Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський Університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
26
Дата випуску:
06.09.1958
Дата завантаження:
02.07.2024
Сторінок:
4
Мова видання:
Українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна Наукова Бібліотека ХНУ імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No 26 (940) І Субота, 6 вересня 1958 р. Ціна 20 кой. ХАРКІВ УНІВЕРСИТЕТСЬКА 16 ДЕРЖУНІВЕРСИТЕТ ЗАГІН ЦІЛИННИКІВ ГАРЯЧЕ ПОЗДОРОВ ­ ЛЯЄ КОЛЕКТИВ УНІВЕРСИТЕТУ ПОЧАТКОМ УЧБОВОГО РОКУ БАЖАЄ УСПІХІВ У НА ­ ВЧАННІ І ПРАЦІ Комсомольці-цілинники ПЕРШОКУРСНИКАМ- ПОСТІЙНУ УВАГУ! К ілька днів тому ти вперше увійшов в аудиторію, наш молодший товариш, вперше відкрив студент ­ ського зошита з акуратним написом на палітурці «кон ­ спект…» Для тебе ще багато нового, недосвідчене твоє перо ще не завжди встигає за думкою лектора, ніяко ­ віючи, ти перепитуєш у свого сусіди, чи не знає він, що таке колоквіум. Але це — нічого. Це — швидко пройде. Ще тиждень, два, і ти відчуєш себе рівноправним членом великої студентської сім ’ ї. Нинішнє покоління першокурсників не зовсім зви ­ чайне. Більшість — це люди, які ще вчора стояли бі ­ ля верстата, за штурвалом трактора, вирощували вро­ жай на колгоспних ланах. Вони жадібно тягнуться до навчання, до знань, але їм важко: адже вони не два місяці, а два і більше років тому закінчували десяти ­ річку. Хто, як не партійні і комсомольські організації факультетів повинні пам ’ ятати про це, організувати до ­ помогу першокурсникам! Ця допомога повинна знайти свій вираз і у зустрічах зі студентами-відмінниками випускних курсів, і у вмілому доборі тематики політ- годин, і у шефстві старшокурсників над тими, кому до ­ водиться особливо важко, і в глибокій повсякденній увазі до побуту молодшокурсників з боку профспілко ­ вої організації. Безумовно, те, що сказано зараз, — не нове. Про це не раз говорили в минулому і позаминулому роках. Але біда в тому, що розмови іноді залишались розмо ­ вами. Про це свідчать незаперечні факти. Пригадаємо, що не далі, як в минулому році саме перші курси дали під час зимової сесії найбільшу кількість поганих і за ­ довільних оцінок. … . На помилках вчаться. Партійні організації і декана ­ ти факультетів мусять ретельно проаналізувати свою діяльність в минулому році і потурбуватися про те, щоо недоробки МИНУЛОГО не повторились. Ми часто говоримо про студентську гордість, про лю ­ бов до своєї професії, які треба виховувати у першо ­ курсників. Першокурсник безмежно гордии ТИМ, що він-студент університету. Він з захопленням мріє про своє майбутнє. Розвинути, зміцнити цю люоов, зробити її свідомою, спрямованою на глибоке засвоєння основ науки — задача тих, хто вже не перший рік знаходить ­ ся у стінах вуза. Ч ОМУСЬ зустрічі з випускниками університету, що пра ­ цюють” за спеціальністю, провадяться у нас в кінці н<- вчального року і лише зі старшокурсниками. Нам зда ­ ється, що це невірно: зустрічі з »»”У™« ’ « : ні відбуватися зараз, у вересні-жовтні, і організовані вони повинні бути перш за все для пе Р Ш0 ^ сн “ ™ У вересневих планах факультетських комсомольських бюро з року в рік мелькає пункт – провести збори на перших курсах. В кінці місяця поряд з цим пунктом, як правило, з ’ являється відмітка про виконання Але чн відіграли збори свою роль і чи можуть взагалі одн збори згуртувати колектив, вирішити одним махом ви литання-над цим під час не замислюють^ А потім факти порушення дисципліни, нсвстигаємість. оди ’ бори, повсякденна, кропітка виховна ₽ сб0 ™ ’ “ ав ‘ . комсомольського активу перших курсів, КОНТ Р° ЛЬ конанням рішень зборів — це і тільки це повинно вид начати характер комсомольської роботи з молодшокур – дійова. Про це забувати не можна. ПО УНІВЕРСИТЕТУ На вечірньому відділенні Закінчилися 1 вересня лекції у студентів ден ­ ного відділення, і ввече ­ рі того ж дня в аудито ­ ріях філологічного, хіміч ­ ного, економічного та фі- зико-математичного фа ­ культетів зібралися пер ­ шокурсники вечірнього відділення. — З цього дня, — ска ­ зав на зборах студен ­ тів декан фізмату Г. Ю. Кривець, — в Харківсько ­ му університеті працює вечірнє відділення. Пе ­ ред Вітчизняною війною на фізматі існував такий відділ, але з початком війни його довелося за ­ крити. Та ніколи не зни- ’ кала думка про те, що університет може в своїх аудиторіях і лабораторі ­ ях виховувати високо ­ кваліфікованих спеціаліс ­ тів без відриву від ви ­ робництва. Ви, товариші першо ­ курсники, перші студен- ти-вечірники. Будьте гід ­ ними звання студента ХДУ, радянського сту ­ дента! Поздоровляю з учбовим роком! ЗНОВУ ЗА КНИГИ Фотоетюд О. ІВАНОВА Нові книги 8 бібліотеці За 2 літніх місяці уч ­ бова бібліотека поповни ­ ла свій фонд більш як на три з половиною тися ­ чі томів. Серед них — но ­ ві підручники, художня та критична література. До бібліотеки наді ­ йшли такі книги, як, на ­ приклад, збірник листів, спогадів і документів «В. І. Ленін і О. М. Горь ­ кий», монографія Е. Нау ­ мова «М. Горький в борь ­ бе за идейность и мас ­ терство советских писа ­ телей», збірник «Л. Н. Толстой об искусстве и литературе», Н. Кузякі- ної «Нариси української драматургії» та інші. Наведемо кілька нови ­ нок художньої літерату ­ ри, які одержала біб ­ ліотека влітку. Це «Мос ­ ковские зори» Льва Ні- куліна, «Ранний свет» Августа Явича, «Ильин день» Димитра Талева, «Метелло» Васко Пра- толіні, «Христа розпина ­ ють знову» Н. Казанд- закіса і інші. До першої політгодини В актовому залі університету вперше в цьому учбовому році зібралися агітатори груп і курсів на інструктаж. З доповіддю про внутрішнє і між ­ народне становище Радянського Союзу виступив доцент історичного факультету Б. Г. Пільверман. Розповідь біля стенда Минулої неділі відкрилась міська виставка садових та огородних куль ­ тур і квітів, завдання якої про ­ демонструвати досягнення харків ­ ських мічурінців. Один з учасників виставки — ботанічний сад нашо ­ го університету. Ми звернулись до старшого наукового співробітника ботанічного саду А. Д. Масловського < з проханням розповісти нашим чи ­ тачам про представлені на вистав ­ ці рослини. — Ботанічний сад заснований у 1804 році, він один з найстаріших ботанічних садів нашої країни. Більш ніж 150 років сад прова ­ дить роботу по збагаченню фонду рослин і шляхом ввоза нових, і шля ­ хом акліматизації рослин з інших природних зон. Характерна риса показу рослин на виставці — демонстрація нових, ще мало поширених в практиці деко ­ ративного рослинництва видів хат ­ ніх та квіткових рослин відкритого грунту, які можна і слід втілюва ­ ти в практику озеленіння жител, садів і парків. Ось, наприклад, чудові екземпля ­ ри махрових бегоній різноманітного кольору. Надзвичайно ізящні різ ­ нокольорові глоксінії та Узумбар- ські фіалки. Дуже декора ­ тивні, навіть не тільки у квітучому стані, сміттіан- ти з тигровим пофарбленням. Звер ­ тає на себе увагу стрептокарпус — рослина, яка існує у вигляді лише одного величезного листа на коро ­ тенькій ніжці; верхня частина його зелена, а нижня — темно-червона. Ще багато красивих квітів де ­ монструє ботанічний сад нашого університету на цій виставці. Мож ­ на бути певним, що коли трести зелених насаджень візьмуть у нас ці квіти, щоб прикрасити ними сади і парки міста, люди з подя ­ кою згадають тих, хто виростив ці чудові рослини. Дру гий ласт з цілини У НАС — ГАРЯЧИЙ ЧАС З ДРАСТУЙТЕ, друзі! Василь Танцюра вже написав про те, де ми працюємо, як влашту ­ вались. Я продовжу. Життя наше вже увійшло у певні рамки. Працюємо, як і ра ­ ніш, на різних дільницях другого відділення радгоспу «Жовтневий» (між іншим, це крупніший в усій області радгосп, який цього року повинен здати державі понад З мільйона пудів зерна). Руками наших студентів споруджуються три величезних тваринницьких приміщення, виготовлено більш 16 тисяч штук саману, перевезе ­ но і заскиртовано понад тисячу центнерів сіна, капітально від ­ ремонтовані школа і клуб, буду ­ ються житлові будинки, заклада ­ ється силос. Разом з радгоспними механіза ­ торами ми відремонтували понад £0 комбайнів. А нещодавно поча ­ лось найвідповідальніше — зби ­ рання врожаю. І тут наш університетський ці ­ линний загін почав організовано і добре. Створено два комсомоль ­ сько-молодіжних агрегата ХДУ — комбайнери Анатолій Здоровий та Костянтин Дудко, обидва з IV кур- су фізмату. Вони зобов язались скосити своїми комбайнами не менш ніж по 360 га. Хочемо ще розповісти ось про що. Ви, очевидно, вже читали в газетах, що на цілині харків ’ яни викликали на змагання москви ­ чів. Ми, представники Харків ­ ського університету, обговорюючи умови соцдоговору, зобов ’ язались виконувати денрі норми не менш як на 150 процентів, подавати максимальну допомогу у збиран ­ ні врожаю з площі 7 282 га, у переробці і здачі державі більше 100 тисяч пудів зерна. Зобов яза ­ лись ми також побудувати кріль ­ чатник, пташник, відремонтувати школу, клуб, подати шефську до ­ помогу комсомольській організа ­ ції радгоспу. І вже зараз ми мо ­ жемо з честю сказати, що ці зобо ­ в ’ язання успішно здійснюються. Так, денні норми члени нашого загону виконують на 150 — 200%, дуже добре працюють бу ­ дівельні бригади Являнського і Махоніна, бригади саманників Файницького та Дикуна. Між ни- ми розгорнулось соціалістичне змагання. Ще раз поздоровляючи весь університетський колектив з по ­ чатком нового учбового року, ми запевняємо всіх вас, дорогі това ­ риші, що загін цілинників Хар ­ ківського університету виправдає велике довір ’ я, виявлене йому. Всі ми будемо працювати, не шкодуючи сил, щоб принести Батьківщині якомога більшу ко ­ ристь, щоб довго і хороше згаду ­ вали тут, на цілині, комсомоль ­ ців Харківського університету. Привіт від усіх членів нашого загону. Б. РЕШЕТНЯН, секретар комітету комсомолу університету. ,це зневажання комсомольського обов’язку Зараз часто-густо можна почути сперечання на тему: є справжні цікаві комсомольські справи, чи їх нема? Більшість комсомольців нашого університету впевнено відпові ­ дають: є! Разом з успішним на ­ вчанням є можливість і необхід ­ ність постійно брати участь у за ­ гальнонародній справі, постійно, як вчив великий Ленін, бути у центрі вируючого радянського на ­ шого життя. І вони на ділі дово ­ дять справедливість слів своїх. Праця на цілині, допомога кол ­ госпам і радгоспам України у зби ­ ранні врожаю — чи це не корис ­ на народу діяльність? А участь у спорудженні нової будови універ ­ ситету, на яку держава не жаліє коштів, щоб створити чудові умо ­ ви для навчання молоді і наукової роботи вчених? Так, це теж ці ­ кава, потрібна, справжня комсо ­ мольська справа. Саме так поставились до ро ­ боти на будові університету фіз- матовці Демачов, Полякова, Бо ­ рошна, Являйський, Чумак; хі ­ мік Каліберда, філолог Качан та інші. Вони не лише самі самовід ­ дано працювали, а й зуміли пра ­ вильно організувати працю своїх бригад. Сумлінно трудились і де ­ сятки інших студентів нашого колективу, але не всі, на жаль. Дуже прикро про це говорити, але студент фізмату, комуніст Модлін не лише не організував працю своєї бригади, а й сам за ­ надто вже несерйозно поставився до справи. Дуже погано працюва ­ ли бригадир Войнаровська (філ- фак), студенти Щербак, Птіцин. ‘А представниці фізмату Сєрікова і Рубцова не гаяли часу. На ро ­ боту вони з ’ являлись акуратно, але з тим, щоб підвищити свій «культурний рівень», у затиш ­ ному куточку почитати щось ці ­ каве. Є й такі, хто, проявляючи свою несвідомість, недисциплінованість, неповагу до прийнятих колекти ­ вом рішень, взагалі не з ’ явились на будову, щоб не бруднити ру ­ чок своїх ніжних. Це — Блюмен- кранц, Гриньова з філологічного факультету, наприклад. І мова про них повинна вже йти не просто як про недисциплінованих студентів, а як про комсомольців, що нехтують своїм комсомоль­ ським обов ’ язком. 0. СНУРНІКОВ, член комітету комсомолу. Увага, першокурсни ку! – Чи конспектувати лекції? Іноді першокурсники задають студентам старших курсів і ви ­ кладачам важливе для них пи­ тання — чи обов ’ язково конспек ­ тувати лекції? Звичайно, в Положенні про уні ­ верситети, зокрема, в розділі про обов ’ язки студентів, такого пунк­ ту немає, але, незважаючи на це, конспектувати лекції безперечно треба. Для чого? Адже є підручники, в яких матеріал певних курсів, викладений з більшою повнотою і точністю, ніж цього можна досяг ­ ти в студентському конспекті. Але треба мати на увазі, що да ­ леко не по всіх університетських курсах є підручники; в таких ви ­ падках конспект потрібний неод ­ мінно, бо він повинен замінити підручники і є по суті єдиним джерелом, яким студент може ко ­ ристуватись. Навіть в тих випадках, коли підручник є, він не завжди від ­ повідає університетській програмі і не завжди визначається висо- ою якістю. Необхідно зважити також і на те, що університетські курси чи ­ таються висококваліфікованими вченими, професорами і доцента ­ ми, які наполегливо працюють над певними проблемами своєї науки, і їх лекційні курси не є ви ­ кладом будь-якого університет ­ ського підручника або навіть кіль ­ кох підручників, ці курси є, при ­ наймні частково, стислим змістом власних теоретичних і експеримен ­ тальних робіт. Крім того, конспектування має ще те значення, що студент, запи ­ суючи лекцію, мусить неодмінно уважно слідкувати за думкою лектора, за її логічним розвитком; Це диспиплінує студента, не дозво ­ ляє йому розсіюватися, змушує його зосереджувати свою увагу на предметі, який викладає лек ­ тор. Звичайно, конспектувати — це не значить записувати все від слова до слова. Студент, який ввесь час пише, не піднімаючи очей на лектора і віддаючи всю увагу механічному процесу запи ­ сування, мало що зрозуміє в лек ­ ції, мало що з неї запам ’ ятає. Треба, щоб процес запису був тісно пов ’ язаний з розумовою працею студента, з рухом його власної думки, який в той або інший спосіб відбиває, віддзерка ­ лює розвиток думки лектора. То ­ ді, перечитуючи свій конспект, студент відразу згадає не тільки те, що в ньому записане, але й все, що розповідав лектор, при ­ клади, які він наводив, ілюстра ­ ції, аналогії, навіть коли всього цього в конспекті і немає. Ось чому власний конспект бу ­ де для студента завжди цінніший ніж зошит з записами, позичений у товариша, не кажучи вже про те, що в гарячий передсесійниь час рідкий студент погодиться до іспиту розстатися з своїм кон пектом. Записи в конспекті повинні бѵ ти стислі. Треба записувати лип головне — основні висновки лекті ра, формулювання законів, пр. вил, математичні, фізичні, хімічні формули. Якщо лектор по ХОД- лекції робить на дошці малюнк: креслить схеми, графіки, — все ц треба акуратно перенести до сво го зошиту, виділити, обвести рг- мочкою. Під кінець курсу товстий зоши з старанно, охайно зроблений конспектованим записом всіх пре слуханих лекцій стане студенту і великій пригоді, допоможе ЙОМ ‘ добре підготуватись до іспиту придасться і по закінченні універ ситету, на практичній роботі. Л. ГЕЛЬФЕНБЕЙН, методист. Мечта солдата Танк боевой он водил без дорог Твердой умелой рукой. Счастье народное зорко берег, Родины мир и покой- Службу окончил, Вернулся назад Воин-гвардеец домой. Курс на учебу наметил солдат К вузу дорогой прямой. П. ФИЛИППОВ. В бесіді з нашим кореспондентом Розповідає голова приймальної комісії Наш кореспондент звернувся до голови приймальної комісії університету Г. Ю. Кривця з про ­ ханням розповісти про підсумки роботи комісії. Ось що він роз ­ повів. — Звичайно, лише перші ко ­ локвіуми, заліки і екзамени пока ­ жуть, наскільки підготовлене для засвоєння університетської програми нове, цьогорічне попов ­ нення. Але вже зараз ті виклада ­ чі, що брали участь у роботі екза ­ менаційної комісії, всі, хто зна ­ йомився з ходом прийомних екза ­ менів, знають, що новий набір — сильніший за набір студентів минулого року і, таким чином, за всі попередні набори. Однак звернемось до цифр. В університет цього року на денне відділення прийнято 735 чоловік. З них — 356 вчорашніх вироб ­ ничників із стажем роботи більш двох років і демобілізованих з лав Радянської Армії. Слід відзначи- ти і що цього року виробничники дуже наполегливо готувались до вступних екзаменів: в універси ­ тет було прийнято більше 85% від загальної кількості виробнич ­ ників, що подали заяви. Багато абітурієнтів з виробни ­ чим стажем поступало і поступи ­ ло на історичний та філологічний факультети. Конкурси на всі факультети були великі, і витримували їх найбільш достойні, з глибокими і серйозними знаннями. При всій різноманітності від ­ повідей на приймальних екзаме ­ нах слабу підготовку виявили в основному випускники сільських і периферійних шкіл. Тут іноді траплялось так, що навіть меда ­ лісти одержували незадовільні оцінки. Це ще раз підтверджува ­ ло справедливість, доцільність нових правил прийому: адже лю ­ дина з медаллю, але без достат ­ ніх знань, і цього року могла б потрапити до університету. Більшість харківських шкіл добре підготувала своїх випуск ­ ників до вступу у вуз. Хороші кадри дали харківські школи No 17, 36, 131 та інші. Безперечно, велику роль у хо ­ рошій підготовці вступників, які не вчора закінчили школу, віді ­ грали підготовчі курси при уні ­ верситеті. Знання абітурієнтів, які відвідували протягом десяти міся ­ ців ці курси, виявились цілком задовільними для того, щоб ви ­ тримати вступний конкурс. Особ ­ ливо хорошу працювала група ма ­ тематиків під керівництвом викла ­ дача В. Гурарія: з 25 чоловік успішно витримали екзамени в університет 23. Добре була організована робо ­ та приймальних комісій факуль ­ тетів і медичної комісії. Особливо слід відзначити без ­ доганну роботу секретарів комі ­ сії фізмату тов. Горюнової, радіо- факу тов. Кир ’ янової та інших. Вперше в цьому році в універ ­ ситеті відбувся набір на вечірні відділення фізмату, хімфаку, біо ­ факу, історичного та філологічно ­ го факультетів, на відділення статистики економічного факуль ­ тету. Більшість першокурсників вечірнього відділення мають знач ­ ний виробничий стаж, серед них багато комуністів. Отак, випускаючи кожного року все краще підготовлені кадри мо ­ лодих спеціалістів, наш рідний університет сам щорічно збага ­ чується все кращим поколінням студентів-першокурсників, добре обізнаних і свідомих будівників комуністичного суспільства. РОЗМОВУ ТРЕБА ПРОДОВЖИТИ! У «Розмові про культуру», що розпочав на сторінках нашої га ­ зети студент-історик І. Овчарен ­ ко, було порушено чимало ціка ­ вих питань (див. ММ 10, 17, 20, 22 «Харківського універси ­ тету»), Говорилось і про широту світогляду, і про ввічливість та акуратність, і про культуру мови, і дисципліну, і повагу до това ­ ришів, і про дбайливе ставлення до державного майна, і про не ­ обхідність давати активну відсіч хуліганам та неробам, і про бо ­ ротьбу з тими, що нехтують на ­ ціональною гідністю радянської людини і т. ін. Словом, у висту ­ пах учасників дискусії йшлось про ряд більш чи менш істотних рис, які дійсно притаманні куль ­ турній людині в нашому розумін ­ ні. Й даремно тов. В. Сидоренко (див. No 17 нашої газети) нарі ­ кав, що І. Овчаренко пише про «культуру взагалі», коли «де ­ тального аналізу» вимагає нібито «саме культура поведінки в пер­ шу чергу». Чи не всім реплікам в «розмові про культуру» якраз бракувало саме широти в розду ­ мах на цю тему. Були вірні спо ­ стереження, яскраві факти, але чи до кінця вони були осмислені? «Культура визначається не тільки начитаністю, особливо ви ­ шуканим вихованням, вищою освітою, а й тими необхідними для всіх членів соціалістичного суспільства правилами поведінки, які грунтуються на принципах поваги окремої людини до всього суспільства», — це твердження тов. Овчаренка не тільки неповне, а де в чому й невірне. Так, не вищою освітою визна ­ чається культурність людини. Чи ­ мало у нас робітників та селян, інтелігенції з середньою освітою, які не кінчали вузів, але з ’ явля ­ ються культурними людьми іноді не менш ніж ті, хто має вузів ­ ський диплом. Справжня куль ­ турність ні в якій мірі не вичер ­ пується лише принципами поваги окремої людини до всього суспіль- Іства. Одної «поваги» мало! По ­ трібна активна праця на благо суспільства, бо тільки труд і є основою культури — у всіх розуміннях, — як неодноразово нагадував Горький. Саме на це вказав товариш М. С. Хрущов на XIII з ’ їзді комсомолу, говорячи про необхідність створити такі обставини, коли кожний буде не ­ сти велику моральну відповідаль ­ ність перед колективом, в якому він працює, буде намагатися за ­ служити повагу своєю працею і товариським ставленням до колек ­ тиву. Ставлення до праці, культура праці, соціалістичні ідеали — ось що визначає насамперед куль ­ туру людини. Про цей критерій автори більшості реплік майже не згадують! А саме з такого боку слід було проаналізувати ті ці ­ каві факти, які наводились в ви ­ ступах учасників дискусії. Ось лише один приклад. І. По- кровенко (див. газету No 20) роз ­ повіла, як гостро критикували комсомольці зазнайство, погане відношення до громадських до ­ ручень, відсутність поваги до то ­ варишів студента-філолога Ю. Станішевського. Станішевський, надрукувавши кілька театральних рецензій, вважає себе чи не за критичного «метра», якому не до лиця «чорнова робота» у факуль ­ тетській організації. Звідки це? Члени комсомольського бюро справедливо покарали юнака за зрив дорученої йому комсомоль ­ ської справи. Але й вони, і тов. І. Покровенко могли б більш де ­ тально розглянути й ті самі ре ­ цензії Станішевського, якими він так пишається. Там, особливо останнього часу, немало поверхо- ‘ вих, з ^«других рук» тверджень. Молодий критик зараз пише сла ­ біше, ніж раніш. Очевидно, і це, і його поведінка на факультеті пов ’ язані з одним і тим же: не ­ достатньо розвинутим почуттям відповідальності за свою працю, без якого не може бути справжньо культурної радянської людини. Ленін казав на II з ’ їзді комсо ­ молу, говорячи про мораль (а це має пряме відношення і до куль ­ тури, і До праці, і до всього на ­ шого життя): «моральність це те, що служить зруйнуванню ста ­ рого експлуататорського суспіль ­ ства і об ’ єднанню всіх трудящих навколо пролетаріату, який бу ­ дує нове суспільство комуністів». З цієї найвищої, але єдино вірної точки зору і слід аналізу ­ вати кожному з нас кожний крок свого життя. І з цих позицій конче необхідно продовжити «роз ­ мову про культуру» і на зборах комсомольських груп, і на сторін ­ ках нашої газети. А поговорити є про що. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 2. 6 вересня її 958 р ,Репортаж Заняття розпочались — Гриша! Який загар! Мабуть, у Хості відпочи ­ вав? — Ага. В тій, що на Полтавщині, — жар ­ тома відповідає Гри ­ ша Білик, студент V курсу філологічного факультету. Він дійсно схожий на тих бронзових спортсменів, що стоять при вході на стадіон- До початку занять ще доб ­ рі півгодини, а біля дверей філологічного факультету зібрався натовп людей. Сьо ­ годні студенти, за традиці ­ єю, прийшли раніше, щоб поздоровити один одного з новим учбовим роком. Свіжий вересневий віте ­ рець подихає на засмаглі обличчя юнаків і дівчат, легенько колихав нові наря ­ ди, в яких вже дехто хваць ­ ко походжає перед знайо ­ мими. Лапате каштанове листя подекуди починає жовтіти, і промені враніш ­ нього сонця, пробиваючись крізь листя, здаються чер ­ воними. І ті, що стоять під каштанами, від цього ста ­ ють ще засмаглішими. Гриша з наддніпрянсько ­ го села, яке розташоване на дні майбутнього Кременчу ­ цького моря. Ціле літо юнак допомагав батькам на будів ­ ництві нової хати, і тепер з свіжими силами енергійно бігає між курсами, шукаючи свій бойовий актив — бо він же і секретар факультет ­ ської комсомольської органі ­ зації. Осторонь чорнявий тре ­ тьокурсник Льоня Тарасов, зібравши круг себе чоловік з десять, неквапливо розпо ­ відає про свою туристську подорож в Карпати. Леген ­ ди з життя гірського насе ­ лення, здається, слухав би день і ніч. — «На той рік обов ’ язково поїду і я», — ви ­ рішує хтось з гурту. А першокурсники? Ні, це не ті, що бувало в минулих роках несміливою зграйкою притуляться біля сті ­ ни і бояться заходи ­ ти в аудиторію. Біль ­ шість з них пройшли певний трудовий шлях в колгоспах, на виробництві, інші служи-, ли в рядах Радянської Ар ­ мії. Високий кучерявий блон ­ дин, якого всі називають Валентином, вже розповідає про розташування кафедр, називає прізвища виклада ­ чів. Ного уважно слухають. З першого дня серйозно по ­ чали цікавитись майбутні учителі своїм факультетом. …Не встигла Льоля Кай- дановська сфотографувати своїх подруг — п’ятикурр- ниць, як з відкритих вікон почувся густий довгий дзві ­ нок- Заняття почалися. С. БЕСІДА. Відвідайте музей образотворчого мистецтва ■ 1 СЕРПНЯ в Харківському державному музеї образотвор ­ чого мистецтва (Раднаркомів- ська> 11) відкрилася виставка творів радянських художників, частина великої Всесоюзної виставки 1957 року, присвя ­ ченої 40-річчю Великої Жовт ­ невої соціалістичної революції. Виставка знайомить відві ­ дувачів з мистецтвом всіх рес ­ публік нашої країни. Особли ­ во широко представлені на виставці РРФСР та УРСР, При ­ балтійські республіки, а також Вірменська РСР. Про розвиток національних традицій в мистецтві респуб ­ лік Середньої Азії, де не було до революції художніх шкіл, свідчать твори казахського художника М. С. Кенбаєва «Ловля коней», туркменської художниці Ю. ,П. Данешвар «За рукоділлям» і узбекського художника В. І. Жмакіна «Жінка без паранджі». Друга виставка знайомить Харків ян з дуже цікавою галуззю польської народної творчості, що має старовинні художні традиції. Народні ви ­ різни узори 3 кольорового паперу, наклеєні на картон, прикрашують стіни селянської хати. Ці узори створені неви ­ черпною фантазією таланови ­ тих народних майстрів на ос ­ нові спостережень живої при ­ роди. Вени вражають багат ­ ством і різноманітністю своїх мотивів. Захоплює майстер ­ ність і смак, з якими виконані численні узори… Дуже цікаві композиції з рослинного орна ­ менту із стилізованими зобра ­ женнями людей і тварин. При ­ вертають увагу побутові кар ­ тини і сцени, сповнені народ ­ ного гумору. Творчість народних майстрів є живим джерелом, до якого часто звертаються сучасні польські художники. Виставка народної вирізки значно збагатить наші знання про національну культуру братерського польського на ­ роду. В. Г. Кучерявий в гостях у редакції Наші читачі знають, що редакція підтримує регулярне листування з випускником географіч ­ ного факультету В. Г. Кучерявим, який пра ­ цює на одній з важких і цікавих дільниць ра ­ дянської географічної науки — на льодовику Федченка. Під час сво ­ го перебування в Хар ­ кові В. Кучерявий по ­ бував у редакції. Ми Друкуємо його розпо ­ відь про декілька ви ­ падків, які трапились з ним. — Ви знаєте, — почав Кучерявий, — я очолю ­ вав середню зимівлю, розташовану на ске ­ листому відрозі, що від ­ ходить від хребта Фед ­ ченка (висота 4200 мет ­ рів)’. Ми встигли прокласти ство ­ ри через льодовик і вели спосте ­ реження над рухом льоду. В цей час на висоті 5000 метрів приблизно у ЗО км. від нас була організована верхня зимівля і коли один з учасників її не зумів пройти туди, я попросив направити мене. Погода була дуже погана, і лише на шостий день ми досягли зимівлі. Робо ­ та почалась. Одним з важливих наслідків наших спостережень було пер ­ ше визначення швидкості ру ­ ху льодовика Федченка. На значній висоті працювати важко, відчувається розрідженість по ­ вітря, різкі рухи викликають за ­ дишку. Через п ’ ять місяців пе ­ ребування там я навіть захво ­ рів, і тому у квітні 1958 року товариші вирішили повернути мене на середню зимівлю. В цей день вперше, після постійних завірюх, встановилась тиша. Майстер спорту Корольов, що супроводжував мене, пішов по ­ переду, поніс частину моїх ре ­ чей, а я йшов по його лижні. Ко ­ рольов вже повертався з серед ­ ньої зимівлі до себе наверх, а я все ніяк не міг дібратися. На ­ сувалась буря. Корольов виму ­ шений був поспішати, і я зали ­ шився один. Що й казати, пересуватись бу ­ ло нелегко. Лижня Корольова пропала під снігом, на кожному кроці підстерігали бездонні трі ­ щини. Суцільна темрява примусила зупинитися. Зробив у снігу яму, спустив туди спальний мішок, за- ліз у нього. Пам ’ ятаю, що стра ­ шенно хотілось пити, сніг не до ­ помагав. Довелось пожертвувати копіями метеоспостережень і розтопити у кружці трохи снігу. Усю ніч, щоб не заснути, спі ­ вав пісні та палив щоденники, вранці продовжував путь. Ризи ­ куючи життям, доводилось пере ­ ходити через ледве помітні трі ­ щини по сніжних містках. В од ­ ному місці раптом грунт почав тікати з-під ніг. Я встиг вискочи ­ ти на сніговий борт, який на очах створився передо мною, а поза ­ ду з шумом рушив сніговий міст. Через деякий час знайшов стару лижню і пересувався вже по ній, а о десятій годині ранку добрався до обсерваторії. — Я одержав вашого листа, де ви питаєте, чи бачили ми «сні ­ гову людину». Так, так, розкажіть, будь ласка, чи довелось вам Переві ­ рити повідомлення Проніна. З Олександром Проніним я зустрівся на нижній зимівлі (3000 метрів). Протягом місяця він керував гідрологічними спо ­ стереженнями ленінградських студентів. У серпні минулого року після рекогносцирувального переходу він прийшов до това ­ ришів на нижню зимівлю і ска ­ зав, що недалеко від річки ба ­ чив на схилі якусь істоту, йшлось про те, що Пронін лише один раз спостерігав чорний силует на снігу. Про схожість з «сніго ­ вою людиною» не було мови. Адже тоді його слухали 20 до ­ свідчених альпіністів, вони від ­ разу ж, на місці, могли перевіри ­ ти його догадки. Ми, зрозуміло, не чекали, що жарт одного з то ­ варишів («Сашко, а ти на Вели ­ кій землі скажи, що бачив «сні ­ гову людину» — прогримиш на весь світ») стане фактом. Учасники зимівлі не раз бу ­ вали у далеких походах, зустрі ­ чали сліди ведмедя, диких коз ­ лів, вовків, але ніколи — «сніго ­ вої людини». — Яка ж ваша думка про мож ­ ливість існування «снігової лю ­ дини»? — спитав В. Кучерявого один з учасників розмови. — Я не берусь принципово вирішити це питання, тому що не спеціаліст. Однак я певний, що там, де ми були, снігових людей нема. Мешканці селища Алтин Мазар, на яких посила ­ ється у своїй книзі Станюкович, відкидають навіть думку про існування «диких людей», яких ніхто ніколи тут не бачив. Міс ­ цеві мисливці теж, крім барсів і диких козлів, тут нікого не зу ­ стрічали. Бесіда продовжувалась довго і була дуже цікавою. В. Г. Куче ­ рявий повідомив нас, що після лікування і відпочинку він знов буде продовжувати працю на льодовику. Ми домовились з ним обов ’ язково підтримувати зв ’ язок« НАУКОВІ СПОСТЕРЕЖЕННЯ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ Як і завжди, цього року прак тика студентів географічного фа ­ культету була тісно пов ’ язана з науковою тематикою факультету. Після відповідної підготовки сту ­ денти третього і четвертого кур ­ сів виїхали на самостійну роботу до Харківської, Сумської та Пол ­ тавської областей для проведен ­ ня спостережень і збору матеріа ­ лів, необхідних і для написання дипломної роботи, і для фізико- географічного районування тери ­ торії Харківського економічногс району. 28 студентів працювали в пів ­ денній частині Сумської області. Вони провадили комплексні фізи ­ ко-географічні спостереження пс завчасно намічених маршрутах. Двічі _протяго-м практики робота кожної групи перевірялась керів ­ ником; практиканти одержували консультації спеціалістів ботані ­ ків і грунтознавців. Досвід все ж доводить, що кра ­ ще в період Підготовки до прак ­ тики десь під Харковом підготува ­ ти студентів до самостійних по ­ льових спостережень. Тоді вони будуть почувати себе більш впев ­ нено на самостійній робота. Взагалі практиканти працюва ­ ли сумлінно, зібрали цікавий і цінний матеріал. Попередній ана ­ ліз і узагальнення цього матеріа ­ лу дозволяють зробити деякі ціка ­ ві у науковому і народногоспо ­ дарському відношенні висновки. Ось деякі з них. До недавнього часу вважали, пю так званий шишаковий рель ­ єф має . обмежене поширення _ в районі села Шишаки, Полтав ­ ської області, а появу його пов ’ я ­ зують з процесами, які відбува- ли сь у крайовій зоні Дніпровсько ­ го льодовикового язика. Пізніше ДОЦ. П. І. Гордєєв переконливо довів, що «шишаки» виникають як наслідок ярово-зсувного роз ­ членування окраїни плато. Праця групи студентів ствердила думку про порівняно значне поширення шишакового рельєфу в межах Полтавської області. Дослідження студентів Нестеренко, Зубко, Май дриченко, Чайки, Вовкогон до ­ зволяють стверджувати значне по ­ ширення шишаків на півдні Сум ­ ської області. Нам вдалось зібрати нові дані, які безумовно свідчать про наявність древнього зледенін ­ ня в Сумській області; величезні валуни рожевого та сірого грані ­ тів, льодовикові відкладення, зру ­ шення в заляганні порід, виклика ­ ні Діяльністю льоду і т. ін. (зві ­ ти студентів Нестеренко, Доцен- КО, Лісовської, Мішиної, Зубко, Мороза та ін.). Робота, проведена студентами, ДОВОДИТЬ І те, що в минулому клімат цих місць мало відрізнявся від умов сучасної Арктики. Спо ­ стереження, які провадили сту ­ дентки Л. Цовба та Л. Мєдвєдє- ва, особливо ретельні і обгрун ­ товані. Вони у значній мірі уточ ­ нюють уявлення про природу Сумського адміністративного ра ­ йону. В багатьох звітах студенти пи­ шуть про значне поширення яруг. Неправильний випас тварин, що веде до знищення рослин, які скріплюють СХИЛИ, порушення агротехнічних правил, злочинний вибір піску і глини на крутих схи ­ лах яруг — все це приводить до втрат цінних у сільськогосподар ­ ському відношенні грунтів. Практика допомогла студентам одержати навички, необхідні для ведення самостійної наукової пра ­ ці, зібрати матеріали для напи ­ сання повноцінних дипломних ро ­ біт. В. ВІЛЕНКІН, доцент, керівник практики. НАЛАГОДИТИ РОБОТУ ТОВАРИСТВ Треба налагодити роботу То ­ вариства Червоного хреста і Чер ­ воного півмісяця, а також ДТСААФ серед студентів молод ­ ших курсів. Можливо на інших курсах і факультетах ця робота і проводиться, але на першому курсі фізмату минулого року во ­ на не провадилась. Багато хто вступив до лав цьо ­ го Товариства, ще працюючи на виробництві чи навчаючись у шко ­ лі. Але той, хто ще не є членом Товариства Червоного хреста і Червоного півмісяця, повинен вступити до нього якнайшвидше. Збиранням членських внесків робота Товариства не повинна обмежуватись. Кожен повинен умі ­ ти подати першу допомогу потер ­ пілому від нещасного випадку, стихійного лиха. Для цього слід організувати навчання. В однаковій мірі це стосується роботи товариства ДТСААФ. В. ШВАЧКО, студент фізмату. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 3. 6 вересня 1958 о. ,В. КАЛАШНИК, випускник філфаку. Я ХОЧУ ТАКУ СТВОРИТИ ПІСНЮ Хочу я таку створити пісню, Серед всіх знайти такі слова, Щоб в грудях ставало серцю тісно, Щоб злегка п ’ яніла голова, Щоб в труді вона давала сили, У бою від пулі берегла І мою любов безмежну сина До Вітчизни передать могла. Хочу пісню я таку створити, Щоб серця гарячі покорити , І тебе в ту пісню заплести І в життя з собою понести. О. ЮРЧЕНКО, студент філфаку. ЯК МЕНІ ХОТІЛОСЯ в СЕЛО :.. Як мені хотілося в село, Полину у пригорщі нам ’ яти. Коли вперше я листа писати Сів у гуртожитку за столом, Як мені хотілося в село! А тепер я так до тебе звик, Харкове невтомний, невсипущий, Я люблю тебе все дужче й дужче, Але сум за нивами не зник, Хоч я так тепер до тебе звик. В гуртожитку третій рік мені Сняться ріллі, чорні, весняні, І пісні дівочі над ланами, Сняться бахші, вкриті кавунами, І густі, високі ячмені… Л. БОЛЕСЛАВСКИЙ, выпускник университета. ПРИЯТЕЛЬ Он был и остроумен и приятен, И чуточку всегда навеселе, Мой факультетский давнишний приятель, С которым мы работали в селе. Лет на пять старше, совершенный дядя, Придя с уроков, свежий, полный сил, Он для разминки, отложив тетради, Шутя, меня по комнате носил. По вечерам мы долго не стихали, Цитировал он Симонова мне, Есенинскими нежными стихами Опьянены мы были наравне. А часто он с возвышенным волненьем, Когда мы уходили за село, Читал «Я помню чудное мгновенье» Задумчиво, певуче и светло. Вздыхал, мечтая: «Были в мире встречи», И говорил, что хочет полюбить. Я помню: как-то стал он каждый вечер, Одев костюм, к знакомой уходить. А после мне сперва довольно сжато, Но под конец рассказывал сполна, Как он «ухаживал» за пионер ­ вожатой И как упряма все-таки она. И прибавлял: «А ты не будь запальчив. Конечно, все мечтаем о любви. Стихи — стихами. Ты наивен, мальчик. А это — жизнь, и ты ее ловн». Он свет тушил, бросая сигарету, А я не спал и ерзал на тахте. Никак, никак не мог понять я это, Никак принять я это не хотел. Все думал я: как мог он с вдохновеньем, Когда мы уходили за село, Читать «Я помню чудное мгновенье» Задумчиво, певуче и светло? ИГРА Сугробами двор опоясав, Построив из снега стену, Мальчишки четвертого класса Играть начинают в войну. У них не найти подчиненных, Пришли генералы одни. Лишь так, ради правды, девчонок Медсестрами взяли они. Все двадцать четыре стратега, Веселый и смелый народ, Готовят снаряды из снега И грозную пушку, и дот. И в схватке, жестокой и острой, Кто ранен, воюет опять, И даже убитых медсестры Подолгу не могут догнать. Идут в наступленье отряды, Но солнце сквозь тучи сверкнет, И тают под солнцем снаряды, И грозная пушка, и дот. …На желтый костыль опираясь, Подходит учитель к окну. О, милые дети смешные! О, мирные игры в войну! Как солнце улыбчиво светит, Как мир ожидает весну!» Но если б еще на планете Лишь дети играли в войну. Ф. ОЛЕНЧЕНКО, випускник філфаку. Щоб не розтратить молодий вогонь На власні втіхи, йримхи і забави, Щоб не стояти тінню осторонь Од битв і діянь рідної держави, Не загубить щоб зімкнуті ряди, Не позабуть про бій ні на хвилину, — Згадай: хто залишається один, Той, як в пустині дерево, загине. ВОНИ НАВЧАЛИСЯ В НАШОМУ УНІВЕРСИТЕТІ Весь світ обійшли «Прапороносці» Олеся Гончара, перекладені на багато мов твори Ігоря Муратова, Вадима Соб- ка, Володимира Добро- вольського, Наталі Забі ­ ли, Оксани Іваненко… З гордістю ми ду ­ маємо про те, що вони вчилися на філологіч ­ ному факультеті нашого університету. Перу на ­ ших вихованців нале ­ жать романи, повісті, п ’ єси, поеми, вірші, пісні, літературно-кри ­ тичні статті і моногра ­ фії. Біля ЗО письменників — прозаїків, поетів, драма ­ тургів — закінчили або вчилися на нашому фа ­ культеті. В 20-х роках серед робітфаківців і студентів ХІНО (тоді так називався університет) бачимо Володимира Со- сюру, Юрія Шовкопляса, Олександра Копиленка, Тереня Масенка, Дмит ­ ра Косарика, Наталю . Забілу і Оксану Іва ненко, Івана Снегірьова (який вчився на фізма ­ ті) та інших. Здебільшого представ ­ ники цього студентсько ­ го покоління народилися в бідняцькій селянській родині або в родині сіль ­ ського вчителя і, як пи ­ ше Іван Косарик, «після закінчення громадянської війни», коли «молода радянська держава від ­ крила двері вищих уч ­ бових закладів для звільнених від соціаль ­ ного і національного по ­ неволення трудящих мас», прибули вони з командировками коміте ­ тів незаможних селян і губкомів комсомолу до столиці Радянської Укра ­ їни Харкова здобувати освіту. Будучи студентами, вони почали писати і друкуватися в тогочас ­ них журналах «Черво ­ ний шлях», «Всесвіт» та інших. В ЗО-х роках з ХТЗ, Дніпрельстану, з ново ­ будов першої п ’ ятирічки на факультет приходять Ігор Муратов, Яків Баш, Степан ‘ Крижанівський, Вадим Собко, Василь Кучер, Іван Плахтін, Андрій Трипільський, Іван Вирган, Іван Гон ­ чаренко та інші. «Прибув у Харківський університет звичайним теслярем Дніпробуду, на ­ городжений Урядовок Комісією пуску Дніпро- гесу путівкою на нав ­ чання і спецстипендією імені Дніпрогесу» — пише Яків Баш у автобіогра ­ фії. Напередодні Великої Вітчизняної війни серед студентів нашого фа ­ культету бачимо Олеся Гончара і Володимира Добровольського, твор ­ чість яких на повну силу проявилася після війни. Нерозривно зв ’ язані з народом Іван Гончарен ­ ко, Степан Крижанів ­ ський, Яків Баш, Ігор Муратов, Вадим Собко, Олесь Гончар, Володи ­ мир Добровольський та інші в роки Великої Вітчизняної війни із зброєю в руках боро ­ нять Радянську Вітчизну від фашистських загарб ­ ників. їх подвиг відзна ­ чений урядовими нагоро ­ дами. В післявоєнний час із стін факультета вий ­ шли поет Юрій Гераси- менко, байкар Іван Ман- жара та інші. 1 справа не в тому, що в романі Олександра Копиленка «Народжу ­ ється місто» події від ­ буваються в Харкові і в родині професора біофа ­ ку, що Ігор Муратов пи­ сав вірші про Харків, а Юрко Герасименко — про Толкачівку. Ніякої «харківської специфіки» немає в творчості тих, хто вчився на нашому факультеті, вони вирос ­ ли радянськими патріо ­ тами, і ми пишаємося тим, що в цьому є ча ­ стина нашої праці. Тереиь Масенко відо ­ мий своїми піснями (а на його тексти написано понад 120 пісень, ро ­ мансів, хорів і кантат), пише в автобіографії: «В Харкові я жив з 1925 року по 1941 рік, любив і люблю завжди місто моєї літературної молодості». Степан Крижапівський поєднує працю поета з науковою роботою до- слідника радянської і класичної української літератури. Наші вихованці ведуть 4 велику громадську робо ­ ту, їхні прізвища знахо ­ димо серед депутатів міських, районних Рад трудящих, в керівних ор ­ ганах спілки радянських письменників. Оксана Іваненко в 1945 році була делегатом І анти ­ фашистського жіночого конгресу в Болгарії. Висока оцінка творів Олеся Гончара, Володи ­ мира Добровольського, Вадима Собка виявилася в присудженні їм Ста ­ лінських премій. Вийшовши в широке і бурхливе «житейське море», переборюючи труднощі і одержуючи творчі перемоги, наші випускники пам ’ ятають про університет. В листі до 150-річчя ХДУ Олесь Гончар пише: «Найкра ­ щі мої студентські роки пройшли в аудиторіях Харківського державного університету, з ним зв ’ я ­ зані найсвітліші спогади юності». Думається, що й за ­ раз на факультеті вчать ­ ся юнаки і дівчата, які в майбутньому прослав ­ лять факультет і внесуть свій внесок у розвиток української радянської літератури. М КЕНІГСБЕРГ, кандидат філологічних наук. Сьогодні ми друкуємо денні вірші поетів- пошківців, що незабаром вийдуть окремою збіркою ПАРОДИЯ Сороконожка (В. ИНБЕР) У сороконожки Народились крошки Лишь одни мальчишки. Каждый — сорванец. И решил мальчишкам Подарить по книжке В день рожденья деток Любящий отец. И пошел с корзиной Он по магазинам, чтоб купить побольше Книжек для ребят. Только нет в Корзине Новых книг в помине: — Вы зайдите завтра! — Всюду говорят. В магазине давка Около прилавка, Очередь у кассы — Радость без конца. Глядь — а на обложке Те ж сороконожки. То же выраженье Милого лица. Собрался в прихожей Дом сороконожий: Встретить папу с книжкой Каждый был бы рад. И сказал он, книжку Протянув мальчишкам: — Вот что мне читали Двадцать лет назад. А. ЖИТНИЦНИЙ, студент филфака. Товариші універси ­ тетські поети і прозаїки! Редакція і читачі чека ­ ють на ваші твори. З 1-го вересня провадиться підписка на університетську багатотиражку «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ “ Підписна ціна на півріччя — 4 крб. Підписку приймають упзвнова жені на факультетах Заст. редактора Б. Щербаненко.