Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський Університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
22
Дата випуску:
14.06.1958
Дата завантаження:
02.07.2024
Сторінок:
4
Мова видання:
Українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна Наукова Бібліотека ХНУ імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

ДО СЛАВНОГОЮВІЛЕЮ КП УКРАЇНИ No 22 (936) Субота, 14 червня 1958 р. Ціна 20 кой. „Неухильно “керуючись мудрою ленінською політикою Комуністичної партії Радянського Союзу і , спираючись на братерську допомогу російського та інших народів СРСР, комуністи України, український народ добиваються все нових успіхів у розвитку соціалістичної еконо ­ міки і культури республіки “ (ІЗ ТЕЗ .СОРОКАРІЧЧЯ УТВОРЕННЯ КОМУНІСТИЧ ­ НОЇ ПАРТІЇ УКРАЇНИ “ ). ЗУСТРІЧАЮЧИ свято у ЛИПНІ минає 40 років з ча ­ су Першого з’їзду більшови ­ цьких організацій України, на якому була створена Кому ­ ністична партія України — один з бойових загонів Комуністичної партії Радянського Союзу. Центральний Комітет Комуні ­ стичної партії України прийняв спеціальну Постанову про сорока ­ річчя створення Комуністичної партії України. Відділом пропа ­ ганди і агітації ЦК КП України і Інститутом історії партії ЦК КП України — філіалом інституту марксизму-ленінізму при ЦК КПРС опубліковані тези «Соро ­ каріччя утворення Комуністичної партії України (1918 — 1958)». Керуючись цими документами, партійний комітет університету розробив і затвердив план захо ­ дів, пов’язаних з святкуванням цієї знаменної дати. На пошире ­ ному засіданні Вченої ради уні ­ верситету з доповіддю про 40- Р’ччя КП України виступить за ­ відуючий кафедрою історії КПРС доц., Воскресенський. Будуть Про ­ ведені студентська наукова кон ­ ференція, спеціальні засідання ка ­ федр суспільних наук, органі ­ зується широке вивчення матеріа ­ лів до 40-річчя КП України ко ­ лективом університету. Централь ­ на наукова бібліотека готує ви ­ ставку, присвячену знаменній да ­ ті. Відділення групи Товариства для поширення політичних і на ­ укових знань організує читання лекцій і доповідей серед трудя ­ щих міста і області, особливо у підшефних колгоспах, на проми ­ слових підприємствах. Будуть про ­ читані лекції і доповіді для по- ступаючих ’ в університет, орга ­ нізуються зустрічі колективу уні ­ верситету з старими більшовика ­ ми — учасниками боротьби за пе ­ ремогу Радянської влади на Україні і т. ін. Обов ’ язок партійних організацій факультетів — втілити у життя на ­ мічені заходи і тим самим підня ­ ти на більш високий рівень тру ­ дову дисципліну колективу, учбо ­ во-методичну і науково-дослід ­ ницьку роботу, поліпшити політи- ко-виховну роботу і допомогти районній, міській і обласній пар ­ тійним організаціям у мобіліза ­ ції трудящих на успішне виконан ­ ня завдань, пов ’ язаних з прове ­ денням в життя історичних Рі ­ шень XX з ’ їзду КПРС. Доцент О. ПРОТОПОПОВ, член парткому. Наш радіофізичний факультет — наймолодший в універси ­ теті. .Ного створення — один з прикладів постійного піклу ­ вання партії про розвиток радянської науки, про підготовку молодих спеціалістів. Сьогодні цей факультет випускає у світ чергову групу своїх вихованців. П ’ ятикурсники-радіофізики захищають ди ­ пломи. І це — їх внесок у всенародну справу, це їхній подарунок і подяка партії за піклування, за високе право ‘на освіту. Валя .Козлова, як І багато її товаришів, за свою цікаву роботу одержала «відмінно». Ось вона закінчує захист. Фото О. Піковця. За розробкою питань з історії Комуністичної партії України Кафедра історії КПРС ретель ­ но готується до зустрічі все ­ народного свята. Більшість членів кафедри вже багато працюють над окремими питаннями історії Ко ­ муністичної партії України, об ­ равши їх темами своїх доктор ­ ських і ‘кандидатських дисерта ­ цій, темами монографій і окре ­ мих наукових статей. Чергова збірка «Вчених записок» ка ­ федри, що здана до друку, при ­ свячена історії Комуністичної партії J країни. Найближчим часом вийдуть з ДРУКУ . монографії доцентів 0. 0. Воскресенського, І. Ш. Чер ­ номаза, 0. А. Протопопова та В. П. Буднікова. Плануючи свою дальшу на ­ укову роботу на найближчі ро ­ ки, кафедра історії КПРС вирі ­ шила зосередити свою увагу на проблемах історії КП України. М. КОРОП, лаборант кафедри історії КПРС. ДЛЯ КРАЩОЇ ПІДГОТОВКИ КАДРІВ йдучи назустріч знаменній да ­ ті — 40-річчю створення Комуні ­ стичної партії України, колектив біологічного факультету, очолю ­ ваний партійною організацією, до ­ бивається нових успіхів у науко ­ вій і учбово-виховній роботі, у підвищенні наукової кваліфікації свого викладацького складу. Особливу увагу звертає колектив біофаку на виконання рішень XX з ’ їзду КПРС про поліпшення якості учбового процесу у вузах, про наближення вузів до вироб ­ ництва. У зв ’ язку з цим по-ново ­ му організовано виробничу прак ­ тику студентів, здійснено ряд за ­ ходів до поліпшення організації учбової і педагогічної практики. Так, цього року на біологічній станції у Байдарах вперше ство ­ рено всі умови для повноцінного проведення учбової практики сту ­ дентів (багато зробив в цій галузі комуніст Я. П. Зубко). Студенти- біологи в період практики змо ­ жуть не тільки одержати перед ­ бачені учбовими програмами на ­ укові знання і практичні навички, але й ікультурно відпочити — послухати радіопередачі, музику, подивитися телевізор. В цьому ро ­ ці частина студентів біологічного факультету вперше відбуватиме педагогічну практику у сільських школах. Організована в минулому році учбово-дослідна ділянка пришкіль ­ ного типу перетворилася на справжню зелену лабораторію, де студенти знайомляться з плану ­ ванням пришкільних ділянок, з методикою роботи на них; ділянка використовується також для під ­ готовки дипломних робіт. Облад ­ нується наочними посібниками, літературою, реактивами, хіміч ­ ним посудом створений на фа ­ культеті кабінет методики приро ­ дознавства. З метою поліпшення організа ­ ції самостійної роботи студентів деканат і методична комісія фа ­ культету підготували до друку збірник планів викладання загаль ­ них курсів. Ці плани складені з таким розрахунком, щоб не лише познайомити студентів з основами тієї чи іншої науки, але й зацікавити їх, втягти у самостійну поглиблену роботу в лабораторії. Плани розкривають зміст і послідовність викладу кож ­ ного курсу, розподіл матеріалу між теоретичними лекційними кур ­ сами і різними видами практич ­ них робіт. Користуючись цим збірником, студенти зможуть за ­ здалегідь ознайомитись із змістом наступних лекцій і практичних за ­ ить, підібрати необхідну основну і додаткову літературу. Збірник планів допоможе студентам пра ­ вильно розподілити свій робочий час і працювати протягом цілого року планомірно ( систематично. Знайдуть вони у збірнику також вказівки про спосіб виконання завдань, які їм доведеться про ­ робляти самостійно під керівни ­ цтвом професорів, доцентів і аси ­ стентів. На факультеті посилюється ро ­ бота по підготовці до друку під ­ ручників і учбових посібників. Крім підручника з фізичної і ко ­ лоїдної хімії акад. І. М. Буланкі- на, яким студенти вже користу ­ ються в цьому учбовому році, підготовлений до друку підручник з курсу основ атеїзму доцента В. М. Петрова, конспекти лекцій з дарвінізму доцента М. П. Во ­ ловика, з зоології хребетних проф. І. Б. Волчанецького і ряд посіб ­ ників для практичних занять. Закінчено і подано до захисту докторську дисертацію секретаря партійної організації факультету доцента І. Д. Манакова, незаба ­ ром буде завершена докторська дисертація доцента Г. С. Козирє- ва. Колектив біологічного факуль ­ тету докладає всіх зусиль до то ­ го, щоб зустріти велику подію в житті всього українського наро ­ ду — 40-у річницю утворення Ко ­ муністичної партії України — но ­ вими успіхами в усіх галузях своєї роботи. Л. ГЕЛЬФЕНБЕЙН. ПЕРЕДОВИКИ БУДІВНИЦТВА Більше трьох місяців тримає пе ­ рехідний вимпел на будівництві ХДУ бригада бетонників С. Голу ­ бова. Члени бригади виконують змінні завдання не менш як на 150 — 170 процентів. А за остан ­ ній час виросло ще багато зраз ­ кових бригад. На честь 40-річчя КП України і ленінського комсомолу штука ­ турниці бригади О. Свіщева А. Черкашина, Л. Могильченко, Н. Попова, Н. Токаренко, В. МАру- сенко, Н. Меренкова, М. Любом- ська перевиконують змінні завдан ­ ня не менш, ніж на 40%. Не від ­ стають від них і столяри ланки І. Каменева І. Барбалін, Г. Шев ­ ченко, М. Дубцов, комсомольці цієї ж ланки М. Лук ’ янов, В. Кар ­ пенко. На кафедрі історії України СПІВРОБІТНИКИ кафедри історії України останнім ча ­ сом опублікували ряд монографіч ­ них досліджень і наукових статей, присвячених боротьбі трудящих України під керівництвом Кому ­ ністичної партії за владу Рад. Насамперед слід відзначити мо ­ нографічне дослідження керівника кафедри доцента І. К. Рибалки «Відновлення Радянської влади на Україні (1918 — 1919 рр.)», яке випустило Харківське обласне книжкове видавництво. В цій кни ­ зі на численних архівних матері ­ алах показана боротьба україн- ського народу, керованого Кому ­ ністичною партією, за розгром буржуазно-націоналістичної Ди ­ ректорії та англо-французьких ін ­ тервентів і відновлення Радянської влади на Україні у листопаді 1918 — березні 1919 рр. Особлива увага приділяється висвітленню творчої діяльності широких народ ­ них мас по відновленню місцевих і центральних органів Радянської влади і розгортанню соціалістич ­ ного будівництва в цей період. Кандидат історичних наук П. І. Гарчев завершив роботу «Бороть ­ ба металістів півдня України за встановлення робітничого контро ­ лю над виробництвом». Стаття ви ­ світлює боротьбу робітничого кла ­ су України за керівництво проми ­ словістю у 1917 і на початку 1918 рр. У Сумах опублікована його невелика книжка «Червона гвардія на Сумщині». На матеріалах Центрального державного архіву Жовтневої ре ­ волюції УРСР доцент М. К- Ко ­ лісник написав роботу про залу ­ чення трудящих до радянського будівництва, на Україні на почат ­ ку 1920 року. Вже друкується йо ­ го монографія «Боротьба за від ­ новлення і зміцнення Радянської влади на Україні». Над питанням розвитку соціалі ­ стичного будівництва у період не ­ пу успішно працює кандидат істо- ричних наук М. А. Литвиненко. Нею також опубліковано Цього року ряд досліджень. В усіх вказаних роботах широ ­ ко використовувались архівні ма ­ теріали, які досі не були опублі ­ ковані. У ці знаменні дні, йдучи назу ­ стріч великому святу українського народу — – 40-річчю Комуністичної партії України, невеликий!, але дружний колектив кафедри бере активну участь в агітаційно-про ­ пагандистській роботі серед широ ­ ких кіл населення. Науковці про ­ читають ряд лекцій, надрукують статті в обласних газетах. В. ДАНИЛЕНКО. ,ВЕСНЯНА СЕСІЯ ТРИВАЄ Державна комісія приймає екзамен з історії КПРС на п ’ ятому курсі українського відділення. І ВІСТІ З ФІЗМАТУ І НА ЯДЕРНОМУ ВІДДІЛЕННІ На фізматі йде весняна се ­ сія. Як завжди, вона відзна ­ чається посиленою роботою сту ­ дентів і різними несподіванка ­ ми, кількість яких зменшується пропорціонально роботі студен ­ тів у семестрі. Непогано підготу ­ вались до екзамену з спецкурсу «Електронна оптика» студенти 111 курсу ядерного відділення. Серед тих, хто здавав ЗО травня і 1 червня, немає жодного, який би одержав «трійку». Електронна оптика — курс не з легких, вимагає знання не тільки теорії, але й практичних навичок з електроніки, атомної фізики, а також знання вищої математики. І тому радісно бачити вепогані успіхи студен ­ тів. Частина з них здавала до ­ строково, що, звичайно, свідчить про їх сумлінну роботу. І в пер ­ шу чергу слід назвати прізвища Пражака, Оравця, Карбана — наших чеських друзів, які і в наполегливості до навчання, і в жадобі до знань можуть бути прикладом для нас. Глибоке за ­ своєння предмета виявили сту ­ денти Смердов, Шуліка, Хар ­ ченко, Валєський, Славний та інші. Проте, слід відзначити, що частина студентів могла б скла ­ сти ще краще, зокрема такі як Корда, Калиниченко, Рожков. В чому ж причина? В недостатній роботі у семе ­ стрі їх обвинуватити не можна. Корда — відмінник, завжди на ­ полегливо працює і над кни ­ гою, і в лабораторіях. Інші теж працюють багато, постійно ви ­ конують в лабораторіях спеці ­ альні завдання, беруть участь у науковій роботі. Мені здається, що причина ось у чому: у зв ’ язку з тим, що в наступному семестрі з електронної оптики передбачені лабораторні роботи, спецкурс спочатку винесли для складання як залік, і в розкладі екзаменів його не було. Лише наприкінці травня (за 5 днів до першого екзамену за розкладом), коли закінчували складання заліків, несподівано з ’ ясувалось, що з електронної оптики буде екза ­ мен. Розклад же був уже скла ­ дений, залишалось складати спецкурс або перед першим ек ­ заменом, або перенести на осінь. Деканат перенести не дозволив, хоч викладач не заперечував. Довелось складати перед пер ­ шим екзаменом. Через те ча ­ стина студентів не встигла доо ­ ре підготуватись і складала нижче своїх можливостей, а деякі будуть складати в різні строки між іншими екзаменами. Слід було б деканату уважніше підійти до складання розкладу екзаменів. Фізико-математичний факуль ­ тет, в першу чергу його ядерне відділення, відзначається тим, що студентам тут слід глибоко замислюватись над тим, що ви ­ вчається. «Зубрьожкою» тут ні ­ чого не візьмеш і можна лише пишатися з того, що переважна більшість студентів, особливо старших курсів, серйозно, з лю ­ бов’ю підходить до вивчення своїх дисциплін. Сесія в розпалі. Про резуль ­ тати дізнаємося в кінці її, але вже зараз можна сказати, що ; студенти фізмату, зокрема ядер ­ ного відділення, працювали не ­ погано. А. ЗДОРОВИЙ, студент НІ курсу фізико- математичного факультету. Рахунок відмінним оцінкам відкрився 5 червня — один з перших днів сесії на філологічному фа ­ культеті. Сесія для четвертого К УР С У російського відділення роз ­ починається -екзаменом з полі ­ тичної економії соціалізму. І хо ­ ча все підготовлено, вивчено, ро ­ зібрано на семінарах і закріплено, студенти все ж дуже хвилюють ­ ся. Та й цілком зрозуміло: по- перше, цей екзамен відкриває сесію, а завжди хочеться, щоб початок був хороший, по-друге, екзамен дуже відповідальний. Але ось першими студентами білети взяті, продумані і… Блюменкрапц готова до від ­ повіді. Вичерпно, ясно аналізує вона питання, які стоять у біле ­ ті. Відчувається, що матеріал засвоєний добре, що над пра- цями Маркса і Леніна, над по ­ становами партії і сряду сту ­ дентка попрацювала досить серйозно. Рахунок відмінним оцінкам відкрито. Його продов ­ жують студенти Сергеева, Греко ­ ва, Маргуліс, Олійник, Бреннер, Житницький, Вітковська. Але ось спроби деяких сту ­ денток, таких, наприклад, як Власенко, Клекль, прикрити прогалини в своїх знаннях не ­ скінченним водоспадом слів не ­ приємно вражають. Адже мова, товариші філологи, виражає дум­ ку. Вже кому-кому, а вам це добре відомо. То навіщо ж, якщо немає думки, підміняти її велеречивістю? Є. ПУГАЧ, наш кор. Екзамен з курсу новітньої історії. Доценту Б. Г. Піль- верману відповідає четвертокурсник історичного факультету Володимир Ратнер. Відповідь спокійна, змістовна. Оцінка — «відмінно». На екзамені з французької мови Новина цього року — екзамен з іноземної мови на IV курсі. Слід сказати, що це дуже пра ­ вильне, починання, бо воно, без ­ умовно, сприяє закріпленню ви ­ вченого, підвищенню якості знань. Як же пройшов цей екзамен? Група IV курсу російського відділення підготувалась блис ­ куче. Більше половини студен ­ тів, що . екзаменувались, одер ­ жали відмінні оцінки. Позначи ­ лась систематична робота про ­ тягом чотирьох років і сумлін- на підготовка до екзамену. Про ­ тягом року студенти цієї групи регулярно відвідували щотиж ­ неві факультативні заняття, до кожного уроку готувались серйозно. На жаль, цього не можна сказати про групу IV курсу українського відділення де ли ­ ше одна Старченко одержала «відмінно». 0. ВОДОПЬЯНОВА, старший викладач французької мови. ГРУПА Р-44 СКЛАДАЛА ТАК Вже з того, що четверто ­ курсники радіофізичного фа ­ культету позитивно постави ­ лись до такого факту, що пред ­ ставники газети прийшли на екзамен з їх основного пред ­ мета — фізики надвисоких ча ­ стот, ми могли зробити певні висновки: до екзамену готові, чуже око їх не лякає. Все відбувається у тиші, і навіть відповіді студентів не ­ голосні, спокійні, короткі. Без ­ умовно, майбутні радіофізики хвилюються, але це якесь хо ­ роше хвилювання, бо відчу ­ вається: предмет знають. Ось, відповівши на останнє додаткове запитання, встає з-за столу Л. Кравець. — Добре? І — Так! — каже він товари ­ шам, що оточили ЙОГО В кори ­ дорі. Починає відповідати П. Сі- ренко. Не дуже вдало, зміст першого питання йому не зовсім ясний. Викладач до ­ помагає. Про спіральну систе ­ му висвітлює питання Н. Бу ­ гай. Це він знає, а ось у в ; д- повіді на інші — чіткості не- вистачає. — Н. Бугай зміг би підготу ­ ватись до екзамену краще, — говорить нам екзамінагор до* цент 0. І. Терещенко. Цікаво, хто ж все-таки одер ­ жав п’ятірки! Заглядаємо у відомість. Серед переважної більшості хороших оцінок ки ­ даються у вічі «відмінно». Вже тричі… У В. Дмитрієва, С. Дмитрієва, І. Якименка. За ­ раз відповідає Онищенко. Він майже зовсім списав олівець, готуючись до відповіді, але, відповідаючи, якось умудря ­ ється ще намалювати схеми, пише формули. І вірно пише, змістовно відповідає. Четвер ­ га «п ’ ятірка». За нею через кілька «четвірок» — знов «п я- тірка» у Ляпунова, за нею — > інші. Добре складають четверто ­ курсники цей екзамен. В. МАТВІИЧУК. ВІДМІННИКИ ПОПЕРЕДУ 41 група математиків попрацювала на славу. Професор А. К. Сушкевич з задоволенням поставив 9 відмінних і 4 добрих оцінки. А ось студенти 43 групи таких результатів домогтися не змогли. Тут лише дві відмінних оцінки, а три чоловіки склали лише на «задовільно». Гірші результати у студентів 45 групи. В цій групі 12 за ­ довільних оцінок. Сесія на фізматі в розпалі, але… не для всіх. Дехто, достроко ­ во склавши екзамени, по праву вважає себе вже студентом на ­ ступного курсу. Це відмінник навчання четвертокурсник Овча ­ ренко, студент IV курсу ядерного відділення Важко, другокурс- ник-математик Мільман та інші. Багато студентів достроково склали екзамени з квантової ме ­ ханіки, діалектичного матеріалізму, політекономії. С. САШКО, наш кор. X А Л Т У Р ІД И К Идя на экзамен, Не хлопай глазами И слов понапрасну не трать. Возьми с собой лучше На всякий там случай, Ну, скажем просто — тетрадь. Шпаргалка! Избитая, старая тема, Мелочь для стенгазетных строк, Но мелочи вырастают в систему И человека сбивают с ног. Я знаю: Халтурщик нам не товарищ, Он в жизни по скользкой дорожке идет. Как говорится, с ним каши не сваришь, В трудный момент — подведет. Чужая повадка, Плохая привычка. Такой специалист, Кому он нужен? Шпаргалка, по-моему, Та же отмычка, Но только гораздо подлее и хуже. Попробуйте в душу ему заглянуть. Что там мутится на дне? Кого он пытается обмануть? Кому он солжет? Стране! Сегодня профессора он проведет И шуткой доволен свежей, А завтра где-нибудь рухнет завод, Выстроенный невеждой. Понятно, мне кажется, каждому это: Экзамены — всех наших сил испытания, Пусть будет поменьше дутых ответов, Побольше глубокого знания. Идя на экзамены, Совесть свою Проверь, Как проверил бы, В смертном бою. В. ТАТАРИНОВ, студент. «Московский университет», «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 2. 14 червня 1958 р. ,„Студентські будні “ Коли тобі треба зробити якусь важливу нову справу, ти часто звертаєшся до книги і знаходиш (гам потрібні відомості. Вступаючи у гарячу студент ­ ську суперечку, ти пригадуєш, прочитане, наводиш звідти при ­ клади. Так ти робиш, активіст університету. А щоб краще зна ­ ти громадську роботу, ти пови ­ нен мати в себе бібліотечку про студентське життя. Немає такої? Обов ’ язково заведи! До твоїх послуг газети і журнали, збірки і книги — скрізь можна знайти розповіді про хороші ді ­ ла комсомольців-студентів. Є й така невеличка книга під назвою «Студентські будні». Видання її, як зазначено в ко ­ ротенькій передмові, є спробою розповісти про деякий позитив ­ ний досвід роботи комсомоль ­ ських організацій вищих учбо ­ вих закладів Української PCP. Однією з перших на її сторін ­ ках ми бачимо статтю Б. Сіль- ченка «Революційні традиції виховують». В ній розповідаєть ­ ся про те, як комсомольці Дні ­ пропетровського університету за останній час зробили тему революційних традицій однією з основних у виховній роботі і зробили це в цікавій, захоп ­ люючій формі. Понад 50 сту ­ дентів різних факультетів ство ­ рили фотоальбом про минуле і сучасне свого міста, який потім делегація відвезла до Москви Григорію Івановичу Петровсько- му. Тема революційного мину ­ лого знайшла відбиття в програ ­ мі художньої самодіяльності, на всіх курсах провадилися ленін ­ ські читання з присутністю ста ­ рих більшовиків. Доповідачі — комсомольські активісти — за ­ хоплююче розповідали про най ­ визначніші етапи діяльності вождя революції, пов’язуючи цк Прочитай цю книгу, комсомольський активист! розповідь з життям студентів. Глибоко довелось задуматись де ­ кому з тих студентів, яті несер ­ йозно ставились до навчання, відмахувались від громадських Доручень- Комітет комсомолу організував постійно діючу шко ­ лу комсомольського актину по вивченню історії комсомолу. Трудовому вихованню сту ­ дентів присвячена друга стат ­ тя — представника гірничого інституту Харкова А. Мелекесо- ,ва. В ній подається перелік трудових подбии студ’онтс.тча за останні роки, серед яких не лише славні діла комсомольців інституту під час виробничої практики на комсомольських шахтах, але й робота на цілині, в колгоспах України. Б статті на конкретних прикладах пока ­ зані великі можливості вихован ­ ня працею майбутніх спеціалі-. стів гірничої справи. До минулого року робота в галузі творчої співдружності студентів з виробництвом про ­ вадилась в Харківському полі ­ технічному інституті в чотирьох напрямках; в період виробничої практики, під час виконання дипломних проектів, шляхом ор ­ ганізації шефської роботи і за ­ лучення студентів до активної участі в роботі кафедр. «Сер ­ йозною хибою в цій роботі суло те, що до неї залучалися лише студенти старших курсів», — читаємо ми в статті, присвяче ­ ній цьому питанню. — «…Робо ­ та мала виключно науковий нахил і могла задовольнити ли ­ ше небагатьох здібних студентів» «…Комсомольські організації фа ­ культетів не були зв ’ язані з яким-небудь одним постійно закріпленим за факультетом під ­ приємством». Про те, як за такий корот ­ кий строк комсомольці Харків ­ ського політехнічного інституту ліквідували ці хиби, й можна взнати з цієї книжки. А потім варто задуматись: що з їхнього досвіду (треба використати на ­ шому університету. З цієї ж збірки ти довідаєш ­ ся, як комсомольці Київського університету підвищують успіш ­ ність, як організували вихован ­ ня комсомольського активу оде ­ ські політехніки, як працює художня самодіяльність вузів і технікумів і багато іншого. В. МАТЕЙЧЕНКО. І fl хочу взяти участь у розмові про культуру Понад 200 читачів проходить щоденно через абонемент учбової бібліотеки (Раднаркомівська, 15). І у всіх — різні смаки, запити, кожен, беручи книги, якось ви ­ являє і свій інтелектуальний розвиток, і свою культуру. А якщо в газеті йде мова про культуру наших студентів, то й я хочу поділитись своїми спо ­ стереженнями. Перш за все я хочу сказати, що культура поведінки студен ­ тів у нашій бібліотеці досить ви ­ сока. Поводять вони себе так, як і належить культурній люди ­ ні. Запити у основної маси на ­ ших відвідувачів високі. Сту ­ денти, крім літератури, реко ­ мендованої програмами, замовля ­ ють новинки радянської та за ­ рубіжної літератури, журнали, історичні романи, книги про дружбу, кохання і хороші вір ­ ші. Великою популярністю ко ­ ристуються книги з історії ми ­ стецтва, музики, театру, книги про життя великих композито ­ рів, музикантів, художників, ар ­ тистів минулого і сучасного. Тут варто сказати про кіль ­ кох читачів, яких би я постави ­ ла за зразок іншим щодо кори ­ стування бібліотекою. Вони — з різних факультетів і різні їх смаки. Наприклад, Анатолій Бе- бик, четвертокурсник-відмін- ник геологічного факультету. Він не пропускає жодної новин ­ ки художньої літератури. Дуже начитаний і першокурсник-гео- граф Смирнов. Він захоплюється творчою спадщиною Маяковсько- го. Історик Світлана Одягайло та фізматовець Юнаш багато чи ­ тають про кіно, акторів. Як і слід чекати, найбільше худож ­ ньої літератури читають філоло ­ ги. Це свідчить про те, що вони за п ’ ять років перебування в (університеті прагнуть узнати якомога більше, стати високо ­ культурними спеціалістами. Але нам, бібліотекарям, дово ­ диться зустрічатись і з іншими прикладами, які, на жаль, свід ­ чать про інше. Неодноразово від першокурсників я чула прохай- і ня дати замість «Кандида» Воль ­ тера якогось «кандидата Валь ­ тера»; Данте називається Данте ­ сом, плутають Есхіла з Софок ­ лом. Треба відзначити, що ці студенти здебільшого впертою працею все ж врешті наздоганя ­ ють товаришів. А от трапляють ­ ся й інші — деякі з старшокурс ­ ників філфаку впадали у відчай від того, що випадково прочита ­ на ними книга., не зазначена у програмовому списку. Як пра ­ вило, таких студентів цікавлять лише книжки про шпигунів. Вони, до речі, іноді й не від то ­ го, щоб відкопати якусь дека ­ дентську книжчину, щоб потім вражати оточуючих «оригіналь ­ ністю». У цієї, невеличкої, по ­ рівняно з основною масою, куп ­ ки читачів погані смаки. Але дивно, що такі все ще зустрі ­ чаються серед студентів і особ ­ ливо на філфаці. Колектив нашої бібліотеки та ­ кож бореться за те, щоб при- щепити молоді хороші смаки, збільшити її прагнення до міц ­ них знань, і ми раді, що саме молодь розпочала розмову про це. С. МУШКІНА, бібліотекар. НАУКОВА РОБОТА СТУДЕНТА ї. КОРОТУНА на нашому гео ­ графічному факультеті ба ­ гато хто знає і поважає як хоро ­ шого товариша, відмінного сту ­ дента. Мені хочеться розповісти про його любов до майбутньої професії географа, про його сту ­ дентську науково-дослідницьку роботу. Наукова робота географа, як відомо, звичайно пов ’ язана з експедиціями, з необхідністю проявляти особливу наполегли ­ вість, силу волі, вміння перебо ­ рювати значні труднощі. І. Коротун, ще студент, вже пізнав усю поезію важкого шля ­ ху географа. Нещодавно із своєю науковою роботою «Кліматичні та гляцеологічні спостереження у верхній долині Баксану» він виступав на студентській кон ­ ференції Єреванського універси ­ тету. Як і дипломну роботу, так і цю Ігор Коротун писав по ма ­ теріалах Кавказської експедиції, в якій він сам брав участь як начальник Баксанського загону. Особливо цікаві в його роботі розділи «Клімат» та «Льодови ­ ки». Використовуючи кліматич ­ ні спостереження Другого Між ­ народного Полярного Року (1932 — 1933) та свої особисті спостереження, Коротун встано ­ вив істотні зміни окремих еле ­ ментів клімату, простежив зв ’ я ­ зок між різноманітними елемен ­ тами мікроклімату (наприклад, між температурою і абсолютною (вологістю, характером поверхні та розміром розсіювання радіа ­ ції), проаналізував причини від ­ ступу льодовиків. Відвідавши долини Баксану, І. Коротун зумів дати опис ос ­ новних льодовиків та слідів дав- нього обледеніння, зумів вста ­ новити і обгрунтувати серйозні зміни, які відбулись на льодо­ виках у період з 1887 року по 1932 — 33 рр. та з цього часу до наших днів. Про його роботу можна розпо ­ відати ще багато. Цінність і важливість роботи. Коротуна особливо зрозумілі географам: в ній подано по суті повну фі ­ зико-географічну характеристику верхів ’ я Баксану — однієї з най ­ більш цікавих дільниць Цент ­ рального Кавказу. Не можу не сказати: дуже хороше, що у нас є такі студен ­ ти, як Ігор Коротун, сміливі, допитливі, гаряче закохані в свою спеціальність. П. КОВАЛЬОВ, доцент. УВАГУ ПІДГОТОВЦІ ДО ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ПРАКТИКИ СТУДЕНТІВ-ГЕОГРАФ1В Від проведення переддиплом ­ ної практики у великій мірі залежить і якість майбутньої Дипломної роботи. Студентів, які обирають тему заздалегідь в процесі роботи у студентських наукових гурт ­ ках або при виконанні курсо ­ вих робіт, на жаль, поки що дуже мало. А між тим зібрати матеріал для дипломної роботи протягом відведеного для цього часу — півтора місяця — не можна. Необхідна велика систематична і ретельна робота. Успіх всякої польової робо ­ ти визначається підготовкою до її проведення. Перш за все тре ­ ба мати добру картографічну основу — зробити викопіровки з карт і ретельно вивчити їх. Потім, практиканти приступа ­ ють до вивчення основної літе ­ ратури по своєму району. Це допоможе їм ефективно працю ­ вати на місці. Іимчасом деякі недбайливі студенти намагаються обдурити своїх керівників. Вони списують конспекти у товаришів, не пов ­ ністю проробляють необхідні під ­ ручники і т. ін. Врешті такі студенти обманюють самих себе. Працюючи над літературою, виписуючи потрібні відомості, ви водночас намічаєте основні об ’ єкти вивчення, уточнюєте свої маршрути, робите помітки, що слід перевірити у полі (по ­ ложення окремих елементів рельєфу, їх походження і т. ін.). Перед виїздом у доле слід повторити методику проведення геологічних, геоморфологічних, ботанічних, гідрологічних та ін ­ ших досліджень, з якими дове ­ деться мати справу в період переддипломної практики. Дуже корисно перед виїздом добре вивчити колекції гірських порід, гербарії рослин, зразки грунтів, що зустрічаються у ва ­ шому районі. Вам не обійтися без компаса, мішечків для гір ­ ських порід, гербарної сітки та ковпачка для збирання рослин. Слід приготувати найпрості ­ ший саморобний екліметр, який допоможе вам скласти попереч ­ ні профілі терасової зони та ін ­ ших місць. Перебуваючи . в районі, нама ­ гайтесь одержати всі місцеві ма ­ теріали, які мають відношення до природних умов вашого ра ­ йону, у райвиконкомах, учбо ­ вих і народногосподарських установах, школах, лісництвах. На жаль, у нас ще трапляють ­ ся ледарі, несумлінні студенти, що перетворюють напружений період літньої практики на бу ­ динок відпочинку, або санаторій. Слід заздалегідь попередити та ­ ких, що марно згаяний час пе ­ реддипломної практики може привести до зриву написання дипломної роботи. л. ВОЛОДІЙ. Студенти працюватимуть у школах міста Нещодавно Вчена рада філологічного факультету за ­ твердила план роботи студентів у школах міста на 1958 — 1959 учбовий рік. У плані передбачено виконання студентами обов ’ язків піонерватажків, участь в роботі шкільних стіннівок, ке ­ рівництво літературними гуртками та виконання ряду ін ­ ших завдань в галузі позакласної роботи. Систематично працюватимуть у школах понад 100’ чо ­ ловік. Т. МАКСИМОВ. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. З, 14 червня 1958 р. ,Пам ’ ять її священна Мабуть, немає в на ­ шому університеті люди ­ ни, яка б не знала про подвиг комсомолки Лялі Убийвовк, колишньої студентки нашого уні ­ верситету. Пам ’ яті юної героїні були присвячені комсо ­ мольські збори студентів 1 курсу фізмату. Про яскраве, коротке, але героїчне життя Ля ­ лі розповідала студент ­ ка В. Конарєва. Ляля вступила до уні ­ верситету у 1937 році, після закінчення Пол ­ тавської школи — деся ­ тирічки. Вона обрала важкий і складний фа ­ культет — фізико-мате- матичний, мріяла про наукові відкриття, щоб прославити ними свою Батьківщину. Життєра ­ дісна, енергійна, Ляля вчилась протягом чоти ­ рьох років в універси ­ теті тільки на «відмін ­ но», любила музику, займалася спортом, бу ­ ла Ворошиловським вершником. Колектив , любив і поважав її, а комсомольці постійно обирали своїм ватаж ­ ком . 1941 рік… Нагрянули варвари в сірозелених шинелях… І для Лялі Убийвовк, вихованої рідною Комуністичною партією, комсомолом, нашою радянською дій ­ сністю, не було іншого шляху — тільки боро ­ тись. Разом зі своїми товаришами Борисом Сергою, Сергієм Ільєв- ським, також студента ­ ми фізмату, Сергієм Са- пігою і іншими Ляля стала на шлях підпіль ­ ної боротьби. Вона та її друзі писа ­ ли і поширювали листів ­ ки, добували зброю, на ­ лагоджували зв ’ язки з частинами Червоної Ар ­ мії, слухали зведення Радінформбюро, готува ­ ли диверсії на воро ­ жі об ’ єкти. Зрада ки ­ нула їх в гестапо. Але Лялю і її товаришів не покинула віра в пере ­ могу. Про це свідчать і листи Лялі з неволі. — Ляля віддала своє життя за сьогоднішній сонячний день, і яскра ­ вий образ дівчини-ге- роїні, чия душа була запалена прометеєвим вогнем безмірної любові до своєї соціалістичної Вітчизни, ніколи не згасне, — закінчила свій виступ В. Конарєва. Затамувавши подих, слухали комсомольці розповідь Р. С. (Корсун- ської, колишньої Ляли- ної подруги, зараз учи ­ тельки 131 школи на ­ шого міста. Дуже хоро ­ ше і схвильовано про ­ читала про Лялю вірші Л. Татаринові. Збори закінчились. Але не поспішають роз ­ ходитись комсомольці. Кожен з них ще і ще раз замислюється над тим, що зробив він ко ­ рисного для своєї Бать ­ ківщини, чи зміг би сам повторити подвиг Лялі Убийвовк. І це — хороші роздуми. В. ШВАЧКО, студент І курсу фізмату. Обриваючи фінішну стрічну… 25 травня закінчився університетський легко ­ атлетичний сезон, бурх ­ ливий і цікавий. Тепер час зробити підсумки ро ­ боти наших легкоатлетів. Було проведено 17 зма ­ гань, які охопили 1200 учасників. В цих змаган ­ нях було встановлено 21 новий рекорд універ ­ ситету. Вперше виконали норми ПІ розряду 24 чо ­ ловіки, 4 спортсмени ста ­ ли другорозрядниками. Це — ■ значні цифри. Слід сказати окремо про міські змагання. Три ­ чі наші бігуни брали участь в естафетах по площі Дзержинського. Перший раз — восени — зайняли четверте місце, пропустивши поперед се ­ бе команди факультету фізвиховання, ХТЗ та по ­ літехнічного інституту. Весною — вже друге місце — після факульте ­ ту фізвиховання. А неза ­ баром дві наші команди, чоловіча і жіноча, зайняли перші місця в естафеті на приз Дзержинського оайонного комітету фізкультурі» Протягом року провадилась пер ­ шість вузів.. Результати такі: у першому турі (жовтень) — четвер ­ те місце, у другому (грудень) — .третє місце, у третьому і четвер ­ тому (березень-травень) — теж третє місце. За сумою усіх турів загальне — третє місце. Слід ска ­ зати, що завоювати його, вийти вперед порівняно сильних команд ХПТу та ХМ1 було нелегко. Ще в січні колектив легкоатле ­ тів університету вперше брав участь у змаганні республікансько ­ го масштабу. Правда, завоювали ми там лише одинадцяте місце, але навчились багато чому. І, нарешті, найкрупніші змаган ­ ня цього року — першість харків ­ ської зони Всесоюзних студент ­ ських ігор. Ці змагання відбува ­ лись нещодавно, наприкінці трав ­ ня. У впертій 4-денній боротьбі наші спортсмени завоювали третє місце і право на участь в респуб ­ ліканських змаганнях, які відбу ­ дуться у Дніпропетровську. Під час змагань, особливо остан. ніх, виявились можливості бага ­ тьох наших талановитих легко ­ атлетів. Грицук у бігу на 10 тисяч метрів, Кудиненко в бігу на 400 метрів з бар ’ єрами і чоловіча команда в естафеті 4 X 400 у складі Малишенка, Гуляева, Єгор- шина та Кудиненка завоювали другі місця. Здобули ми і 6 тре ­ тіх місць: Єгоршин (біг на 800 м), Хацько (біг на ПО м з бар ’ єрами), Олександров (потрійний стрибок), чоловіча естафета 4 X 100 у скла ­ ді Шелкуна, Кудиненка, Подгаєць- кого і Єрмакова; жіноча естафета 4Х ЮО у складі Кришталь, Мир ­ город, Рогозянської та Троценко. Хороших результатів домоглись Кучерова та молодий легкоатлет Криворученко. Не можна не від ­ значити Людмили Рогозянської, в бар ’ єрному бігові на 800 метрів і у п ’ ятиборства; успішно виступа ­ ла і Ольга Кришталь. З великою користю для команди виступали Бережний, Моїсеєнко, Кобзєв. Можна з усією впевненістю ска ­ зати, що взагалі на всіх цих зма ­ ганнях наша команда відзначала ­ ся згуртованістю і волею до пере ­ моги. Але не можна не згадати про безвідповідальну поведінку студенток географічного факуль ­ тету Селищевої та Лобанової, які у відповідальний момент не під ­ тримали нашої команди в дуже важкій і впертій боротьбі. Між іншим, на минулій першості уні­ верситету географи виступали вкрай невдало через погану орга ­ нізованість. Для того, щоб сезон у наших легкоатлетів не переривався, слід організувати роботу секції так, щоб значна частина спортсменів зуміла Протягом року побувати в спортивному таборі, де вони змо ­ жуть продовжити тренування. Ми добре пам ’ ятаємо слова ві ­ домого Чехословацького спортсме ­ на Е. Затопека про те, що резуль ­ тат у спорті прямо пропорційний розумно проробленій тренувальній роботі при великому прагненні до поставленої мети. В. МАДЦЬКИЙ, викладач кафедри фізвиховання та спорту. । слідами наших виступів „Давайте познайомимось,колеги! “ З відкритим листом під такою ^назвою звернулись До літ ­ студійців нашого університету молоді поети Сумського педа ­ гогічного інституту. Вони запропонували встановити & ‘нашими літстудійцями постійні зв ’ язки,- разом обговорювати твори, допомагати дружньо один одному. Відповідають сумським то- воришам за дорученням літературної студії університету чле ­ ни студії Л. Данильченко, П. Коленський, О. Юрченко та ке ­ рівник студії старший викладач філологічного факультету В. Боянович. Нижче ми вміщуємо їхній лист-відповідь. Дорогі ‘друзі, літстудійці ’ Сумського педагогічного інсти ­ туту! Нещодавно ми додержали вашого листа й збірку віршів, які прочитали р .захопленням. Ряд вдалих віршів тт. В. Баран- кіна, \А. Семенюти, 3. Михайличенко, Б. Коломійця та інших справили на нас хороше враження. У рас справді є чудові ліричні вірші [і Дотепний гумор. Скоро вийде р ‘друку у наша ‘збірка поезій, яку ми обо ­ в ’ язково надішлемо вам на обговорення. Наша літературна студія також має ‘ревні творчі досяг ­ нення. На одному (із занять ми широко обговорювали вірші літстудійця Л. Болеславського. Незабаром цей молодий поет видасть окрему збірку своїх творів у Харківському обласно ­ му видавництві. Приємно відзначити, що наші студійці, які вже закінчили університет,-зараз активно Опрацюють у \літера- турі: М. Додичев опублікував повість ’ «Карантух»; В. Бекетов та І. Манжара випустили \у світ перші збірки своїх^віршів. Поеми, вірші та Оповідання, які на ’ обговоренні одержують хорошу оцінку, ми друкуємо р нашій [університетській багато ­ тиражці. Іноді на наших зборах бувають присутні харківські письменники та викладачі кафедр української ‘і російської лі ­ тератури. Крім того, наші літстудійці ‘беруть активну участь в університетській самодіяльності, часто зустрічаються з сту ­ дентами на тематичних вечорах поезії в гуртожитках, висту ­ пають у підшефних школах міста. Сподіваємось, що наступного навчального року зуміємо влаштувати творчу зустріч членів наших обох літстудій \і спіль ­ ними -рилами упорядкуємо ‘ збірку творів. Згодні? Напишіть, будь ’ ласка, яку роботу провадить ваша літера ­ турна студія, які плани на майбутнє. ! Найкращих рам побажань у ресняній сесії та літньому від ­ починку! ПО СТОРІНКАХ ЖУРНАЛУ „ВСЕСВІТНІ СТУДЕНТСЬКІ НОВИНИ 11 Нова хвиля репресій Студенти Іраку ніколи не при ­ пиняли СВОЄЇ боротьби проти Багдадського пакту, за останній час вони посилили цю боротьбу. Вони тепер ясно бачать, якої шкоди завдає країні участь в цьому пакті. Пакт згубно впливає на політичне, знано- мічне і культурне життя краї ­ ни. Через це боротьба іракських студентів за справедливу справу викликає захоплення і підтрим ­ ку в усіх верствах громадськості. Імперіалістичні кола Іраку обрушили на студентів шторм репресій. В країні пройшли масові арешти, студентів кида ­ ли у в ’ язниці, знущались там з них. Іракські власті намага ­ лись посіяти серед студентів мілітаристські настрої. Було впроваджено обов ’ язкове вій ­ ськове’ навчання. Прогресивно настроєним студентам забороня ­ лося виїжджати за межі своєї країни. Жорстока цензура панує у пресі. Боротьба за мир переслідуєть ­ ся в Іраці законом. Багато ірак ­ ських студентів, ямі побували на VI Фестивалі у Москві, за ­ раз ув ’ язнені. Перед відкриттям в Анкарі сесії міністрів країн, що вхо ­ дять до Багдадського пакту, іракська поліція вжила «запо ­ біжних» заходів і заарештувала багатьох студентів. Під приво ­ дом, що студенти збираються організувати демонстрацію про ­ ти Багдадського пакту, поліцаї зробили труси в квартирах гро ­ мадян. Один із заарештованих сту ­ дентів Абдук Латіф Хайдар, ре ­ дактор газети медичного фа ­ культету, зараз знаходиться в руках поліції. Цей студент не раз зазнавав репресій. У 1953 році його позбавили і іракського громадянства за те, що він виступав за мир і був членом Об ’ єднаної спілки сту ­ дентів Іраку. Над життям Ла- тіфа нависла серйозна небез ­ пека. Ми звертаємось до всіх студентів світу з закликом під ­ няти сзій голос на його захист. ОБ ’ ЄДНАНА СПІЛКА СТУДЕНТІВ ІРАКУ. ХТО ПЛАТИТЬ? «Хто оплачує університет ­ ську освіту?» — питає «Убіс- сей», студентська газета універ ­ ситету провінції Британська Ко ­ лумбія і сама ж відповідає: «Згідно з річною книгою уряду Канади у 1952-53 учбо ­ вому році субсидії становили близько 52,9%, внески студен ­ тів — 28,1%. Пожертвування — 5,9% і кошти з інших джерел — 13,1%. Порівнюючи субсидії уряду з цифрами річного при ­ бутку, переконуємось, що менше ніж 1 цент з кожного одержано ­ го долара йде на університет ­ ську освіту». Ці цифри говорять тільки про вартість освіти. «А як з кімна ­ тами, їдальнями, книгами, транс ­ портом?» — питає газета «Убіс- сей». Під час навчального року ви ­ трати на все це досягали 800 доларів. До цього слід додати вартість життя в літній період, яка за приблизними підрахунка ­ ми досягає 1200 доларів на рік, включаючи плату за на ­ вчання. За підрахунками газе ­ ти, студент сплачує в цілому 75% вартості своєї освіти. Редактор В. БУДНІКОВ. — і <