальшинової, доцента філоло ­ гічного факультету М. І. Кенігс ­ берг, члена комітету комсомолу В. Галузи та декана радіофізич ­ ного факультету О. І. Терещенка було гаряче схвалення рішень з ’ їзду, готовність досягти нових успіхів в науковій, навчальній та громадсько-корисній роботі. Філологи виконають свої завдання Історичний позачерговий XXI з ’ їзд партії накреслив величний план розгорнутого будівництва комунізму, шляхи мирного роз ­ витку міжнародного життя, здійс ­ нюючи прагнення і мрії всього прогресивного людства. Величезна увага на з ’ їзді була приділена розвиткові радянської науки, яка покликана відіграти значну роль в здійсненні семирічного плану. Очевидна і зрозуміла роль точ ­ них наук і техніки. Разом з тим в рішеннях з ’ їзду підкреслена все зростаюча у наступному семиріччі роль суспільних наук. Науковці філологічного факуль ­ тету вбачають свої основні зав ­ дання в тому, щоб рішуче підви ­ щити якість підготовки спеціалі ­ стів, поширити і поглибити нау ­ кову роботу, на факультеті. Перетворюючи в життя розроб ­ лені партією заходи по перебудо- щ вищої школи, особливо по зміц ­ ненню зв ’ язків вузів з життям, з практикою, ми повинні забезпечи ­ ти підготовку спеціалістів-філоло- гів, що володіють сучасними нау ­ ковими знаннями і широким гро ­ мадсько-політичним і культурним кругозором, спроможних працю ­ вати творчо, самостійно розв ’ язу ­ вати складні чергові завдання па ­ вукового і культурного прогресу в інашій країні. Серйозна увага по- івинна бути приділена питанням іпедагогічної майстерності, і цього і вирішального підвищення якості і підготовки філологів можна ідосягти лише при умові розгор- ітання наукової роботи на факуль- ітеті. і Нема сумніву, що колектив уні- іверситетських філологів, який має ізначні наукові традиції і педаго ­ гічний досвід підготовки молодих : фахівців, з цими складними і від- іповідальними завданнями спра- івиться з честю. М. ЛЕГАВКА, зав. кафедрою російської літератури. 1-го березня — вибори до Верховної Ради УРСР та місцевих Рад Ми називаємо імена найкращих На факультетах нашого універ ­ ситету пройшли урочисті збори. Викладачі, співробітники, студен ­ ти зібрались, щоб висунути кан ­ дидатури кращих в депутати міс ­ цевих Рад. їм народ довірить ве ­ лику і відповідальну справу — здійснювати радянську владу, вла ­ ду справді народну. Виборці одностайно ухвалили висунути кандидатури секретаря обкому партії А. Д. СКАБИ, се­ кретаря Дзержинського райкому партії Г. П. КРАВЧЕНКО, заві­ дуючого відділом обкому партії Ф. А. ПРИХОДЬКА, секретаря парткому університету О. О. КУ ­ ЧЕРА, науковців нашого універ ­ ситету Е. С. ХОТИНСЬКОГО, С. М. КОРОЛІВСЬКОГО, Г. І. ГОРНОСТАЄВОЇ, Н. М. ШЕВ ­ ЧЕНКО, О. к. КЛІМЕНКО, Е. О. ЄЗЕРСЬКОЇ. Справа за організаторами Цей рік, як ніколи, багатий на видатні події в житті радянських людей. Контрольні цифри розвит ­ ку народного господарства, поза ­ черговий XXI з ’ їзд КПРС, Все ­ союзний перепис населення — ко ­ го не хвилюють ці історичні по ­ дії! Кожний, будь-то робітник, інженер, вчений або колгоспник — • всі хочуть і повинні бути в курсі великих справ нашої Батьківщи ­ ни. Ось чому обов ’ язково відмін ­ ною повинна бути сьогодні діяль ­ ність агітатора. Можна сміливо сказати, що з цим складним і відповідальним завданням студенти географічного факультету Олійник, Колота, До- ненко, Довбня справляються доб ­ ре. Вони працюють у гуртожитку серед родин будівників універси ­ тету. Дільниця важка. Але чим важче, тим цікавіше. Такий девіз комсомольців. Переходячи з квар ­ тири в квартиру, агітатори розпо ­ відають будівникам про грандіоз ­ ні плани семирічки, про політичне і господарське значення Всесоюз ­ ного перепису населення, про хід і рішення XXI з ’ їзду КПРС, про те, як ці рішення схвалюються всім народом країни. Часто-густо зав ’ язуються бесіди про мисте ­ цтво, науку, іноді виборці про ­ сять допомогти у вирішенні різ ­ них особистих справ. Так, агітатори географічного фа ­ культету в більшості своїй пра ­ цюють успішно. Але результати були б значно кращими, якби старший агітатор т. Майківська приділяла більше уваги організа ­ ційним питанням. Чому збори ви ­ борців призначаються не на неді ­ лю, а на суботу, коли після тру ­ дового дня і домашніх справ не кожний може на них з ’ явитися? Чому, на агітпункті після лекцій ніколи не організуються цікаві виступи самодіяльності, а лише 3 — 4 номери невисокої якості? На ­ віть телевізійні передачі виборці не можуть спокійно подивитись: в одній кімнаті і телевізор, і агіта ­ тори, які перевіряють списки ви ­ борців, — в кімнаті стоїть стра ­ шенний шум. Щоб робота агітатора була пов ­ ноцінною, слід усунути всі ці не ­ доліки. В цьому агітаторам по ­ винні допомогти партійна органі ­ зація факультету та господарча частина університету. В. СИДОРЕНКО, Чудові перспективи ЗУСТРІЧ З ДЕПУТАТОМ До клубу гуртожитку, , що по проспекту Леніна, 20, зібрались виборці. З великою увагою про ­ слухали вони звіт свого депу ­ тата А. Д. Скаби. Секретар обкому партії Андрій Данилович Скаба говорить про історичні рішення XXI з ’ їзді: партії, з ’ їзду будівників кому ­ нізму. Він розповідає про великі трудові подвиги радянського на ­ роду, про славні справи наших земляків. З кожним роком зростає про ­ мислова могутність індустріаль ­ ного Харкова, прикрашається рідне місто. Асфальтуються ву ­ лиці, підіймаються нові житлові будинки, нові магазини, їдальні, дитячі садки, газифіковано 32 тисячі квартир, побудовані нові школи. Але є ще і недоліки. Так, у міських їдальнях . все ще недо • статньо уваги приділяють готу ­ ванню смачної, різноманітної їжі; все ще не вирішена житлова проблема, погане водопоста ­ чання. Семирічний план, затвердже ­ ний XXI з ’ їздом, поставив гран ­ діозні завдання і перед трудів ­ никами нашого міста. Намічаєть ­ ся побудувати понад три мільйо ­ ни кв. метрів житлової площі і на будівництво вже асигновано 110 мільйонів карбованців. При ­ чому майже половина цієї площі буде побудована на Павловому полі, яке через деякий час пере ­ твориться на найкрасивіший ра ­ йон міста. Остаточно вирішиться проблема водопостачання, будуть обводнені ріки Харкова, газифі ­ ковано багато тисяч квартир, по ­ будовано нові кінотеатри, го ­ телі. ■Семирічний план схвалений усім народом, і трудівники Хар ­ кова повні рішучості виконати його за п ’ ять років. Наприкінці зустрічі відбувся концерт силами університетської художньої самодіяльності. ГЕРОЇЧНІ СПРАВИ МОЛОДИХ ТРУДАРІВ : Ставши на трудову ; вахту на честь XXI з ’ їз- іду партії, ткаля шовко- івого Дарницького комбі- інату Алла Киревіна си ­ стематично виконує ден- іні норми на 160 процен- ітів, випускаючи 96 про- іцентів продукції першим сортом при плані 77 про ­ центів. На фото: Алла Киреві- да. і (Фотохроніка РАТАУ). Комсомольці заводу «Ростсель- маш» вирішили в подарунок XXI з ’ їзду КПРС у позаурочний час виготовити необхідні деталі і зі ­ брати 21 самохідний комбайн, а зароблені гроші передати у фонд миру. Молоді патріоти дотримали сво ­ го слова. Нещодавно з головного конвейєру зійшов двадцять пер ­ ший комбайн. На фото: самохідні комбайни, зібрані у подарунок XXI з ’ їзду КПРС. Фото В. Турбіна. (Фотохроніка ТАРС). ,ПАРТІЙНЕ ЖИТТЯ ЗА КРАЩИЙ СТАН ПОЛІТИКО-ВИХОВНОЇ РОБОТИ Ухвалили — більше ініціативи Па філологічному факультеті відбулися відкриті партійні збори, присвячені обговоренню стану по ­ літико-виховної роботи на фа ­ культеті. — Наші відкриті партійні збо ­ ри відбуваються в період роботи позачергового XXI з ’ їзду КПРС, говорить доповідач, член партій ­ ного бюро тов. Коломієць. — З ’ їзд з ленінською далекоглядністю за ­ твердить семирічний план розвит ­ ку народного господарства СРСР — грандіозний план розгорнутого будівництва комунізму. Завдан ­ ня. що стоять перед нами у зв ’ яз ­ ку з виконанням рішень з ’ їзду, вимагають покращення старих форм політико-виховної роботи і відшукання нових, більш дійових до сучасної епохи. Дещо в цьому напрямку ми вже зробили. При ­ клад цього — зустріч викладачів та студентів з керівником брига ­ ди комуністичної праці Олегом Топчієм, екскурсія на ХТЗ, засну ­ вання з ініціативи студентів НІ курсу російського відділення іуртка (‘Література в маси», що вже підготував шість доповідей на літературні теми. Цим ново ­ введенням в галузі політико-ви ­ ховної роботи треба забезпечити всебічну підтримку з боку всіх громадських організацій. На порядок денний треба ста ­ вити і таке питання, — продовжує доповідач, – як участь усіх без винятку студентів, що мають ста ­ ти вчителями, у роботі шкільних піонерських організацій з метою набуття відповідних знань та на ­ виків роботи з учнями. Як негативні сторони в політи- го-виховній роботі, доповідач від ­ значає випадки ще недоброякісної підготовки окремих агітаторів до нолітгодин, несерйозне ставлення деякої частини студентів до цього заходу. Зазначається в доповіді і те, що не всі студенти знайшли своє місце в громадсько-політич ­ ному житті факультету. Гасло – Жити і працювати ио-комуні- стичному», — говорить допові ­ дач, — ми повинні втілювати у ко ­ рисні, потрібні, конкретні спра ­ ви. Першим в обговоренні взяв сло ­ во А. 0. Колодяжний: – В доповіді М. С. Хрущова на XXI з ’ їзді КПРС- — сказав він, проблема виховання ставиться в комуністичному широкому плані. Для нас це має особливе значен ­ ня, бо ми самі готуємо майбутніх вихователів. – викладачів. Отже, першочерговими завданнями в по- літико-виховній роботі на філфаці є глибоке вивчення постанов XXI позачергового з ’ їзду КПРС як ви ­ кладацьким складом, так і • сту ­ дентами,. поліпшення наочної агі- тації матеріалів з ’ їзду, більш якісна підготовка і проведення політгодин. Викладачі – агітатори мусять вивчати студентів своїх академічних груп з метою пізнан ­ ня їхніх ділових і політичних якостей. М. Ю. Епштейн висловлює дум ­ ку про те, що недоліки в політи- ко-виховній роботі можуть бути ліквідовані при активній співдії викладацького і студентського ко ­ лективу. Він звертає увагу агіта ­ торів на індивідуальну роботу з кожним студентом. — Ми, викла ­ дачі, — говорить комуніст М. Ю. Епштейн, — повинні жити жит ­ тям студентів, бо в групах іноді ставляться актуальні питання, а приймаються рішення під час не ­ вірні. У виступі Г. М. Дмитренко про ­ лунав заклик до постійної бороть ­ би партійної організації факуль ­ тету, комсомольської організації з проявами міщанства в студент ­ ському середовищі. Вона гово ­ рить, що мимохідь не слід прохо ­ дити повз таких студенток, як Мамчур, Олейнікова. Демченко. М. Г. Зельдович вносить пропо ­ зицію використати внутрішні ре ­ зерви серед викладацького колек ­ тиву кафедр з метою введення ще двох агітаторів на курсі і пропо ­ нує цю новину запровадити вже з другого семестру цього навчаль ­ ного року, що, як він зазначає, принесе значну користь у полі- тико-виховній роботі. Зупинився він і на діяльності теоретичного семінару, відзначивши покращен ­ ня його роботи. Значне пожвавлення літератур ­ ного життя на факультеті відмі ­ чає Ф. І. Луцька. Перший курс російського відділення видавав га ­ зету «Подснежник», другий ро ­ сійський — журнал «Знтузиаст», на третьому російському заснова ­ но гурток «Літературу в маси», студенти гуртожитку на Толка- чівні видають журнал «Промінь». Тов. Луцька відзначає незадовіль ­ ний стан художньої самодіяльно ­ сті на факультеті і вказує, що комсомольському бюро слід невід ­ кладно і дійово зайнятись цим пи- ганням. Вона пропонує давати змогу студентам проявляти ініці ­ ативу, добру і корисну, але й більше вимагати. Секретар комсомольського бю ­ ро факультету Л. Трощанівська звертає увагу партзборів на при ­ чини незадовільного стану худож ­ ньої самодіяльності, а саме: по ­ трібні керівники гуртків, органі ­ зація комісії з викладачів тощо. Вона закликає викладачів брати активнішу участь у проведенні літературних диспутів. На низький рівень факультет ­ ської стіннівки «Горьковець» вка ­ зує комуніст Л. Я, Лівшиц. 0. М. Фінкель пропонує до те ­ матики факультетського лекторію включити лекції на музичні те ­ ми. Майбутнім вчителям конче необхідно розбиратись у музич ­ них творах як класиків, так і су ­ часних композиторів. II. А. Моргун вказує, що ви ­ кладачі — центральна постать на факультеті. На них лежить від ­ повідальна робота і обов ’ язки по формуванню політичної свідомо ­ сті у студентів. Постійною і на ­ дійною опорою викладачів повин ­ на бутіб комсомольська організа ­ ція факультету. Всі виступи на відкритих пар ­ тійних зборах філфаку свідчили про турботу і прагнення покра ­ щити стан політичного виховання студенства. В розгорнутому рішенні, прий ­ нятому на зборах- відзначено не ­ доліки у політико-виховній роботі та накреслені конкретні заходи до їх усунення. В. ГРИДА. Нехай у кожного буде значок „складено “ ! Про новий комплекс „Готовий до праці і оборони СРСР “ 27 років тому, за ініціативою Ленінського комсомолу, було вве ­ дено комплекс ГПО як основу на ­ шої радянської системи фізично ­ го виховання. За цей час. міль ­ йони молоді оволоділи нормати ­ вами комплексу, набули спортив ­ них навичок, які успішно вико ­ ристовували в часи Великої Віт ­ чизняної війни. В процесі оволодіння нормати ­ вами ГПО виявились здібні тала ­ новиті спортсмени, які незабаром стали чемпіонами і рекордсмена ­ ми СРСР і світу. Це легкоатлети Г. і С. Знаменські, В. Куц га ін ­ ші. Однак за останній час послабла увага до комплексу ГПО, його зміст уже не відповідає новим потребам всебічного фізичного ви ­ ховання, не задовольняє спортив ­ ні інтереси молоді. З 1 січня 1959 року почав діяти новий комплекс ГПО, оцін ­ ка результатів якого вперше буде провадитись за очковою табли ­ цею. Включення до нормативу ново ­ го комплексу ГПО таких видів, як парашутизм, альпінізм, воло ­ діння мотором, складання усіх норм тільки в процесі змагань значно посилює його спортивну спрямованість і підвищує прак ­ тичне значення. В новому комплексі ГПО перед ­ бачено три ступеня. Перший — для дівчат і хлопців 14 — 15 років, так зване БГПО. Перший ступінь ГПО для юнаків і дівчат 10 – 18 років. Другий ступінь для чолові ­ ків і жінок з 19 років. Щоб одер ­ жати перший ступінь ГПО, юна ­ кам необхідно набрати 240 очок, дівчатам — 200. Для одержання ГПО другого ступеня необхідно набрати чоловікам 278 очок, жінкам — 225. Для одержання значка ГПО другого ступеня «на відмінно» чоловіки повинні до ­ могтись 500 очок, жінки — 400. Ці очки набираються при скла ­ данні 14 видів спорту для дівчат і жінок і 16 для юнаків і чо ­ ловіків. Товариші студенти, товариші комсомольці! Країна чекає на вас, молодих спеціалістів, бадьорих, енергійних, сміливих. Ви підете до шкіл і на підприємства, несіть у життя не тіль ­ ки високі знання з своєї спеціальності, але й гаряче захоплення спортом! Виховуйте з своїх учнів здорових і красивих людей нового суспіль ­ ства- гідних цього суспільства і готових у будь- яку хвилину його захистити! Увагу науковцям-геологам! «Семирічний план відкриває перед нашими вченими і науковими закладами найширше коло діяльності. Є де застосувати сили і знання! …Великі завдання, як відзначалося в тезах, ставляться перед уче ­ ними, що працюють в галузі хімії, металургії, геології, …та в інших галузях». З доповіді М. С. Хрущова на XXI з ’ їзді КПРС Вчені-геологи Харківського уні- ерситету, як і весь радянський арод, намагаються внести свій клад у справу виконання за ­ дані, семирічного плану. Геоло- ічна школа Харківського універ- итету створена в середині мину- ого століття видатними вченими рофесорами Борисяком, Туровим, еваковським, відзначає зараз 00-річчя своєї діяльності. Поряд з традиційною томатн ­ ою харківських геологів — ви- чення геологічної будови і над- ових багатств території велико- о Донецького басейну, — зараз юзроблюються деякі нові пробле- и, пов ’ язані з дослідженням ма- еріалів, зібраних із значно біль- юї території нашої країни. Гру- а геологів – літологів, якою ке- ує професор М. В. Логвиненко, авершує значну роботу, присвя- ену вивченню складу і умов творення гірських порід, з яких кладаються так звані тавричні юрмації Криму. Виконання цієї еми подасть значну допомогу праві проведення докладної гео ­ логічної зйомки, розвідки корис ­ них копалин. Значного успіху домоглась за останній час кафедра палеонтоло ­ гії, яка займається вивченням залишків деяких безхребетних організмів, що зустрічались у ме ­ зозойських відкладинах Європей ­ ської частини СРСР. На цій ос ­ нові кафедра палеонтології зай ­ мається розробкою теоретичних проблем взаємозв ’ язку організму і середовища, внутрівидових ка ­ тегорій та ін. У тісному співробітництві з геологами Харківського філіалу ВНІІГАЗ доценти В. П. Макри дін та Н. Є. Канський розробили детальну стратиграфічну схему карських відкладень Дніпровсько- Донецької впадини та північно- західної окраїни Донецького кря ­ жу, які являються перспективни ­ ми областями для розшуків наф ­ тових та газових родовищ. Зараз геологічний факультет вживає енергійних заходів для здійснен ­ ня госпрозрахункової науково-до ­ слідної тематики. Все це говорить про те, що геологи Харківського університе ­ ту включились у виконання зав ­ дань 7-річного плану. Однак об ­ сяг робіт ще невеликий. На жаль, геологічний факультет не одер ­ жує необхідної допомоги для по ­ ширення науково-дослідницької роботи від ректорату універси ­ тету. На всіх кафедрах факуль ­ тету відчувається гостра нестача допоміжного персоналу, лаборато ­ рії все ще й досі не обладнані необхідними приладами. В хіміч ­ ній та інших лабораторіях не пра ­ цює витяжна система. Незважаючи на неодноразові прохання, протягом трьох років геологічний факультет не може домогтись одержання хоча б од ­ ного рентгенівського апарату. Найвужче місце у науково-до ­ слідній роботі факультету — про ­ ведення експедицій, їх організа ­ ція. Протягом все тих же трьох років експедиції, як пра ­ вило, не дають достат ­ ніх результатів через те, що їх організація на низькому рівні, здійсни ­ ти експедиції по-справж ­ ньому немає можливості. Нема автомашини своєї, а якщо дає госпчастина, то лише на корот ­ кий строк. Приклад інших університетів доводить, що геологічний факуль ­ тет повинен мати одну-дві авто ­ машини, забезпечені і обладнані спеціально для польових дослід ­ жень. Все це дуже серйозні моменти, які заважають науковцям-геоло ­ гам широко розгорнути свою ді ­ яльність, гальмують їхню працю. Нещодавно партійний комітет університету заслухав питання про стан науково-дослідницької роботи на геологічному факуль ­ теті і про заходи щодо її поліп ­ шення. Зараз необхідно домогтись, щоб рішення партійного комітету, які передбачають в першу чергу роз ­ гортання госпрозрахункової те ­ матики і подання істотної допо ­ моги факультету з боку ректо ­ рату, були втілені В ЖИТТЯ У найближчий час. Колектив геологічного факуль ­ тету, безумовно, може і повинен внести значний вклад у справу виконання всенародного плану і продовжити славні традиції Хар ­ ківської школи геологів. 0. КЛИМОВСЬКА, наш власкор. Теоретичний семінар викладачів З ЗО жовтня 1958 р. працює на фізико-математичному факультеті теоретичний семінар по вивченню історії Кому ­ ністичної партії Радянського Союзу. Керівник семінару — до ­ цент Ю. М. Бадіян. Члени семінару — – викладачі і співробіт ­ ники факультету. Вже. відбулось сім занять. Спеціальне заняття присвячу ­ валось обговоренню тез доповіді М. С. Хрущова на XXI з ’ їзді КПРС. На одному з останніх занять з цікавою доповіддю «За ­ хист і розвиток Леніним філософії марксизму у роки столи- пінської реакції» виступив тов. Гуліда. Доповідь викликала жваве обговорення. І. ЄФРЕМОВА, власкор. <ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 2, 14 лютого 1959 р. ■В ,«НЕОБХІДНОЮ ТЕОРЕТИЧНОЮ ПЕРЕДУМОВОЮ ДЛЯ ПІДНЕСЕННЯ МЕДИЧНОЇ НАУКИ, А ТАКОЖ ДЛЯ СІЛЬ ­ СЬКОГОСПОДАРСЬКИХ НАУК Є РОЗВИТОК БІОЛОГІЇ». (З тез доповіді тов. Хрущова на XXI з ’ їзді КПРС). 150 РОКІВ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ ЧАРЛЬЗА ДАРВ1НА Чарльз Дарвин ВЕЛИКИЙ ПРИРОДОЗНАВЕЦЬ С ЕРЕД людей, що мали вели ­ кий вплив на прогрес науки, почесне місце належить сла ­ внозвісному англійському приро ­ дознавцю Чарльзу Дарвіну. Своєю теорією еволюції органіч ­ ного світу Дарвін зробив вели ­ чезний переворот у природознав ­ стві. Сто років тому — у 1859 ро ­ ці — вийшла основна праця вче ­ ного «Походження видів», і в по ­ дальшому увесь справжній про ­ грес біології і близьких до неї галузей геології і палеонтології нерозривно пов язаний з дарві ­ нізмом. В чому ж зміст перевороту, який зробив Дарвін у природо ­ знавстві, перетворивши біологію у справжню науку? До середини XIX сторіччя біо ­ логія, незважаючи на значні успі ­ хи, все ще знаходилась в тисках метафізики, ідеалізму і теології. Будова живих істот, їх функції, пристосованість до умов життя, географічне розповсюдження та інші особливості організму ба ­ гатьма авторитетними біологами XVIII і початку XIX сторіччя пояснювалися з позицій ідеалізму і теології. Спроби прогресивних вчених Ламарка, Бюффона, видатного російського зоолога і палеонто ­ лога Рулье пояснити сучасний світ тварин і рослин як результат істо ­ ричного розвитку ЖИВИХ істот не мали успіху, хоча й підірвали ус ­ тої метафізики. Тільки геніальному Ч. Дарвіну вдалося звільнити біологію від метафізики і теології, поставити її на науковий грунт. В. І. Ленін, високо оцінюючи науковий подвиг вченого, вказу ­ вав, що Дарвін поклав кінець поглядам на види тварин і рослин як випадкові, богом створені, не ­ змінні, і вперше поставив біоло ­ гію на науковий грунт, встановив ­ ши мінливість видів і спадкоєм ­ ність між ними. Високо оцінювали позитивні сторони вчення Дарвіна Маркс і Енгельс, розглядаючи теорію англійського вченого як природно- наукову основу діалектичного ма ­ теріалізму. У своїх основних творах Дар ­ він розвиває і обгрунтовує вели ­ чезним фактичним матеріалом ос ­ новні положення еволюційної тео ­ рії — доведення реальності ево ­ люційного процесу; вчення про матеріалістичні фактори, рушійні сили еволюції — мінливість, спад ­ ковість, боротьбу за існування і добір; вчення про органічну до ­ цільність; про дивергентний харак ­ тер видоутворення і прогресивний напрямок еволюції. Теорія Дарвіна відповіла на всі важливі питання біології XIX сторіччя і стала науковою осно ­ вою для корінної переробки всіх галузей біології і сільськогоспо ­ дарської науки. Величезний вне ­ сок у розповсюдження дарвініст- ських ідей і розвиток біології на дарвінівській основі внесли видат ­ ні представники російської науки. Полум’яний борець за дарвінізм К. А. Тімірязев створює еволю ­ ційну фізіологію рослин і збага­ чує вітчизняну агрономічну нау ­ ку. І. М. Сєченов та І. П. Павлов творчо розвивають матеріалістич ­ ну фізіологію тварин і людини, керуючись ідеями Дарвіна. Дар ­ вінізм успішно розвивають видат ­ ні російські вчені Мечніков, бра ­ ти Ковалєвські, академіки Севєр- цев, Комаров та інші вчені в галузі зоології, морфології, емб ­ ріології, ботаніки. Дарвінізм став керівним принципом у вітчизня ­ ній зоотехнічній науці, рослинниц ­ тві, селекції. На новий вищий ступінь піднято дарвінізм в ре ­ зультаті чудової діяльності вели ­ кого перетворювача природи І. В. Мічуріна. Мічурінське вчення, як бойовий матеріалістичний напрямок су ­ часної біології, успішно розвива ­ ється Т. Д. Лисенком та іншими вченими і практиками-мічурінця- ми, воно стало міцною теоретич ­ ною основою для плодотворного розвитку сільськогосподарської науки і практики. Вчення Дарвіна розвивається і в стінах Харківського універси ­ тету. Серйозний внесок у розвиток дарвінізму зробив своїми дослід ­ женнями відомий зоолог П. П. Сушкін. Видатний вчений Нагорний О. В. і його учні 1. М. Буланкін та В. М. Нікітін збагатили дарвінізм своїми дослідженнями довголіття людини і з ’ ясуванням закономір ­ ностей вікової фізіології. Університетські зоологи профе ­ сори В. В. Станчинський, Е. С. Уманський, І. Б. Волчанець- кий, С. 1. Медвєдєв, М. І. Кала- бухов зі своїми науковими колек ­ тивами внесли серйозний вклад у сучасний дарвінізм, розробляють такі важливі проблеми, як зако ­ номірність формування фауни, регенерація у тварин, початкові етапи еколого-фізіологічної дивер ­ генції, закономірності географіч ­ ної мінливості і т. ін. В університеті за радянський період була створена спеціальна кафедра дарвінізму і генетики Професор І. М. Поляков — автор цінних праць з історії ево ­ люційного вчення, особливий ін ­ терес для еволюційної теорії ста ­ новить його праця по досліджен ­ ню біології запліднення у рос ­ лин. В лабораторії дарвінізму і ге ­ нетики розгортаються досліджен ­ ня по акліматизації і гібриди ­ зації тварин, продовжується вив ­ чення проблем, яким у свій часі приділяв багато уваги Ч. Дарвін.; Дарвінізм, збагачений новими науковими відкриттями і досяг ­ неннями практики, продовжує за ­ лишатися могутнім засобом в руках людини для більш повного оволодіння і керівництва законо ­ мірностями органічного світу. Доцент М. ВОЛОВИК, завідуючий кафедрою дарвінізму і генетики. ЗАСНОВНИК НАУКОВОЇ ГЕНЕТИКИ Світова громад ­ ськість відзначає 150-річчя з дня на ­ родження Чарльза Дарвіна, ім ’ я якого належить до славет ­ них імен великих діячів науки. Дарвін — творець матеріалістичної і глибоко науково об ­ грунтованої теорії еволюції видів рослин і тва ­ рин. Публікація у 1859 році його праці «По ­ ходження видів шляхом природного добору» бу ­ ла великою подією в історії біологічної науки. Першим з великих натуралістів Дарвін для вирішення біологічних проблем звернувся до ба- ‘ татого досвіду селекціонерів-практиків. В своїй праці «Мінливість тварин і рослин у домашньому стані» він заклав основу ще неіснуючої тоді генетики. Дарвін грунтовно проаналізував причини і фор ­ ми мінливості та спадковості організмів, з ’ ясував явища вегетативної та статевої гібридизації. З великою прозорливістю він проводить паралель .між впливом на організм змінених умов середо ­ вища і впливом схрещування. На основі ана ­ лізу величезної кількості фактів з селекційної ірактики і власних експериментів Дарвін при ­ ходить до висновку про існування великого за ­ кону природи, зміст якого полягає в перевагах, шо здобуваються рослинами і тваринами з пере ­ хресного запліднення. Слід зазначити, що опис зовнішніх проявів різних генетичних процесів уже в той час не за ­ довольняв Дарвіна. Бажаючи якось пояснити явище реверсії, генерації, можливість спадково ­ сті придбаних властивостей та ін., Дарвін ство ­ рює свою тимчасову гіпотезу пангенезису. В часи Дарвіна життя вивчалось лише на рівні орга ­ нізму або органу і тканини, але не клітини чи молекули, тому не дивно, що гіпотеза пангене ­ зису містить і наївно-механічні уявлення, але поряд з цим і деякі глибокі думки. Помилки Дарвіна з питань генетики були в основному пов ’ язані з недооцінкою значення об ­ міну речовин у живому організмі з зовнішнім середовищем. В цьому відношенні дарвінізм успішно доповнюється і розвивається мічурін ­ ським вченням. У визначенні Ф. Енгельсом жит ­ тя, як відомо, підкреслюється, що обмін речовин — основна властивість живого білка. В цьому ас- гекті академік Лисенко пояснює явище спадко ­ вості. Сучасні дані біохімічної генетики вже роз ­ кривають деякі загадкові явища генетики, які Дарвін намагався пояснити своєю гіпотезою пан ­ генезису. Значення праць Дарвіна у світлі сучасних до ­ сліджень не померкло. Півстоліттю. тому К. А. Тімірязев писав, що в працях Дарвіна найбільш продумане і найбагатше зведення наших знань з питань мінливості і спадковості. В наші дні генетика швидко збагачується но ­ вими точними методами дослідження і новими фактами. Але вчення Дарвіна успішно розви ­ вається генетиками і селекціонерами-мічурінцями, його справедливо можна вважати основою нау ­ кової генетики. В. ШАХБАЗОВ, доцент. Дарвінізм і проблеми тваринництва У своїх творах «Походження видів» і особливо «Мінливість тва ­ рин і рослин у домашньому стані» Чарльз Дарвін узагальнив бага ­ товіковий досвід тваринників, які задовго до нього емпіричним шля ­ хом створювали породи тварин. Сільськогосподарська пр актика послужила для вченого тією осно­ вою, на якій він розробив мате ­ ріалістичну еволюційну теорію. Теорія еволюції Дарвіна в знач ­ ній мірі побудована на матеріалі раціонального тваринництва. Можна сказати шо вчення Лао- віна явш – . ш . .. , зоотехнії. ДОВІВ, 1ЦС ‘ т – тварин — , . .рсіа яка спрямовується діяльністю людини. Дарвін вперше науково пояс ­ нив походження домашніх тварин, дав неперевершене зведення про розмах і характер змін, що відбу ­ ваються в світі тварин в резуль ­ таті їх перетворення на домаш ­ ніх. Він створив вчення про спад ­ ковість і мінливість, розробив теорію схрещувань, створив вчен- іія про штучний добір, узагальнив ті дані, що були на його час, про вплив кормів на організм тварини. Вчення Дарвіна знайшло гаря ­ чу підтримку з боку прогресив ­ них вітчизняних зоотехніків. Вико ­ ристовуючи це вчення як основу і творчо розвиваючи його, П. М. Кулешов, Є. А. Богданов, М. Ф. Іванов та інші стали за ­ сновниками нашої вітчизняної зоотехнічної науки. Беручи за основу вчення Дарві ­ на, П. М. Кулешов розробив класифікацію тиЛв конституції, створив теорію добору сільсько ­ господарських тварин. М. Ф. Іва ­ нов вперше в світі розробив нау- > ково обгрунтовану методику виве- ■ дення нових порід і, використо- , вуючи цю методику на практиці, і створив декілька чудових високо- • продуктивних сільськогосподар- ■ ських тварин. І. МАНАКОВ, доцент. Наука про створення нових сортів І форм рослин Селекцією рослин людина по- ‘чала займатися ще в глибокій давнині. З переходом до земле ­ робства і тваринництва розпо ­ чинається в інтересах людини спочатку несвідомий, а потім методичний добір рослин і тва ­ рин. Так, завдяки народній се ­ лекції було створено багато сор ­ тів сільськогосподарських культур. Однак виведення сортів відбува ­ лось емпіричним шляхом при не ­ достатньому знанні природних закономірностей, і тому на ство ­ рення окремого сорту витрачалось багато часу, а іноді ппаця була безуспішною. І лише після робіт Дарвіна се ­ лекція одержала теоретичне об ­ грунтування. стала наукою ство ­ рення нових сортів і форм рослин. На основі вчення Дарвіна академік Лисенко створив метод се ­ ред сортових схрещувань, що став найважливішим методом ство ­ рення нових і покращення існуючих сортів рослин. В працях Дарвіна ми знаходимо пояснення гетерозису і засоби використання різного виховання рослин для підвищення ефектив ­ ності схрещувань, втілення вегетативної гібридизації в селекції та багато інших факторів, які мають широке розповсюдження у сучасній селекції. Геніальний біолог і видатний селекціонер І. В. Мічурін творчо розвинув вчення Дарвіна, збагатив його новими теоретичними положеннями і методами. Мічурінське вчення — найвищий етан матеріалістичної біології, основи якої заклав ще Дарвін. А. БУЛАВІН, кандидат сільськогосподарських наук. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. З, 14 лютого 1959 р. В одному з 5 кращих університетських музеїв Відзначаючи цього року разом з усім прогресивним людством зна ­ менні дати, пов ’ язані з життям і творчістю Ч. Дарвіна — творця основ матеріалістичного еволюцій ­ ного вчення, наш університет пи ­ шається і значно скромнішою да ­ тою — 20-річчя.м відділу дарвініз ­ му нашого музею. За 20 років відділ дарвінізму вдосконалювався і поповнювався, розширювалась тематика і виді ­ лялись нові самостійні відділи музею: відділ виникнення і ста ­ новлення людини (1940 р.), відділ радянського творчого дарвінізму (1948 р.). Вже зараз по широті охоплення окремих питань дарвінізму музей .Харківського університету займає провідне місце серед музеїв краї ­ ни. Створені відділи музею викори ­ стовуються не лише для педаго ­ гічного процесу біофаку, але й ін ­ ших факультетів. В цих відділах читаються лекції — екскурсії для студентів вищої партійної школи, сільськогосподарського, медичного, стоматологічного, ветеринарного, зоотехнічного та інших інститу ­ тів, учнів середніх шкіл міста і області. Співробітники музею об ­ слуговують організовані екскурсії трудящих. Щорічно наш музей відвідують понад 10 тисяч екс­ курсантів. В ГРУБАНТ, директор музею дарвінізму. ,СЕС/Я НАБЛИЖАЄТЬСЯ ДО КІНЦЯ ДЕЯКІ ВИСНОВКИ Екзаменаційна сесія на третьому курсі радіофаку ще продов ­ жувалась, але вже можна було й тоді робити певні висновки. Стійкі відмінні знання виявляють студенти Філь, Янсон (гру ­ па Р-31), Аушева, Мазалов, Малишенко, Троїцький, Шейн (група Р-32) та інші. Непогано складають Чабань (Р-33), Закуренко, Клименко (Р-34). Найскладнішим в заліковій сесії вважався залік з радіотех ­ ніки, складення якого, до речі, занадто довго затягнули Косенко, Денисенко, Ступаков, Бродський. Найскладніший екзамен — методи математичної фізики. Під ­ готовка до нього і сам хід екзамену довели необхідність у на ­ ступному семестрі значно більше уваги звертати на якість прак ­ тичних робіт як з боку викладачів, так і з боку студентів. О. ПАВЛЕНКО, студент Ш курсу радіофаку. Математика стане легкою! Важким і складним вважають екзамен з математики студенти першого курсу математичного від ­ ділення. І, мабуть, багато з них пов ’ язують важкість і складність екзамену з особою самого екза ­ менатора — доцента В. К. Балта- ги. В тому, що це не так, воли переконаються трохи пізніше, ко ­ ли зрозуміють, як треба вчитися на математичному відділенні, щоб досягти успіху. А поки що з успі ­ хами в математиці можна поздо ­ ровити далеко не всіх першокурс ­ ників. Ось закінчує відповідь сту ­ дентка Л. Піколенко. їй доводи ­ ться важко: готуючись до екзаме ­ ну, вона намагалася вивчити ма ­ теріал, але зараз видно, що ро ­ била це механічно. — Ви не розумієте змісту ва ­ ми ж сказаного, — робить висно- вок екзаменатор. Ніколенко тре ­ тя, що одержала незадовільну оцінку (після Макогін та Сергєє- вої) . За екзаменаційний стіл сідає Михайло Вишневенький. Ми по ­ знайомилися з ним ще під час вступних іспитів. Ного прізвище стояло в ряду тих, хто прийшов до університету після п ’ яти і більше років виробничого стажу. Він закінчив середню школу у 1941 році, брав участь у Вітчизняній війні, потім — робота на вироб ­ ництві. — Задачки ви розв ’ язали вір ­ но, — каже задоволений викла ­ дач, можете відповідати на остан ­ нє питання. Так, Михайло добре знає і тео ­ ретичне питання, але він не зав ­ жди точно формулює теореми. Оцінка — «добре». Віриться — Михайло зможе до ­ могтися і відмінних оцінок, як цього досягли студенти Аксель ­ род, Белецький, Єськова, Оніщен- ко та інші. І не тільки він один, — всі, хто працює вперто, система ­ тично, досягнуть свого. Математи ­ ка стане легкою! ВІСТІ З ГЕОЛОГІЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ Екзамен з палеонтології скла ­ дав другий курс. Студенти Бе- резняков, Лукін, Чумирін одер ­ жали «відмінно». Оцінкою «доб ­ ре» були відзначені відповіді де ­ сяти чоловік. Лише дев ’ ятеро з майбутніх геологів одержали «за ­ довільно». Одна з груп третього курсу складала гідрогеологію. Резуль ­ тати такі: «відмінно» — вісім, «добре» — шість, «задовільно» ■ — шість. Іде екзаменаційна сесія і у п ’ яти- курсників. Вже складено один з найвідповідальніших екзаменів — екзамен з курсу історичного ма ­ теріалізму. З 70 студентів знання лише трьох були оцінені як задо ­ вільні. В залікових книжках ін ­ ших — «відмінно» і «добре». Сесія закінчується. З найгірши ­ ми результатами прийшла до фі ­ нішу студентка Сергєєва. Вчення про фації вона засвоїла лише на «задовільно», а з курсу імерсій ­ ного методу одержала навіть «двійку». ВІСТІ З ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧ- НОГО ФАКУЛЬТЕТУ Подивимось на екран складан ­ ня сесії другим курсом матема ­ тичного відділення. Він повідом ­ ляє ось про що: 21 група скла ­ дала математичний аналіз. Сту ­ дент В. Дружинін одержав «від ­ мінно». На жаль, його товариші не зуміли домогтись таких успі ­ хів. В групі лише вісім «добре». Шість студентів відповіли задо ­ вільно, а вісім не зуміли оволо ­ діти з предметом. В результаті — «двійки». В 23 групі результати трохи кращі. Туг на «відмінно» курс математичного аналізу засвоїли чотири студенти, 25, 27, 29 групи фізмату пога ­ но, нерегулярно ведуть екран складання екзаменів. ЛИШЕ НА „ВІДМІННО “ Екзамен з російської мови не ­ щодавно складала група «А» тре ­ тього курсу українського відді ­ лення. І. Приходько, Н. Лугова, В. Ма ­ зепа та інші заслужено одержа ­ ли «відмінно». Це вже третій екзамен у тре ­ тьокурсників – українців. Перед у групі ведуть Л. Олійник, В. Бон ­ даренко, які складають сесію ли ­ ше па «відмінно». ПОПРАВКА У замітці «Протверезися, Віта- ліє!», надрукованій в номері чет ­ вертому нашої газети, припущена плутанина. Ганебний вчинок в опері трапився зі студентом гео ­ логічного факультету — четверто ­ курсником Валеріей Івановим. Студенти-теоретики третього курсу фізмату складали професо ­ рові Олександру Яковичу Повзне- ру екзамен з курсу методів мате ­ матичної фізики. Першим відпові ­ дав і відкрив почесний рахунок «п ’ ятірок» китайський студент Юй Лу. Його земляки внаслідок ста ­ ранної систематичної праці скла ­ дали, як і він, чудово. Екзамен пройшов взагалі непо ­ гано, але, на жаль, кількість «за ­ довільних» оцінок і навіть «неза ­ довільних» могла б бути меншою, товариші майбутні теоретики. ФОТО No1: В аудиторії Юрій Урейман і Вітя Клочан. Незаба ­ ром відповідати. Слід ще раз шви ­ денько все продумати. ФОТО No 2: В. Сарана хвилює ­ ться за товаришів. Ох, щось ду ­ же тихо за дверима… ФОТО No 3: Олександр Погре- бещенко одержав «добре». І хоча це не п ’ ятірка, і він і друзі за ­ доволені: по-перше, це все ж таки методи математичної фізики, по- друге, приймав екзамен професор Повзнер, по-третє, «чотири» — «Сашко, та це ж хороша оцін ­ ка!». ФОТО No 4: А ось Вові Тихоно ­ ву дуже прикро: не зумів спра ­ витися ,з відповіддю, невірно роз ­ в ’ язав задачку. Євген Левицький допомагає товаришу знайти по ­ милку. Фоторепортаж студента 34-ї групи І. АДАМЕ НКА. В РОЗМОВІ З НАШИМ КОРЕСПОНЛЕ НТОМ Замислюючись над оцінками НАШ КОРЕСПОНДЕНТ звер ­ нувся до заступника декана гео ­ графічного факультету тов. Ман- дрикїна з проханням розповісти про хід сесії на факультеті. Віч схоче погодився. — По-перше, хочеться зупини ­ тись на кращому. Перед в успіш ­ ності веде п ’ ятий курс, випускни­ ки. Дуже хороше склали вони діа ­ лектичний і історичний матеріа ­ лізм — з 118 студентів 42 одер ­ жали «відмінно», а всі інші — тільки «добре». Успішно склала одна з груп економічну географію України — 14 «відмінно», 19 «добре» і 4 «за ­ довільно». Незадовільними оцін ­ ками на екзамені з історії геогра ­ фії «порадували» співкурсників лише двоє — Бакуменко і Риба- кова. Погано вони працювали. Якщо судити по підсумках пер ­ шого екзамену четвертокурсників– вони намагаються не відстава ­ ти від старших товаришів: з 34 чоловік 3 одержали «задовільно», інші ж «добре» і «відмінно», при ­ чому «відмінно» — більшість. Виробничникам були створені всі умови для успішних занять. Вони, в першу чергу, були влаш ­ товані у гуртожитках, на кафед ­ рах і в кабінетах була заздале ­ гідь підібрана учбова література (для підготовки до екзамену), провадилися лекції по самостійній роботі над книгсто, влаштовува ­ лись додаткові консультації. Заві ­ дуючі кафедрами і всі викладачі неодноразово бесідували з вироб ­ ничниками. І от перший результат цієї ро ­ боти: з ЗО виробничників, що при ­ йшли на факультет цього року, «незадовільно» одержав один — Кобець. Про нього слід зазначи ­ ти окремо. Хлопець прийшов з Армії, студенти довірили йому важливу ділянку громадської ро ­ боти — обрали секретарем профбю ­ ро факультету. Але ні на громад ­ ській роботі, ані в навчанні він не подає прикладу товаришам. Що ж, доведеться задуматись, чи не випадкова він людина на факультеті, а якщо виявиться йо ­ го бажання вчитися, — допомогти виправитися. В цілому курс географів склав екзамен з геодезії (приймав до ­ цент Б. П. Іванов) так: 9 «відмін ­ но», 18 «добре», 21 «задовільно» і чотири «незадовільно». Незадо ­ вільні оцінки одержали, крім Коб- ця, ще троє: Горбенко, Гробов і Карбанний. Цим студентам му ­ сить бути, прикро: адже вони при ­ йшли до університету з шкільної лави і не склали екзамен чепез лінощі. Викликає занепокоєння на першому курсі величезна кількість задовільних оцінок. Це свідчить, на мій погляд, про те, що части ­ на студентів розраховували на ліберальне ставлення до їх не ­ міцних знань. А від «трійки» ду ­ же легко посунутися і до «двій ­ ки» — про цю випробувану істи ­ ну слід пам ’ ятати студентам пер ­ шого курса. Невдало складає сесію третій курс фізгеографів. Екзамен з гео ­ логії корисних копалин СРСР пройшов у них так: з 42 чоловік лише 2 одержали «відмінно», 24— «задовільно». Несерйозне став« лення до цієї сесії було помітне ще при складанні заліків. Комсо ­ мольському і профспілковому бю ­ ро факультету слід було б роз ­ глянути питання про ставлення до навчання студентів цього відді ­ лення. Адже успішно складають сесію їхні товариші економісти Адреса редакції: Університетська, 16, тел. 2-72-01, дод. 64, Друк. Вид-ва ХДУ. БЦ 03351. Зам. 264, тир. 1500. Редактор Б. ЩЕРБАН ЕН КО