Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський Університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
21
Дата випуску:
06.06.1959
Дата завантаження:
02.07.2024
Сторінок:
4
Мова видання:
Українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна Наукова Бібліотека ХНУ імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

ВЕСНЯНА СЕСІЯ РОЗПОЧАЛАСЬ No 21 (975) Субота, 6 червня 1959 р. Ціна 20 коп. Коли закінчився захист Закінчився захист дипломних робіт на історичному факультеті. Державна екзаменаційна комісія з задоволенням відзначила, що цього року загальний рівень яко ­ сті дипломних робіт значно ви ­ щий, ніж раніше. Теми робіт охоплюють різнома ­ нітні періоди історії, починаючи з археологічних часів і кінчаючи сьогоднішнім днем. Праці на історико-археологічні теми базуються на результатах останніх досліджень радянських’ учених, причому автори диплом ­ них праць неодноразово самі бра ­ ли участь в експедиціях, система- ! тично працювали в студентсько ­ му науковому археологічному гуртку. їхні дипломні роботи — результат двох-трьохрічної на ­ пруженої праці. І результати блискучі. Відмінної оцінки заслу ­ жила робота студентки А. Ку- пріянової про металеві і кістяні вироби тваринного стилю Східної Європи раннього залізного віку. Називаючи роботу студентки «цінним і оригінальним дослід ­ женням», рецензент пропонує окремі її частини надрукувати. Серед праць, що захищались у цьому році, є сміливі спроби ви ­ світлення історіографічних тем. «Вальтер Скотт і романтична історіографія у Франції і СШ А» — таку тему обрала і успішно вико-, нала її п ’ ятикурсниця Т. Ігнатьє- ва. А В. Кабачок займався роз ­ робкою проблеми про громадсько- політичні погляди Свєтозара Мар ■ ковича. У своїх роботах студенти праг ­ нули дати критичний аналіз ви ­ користаної літератури, висловити свій погляд на працю того чи ін ­ шого автора. Це, зрозуміло, зро ­ били не всі. Траплялись і такі ро ­ боти, автори яких механічно пе ­ рераховують пророблену літера ­ туру. Але всі дипломні праці, що одержали відмінні оцінки, об ’ єд ­ нує одна висока якість — уміння автора творчо висвітлити тему, внести частину самого себе в свою роботу, довести свою дум ­ ку, своє переконання. Так, наприклад, дуже вдала праця В. Токманя, присвячена зовсім не розробленій проблемі — «Українська періодична преса 60-х — початку 70-х років 19 ст. про національно-визвольний рух болгарського народу». «Робота Токманя, — відзначає рецензент, — справляє хороше враження, бо автор самостійно і в основному вірно розв ’ язує завдання, що стояли перед ним». Як позитивний фактор комісія відзначила й те, що багато праць написані українською мовою; не ­ рідко зустрічаються й такі роботи, автори яких використали літера ­ туру і першоджерела на інозем ­ ній мові. Студентка Н. Тищенко, розробляючи тему «Конференція 29 країн Азії та Африки в Бан ­ дунгу (квітень 1955 р.)», викори ­ стовувала джерела, написані англійською, чеською, словацькою, польською, болгарською мовами. Дипломні роботи цього року свідчать, що досягнуто певних успіхів і в оформленні — в усіх працях правильно подані бібліо ­ графічні посилання. Деякі дипломні роботи і оформ ­ лені з великою любов ’ ю. Чудовні приклад — праця студентки Л. Самухіної на тему «Російські жінки декабристського кола», яка ілюстрована 10 портретами дру ­ жин декабристів, причому пор ­ трети ці намалювала сама диплом ­ ниця. Не можна в одній замітці зу ­ пинитися на всіх хороших яко ­ стях праць молодих істориків: їх було чимало. Захист диплом ­ них робіт — переконливе свід чення, що п ’ ять років навчання не пройшли марно; університет ­ ські дипломи одержать люди ви*-‘ соких знань, допитливого розуму. Але перед тим як побажати ви ­ пускникам успішно скласти дер ­ жавні екзамени, не можна не зупинитися на одній важливій де ­ талі. Мало написати хорошу ро ­ боту, треба її хороше захищати, сміливо доводити свою думку, сперечатися, якщо вважаєш за потрібне, з комісією. Саме не ­ впевненість під час захисту зава ­ дили студенткам Аліловій, Сєдих та деяким іншим одержати за свої роботи вищі оцінки. А ось тепер можна і побажати. Великих вам успіхів, товариші п ’ ятикурсники історичного, і в складанні державних екзаменів, і в завтрашній самостійній роботі! К. ОСЕТРОВА. Б. А. КОВАЛЬ – З червня 1959 року після тяжкої хвороби помер Борис Ан ­ дроникович Коваль — голова Ревізійної Комісії КП України, депутат Верховної Ради Української PCP, міністр вищої ос ­ віти УРСР. Б. А. Коваль все своє життя віддав служінню Радянській Батьківщині, великій справі Комуністичної партії, членом якої він був з 1927 року. Партія і Уряд високо оцінили заслуги Бориса Андронико ­ вича перед Радянською державою, нагородивши його двома орденами Трудового Червоного Прапора, орденом Червоної Зірки та медалями Радянського Союзу. Всі, хто знав Б. А. Коваля, будуть завжди пам ’ ятати його, як скромну людину і чуйного товариша. Ректорат, партком та профком Харківського державного університету ім. О. М. Горького висловлюють своє глибоке співчуття родині покійного з приводу передчасної смерті Мі ­ ністра вищої освіти УРСР БОРИСА АНДРОНИКОВИЧА КОВАЛЯ. Студентська гаряча пора — сесія. У бібліотеках, читальних залах — зосередже ­ ні обличчя, однаково серйозні і в солідних п ’ ятикурсників і у наймолодших представ ­ ників студентської сім ’ ї — першокурсників. На фото: в читальному залі учбової бібліотеки студенти радіофізики С. Редькі- на і Г. Чекалін. НАПЕРЕДОДНІ Третьокурсникам російського відділення є над чим за ­ мислитися напередодні чергової екзаменаційної сесії. Зимові сесія залишила після себе сумні спогади: 12 студентів не зуміли впоратися з нею. Три з них навіть переведені на дру ­ гий курс, а Дрозд і Заяць виключені з університету. Всі ми розуміємо, що такі суворі заходи цілком’ виправ ­ дані: якщо людина вперто не хоче навчатися — не місце їй в університеті. Країні потрібні спеціалісти ‘високої кваліфі ­ кації. І саме тому ми, глибоко поважаючи наших кращих студентів Третьякову, Тарасова, Пагонову, Гуторова, Педана, пишаючись ними, знов і знов кажемо Дубінській, Васько, Булгаковій, Коленському: — Друзі, ви можете і повинні вчитися значно краще- Щ об .вийти в перші лави, вам слід прикласти зовсім неба ­ гато зусиль. Так докладіть їх! А. СУЇН-АЛІЄВА, студентка III курсу російського відділення Студентка третього курсу біологічного факультету С. Щ епе- тильникова складає екзамен з курсу фізіології людини і тварин викладачеві Є. О. Сазоновій. Фото А. МЕДВЄДЄВА. Сьогодні — прогульник, а завтра — „хвостист “ Перший теоретичний курс, який читається фізикам, астроно ­ мам та ядерникам, починаючи з третього семестру, — теоретична механіка. Від того, наскільки успішно оволодіють студенти ці ­ єю дисципліною, великою мірою залежить успішне оволодіння ін ­ шими спеціальними дисципліна ­ ми — теоретичною фізикою, тер ­ модинамікою, квантовою механі ­ кою. І хоча екзамен з теормехані- ки другокурсники складатимуть тільки в наступну сесію, а за ­ раз — залік, уже можна говори ­ ти про те, як окремі студенти засвоїли її. Серед студентів, які, можна сказати, на «відмінно» оволоділи предметом, — В. Новиков (IX гру ­ па), М. Стржемечний, Д. Жого ­ лев, І. Есельсон (VII група), Дриго (III група), А. Гурін (II група), Л. Кириченко (IV гру ­ па). Як бачите, в наведеному пе ­ реліку немає жодного прізвища з шостої групи. Щ е б пак! Коли в цій групі провадилася контроль ­ на робота, тільки п ’ ять чоловік ледь-ледь потягли на «задовіль ­ но», інші одержали «двійки». В чому справа? Перш за все в тому, що сту ­ денти погано ставляться до ово ­ лодіння своєю майбутньою спе ­ ціальністю. Студенти цієї групи Канєвський, Андронов пропусти ­ ли дві третини практичних за ­ нять. Таке ж становище у Пеле- хова, Приходько, Рябініна (Ш група), Борисової, Зубкова, Ско- роходової, Ш остакової (VII гру ­ па), Бєлкіної, Клемпарської (IX гр.)- Група фізиків,яка бере участь у змаганні між групами універси ­ тету, на жаль, теж має аж п ’ я ­ тьох прогульників (Босін, Варик, Захаренко, Кругляков, Ліщина). Час вже з таким явищем боро ­ тися як слід, адже кожному зро ­ зуміло^ сьогодні — прогульник, завтра — «хвостист». І. БОЙКО. „Блискавка “ повідомляє Відбулися екзамени на II — IV курсах географічного факультету. Дві групи четвертокурсників скла ­ ли політичну економію з такими результатами: група «а» — 10 «від ­ мінно» і 9 «добре», група «б» — 6 «відмінно», 13 «добре» і 6 «за ­ довільно». Економічну географію цей же курс склав так: група «а» — 10 відмінних, 21 добра, З задовільних оцінки; група «б» — 5 відмінних, 14 добрих, 3 задо ­ вільних оцінки. Отже, перед веде група «а». Другий курс склав екзамен з історії КПРС. Група економгео- графів одержала 6 «відмінно». 4 «добре», 5 «задовільно», група фізгеографів — 14 «відмінно», 11 «добре», 7 «задовільно». Третій курс склав політеконо ­ мію. Група економгеографів: 13 «відмінно», 23 «добре», 5 «задо ­ вільно», 2 «незадовільно» (Бабен ­ ко, Дрібнохід). Група фізгеогра ­ фів: «відмінно» 11, «добре» 18, «задовільно» 11, «незадовільно» 2 (Лобанова, Ю рченко) і один сту ­ дент не був допущений до екза ­ мену (Карпов) . ,ПАРТІЙНЕ ЖИТТ Я ■ ЗАКІНЧИЛИСЬ ЗАНЯТТЯ В МЕРЕЖІ ПАРТОСВІТИ Наші успіхи і недоліки Багато комуністів фізмату ви ­ словили бажання вивчати нове видання історії КПРС. На фа ­ культеті було створено теоретич ­ ний семінар з історії КПРС, в ро ­ боті якого брали участь усі ко- муністи-викладачі фізмату і без ­ партійні. За п ’ ять з половиною місяців семінар майже закінчив вивчення дожовтневого періоду історії на ­ шої партії. Завдяки високій ак ­ тивності учасників семінару вив ­ чення історії КПРС відбувалось на високому теоретичному рівні з використанням багатьох нових праць у цій галузі. Останні заняття були присвя ­ чені вивченню матеріалів XXI з ’ ї ­ зду КПРС. Особлива увага при ­ ділялась тому вкладові в марк ­ систсько-ленінську теорію, яку зробив XXI з’їзд. Своєю успішною роботою семі ­ нар у значній мірі зобов ’ язаний умілому керівництву Ю. М. Ба- діяна, який вдало і продумано спланував тематику семінару, ці ­ каво розробляв заняття. Понад 20 викладачів факульте- ту об ’ єднались у семінар по вив ­ ченню будівництва . ‘соціалізму в країнах народної демократії. Цьо ­ го року вони вивчали матеріали про Китайську Народну Республі ­ ку і Чехословаччину, а на остан ­ ніх п ’ яти заняттях — історичні до ­ кументи XXI з ’ їзду КПРС. Цим семінаром керує досвідче ­ ний спеціаліст по країнах народ ­ ної демократії М. В. П ’ ятигор ­ ський, який жваво проводить за ­ няття, уміє зацікавити слухачів. Однак відвідування цього семі ­ нару залишає бажати кращого: ре ­ гулярно відвідувало близько по ­ ловини слухачів. Щоб допомогти молодим вик ­ ладачам у вивченні марксистсько- ленінської філософії, на фізматі був організований семінар з діа ­ лектичного та історичного матері ­ алізму. Керувати ним доручили тов. ІЇІерстнюку. Здавалось би, що така тематика буде цікавою на ­ шим асистентам, лаборантам, які займаються науковою роботою і в найближчі роки складатимуть кандидатські екзамени. Але слу ­ хачі семінару поставились до ньо ­ го безвідповідально; через погане відвідування заняття іноді зри ­ вались. Лише останнім часом, пі ­ сля наради учасників семінару ра ­ зом з партійним бюро факультету, розпочалась регулярна робота. На фізматі працює два гуртки поточної політики, в яких навча ­ ються технічні робітники факуль ­ тету. Цікаво провадить ці занят ­ тя керівник гуртка комуніст тов. Кир ’ янова. Щоб пожвавити і по ­ легшити розуміння матеріалу, во ­ на використовує художню літера ­ туру, журнали «Огонек», «Работ ­ ница» та інші. Регулярно працює гурток поточ ­ ної політики в астрономічній об ­ серваторії, яким керує А. Т. Че- кірда. Багато часу ці гуртки при ­ святили знайомству з матеріала ­ ми XXI з ’ їзду КПРС. Семінари і гуртки, що працюва ­ ли цього року на фізматі, за те ­ матикою і за складом підібрані в основному правильно, доцільно буде зберегти їх і на наступний рік. Л. ПАРГАМАНИК, член пар ­ тійного бюро фізико-математич- ного факультету. З досвіду роботи семінару Історичні рішення XXI з ’ їзду КПРС стали могутнім стимулом для дальшого піднесення всієї ідеологічної роботи партії, навчання комуністів і безпартійного активу в мережі партосвіти. Зараз можна вже підвести деякі підсумки роботи семінару науковців і лаборантів біофаку. Перш за все слід відзначити, що значна частина учасників семінару, крім систематичного ви ­ вчення матеріалів XXI з ’ їзду партії, глибоко ви вчали твори В. І. Леніна, присвячені проблемам, що розглядались, а також широко використову ­ вали періодичну пресу і місцеві матеріали. Досвід роботи показує, що метод активного теоретичного співбесідування цілком себе ви ­ правдовує. Доцільно разом з тим по окремих темах заслухувати доповіді і реферативні пові- домлення з наступним їх творчим обговоренням Оскільки теоретичні семінари є однією з форм самостійного вивчення марксистсько-ленінської теорії, ми практикували консультації, індиві ­ дуальні і групові, що сприяло глибшому вивчен ­ ню найважливіших теоретичних проблем сучяс ного етапу комуністичного будівництва. Відзначаючи позитивний досвід, необхідно враховувати і деякі недоліки. Слід обов ’ язково заздалегідь визначити тематику занять на .май ­ бутній учбовий рік; треба здійснити низку орга ­ нізаційних заходів, спрямованих на поліпшення партійної освіти на факультеті, наприклад, серйозніше продумати комплектування семінару. И. ПАРИЦЬКИЙ, керівник семінару. Н А КОМСОМОЛЬСЬКІ ТЕМИ У боротьбі за високу успішність Минув рік напруженої праці. Наближається се ­ сія, яка підведе підсум ­ ки не лише праці окремого сту ­ дента, але й усієї комсомольської організації, підведе підсумки- ро ­ боти, яка спрямовувалась на під ­ вищення успішності окремих сту ­ дентів і всієї комсомольської ор ­ ганізації університету в цілому. Слід відверто сказати, що в другому семестрі завзяття і якість роботи комсомольських ак ­ тивістів знизилась. Відповідальна за академсектор комсомольського бюро філфаку Раїса Ганнус від ­ разу після факультетської звітно- виборної конференції гаряче взя ­ лась за роботу. Не завжди вмі ­ ло, але завжди енергійно, прин ­ ципово і наполегливо організову ­ вала вона перевірку відвідування лекцій і семінарів, завжди в цен ­ трі уваги тримала «хвостистів», оргашзовувала товариську взаємо ­ допомогу. Зимову сесію факуль ­ тет склав значно краще, ніж у минулому році. Але поступово ентузіазм змінився байдужістю, і в другому семестрі академсектор на факультеті про своє існуван ­ ня майже нічим не нагадував. Ганнус важко було працювати одній, а до рекомендацій комі ­ тету комсомолу про створення на факультеті академкомісії вона по. ставилась безвідповідально. Дещо інша картина на радіо- факультеті. В цілому бюро неза ­ довільно працювало в першому семестрі. Питання про його ді ­ яльність було поставлено на за ­ сіданні комітету комсомолу, на сторінках багатотиражки. Тепер на факультеті вже помітно знач ­ не покращання, особливо в роботі академсектору (відповідальний Вадим Чеботарьов). Академічна успішність стала центральним пи ­ танням на всіх засіданнях комсо ­ мольського бюро. Систематично виходять «блискавки», що висвіт ­ люють стан справ на факультеті, доводять до відома студентів рі ­ шення бюро, хід складання лабо ­ раторних робіт та позааудиторно- го читання з іноземної мови. Вони яскраво свідчать про те, як зустрі ­ чає факультет чергову весняну се ­ сію, а зустрічає він її значно краще, ніж минулу. Непогано протягом року пра ­ цювали відповідальні за академ- роботу на фізматі, і може саме тому, що Олександр Бакай багато зробив сам для поліпшення ака- демроботи на факультеті, він зу ­ мів створити актив і не викону ­ вав усю роботу сам. З самого по ­ чатку на факультеті . була ство ­ рена академкомісія, до складу якої увійшли академсектори кур ­ сових бюро та .відповідальні за учбову роботу з профбюро кур ­ сів і факультету. На засіданнях академкомісії, які відбувались регулярно два рази на місяць, розглядались питання успішності окремих студентів, причини від ­ ставання, викликались академ- боржники. Постійно провади ­ лись рейди по перевірці відвіду ­ вання лекцій, семінарів з суспіль ­ но-політичних дисциплін. На про ­ хання академкомісії, були органі ­ зовані в першому семестрі додат ­ кові заняття для першокурсників, особливо для тих, які прийшли в університет з виробництва. Рішення академкомісії пропо ­ нувались для затвердження ком ­ сомольському бюро. На кожному засіданні провадилась перевірка того, що мало бути зроблено, і намічали план роботи на наступ ­ ні два тижні. Працюючи в тісному контакті з партійним бюро і деканатом, академкомісія, якою енергійно, принципово і розумно керував О. Бакай, дуже багато зробила для підвищення успішності, і як ­ що на фізматі в зимову сесію все ж був значний процент «х-во- стистів», то це тому, що в ака ­ демкомісії ще не вистачило часу для повсякденної роботи в кожній групі. Створення академкомісій саме те нове, що з ’ явилось, в ака- демроботі комітету комсомолу. Слід з наступного учбового року всім факультетам настійно реко ­ мендувати створення таких комі ­ сій при академсекторах факуль ­ тетського бюро. Географічний, геологічний, хіміч ­ ний, біологічний і історичний фа ­ культети протягом року працюва ­ ли непогано, про що свідчать ре ­ зультати зимової сесії і поточна робота цих факультетів. Проскуріна — на географічному, Лукін — на геологічному, Савьоло- ва — на хімічному, Неспіла — на біофаці і Одягайло — на історич ­ ному факультетах внесли великий вклад у справу підвищення успіш ­ ності студентів своїх факульте ­ тів. Деякі з них, як, наприклад, Лукін і Савьолова, ведуть одно ­ часно два сектори — учбовий і на ­ уковий. Першокурсникам біофаку була потрібна допомога з математи ­ ки, — на академкомісії фізмату бу ­ ло терміново виділено необхідну кількість студентів для допомоги, яким і зараз глибоко вдячні пер- шокурсники-біологи, що успішно склали цей предмет у сесію. Коли студентам вечірнього від ­ ділення потрібна була допомога від студентів фізмату і філфаку, вона була організована оператив ­ но і хороше. Студенти третього курсу росій ­ ського відділення допомагають робітникам аеропорту, які збира ­ ються вступати до університету і звернулись до студентів за допо ­ могою. І все ж ми ще недосить робимо для поліпшення академічної ро ­ боти в нашій комсомольській ор ­ ганізації. В тому, що і зараз, на ­ передодні сесії, на факультетах все ще залишається певна кіль ­ кість академборжників, ми вба ­ чаємо свою серйозну провину. Н. НАТАЛЬЧЕНКО, член комітету комсомолу. В товаристві Червоного Хреста університету Коли товариство Червоного Хреста університету тільки роз ­ починало свою активну ооботу (а це було не так давно), деякі песимістично настроєні товариші говорили, що нікого з цього не вийде, що справа у кращому ви ­ падку обмежиться ■ своєчасним збиранням членських внесків. Го ­ ворили також, що навряд чи сту ­ дентам університету буде цікаво займатися цією роботою. Подолати такі настрої було не ­ легко, але необхідно. Вже в IV кварталі 1957 року універси ­ тет був виведений з прориву: план року був перевиконаний по всіх показниках. З допомогою партійного комітету, партійних бюро фізмату, геологічного, гео ­ графічного факультетів до робо ­ ти були залучені активісти, які зуміли зацікавити діяльністю това ­ риства багатьох студентів. У гуртожитках, на факультетах були створені санпости; провадили ­ ся бесіди та лекції про чистоту та гігієну. За планом університет повинен був дати 1000 резервних донорів, і університет їх дав. Значно пож ­ вавилася робота у 1958 році. На 1959 рік перед нами постав ­ лено завдання збільшити кіль ­ кість членів товариства Червоно ­ го Хреста і дати 300 активних донорів. Щоб виконати останній пункт, була проведена велика роз ’ ясню ­ вальна робота. Дуже багато сил і часу віддала цій справі лікар університету тов. Щербакова. До ­ помагали і керівники факульте ­ тів. Наприклад, на геологічному, факультеті участь у важливій справі взяв декан факультету тов .’ Захарченко. І зараз геологи свій план по донорству перевико ­ нали. В тому, що географи теж справились, і непогано, з планом, чимала заслуга заступника дека ­ на факультету тов. Мандрикіна. На філологічному факультеті бажання стати- донорами виявило багато студентів. Не можна не відзначити другокурсників ро ­ сійського відділення, які пода ­ ють приклад іншим. А ось на хімічному, на істо ­ ричному факультетах справи зов ­ сім інші. Всі «рекорди» по не ­ сплаті членських внесків побив радіофізичний факультет. Доно ­ рів у них теж немає. Партійна ж організація радіофізичного фа ­ культету надто спокійно ставить ­ ся до цієї справи. Може, това ­ риші з радіофізичного не розу ­ міють всієї важливості справи донорства. Ще раз слід сказати товаришам з радіофізичного: со ­ ром! Ви зриваєте важливу дер жавну справу, ви тягнете назад університет! Завдяки кращим факультетам, завдяки свідомості, активності таких товаришів, як Горюнова з фізмату, Горошко з геофаку, Єрьоменко з філфаку, наш універ ­ ситет, наше товариство Червоно ­ го Хреста виконало план 1959 ро ­ ку по всіх показниках і зайняло друге місце серед вузів Харкова. Домогтись першого місця, внести свій посильний вклад у справу розвитку товариства Червоного Хреста наше завдання. К. ШЛОСБЕРГ. Заспокоїлись на … недосягнутому «Суждены нам благие порывы…» IV російський не користується на філфаці доброю славою. Про студентів цього курсу говорять: забули про звання комсомольців, занеслись тощо. І це справді так. На звітно-виборних комсомоль ­ ських зборах зав ’ язалась гаряча розмова про дисципліну, ус ­ пішність, сумлінне ставлення до праці, про моральне облич ­ чя комсомольца. Продовжувалась вона і па комсомольських зборах курсу 16 квітня і, здавалось, що більшість комсомольців відчула відповідальність за стан справ у групі- Справедливо визнавши діяль ­ ність комсомольського бюро не ­ задовільною, збори обрали новий склад бюро, комсоргом стала Оль ­ га Моісеенко. Вона чудово зареко ­ мендувала себе під час роботи в колгоспі. Це спортсменка,- хороша студентка і комсомолка; на збо ­ рах вона принципово і суворо оцінила діяльність комсомоль ­ ського бюро. До складу бюро увійшли Емма Віщенко і Алла Лігачова. У них вистачає і організаторського та ­ ланту, і досвіду комсомольської роботи. У всіх трьох було вели ­ ке бажання вивести курс з про ­ риву. к Бюро активно взялось за робо ­ ту. З його ініціативи збирали кни­ ги для сільської бібліотеки, іграшки для дитячого садка. Ста ­ раннями Е. Віщенко було підго ­ товлено і проведено справжній весняний вечір відпочинку. Активно включились КОМСОМОЛЬ ­ ЦІ IV курсу в суспільнокорисну працю по благоустрою міста. Здавалось, що з весною в при ­ роді прийшов час розквіту і ком ­ сомольських справ IV росій ­ ського. Але час цей був занадто коротким. Пожвавлення помітно спадало, весняний вітер на кур ­ сі поступово затихав, і все пішло по-старому. А в повітрі повисли рішення двох комсомольских зборів, в яких рішуче і категорично запи ­ сано: 1) комсомольському бюро і сту ­ дентам курсу домагатись згурто ­ ваності колективу, для чого: а) всім студентам відробити до 1 травня в саду ім. Шевченка і на вул. Клочкідській по 24 годи- ни. Зобов ’ язати бюро не прохо ­ дити мимо жодного випадку неяв ­ ки на роботу без поважних при ­ чин; б) налагодити зв ’ язок курсу з бригадою комуністичної праці і з вечірнім відділенням філфаку; в) взяти активну участь у ро ­ боті гуртка «Літературу — в ма ­ си»; г) підтримати ініціативу комсо ­ мольців III українського і II ро ­ сійського про перехід на самооб ­ слуговування в учбових кор ­ пусах; д) провести комсомольські збо ­ ри на тему «Про комсомольський обов ’ язок і дисципліну комсо ­ мольців нашого курсу»; е) курсовому бюро охопити конкретними комсомольськими до ­ рученнями всіх комсомольців і су ­ воро вимагати виконання кож ­ ного доручення. 2) курсовому бюро вжити рішу ­ чих заходів до зміцнення трудової і комсомольської дисципліни на курсі. Так ухвалили. А ось як вико ­ нали: тільки 12 комсомольців 1 V російського відробили в саду і на Клочківській по 24 години. Остан ­ ні — по 12 — 17 годин. І ніхто не обурився. Наближалася сесія, і в ауди ­ торіях ставало все менше народу. 8-го травня на лекцію з 34 чоловік з ’ явилось лише 17; 5-го травня на семінарі з політекономії в гру, пі «а» були відсутні 8 студентів, а 7 з присутніх, як з ’ ясувалось, до занять не були готові. 15-го трав ­ ня на лекції з української та ро ­ сійської радянської літератури з ’ явилось менше половини курсу. Відвідування лекцій і підготов ­ ка до семінарських занять на IV російському вкрай незадовільні, а бюро, очевидно, втішається прийнятими рішеннями. Знов потягло болотною сирістю на IV російському. Комсомольці і їхні ватажки на курсі дуже швидко заспокоїлись на… недосяг- нутому. Е, ОРЛОВА, наш власкор. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 2. 6 червня 1959 р. ,Любіть, збирайте свій фольклор! Комбайнер Микола Кулинич Щ землі нагнувся колос Золотий, А над степом чути голос Та дзвінкий. Про лани широкополі Він співа, Про щасливу нашу долю, Про жнива. Наче в морі неозорім, З краю в край В степових пливе просторах Наш комбайн. А на ньому за штурвалом Молодий ” Наш Кулинич комбайнер Передовий. Він невтомно і старанно Працював, Агрегат його ніколи Не стояв. Заслужив Микола славу Трудову, Від людей сердечна шана Йде йому. Художнє слово народу Філологічний факуль ­ тет університету нещо ­ давно провів фольклорну експедицію по збиранню народної творчості в селах нашої області. Студентами факуль ­ тету зібрано багато цікавих матеріалів різних жанрів: пісень, частушок, казок, прислів ’ їв, дум, які свідчать про те, що народна поезія щільно ’ пов ’ язана з жит ­ тям, силою поетичного слова оспі ­ вує трудові подвиги наших лю ­ дей, їх прагнення до миру. Народна поезія Харківщини прославляє рідну Партію, яка під прапором Леніна веде нашу краї ­ ну до комунізму: Слава Партії великій — Керівниці яснолицій! Слава Леніну в віках, Щ о вказав їй вірний шлях. Про тісний зв ’ язок фольклору з життям, з сучасністю свідчить той факт, що народні поети ство ­ рили вже багато пісень та часту ­ шок, присвячених рішенням XX 1-го з ’ їзду партії і семирічному плану. Ми за роки п ’ ятирічок Набули в змаганні звичок, Семирічний план новий Нам бажаний, дорогий! ( Богодухівський район, записано від М. Н. МІНЕНКА) Серед трудящих Близнюків- ського району широко відомі ча ­ стушки, які виражають прагнення та бажання колгоспників віддати всі свої сили на виконання ве- ^личного плану в стислі строки. Народна поезія яскраво і пере ­ конливо свідчить про нове, кому ­ ністичне ставлення радянської людини до праці на благо своєї любимої Батьківщини: Ми на фермах в пориванні Будем дружно працювать, Щ об Америку в змаганні Якнайшвидше наздогнать. (записано від Миколи КАРПОВА) У фольклорних матеріалах, за ­ писаних в Харківському, Лозів- ському, Красноградському та ін ­ ших районах, знайшли своє місце найбільш актуальні події остан ­ нього часу: запуск штучних супут ­ ників Землі і космічної ракети. Але нерозривний зв ’ язок народ ­ ної поезії з дійсністю виявляєть ­ ся також і в тому, що народна поезія не проходить мимо проти ­ річ життя, відсталих явищ, які заважають нашому рухові вперед і проти яких треба рішу ­ че боротися. Наш фольклор, допомагаючи ствердженню і розвиткові всього передового і прогресивного в ра ­ дянській дійсності, одночасно за ­ собами сатири викриває негатив ­ ні сторони життя. Боротьба з по ­ рушниками трудової дисципліни, неробами займає велике місце в нашому фольклорі. Ось, наприклад, частушки, які висміюють ледарів, п ’ яниць. Вони записані в Лозівському і Богодухівському райо ­ нах Харківської області. Вітер віє, хліб колише, В самім розпалі жнива. Та чому сидить в буфеті Наш шановний голова? Вася в танці, на гулянці Наче й парубок як слід. А як вийде на роботу — Не то баба, не то дід. Велике місце в фольклорі зай ­ мають сатиричні матеріали, що ’ своїм вістрям спрямовані проти релігійних забобонів і гостро ви ­ сміюють удавану побожність слу ­ жителів культу. Отже, наша народна поезія, стверджуючи нове, передове, зав ­ дає нищівного удару по всьому реакційному, рішуче бореться з пережитками капіталізму в свідо ­ мості радянських людей, виховує наш народ у дусі безмежної лю ­ бові до своєї соціалістичної Бать ­ ківщини. Доцент В. КНЕЙЧЕР, керівник експедиції. ЧАСТУШКИ З кожним днем вам жити краше. Веселіше з кожним днем, Бо ми всі в майбутнє наше Шляхом Леніна ідем. А цілинні землі наші Дальній наш радянський край. Мій коханий там працює, Мені ‘пише: «Приїжджай!». На Алтаї хлопці наші, . А ми тут працюємо. Наша праця для народу: Комунізм будуємо. Ти 1 рости, рости ще вище, Кукурудза — наша мати. Ми державі молока Мусимо ще більше дати. Что за звездочка сияет В небе до рассвета? Это спутник посылает С космоса приветы. Вчасно в землю висіваєм „Буряки і зернові, Всі рекорди побиваєм, Ми завжди передові! До схід сонця вийдем в поле, Дружно заспіваємо, Не по одній нормі сполем, Ми по три встигаємо! В ногу з Партією Ми Впевнено крокуємо. Знаєм: дійдем до мети – Комунізм збудуємо!. Мій коханий на Алтаї, А я в Богодухові. Він по радіо там скаже, А я тут послухаю. Комбайнери-косарі Вийшли в поле на зорі Комбайнери-косарі, Бойові, веселі хлопці, , ■ Неабиякі молодці. До світ сонця почали 1 добренько утяли. По 15 га скосили, Ще до того й змолотили. Зерно зсипали в комори, Т тепер нема нам горя. Ось які ми косарі. В молотьбі богатирі. Це не казка й без прикрас Дійсно робиться у нас. Ні цепів, не кос не брали, На комбайні працювали. Пісня про ланкову Велику Пісня „про Прасков’ю, нашу ланкові/, Про її величну силу трудову, До „Москви крилато ти летіі, лети. Хай тебе почують російські брати. ‘ їм привіт сердечний, щирий передай: Розкажи, як квітне лащ колгоспний край, Розкажи, як села стали, мов сади, Як зростають люди в радіснім триді. Ще Прасков ’ ї нашій небагато літ, .4 уже про неї слава йде у світ: їдуть до Прасков ’ ї вчитись звідусіль: Із республік наших, із румунських сіл. За роботу чесну ланку й ланкову Виставку відвідать просять у Москву, Сяє у Прасков ’ ї орден на груді. ‘Щастя всі знайшли ми в доблеснім труді. Пісня, тракториста Поле безмежне, Поле без краю, Конем чудовим Тебе зораю. Він і розчеше, Він г розгладить, Добре засіє . І загромадить. Прополе вчасно Рівні квадрати. Тобі не дасть він Позаростати. Поле безмежне, Поле без краю, З коником вірним Тебе доглядаєм, Мов ту дівчину, Тебе кохаєм, Тобі, родюче, Пісні співаєм. Шуми ж врожаєм Під небом синім, Будь мені мати, Я тобі — сином. Роди ж нам, поле, Роди трудящим, Тільки не треба Родить ледачим. Тим, що бояться «Руці» вкаляти, Не будь їм, поле, Не будь їм мати. Зелена ліщинонька Зеленая ліщинонька, * Чом ти похилилась, . Молодая дівчинонька, Чом ти зажурилась? Ой того хилюся, Що вітри хитають, Ой журюся тяжко: Неньку розтинають. Розтинають неньку,’ Мою Україну. В Германію гонять Молоду дівчину. На тяжку роботу. На муку смертельну, В ворогове лігво, В країну пекельну. Ой вернеться татко, Склене голівоньку, Скажіть, що в неволі Р.диная донька. Ой вернеться милий, Про все розпитає, Хай скоріш з братами Мене визволяє. 1942 рік. АНЕКДОТИ — Що це ви враз попугая ку ­ пили? — Та читав я, що вони двісті років живуть. Отож і купив. Ці ­ каво, знаєте, перевірити. — Зразу видно, що ви погано доглядаєте за телям! — А причому тут я? У нього мати є! Народна антирелігійна гумореска На морі буря. Вітер свище, бли ­ скавки миготять, хвилі заливають корабель. — Ну, що ж, батюшко,– питає один з пасажирів, стоячи на па ­ лубі, — будемо, мабуть, сьогодні в раю? — Боже мене сохрани! — злякав ­ ся батюшка. Якось в артілі «Колгоспна новина» На голову обрали Цвіркуна. Послухали його – на зборах люди: «Хай головує, кажуть, діло буде. Людина наче добра, ділова, Правлінню буде гарний голова». А говорити наш Цвіркун мастак, Із тисячі один хіба -зуміє так. Я теж якось у тій артілі був, його промову на правлінні чув. Він говорив годин зо дві підряд Слова у нього сипались, мов град. Та все такі, ви знаєте, красиві, Вагомі, зримі, корисні, важливі: Про перспективи у рільництві, Про дальші плани в тваринництві, Про те, що треба будувати став, Купити ще в артіль один постав, Що час уже село озеленити, Поставить клуб і там же парк розбити… Багато дечого Цвіркун наобіцяв, Та шкода — я всього не записав, Давненько .це, до речі, вже було. Води немало в море попливло, Минуло літо й осені нема – На зміну їй до нас прийшла зима. В наш час усе бере розгін, В артілі ж цій немає майже змін. На фермах часто не буває корму. Приріст свиней не досягає норми, Корови різко знизили надій, Не возиться на поле перегній, А в клубі, де повинно йти кіно, Лежить засмічене зерно, його вже треба готувати на посів. — Ай-яй! — Що ж робить голова, Чи часом не запив, бува, — Спитає кожен, хто не в курсі справ, — Чи мо ’ нездужає, а чи ледачий став? А ні, шановні! Ані те, ні друге: Хмільного в рот він не бере, нема й недуга, І не ледачий, ні. Із ранку і до ночі Гасає виїзними, скільки в коней мочі, lin ферму зазирне, в комору теж заскочить, І всюди він промови пишні строчить… Після його барвистих, пишних фра * – – От де промовець, — кажуть, — ■ от ловкач, Але господар … горе з ним, хоч плач. Коли б свої думки цікаві сміло Умів проводити Цвіркун у діло, Тоді б і справа в нас була жива. А так – – одні пусті слова. ■ ‘ Хоч і оратор, правда, добрий він, Га розкусили — просто пустодзвін! До колгоспних звітних зборів Залишилось зовсім мало днів. Придивіться ж пильно у артілях Чи нема таких де Цвіркунів? Якщо вве приваблює народна творчість Нашу групу послали до Бого- духівського району, що славить ­ ся самодіяльними співаками і танцюристами. У пас було дуже мало часу, і, щоб зробити якнайбільше, ми обрали такий метод: зупинилися в райцентрі і звідти навідувалися у «найбільш фольклорні» села Богодухівщини. Таким чином мч відвідали села Кручик, Крисино, Максимівку та ін. Там нам указу- вали, як правило, імовірного но ­ сія усної творчості. Найчастіше це були місцеві поети-початківці, які іноді й друкуються в район ­ ній газеті. Значну частину їх творів не можна віднести до усної народної творчості. Найбільш ці ­ кавим з них є В. Заудальський, вірші якого співучі, прості, заду шевні, по-справжньому ліричні. Найпоширенішими жанрами су часного фольклору є жанри ча ­ стушки та народного побутового анекдоту ( останній чомусь дуже часто обходять наші фольклори ­ сти). Зараз очевидно, що багато фольклорних жанрів відійшло в минуле. Щоб зробити остаточний висновок, необхідно ретельніше вивчити стан фольклору, органі ­ зуючи експедиції, використовую ­ чи допомогу місцевої інтелігенції. І було б дуже добре, якби сту ­ денти, що живуть у сільській міс ­ цевості, провели збирання -фольк лору свого рідного села під ча; канікул. Це не забере багате часу, адже можна збирати фолькЛор, працюючи у полі, від ­ почиваючи в клубі. Треба тільки цікавитися цією справою і заці ­ кавити інших. Л. ТАРАСОВ, студент філфаку. СКЛАД ФОЛЬКЛОРНОЇ ЕКСПЕДИЦІЇ В. Левицький, І. Баннова, В. Свирський, В. Чернобаев ( Ізюмський район); Л. Нестеренко, О. Кириченко, О. Циплаков (Близшоківський район); Л. Гав ­ рюшенко, П. Лисокобилка (Крас- міградський район); С. Караха- нова, Л. Лабунська, Е. Джилкі- баев (Лозовський район); В; Савченко, Б. Ларін, А. Кислий, О. ВиноградсьКий ( Печенізький район); А. Гулак, Л. Тарасов, М. Філімонов, В. Дейнеко (Богоду ­ хівський район) — студенти філ ­ факу. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ»’ Стор. 3. 6 червня 1959 р. Народні прислів ‘ я та приказки Цідина багато хліба нам дала. На зависть врагу освоїш целину. Мелко пахать – урожая не видать. Колхозная сила беду сломила. Не вір попові, бо брехати здоровий. На печи лежать -урожая не видать: Піп дере, а дяк так бере. ,Природному районуванню території економічного району — увагу обласних організацій Другий рік працює експедиція географічного факультету над при ­ родним районуванням території Харківського економічного райо ­ ну. Експедиційні загони склада ­ ються з провідних викладачів факультету і студентів-диплом- ників. Вони мають розв’язати одно з найважливіших завдань, поставле ­ них XXI з ’ їздом КПРС — допо ­ могти найефективнішому вико ­ ристанню природних ресурсів Харківської, Полтавської і Сум ­ ської областей для потреб народ ­ ного господарства. Вже складено карту фізико- географічних районів території Харківського економічного райо ­ ну, готується короткий опис їх. Зібрано і підготовано до друку’ значний матеріал. До від ’ їзду го­ туються нові загони. Однак відповідальні обласні ор ­ ганізації та Управління Харків ­ ського раднаргоспу майже зовсім не цікавляться роботою експеди ­ ції. Наші найближчі сусіди, гео ­ графи Дніпропетровська, при ак ­ тивній допомозі раднаргоспу та інших обласних організацій під ­ готували до друку і незабаром опублікують монографію «Приро ­ да Дніпропетровщини». Таку ро ­ боту, присвячену характеристиці природних умов території Хар ­ ківського економічного району, можуть підготувати до друку кафедри географічного факульте ­ ту. На жаль, наша пропозиція не зустрічає підтримки в облас ­ них організаціях. На нашу думку, для успішного виконання проблеми природного районування слід об’єднати зу ­ силля спеціалістів різних профі­ лів. В першу чергу, крім кафедри геологічного факультету, це сто ­ сується кафедри вищих рослин університету, науково-дослідного інституту грунтознавства, сіль ­ ськогосподарського інституту ім. В. В. Докучаєва, науково-до ­ слідного інституту агролісомеліо ­ рації, обласного гідрометбюро. Тісний контакт між ними, коор. динація наукових досліджень, творчі дискусії допоможуть ви ­ сокоякісно і швидше виконати важливе завдання природного ра ­ йонування території Харківського економічного району. В. ВОЛОДІЙ. За спортивну честь факультету Останнім часом на радіофі ­ зичному факультеті дещо пожва ­ вилась спортивна робота. З лег ­ кої атлетики, волейбола, стріль ­ би ми зайняли друге місце в уні ­ верситеті, а з самбо, лиж — на ­ віть перше. Особливо хороше ви ­ ступали на цих змаганнях Реб ­ ров, Єгоршин, Голуб, Дульнєв, Щербінін, Шевченко. Нещодавно були проведені масові змагання з футбола. На II курсі відбулась першість з стрільби, на IV — з волейбола, на II — з стрільби і шахів. Кращі спортсмени фа ­ культету борються за спортивну честь радіофаку. Але, відзначаючи все це, н» можна не сказати й про тих, ко ­ му спортивна честь факультету, а значить, честь факультету вза ­ галі, не дорогі. По підсумках уні ­ верситетської спартакіади наш факультет зайняв друге місце. Чо ­ му? Адже ніхто не сумнівається, що на радіофаці є всі можливості для того, щоб домогтись першого місця. Що заважає? Перш за все не можна не відзначити пасивного ставлення до цієї справи відпові ­ дального викладача факультету тов. Маяцького. Не зуміло підня ­ ти спортивну активність на фа ­ культеті також і бюро ДСТ. Ще й досі в групах І і IV курсів не зібрано навіть членських вне ­ сків ДСТ. Заважає те, що дуже часто проходять мимо проявів недисци ­ плінованості, несвідомості з боку іпортсменів. Так, спортсмен Кга- євський (II курс) відмовився взяти участь у змаганнях на першість університету з важкої атлетики. Він сказав: — Яка різниця, яке місце по ­ сяде наш факультет? Другокурсники Соколовський і Панін не з ’ явилися на естафе- ту на першість міста, підвели університет і факультет. Ми все ще не виставляємо ко ­ манди по всіх видах спорту, а можливості для цього є. Нема в нас, зокрема, команди важкої ат ­ летики, і III місце, якого ми до ­ моглись З цього • виду спорту, прийшло до нас лише завдяки ентузіазму окремих спортсменів факультету. Можна навести ще кілька прикладів несерйозного ставлен ­ ня до спортивних справ. Через недбалу підготовку до змагань і иеправильне укомплектування складу команди вибули з змагань наші баскетболісти. Дівчата — шахістки не з ’ явились на змаган ­ ня, підвели команду. Не з ’ явились на змагання гімнасти Карпук, Ма- кєєв, Новиков, Білоус. І хоча ду ­ же хороше виступали Чабань і Комар, все ж наші гімнасти зай ­ няли лише 5 місце. Час уже комсомольській орга ­ нізації, всім громадським органі ­ заціям факультету звернути сер ­ йозну увагу на стан спортивних справ, на поведінку спортсменів. В. КРАСОВСЬКИЙ, голова ДСТ радіофізичного факультету. Для вас, студенти! В профкомі університету є пу ­ тівки до університетського спор ­ тивно-оздоровчого табору. Табір розташовано у живопис ­ ній місцевості поблизу міста Чу- гуєв, на березі річки Донець. Табір працюватиме у дві зміни.* 1 Тривалість кожної зміни — 24 дні. Перша зміна — з 7 по ЗО липня; друга — зі по 24 серпня. Повна вартість путівки – 480 карбованців. Студенти спла ­ чують 240 карбованців, а остан ­ ню частину сплачує профспіл-, на. Табір має власну лодочну станцію, радіовузол, бібліотеку, різні спортивні знаряддя та гри. Студенти можуть займатися в спортивних секціях ПІД нерівниц-ч. твом висококваліфікованих спе ­ ціалістів. Відпочиваючі одержу ­ ють чотириразове харчування. Товариші студенти! Придбайте 4 путівки до університетського оздоровчого табору! У Києві відбулась республіканська виставка технічної творчості вихованців учбових закладів трудових резервів України. На ній було представлено десятки різних верстатів, діючих моделей ма ­ шин і механізмів, макетів, навчально-наочного приладдя. Кращі з них були відправлені в Москву на Всесоюзну виставку техніч. ної творчості вихованців учбових закладів трудових резервів. На фото: відвідувачі виставки у відділі механізації сільського господарства оглядають діючі моделі. Фото К. ДОЛІНА (Фотохроніка РАТАУ) Таємничий житель гірських лугів і кам ’ янистих просторів (про проблему „снігової людини”) 4. Говорять учені Монголії У Монгольській Народній Рес ­ публіці створено спеціальний ко ­ мітет для вивчення проблеми «снігової людини». ’ Раніше протягом 40 років відо ­ мості про алмасів (так у Монго ­ лії звуть йеті) збирав проф. Жан- царано. Зараз роботою Комітету керує його учень проф. Рінчен. Комітет зібрав багато матеріалів серед населення, організував і по ­ слав перші експедиції. Оповідання селян-аратів про зустрічі з алмасами записувалися ще в стародавніх літописах з XI — ХШ сторіч. Судячи з опи ­ сів — це голі, чорні від загаду, вкриті рідкою вовною людинопо ­ дібні істоти, що ходять на зад ­ ніх кінцівках. Алмаси не знають вогню і знарядь праці. Серед численних повідомлень, зібраних монгольськими вченими, можна виділйти найбільш вірогід ­ ні, що стверджують існування ал ­ масів у зовсім недалекому ми ­ нулому. Причому вказуються і місця їхнього розміщення — пів ­ денно-західна частина Гобі та гір ­ ські райони МИР. У 1906 році російський учений (бурят за національністю) Бара- дійн повертався з експедиції до Китаю. Перебуваючи в пустелі Алашань, одного вечора він по. мітив на вершині бархана освіт ­ лену променями сонця згорблену фігуру голої волохатої «людини». Через декілька хвилин «людина» зникла. Наздогнати її не вда ­ лось. Представники офіційної науки примусили Барадійна викреслити це повідомлення з наукового зві ­ ту. У 1930 році по Монголії подо ­ рожував радянський письменник А!. Розенфельд. Він збирав ле ­ генди про алмасів серед місце- вого населення. Ці легенди стали основою відомої пригодницької повісті «в ущелье алмасов». Через чотири роки японські агресори спровокували військові дії на східних і південно-східних кордонах МИР. Перебуваючи в засаді, прикордонний патруль ви ­ крив уранці 3 порушників. На попередження «порушники» не звернули ніякої уваги; прикордон ­ ники відкрили вогонь, а згодом у кущах поблизу кордону було знайдено 3 трупи алмасів. Зовсім нещодавно, у 1956 році, аптекар з міста Ковдо, що йшов у супроводженні казаха (радян ­ ського громадянина) та інших місцевих жителів, бачив алмаса, що підіймався схилом гори. Від ­ битки його ніг нагадували ступ ­ ню людини. Ми навели лише деякі з бага ­ тьох повідомлень, ’ зібраних уче ­ ними Монголії. Проф, Рінчен га ­ дає, що в гірських районах пів ­ денно-західної Монголії можна і зараз, хоча й дуже рідко, знайти мавполюдей — алмасів. 5. У розшуки включились вчені КНР Спеціальним Комітетом по ви ­ вченню проблеми «снігової люди ­ ни» при Академії Наук КНР ке ­ рує видатний учений палеонтолог і антрополог Пень Вень-чжун, який у свій час відкрив на тери ­ торії Китаю залишки синантропа та гігантопітека. Опит населення та збирання матеріалів довели, що районами гаданого розміщення йеті можуть бути Тібет, Сіньцзян-Уйгурський та Внутрішні Монгольські авто ­ номні райони КНР. Про зустрічі з дикою людиною вже давно розповідали тібетські лами. У 1906 році англієць Генрі Ей- ліс зустрівся в горах Тібету з загадковою «сніговою людиною». Жителі розказували вченим, що в кількох місцях зберігаються шкіри і частини черепів жень-сю — людини-ведмедя. їх використову ­ ють монахи для релігійних обря ­ дів. Причому жителі вважають цього жень-сю за звичайну тварн- ну. Відомі випад ­ ки успішного по ­ лювання на них і навіть приручення жень-сю. Багато жителів зустрічалося з ци- ми тваринами; во ­ ни охоче розповідають про об ­ ставини, в яких ці зустрічі від ­ бувались. Але, зрозуміло, відо ­ мості про ці зустрічі потребують ретельної перевірки. Серед осіб, що бачили в горах провінції Шень-сі «людину-вед- медя», можна назвати проф. Хой Вай-лу, який нещодавно відвідав Москву. Наведемо кілька найбільш ві ­ рогідних повідомлень про зустрічі з жень-сю. У 1947 р. «людина- ведмідь» була піймана в провін ­ ції Гань-су; жителі бачили цю тварину. Однак незабаром вона загинула; з тварини зняли шкі ­ ру, яку передали на зберігання до сусіднього храму. Директор інституту національних меншостей Китаю при Академії Наук пові ­ домив, що в 1957 р. мисливець- уйгур убив «людину-ведмедя» не ­ подалік від озера Лобнор. Знята шкіра зберігається в місті Курля. Англійський зоолог Стонер і ра ­ дянський учений Обручев вбача ­ ють у тібетському жень-сю різ ­ новидність великого тібетського ведмедя. Проф. Хоу Вай-лу з цим не погоджується. На його думку, ці антропоїдні тварини нагадують вищих третинних мавп австрало ­ пітеків. Професор припускає, що це їх ­ нє плем ’ я було відтіснено в гори близько 3000 років тому і по ­ ступово здичавіло. М. Розенфельд у своїй книзі на ­ водить записану ним легенду. За ­ довго до нашої ери китайські ім ­ ператори почали спорудження Ве. ликої стіни для захисту своїх во ­ лодінь від войовничих гунів. На ­ селення одного селища було пе ­ ретворене на рабів, примушене з ранку до вечора працювати на будівництві. Не витримавши тяж ­ ких умов праці, раби повстали, пішли в далекі гори, де потім здичавіли. Імовірніше, що в західних ра ­ йонах Китаю та Гімалаїв зустрі ­ чається кілька видів вищої лю ­ диноподібної мавпи-примата або мавпи-людини, що відрізняється зовнішністю в залежності від міс ­ ця і умов проживання. Однак, найбільш розповсюдже. на тварина відома під назвою йеті. Можливо, остаточно питання буде розв ’ язано китайською ек ­ спедицією, що складається з учених різних спеціальностей і альпіністів і незабаром відряджа ­ ється в район північних схилів Гімалаїв. (Далі буде). В. ВІЛЕНКІН, кандидат географічних наук. Заст. редактора В. МОСЕНЦЕВ. Адреса редакції: Університетська, 16, тел, 2-72-01, дод. 64. Друк. Вяд-ва ХДУ, БЦ 08541. Зам, 1118. Тяр. 1500, Продовження. Початок див. у No 20.