Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський Університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
19
Дата випуску:
23.05.1959
Дата завантаження:
02.07.2024
Сторінок:
4
Мова видання:
Українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна Наукова Бібліотека ХНУ імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No 19 (973) ; Субота, 23 травня 1959 р. Ціна 20 коп. ‘СЬОГОДНІ В НОМЕРІ + Наступній сесії — увагу партійних організацій. -4 Семирічка кафедри. + Книга В. І. Леніна «Матеріалізм і емпіріокри ­ тицизм» — видатний вклад в розвиток марксистської філософії. 4- На підготовчих курсах 4 Куточок п ’ ятикурсника. ■4- Сесія розпочалась. 4’ Початок творчого шляху. -4- Фізкультура і спорт. -4 По університету. ПО УНІВЕРСИТЕТУ На будівництві — радіофізики Студенти І курсу радіофаку взяли активну участь у благоустрої Клочківської вулиці. З 24 годин, які студенти нашого факультету зобов ’ яза ­ лися відпрацювати на будівельних об ’ єктах, 20 годин першокурсники працювали на вулиці Клоч- ківській, І вони добре справились з цією важливою справою. Працювали всі дуже хороше, навіть важко сказати, яка група працювала краще і хто з студентів працював не на повну силу. Студенти Топков, Денисенко, Семенцов (Р — 12) виконали норму за короткий строк. Відмін ­ но працювали Піраті, Блакитний, дівчата з групи Р — 14, Адамович, Поляков, Умрихін, Яр- молюк (Р — 11), Іванов, Скурлов, Коцегуб, Ко ­ нонов (Р — 12) та багато інших. Комуністи Скринник, Безсонов, Нагібін сприяли організо ­ ваності в роботі, подавали особистий приклад. Шкода, що деякі товариші підводили курс, бо не завжди з ’ являлися на роботу. Студент Голо- бродський (Р — 11) чотири години пропустив без поважної причини. І вчиться він так само, як і працює, — погано. У групі Р — 11 виникло змагання за те, хто швидше навантажить машини грунтом, сміттям і камінням. За чотири години студенти наван ­ тажили 6 машин. В один із днів студентам групи Р — 13 дові ­ рили відповідальну роботу: прорити траншею поблизу електричного кабеля. Грунт був твер ­ дий, довелося видовбувати асфальт. Але сту ­ денти групи на півгодини раніше строку закінчи ­ ли цю роботу. Група Р — 14 в останній день роботи лиши ­ лася ще на півгодини понад строк, щоб допо ­ могти робітникам навантажити машини. Студенти радіофаку зобов ’ язалися після скла ­ дання весняної сесії відпрацю ­ вати ще 70 го ­ дин на будівництві університету. Першокурс ­ ники радіофаку з честю виконають і цю роботу. * * * Особливо старанно працювала на будівни ­ цтві Клочківської група Р — 23, перша і в на ­ вчанні, і в праці. Комсорг В. Гаплевськип зумів правильно організувати групу. Старанністю в ро ­ боті відзначились студенти Соболь, Цвик, Ми ­ ронов та інші. Нещодавно в роботу включився НІ курс. Хо ­ роше працює група Р — 33. Перед ведуть Бор ­ зенко, Мошинський. Активну участь у роботі взяли наші товариші з Народного Китаю. В. ЩЕРБАК, А. ГНАП, студенти радіофаку. Знатний робітник розповідає студентам На геологічному фа ­ культеті відбулась зу ­ стріч студентів з Ге ­ роєм Соціалістичної Пра ­ ці, відомим буровим майстром Шебелинсько- го газового промислу Дмитром Івановичем Са- єнком, бригада якого домоглася великих ус ­ піхів у швидкісному бу ­ рінні і систематично перевиконує місячні зав ­ дання. Студенти ‘з уваго о прослухали розповідь т. Саєнка про методи роботи бригади. Гість відповів на багато за ­ питань. Задовольняючи пр<- хапня студентів, Д. І. Саенко погодився прий ­ няти учасників студент ­ ських наукових гуртків факультету, які органі ­ зують екскурсію до Ше- белинки з метою озна ­ йомлення на практиці з бурінням свердловин. Студенти попрохали бурильника і надалі знайомити їх з метода ­ ми роботи бригади. Незабаром на фа ­ культеті відбудеться зу ­ стріч майбутніх геологів з вихованцем факульте ­ ту, Лауреатом Ленін ­ ської премії Б. С. Во- робйовим — учасником відкриття Шебелинськэ- го газового родовища. Наступній сесії — увагу партійних організацій О обстановці нового політич- ‘ -‘ного і трудового піднесення нашого народу, який бореться за втілення в життя історичних рі ­ шень XXI з ’ їзду КПРС, почина ­ ється екзаменаційна сесія. Протягом року партійні органі ­ зації на факультетах мобілізову- вали і спрямовували колективи ви ­ кладачів, студентів, всю навчаль ­ но-методичну і політико-виховну роботу на тісніший зв ’ язок з життям, на значне поліпшення практичної і теоретичної підготов ­ ки спеціалістів, майбутніх актив ­ них будівників комунізму. Сесія — відповідальний етап у роботі партійних організацій фа ­ культетів, викладацького колекти ­ ву і студентів. До неї треба добре підготуватись і провести її на ви­ сокому організаційному і ідей ­ ному рівні. Партійні організації факультетів повинні забезпечити своєчасне закінчення викладачами навчальних планів і виконання уч ­ бових програм з тим, щоб ли ­ шився час для організації і прове ­ дення консультацій, додаткових лекцій з найбільш важливих роз ­ ділів курсів і т. ін. Слід потур ­ буватися й про те, щоб в час скла ­ дання заліків і екзаменів студен ­ ти були максимально розвантаже ­ ні від громадських доручень і змогли зосередити всю свою ува ­ гу на підготовці до заліків і екза ­ менів. В той же час партійні органі ­ зації зобов ’ язані ще більше поси ­ лити політико-виховну роботу з студентами під час сесії, підпо ­ рядкувавши її завданням сесії. Треба прослідкувати за тим, щоб навчально-методичні кабіне ­ ти працювали регулярно і подава ­ ли студентам необхідну допомогу у підготовці до екзаменів. Те саме стосується ЦНБ. Необхідно зробити все для того, щоб студенти могли використати кожну хвилину для підготовки до екзаменів і заліків. Слід скласти розклад заліків і екзаменів, погодити строки їх проведення з студентами груп. При цьому особливу увагу треба звернути на те, щоб на всіх фа ­ культетах екзамени з соціально- економічних дисциплін відбулися першими. Екзамени повинні підвести під ­ сумки вивчення студентами всіх курсів історичних рішень XXI з ’ їз ­ ду КПРС і їх уміння застосову ­ вати набуті знання в своїй діяль ­ ності, пов ’ язувати історію партії з практикою комуністичного бу ­ дівництва. Кожен екзамен і залік має про ­ аналізувати знання студентів з точки зору вимог партії і уряду на сучасному етапі роботи вищої школи. Необхідно підвищити ви ­ могу до студентів і добиватися глибоких і міцних знань. Партійні організації повинні ор ­ ганізувати роботу викладачів і студентів під час сесії так, щоб вона дала найбільш ефективні наслідки. Слід узагальнити досвід роботи на факультетах у світлі вимог нового закону про вищу школу з тим, щоб використати його при наборі нового поповнен ­ ня з самого початку нового учбо ­ вого року. Треба подати велику допомогу виробничникам і домог ­ тися, щоб студенти-виробничники добре склали заліки і екзамени. Обов ’ язок партійних організацій факультетів зробити все для то ­ го, щоб підняти рівень знань сту ­ дентів і забезпечити нормальний, організований хід сесії з високи ­ ми показниками Треба домогти ­ ся, щоб студенти- комуністи були в перших лавах боротьби за від ­ мінне складання заліків і екзаме ­ нів. Партійні організації повинні по ­ дбати про відпочинок студентів після екзаменів, щоб новий уч ­ бовий рік розпочати з великими можливостями і новими силами в творчій праці по оволодінню об ­ раною спеціальністю. Особливу увагу треба зосередити на прове ­ денні сесії на вечірньому і заоч ­ ному відділеннях університету. СЕМИРІЧКА КАФЕДРИ Властивості твердих тіл і рідин 3 цього номера редакція газети друкуватиме короткі анотації про семирічні плани науково-дослідної роботи кафедр університету. Редак ­ ція, певна річ, не матиме змоги в повній мірі, широко і всебічно схаракте ­ ризувати всю сукупність різноманітної наукової роботи колективу університету, а подаватиме лише найголовніше, що намічається на найближчі сім років. Не зможемо ми розповісти про всі кафедри нашого наукового закладу, — але ми певні, що і з цих коротких нарисів читач складе собі уяву про ті величезні масштаби досліджень, які будуть здійснені протягом 1959 — 1965 років. СКЛАДНІ і почесні завдання поставив перед собою колектив кафедри експе ­ риментальної фізики. Як відомо, фі ­ зичні властивості металів і сплавів визна ­ чаються в основному станом їх кристаліч ­ них грат: вони визначають міцність мета ­ лів, їх температуру, стійкість, магнітні і електричні властивості. Як же впливає на них занадто висока або занадто низька тем ­ пература? Які закономірності існують між зміною температури і механічними влас ­ тивостями? Як міняється електропровід ­ ність металів -зі зміною температури, ска ­ жімо, до температури зрідженого водню або гелію? Над цими питаннями і працюватиме гру ­ па наукових працівників кафедри експе ­ риментальної фізики під керівництвом про ­ фесора В. Г- Хоткевича. Щоб встановити певні закономірності, доведеться застосу ­ вати найрізноманітніші методи досліджень: електричні, теплові, рентгенівські, магніт ­ ні, механічні, дилатометричні та інші. Вивчатимуться процеси появи і нагрома- дження порушень кристалічних грат мета ­ лу при пластичному деформуванні і опро ­ мінюванні, процеси відпочинку і рекриста ­ лізації в нерівноважних системах, власти ­ вості тонких металічних шарів, сконден ­ сованих при низьких температурах. Вивча ­ тимуться також фазові перетворення в ме ­ талах при низьких температурах, фізичні властивості таких низькотемпературних мо ­ дифікацій, механічні властивості металів і сплавів при низьких температурах, так звана низькотемпературна повзучість. Такі дослідження в умовах, коли тепло ­ вого руху практично не спостерігається, мають велике значення як для створення правильних уявлень про механізм пластич ­ ної деформації, про природу міцності й пластичності, так і для вияснення впливу різного роду мікропорушень кристалічних грат на електронні властивості металів. Група наукових працівників під керів ­ ництвом професора Б. І. Вєркіна вивчати ­ ме статичні і кінетичні властивості простих рідин і їх багатокомпонентних сумішей. До цих питань належать, зокрема, явища ди ­ фузії в зріджених газах та інших рідинах, в ’ язкість у магнітному та електричному полях, в ’ язкість рідин при постійній густи ­ ні, густина і поверхневий натяг бінарних та потрійних систем зріджених газів. Бу ­ дуть поставлені експериментальні досліди для визначення швидкості поширення і вбирання ультразвуку ц таких рідинах. Третя група працівників на чолі з доцен ­ том І- М. Шкляревським досліджуватиме оптичні властивості металів і сплавів це широке коло питань фізичної металоопти ­ ки. Будуть поставлені експериментальні досліди над оптичними властивостями ме ­ талів в інфрачервоній смузі спектра, де відповідні константи визначаються вільни ­ ми електронами. Такі досліди дадуть змогу одержати важливі характеристики для електронної теорії металів- Досліджуватимуться оптйчні властивості металів і в ультрафіолетовій смузі спектра, де відповідні константи металів визнана- ються і! основному зв ’ язаними електронами. Крім металів, вивчатимуться також оп ­ тичні властивості діелектриків та напів ­ провідників, зокрема оптичні, фотоелек ­ тричні та люмінесцентні характеристики ряду субліматфосфорів. Зазначені три основні напрями наукової роботи кафедри не вичерпують всієї сукуп ­ ності питань, які практично розв ’ язува ­ тимуться протягом семиріччя. В більшій чи меншій мірі вивчатимуться термоелектрич ­ ні явища в металах і сплавах; поширення і вбирання ультразвуку в твердих тілах; температурна залежність магнітної сприй- нятності слабомагнітних металів; гальвано ­ магнітні явища в напівпровідниках; термо ­ динамічні властивості ряду ізотопів та їх розчинів; кінетика адсорбції газів тощо. Результати експериментальних дослід ­ жень стануть основою для широких уза ­ гальнень, для встановлення нових законо ­ мірностей між будовою і властивостями твердих та рідких тіл. П, ДАНИЛЬЧЕНКО. ,КНИГА В. І. ЛЕНІНА „Матеріалізм і емпіріокритицизм “ — видатний вклад в розвиток марксистської філософії Доцент А. Рісто У травні цього року минуло 50 років з дня виходу в світ геніаль ­ ного твору В. І. Леніна «Матері ­ алізм і емпіріокритицизм», який є зразком войовничого матеріалізму і партійності, бойовою теоретичною зброєю Комуністичної партії. На цьому творі В. І. Леніна вихову ­ валися і виховуються покоління революціонерів в усіх країнах сві ­ ту. Книга В. І. Леніна була напи ­ сана у 1908 році в тяжкі роки ре ­ акції. шо наступила після поразки революції 1905 — 1907 рр. в Росії. Царський уряд при підтримці контрреволюційної буржуазії об- рушив на робітничий клас і його партію жорстокі репресії; в сере ­ довищі попутників революції по ­ чався розклад, занепадництво. З’явилася велика група «мод ­ них» письменників, які почали робити наклепи на революцію, оспівували зрадництво, проповіду ­ вали ідеалізм і містику, «крити ­ кували» і перекручували марк ­ сизм. Занепадництво торкнулося і деякої групи партійних інтеліген ­ тів, що вважали себе за марксис ­ тів, але ніколи не стояли твердо на позиціях марксизму (А. Бог- данов, В. Базаров, П. Юшкевич, В. Валентинов та інші). Вони ви ­ ступали проти філософії марксиз ­ му, намагаючись замінити діалек ­ тичний матеріалізм ідеалістичною філософією махізму. Частина цих інтелігентів, що зрадили марксиз ­ му, дійшла до того, що стала про- повідувати необхідність створення нової релігії — «богошукання» та «богобудівництво». Перед революційними марксис ­ тами постало невідкладне завдан ­ ня дати відсіч усім ревізіоністам і перерожденцям, відстояти тео ­ ретичні основи марксистської пар ­ тії. Це завдання виконав В. І. Ле ­ нін у своїй книзі «Матеріалізм і емпіріокритицизм». В цій роботі В. І. Ленін завдав нищівного удару найновішій фор ­ мі ідеалізму — махізмові і його різновидам: емпіріокритицизму та іншим ідеалістичним течіям. В. І. Ленін дав найретельніший критичний аналіз усім філософ ­ ським хитруванням махістів і ви ­ крив їх софізми, не залишаючи жодної лазівки для протаскуванн і ідеалізму. Глибоко проаналізу вавши «теорії» махістів, В. І. Ле ­ нін показав, що філософія емпі ­ ріокритицизму являє собою спра ­ вжнісінький об ’ єктивний ідеалізм, прикритий новими словечками і термінами. В. І. Ленін показав, що за гно ­ сеологічною схоластикою емпіріо ­ критицизму не можна не бачити боротьби партій у філософії, бо ­ ротьби, яка в кінцевому підсумку відображує боротьбу панівних класів буржуазного суспільства проти прогресу. Книга Леніна ознаменувала со ­ бою новий ступінь у розвитку ді ­ алектичного матеріалізму. В ній В. І. Ленін розвиває найважливіші положення марксизму про мате ­ ріальну єдність світу і дає кла ­ сичне визначення матерії. Немає матерії без руху, так само як немає руху без матерії. Рух матерії відбувається в просто ­ рі і часі. Для махістів необхідність, причинність, за ­ кономірність, простір і час є суб ’ єктивними категоріями, виве ­ деними з свідомості людини Ді ­ алектичний матеріалізм розглядає простір і час як об ’ єктивні форми існування рухомої матерії, вихо­ дить з визнання об ’ єктивного ха ­ рактеру закономірностей матері ­ ального світу і приблизно правиль ­ ного відображення цих закономір ­ ностей у свідомості людини. В. І Ленін показав реакційність і антинауковість тверджень махі ­ стів про здатність свідомості створювати і провіщати закони природі. Основна ідея махістів по ­ лягає в тому, що вони заперечу ­ ють об ’ єктивну закономірність у природі. Піддавши всебічній критиці ан- тимарксистські погляди російсь ­ ких ревізіоністів та їхніх інозем ­ них учителів, В. І. Ленін розвинув далі основні положення теорії пізнання діалектичного матеріа ­ лізму — • про пізнання як відобра ­ ження матеріального світу, про закони і форми цього відображен ­ ня, про об ’ єктивну абсолютну і відносну істини, про роль практи ­ ки як критерію істини ’ та інші питання. Виключно велике значення має книга В. І. Леніна «Матеріалізм і емпіріокритицизм» для розвит ­ ку природознавства. В ній Ленін узагальнив досягнення науки, ви ­ крив причини кризи природознав- ства і вказав шляхи виходу з ці ­ єї кризи, дав матеріалістичне по ­ яснення новим відкриттям у га ­ лузі фізики. Як відомо, в кінці XIX на по ­ чатку XX століття природознавст ­ во переживало період революції. У 1897 році було відкрито елек ­ трон. Було встановлено, що ця найдрібніша частка є складовою частиною атома всіх тіл природи. Дослідження показали, що маса електрона не лишається незмін ­ ною, а міняється в залежності від швидкості його руху Це привело природознавців до думки про електромагнітне походження маси матеріальних часток. Електромаг ­ нітна теорія стала потім основою поглядів на будову матерії. Від ­ криття радіоактивності показало, що атоми ділимі і можуть пере ­ творюватися один в одного. Найновіші наукові відкриття, які свідчили про успіхи у пізнан ­ ні _ природи, спростовували старі метафізичні уявлення про непо ­ дільність атома, про незмінність хімічних елементів, про постій ­ ність маси тіл і т. ін„ щільно під­ водили природознавців до діалек- тико-матеріалістичного світогляду. Але переважна більшість природо ­ знавців тоді в силу соціальних умов, пануючих у буржуазному су. спільстві, не знала іншої форми матеріалізму, крім метафізичного. Вони марно намагалися втиснути найновіші дані природознавства в межі уявлень метафізичного ма ­ теріалізму. У природознавстві, ви ­ никли труднощі, чим і скориста ­ лася ідеалістична філософія, зо ­ крема, махізм. Фізики, які не во ­ лоділи діалектичним матеріаліз ­ мом, не могли дати правильної оцінки своїм відкриттям. Крах старих принципів науки, відкриття нових властивостей матерії части ­ на фізиків сприйняла як факт зникнення матерії і відмовилася від матеріалізму. Так виникла течія, яку В. І. Ленін назвав «фі ­ зичним ідеалізмом». Перехід час ­ тини вчених фізиків до ідеалізму, який відбувався в обстановці до ­ корінної ломки старих понять під впливом нових відкрить, В. І. Ленін охарактеризував як «кр«зу фізи ­ ки». Аналізуючи причини, що поро ­ дили «фізичний ідеалізм», В. І. Ле ­ нін вказав, що фізики схибили в бік ідеалізму, головним чином, тому, що вони не знали діалекти ­ ки. Частина природознавців, бо ­ рючись з метафізичним механі ­ стичним матеріалізмом, відмови ­ лася від матеріалізму взагалі, ско ­ тилася до реакційної філософії, не зумівши прямо і відразу піднятися від метафізичного матеріалізму до діалектичного матеріалізму і ста ­ ти на його позиції. Спростовуючи прагнення «фізич ­ них ідеалістів» видати ідеалістич ­ ні погляди за «філософію сучас ­ ного природознавства», В. І. Ле ­ нін показав несумісність приро- Д озна і5’ва і ідеалізму, розкрив реакційну роль ідеалізму в роз ­ витку науки. Ідеалізм заплутує розв ’ язання проблем, які висуває наука, відводить природознавців з правильного шляху. Справжня наука може успішно розвиватися лише па основі діалектичного ма ­ теріалізму. Ленінська критика ідеалізму має велике значення для боротьби проти сучасного «фізичного» іде ­ алізму. * * * В. І. Ленін у своїй книзі піддав критиці _ суб ’ єктивний ідеалізм махістів і в питаннях пізнання суспільства розвинув далі і зба ­ гатив історичний матеріалізм. Книга В. І. Леніна «Матеріа ­ лізм і емпіріокритицизм» є зраз ­ ком непримиренної боротьби про ти будь-яких відступів від рево ­ люційного марксизму, проти від ­ критих і замаскованих ворогів марксизму. Через усю роботу В. І. Леніна червоною стрічкою проходить пристрасне відстоюван ­ ня матеріалізму, презирство до будь-якого різновиду ідеалізму. В. І. Ленін зірвав маску безпар тійності і об ’ єктивізму з буржуаз ­ ної філософії і науки і довів, що схоластикою емпіріокритицизму ідеологи буржуазії намагаються замаскувати боротьбу двох партій у філософії, боротьбу матеріаліз ­ му і ідеалізму, яка відбиває непри ­ миренну боротьбу двох основних класів буржуазного суспільства — пролетаріату і буржуазії. Ці ле ­ нінські положення викривають су ­ часних ревізіоністів у філософії, які виступають з твердженнями про нібито застарілий поділ фі ­ лософів на два табори, про не ­ правомочність такого поділу. Між тим, сьогодні, як і півсторіччя то ­ му, за купою нових філософських термінів ревізіоністів криється все той самий старий ідеалізм, який відразу .ж проявляється, якщо піддати його критичному аналізо ­ ві з позицій ленінського принци ­ пу партійності у філософії. Уся книга В. І. Леніна «Мате ­ ріалізм і емпіріокритицизм» при ­ свячена корінним питанням марк ­ систської фі лосо фії> просякнута пафосом революційної боротьби, непримиренністю до реакції і її носіїв. Дух войовничої партійно ­ сті пронизує її від першої до останньої сторінки. В нову історичну епоху, ЯК і 50 років тому, ідеї ленінської кни ­ ги є для нас могутньою зброєю боротьби за перемогу комунізму. На комсомольські теми В комітеті комсомолу Обговорюючи на одному з останніх своїх засідань стан справ у комсомольській органі ­ зації фізмату, комітет комсомолу з задоволенням відзначив: так, справи на факультеті поліпши ­ лись. Серйозна увага приді ­ ляється боротьбі за високу ус ­ пішність; цікавішими і різнома ­ нітнішими стали форми політико- виховної роботи; йдучи назустріч побажанням студентів, комсо- імольське бюро організувало лек- іторій з питань мистецтва. і Останнім часом більш масовою -гала участь комсомольців фа ­ культету у суспільнокорисній праці; охоче допомагають фізики ц математики своїм товаришам з і вечірнього відділення. А ось з організаційною роботою далеко не все гаразд. Підготовці зборів, як і раніш, не приді ­ ляється достатньої уваги. Вза ­ галі комсомольські збори на фа ­ культеті збираються рідко і про ­ водяться — аби швидше. На третьому курсі математичного відділення, наприклад, обмежу ­ ються лише проведенням ЗВІТНО – виборних зборів один раз на рік. Не завжди складаються на фізматі плани роботи. А це, безумовно, хиба серйозна, бо відсутність чіткого плану не дав можливості систематично контро ­ лювати роботу, допомагати по- справжньому. Налагодження ор- -анізаційної роботи в комсомоль ­ ській організації фізмату сприя ­ тиме підвищенню комсомольської дисципліни в організації. НА ПІДГОТОВЧИХ КУРСАХ З 20 вересня 1958 р. працюють при університеті підготовчі курси. Серед слухачів — робітники і службовці, демобілізовані воїни. У більшості — виробничий стаж більше двох років. Ректорат і партійний комітет постійно цікавляться діяльністю курсів; нараду з викладачами курсів провадив проректор доцент’ 3. I. Махинько. Контрольні роботи, щоденне • опитування показало, що з за ­ гальної кількості слухачів встигає, приблизно, 80%. Одна з основних причин неуспішності інших полягає в тому, що керівни ­ цтво підприємств, де вони працюють, не звільняє слухачів курсів від роботи на другій зміні, а наприкінці місяця надто заванта ­ жує їх. Курси працюють уже не перший рік. 219 слухачів минулого року стали студентами денного, вечірнього, заочного відділень університету. Використовуючи вже набутий досвід, підкурси поліп ­ шують свою роботу. Але для того, щоб викладання тут було по ­ ставлено ще краще, щоб знання слухачів були якіснішими, необхідно співробітникам відповідних кафедр, які відвідують під ­ готовчі курси для контролю, залишати письмові відгуки на лекції і учбові заняття. Це буде впливати на підвищення якості викла ­ дання. Слід було б два рази на місяць провадити методичні наради з викладачами курсів, на яких підводити підсумки учбової роботи і розглядати питання методики викладання. Велика користь була б від того, якби ті, хто очолює цикли предметів, систематично підтримували зв ’ язок з кафедрами, а кафедри обговорювали діяльність відповідних циклів. Слухачі з великим задоволенням прийшли б на зустріч з відо ­ мими вченими університету, послухали б їх розповідь про пер ­ спективи розвитку тієї або іншої науки. Є й низка, так би мовити, організаційних питань, які треба вирішити терміново. Іноді порушується розклад, не всі аудиторії добре освітлені, все ще не налагоджений зв ’ язок з підприємствами, ще не всі підприємства створюють необхідні умови для слухачів курсів. Л. ДОРОШ. Куточок п ’ ятикурсника ІНЖЕНЕРУ ДИТЯЧИХ ДУШ Багато складних завдань стоїть перед учителем школи: дати ді ­ тям глибокі і міцні знання з свого предмета, виховати їх справжніми патріотами, гідними своєї епохи. Щоб розв ’ язати ці завдання, недосить володіти методикою, до ­ сконало знати матеріал, бути по ­ літично освіченим і відданим Бать ; ківщині. Треба знати учнів, особ­ ливості їхнього характеру і спо ­ собу життя, середовище, яке впли ­ ває на них, і багато іншого. У п ’ ятому класі нашої школи навчається хлопчик Саша Б., ста ­ ранний учень, він завжди пере ­ живає невдачі в навчанні, дисци ­ плінований. Здавалося б, він з тих дітей, які не викликають тривоги. Але Саша, посилаючись на нездо ­ ров ’ я, жодного разу за чотири роки не взяв участі у громадських справах класу. Керівник класу, познайомившись з хлопчиком, переконався у тому, що хворобли ­ вість — не єдина причина пасив ­ ності, і почав приглядатись до уч- ; ня. Класні збори. Учні переказують найбільш цікаві статті з «Піо ­ нерської правди». Серед них опо- іідання про «Піонерську копил- :у». При обговоренні у більшості , учнів виникає бажання внести і свій вклад у копилку. Зовні Саша спокійний, але своєму сусідові він твердо говорить: — Дуже потрібно! Я буду із шкіри лізти, а гроші комусь. Дур ­ нів нема. Класний керівник доручив Саші взяти участь в обговоренні книги «Четверта висота», приготувати відповідь на питання: «Чому Гу ­ ля залишила йожика і матір і пішла воювати, нехтуючи небез ­ пекою смерті?». Після обговорен ­ ня ми спитали Сашу, а що було б, коли б під час війни кожен га ­ дав би так: «Нащо ризикувати життям, якщо мене тоді не буде, яке мені діло до інших?» Поре ­ комендувавши хлопчикові прочи ­ тати книгу «Тімур і його коман ­ да», піонервожата поговорила з ним про те, як поводять себе справжні піонери і всі ті, хто любить свій народ. Поступово ми добились свого. Хлопчик став охоче допомагати товаришам у прибиранні класу, виготовленні наочних приладь, а зараз зайнятий вирощуванням кролів. Учениця-відмінниця Таня В. — хороша піонерка. Вона вболіває за честь класу, намагається вико ­ нати всі доручення якомога кра ­ ще. Дівчина відзначається орга ­ нізаторськими здібностями, але товариші її ‘чомусь не люблять. — Чому? — замислюється класний керівник. Приглядаючись до взаємовідно ­ син Тані з учнями, досвідчений керівник зрозумів: дівчина звикла командувати, вважає себе неза ­ мінним організатором, з думкою товаришів не рахується. Очевид ­ но, була допущена помилка, слід розподілити роботу так, щоб ко ­ жен учень був то організатором, то рядовим виконавцем. Усіх випадків не перелічиш. Але наведу ще один. Десятиклас ­ ник Юра І., здібний учень, пере ­ став вчитися, почав часто про ­ пускати уроки. Ні товариші, ні сам він пояснити причини не мог ­ ли. Юнак став замкнутим, похму ­ рим. Лише в ре ­ зультаті неоднора- . ,_ зових відвідувань сім ’ ї, розмов з матір’ю з ’ ясува- лрсь, що батько Юри залишив сім ю. Син скучав за батьком, пе ­ реживав трагедію, шукав на ву ­ лиці зустрічей з батьком, хотів переконатися в його провині. Хлопцю було не до занять. Що робити вчителю? Розповісти про все товаришам по класу навряд чи було б вір ­ ним. Юра буде намагатись не зу ­ стрічати тих, хто знає про його лихо. І класний керівник розповів про Юрину таємницю двом кра ­ щим хлопцям класу, які наполег ­ ливо домагалися того, щоб Юра бував, у них, готував з ними уро ­ ки. Разом вони ходили до школи. Батькові порекомендували зустрі ­ чатись з сином. 1 хлопець не лише успішно закінчив школу, але й переконався в силі колективу. Товариші майбутні вчителі! Я поділилась з вами деякими при ­ кладами з нашого життя, щоб по ­ рекомендувати вам завжди шу ­ кати причини будь-якого явища в поведінці учнів. Лише тоді ви бу ­ дете успішно працювати і мати ­ мете задоволення’ від своєї склад ­ ної, але благородної праці. О ХОДОВА, завідуючий учбовою частиною СШ No 17. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор 2. 23 травня 1959 р. ,СЕСІЯ РОЗПОЧАЛАСЬ Не всі відповідали однаково Курс хімічної технології — єди ­ на технологічна дисципліна на хімфаці, і від того, наскільки ус ­ пішно оволодіють студенти цим курсом, залежить у значній мірі якість підготовки майбутніх спеці ­ алістів. Як оволоділи цим курсом тепе ­ рішні четвертокурсники? Про це свідчать підсумки екзамену: з 52 чоловік більшість — 24 студенти • — одержали «добре», 12, — «задовіль ­ но», 8 — «відмінно» і 5 — «неза ­ довільно». • Три чоловіки не допу ­ щені до екзаменаційної сесії. Екзамен показав, що не всі студенти поставилися сумлінно до вивчення цього важливого предмета. У той час, як відмін ­ ники навчання Кумок, Лапкіна, Трусевич виявили і цього разу глибокі знання, погано підготов ­ лені студентки Харламова, Воло-, вик, Попова міняли по два-три бі­ лети і все одно не могли відпо ­ вісти. Але є і інша причина трудно ­ щів: екзамен з курсу, який чита ­ ється протягом двох семестрів, виноситься лише на одну сесію. Т. РАВЕНКО Знову відмінно! Студентка IV курсу хімічного факультету Софа Фрідман — відмінниця навчання протягом чотирьох років. Ми запитали… — Алло! Говорить секретар біофаку? Здрастуйте, товаришки /льїнська. До вас звертається редакція «Харківського універси ­ тету». Просимо розповісти про. останні сесійні новини на вашому факультеті. — Будь ласка. Записуйте. За ­ раз у екзаменаційну сесію після складання заліків включилися всі курси. Переді мною підсумки перших екзаменів. Який курс вас цікавить? — Перший. — Складено екзамен з інозем ­ ної мови. Питаєте, як у цілому? Непогано, зовсім непогано. Ось, наприклад, перша група першого курсу. «Відмінне» у студентів Захар ’ єва, Іващенко, Вовк. Всього з 14 чоловік вісім одержа ги відмінні оцінки. А от третя гру ­ па склала гірше. Тут «відмінно» одержало лише троє, багато задо ­ вільних оцінок. * — Дякуємо, до побачення… СЛІДАМИ НАШИХ ВИС ТУПІВ „НА КОНФЕРЕНЦІЇ СПОЖИВАЧІВ “ Тов. Бережний, начальник місь ­ кого управління громадського хар ­ чування, повідомляє, що критичні зауваження на адресу роботи їдалень при університеті, що були викладені в статті «На конферен ­ ції споживачів», стали предметом обговорення на виробничих нара ­ дах колективів співробітників їда ­ лень. Вжиті заходи по усуненню недоліків. Буфет No 435, що знаходиться на фізматі, переведено на дво ­ змінну роботу. Відкрито буфет No 419 на біо- фаці. Буфетниця Бердичевська, що грубо себе поводила з студен ­ тами, від роботи звільнена. Бу ­ фетницю Файрозіну (географіч ­ ний факультет) . яка порушувала правила торгівлі, теж знято з роботи. У. другому залі їдальні No 367 встановлені столи, накриті за всі ­ ма вимогами гігієни. Київ«.кому тресту їдалень, яко ­ му підпорядковані їдальні та бу ­ фети при університеті, запропоно ­ вано посилити контроль і подати допомогу у дальшому поліпшенні їх роботи. „Хай у твоїй кімнаті буде затишно “ Як повідомив редакцію прорек ­ тор Г. Л. Якубович, в замітці під такою назвою справедливо ста вилося питання про необхіднісгі поліпшення побуту студентів. Занавіски на вікна обов ’ язкове будуть виготовлені у серпні. Вже вжито заходів щодо придбання рушників на всіх студентів, ще живуть у гуртожитках. У гуртожитках відведено місця ДЛЯ курців. НЕ ОБХОДИТИ ПИТАНЬ, ПОСТАВЛЕНИХ ГАЗЕТОЮ «Слідами наших виступів». Ко ­ ли замітка під такою рубрикою з ’ являється на сторінках газети, це означає, що критичний виступ знайшов свого адресата, що вжи ­ то необхідних заходів для усунен ­ ня недоліків, відзначених газетою. Але чомусь не всі вважають для себе обов ’ язковим прислухатись до критичних зауважень газети, відгукуватись на замітки, які без ­ посередньо їх стосуються. Читачі і кореспонденти не раз у своїх дописах писали про анти ­ санітарний стан окремих кімнат гуртожитків. Секретар комсомоль ­ ського бюро історичного факуль ­ тету В. Танцюра повідомив редак ­ цію про вжиті заходи. А ось сек ­ ретарів комсомольських бюро фі ­ лологічного, біологічного, геологіч ­ ного факультетів це питання, оче­ видно, не хвилює. До речі, секре ­ тарі цих комсомольських бюро взагалі не знаходять часу для відповіді редакції на будь-який критичний виступ, а їх було чи ­ мало. Може, критику з боку ба ­ гатотиражки вони не вважають, досить авторитетною? Час уже партійним організаціям цих фа ­ культетів порадити комсомоль ­ ським бюро більш принципово, по- партійному ставитись до критики. Чимало гірких слів сказала га ­ зета і про незадовільну роботу ге ­ ографів на будівництві, і про по- гане відвідування лекцій окреми ­ ми комсомольцями факультету. Сподівались, що секретар комсо ­ мольського бюро факультету т. Матковський, навіть не чекаю ­ чи нагадувань редакції, візьметь ­ ся за усунення виявлених недо ­ ліків і про все сповістить редак ­ цію, але, на жаль, цього не стало ­ ся. І нагадування з боку редакції не допомогли. Мовчить Матков ­ ський, уперто мовчить. А начальник штабу будівництва студент історичного факультету Шуваєв не мовчить. Почитавши, що в замітці кореспондента Здо ­ рового критикується діяльність штабу, він поспішив до редакції, щоб геть усе спростувати. Коли все ж з ’ ясувалось, що Здоровий правий, начальник штабу замовк, мовчить і досі. А читачам все ж цікаво взнати, які висновки зро ­ бив штаб Ї критики, як поліпшив свою діяльність, і чи поліпшив взагалі. Погано, що керівні працівники університету не завжди знаходять час, щоб поділитись з читачами газети своїми думками з приводу того чи іншого питання. Так, на ­ приклад, газета вела обговорення питання про роботу вечірнього відділення; вміщено було замітку П Р° участь групи в розподілі сти пендії. Замітка схвилювала сту дентів. Безумовно, що всі чита ­ чі з інтересом прочитали б висту! з цього приводу, наприкла, проректора по учбовій частині В. І. Махинька. Але його статті в редакцію не надійшло. Дуже жаль. Цікаво, чи .читає, хоча б іноді університетську газету секретар комсомольської організації фізма. ту А. Шарапов. Мабуть, ні, бі навряд чи він, відомий в універси ­ теті комсомольський активіст, міг би так спокійно ставитись до кри тики на адресу комсомольськогс бюро фізмату, А ось у комітеті комсомолу га зету читають. Це вже точно. На віть відповіді обіцяють надіслати Але так довго їх готують, що бе ре сумнів, чи надійдуть вони ко лись до редакції. А відповідати було на що. Читачів цікавить, чи налагодив комітет комсомолу ді ­ яльність народної дружини радіо- факу, чи вжив заходів щодо по ­ кращання організації роботи сту ­ дентів на будівництві; чи притяг ­ нуто до відповідальності комсо мольців, які зірвали успішний ви ступ університету на спортивних змаганнях тощо. Л. МЕЖОВА ЗАКІНЧИЛАСЬ СТУДЕНТСЬКА НАУКОВА КОНФЕРЕНЦІЯ Московські -= = — враження 6 — 8 квітня хімічний факультет Московського держуніверситету провадив наукову студентську кон ­ ференцію, на якій я представля ­ ла СНТ нашого хімічного фа ­ культету. На конференцію були висунуті кращі роботи студентів-, поперед ­ ньо обговорені на відповідних ка ­ федрах. Перший день конференції був присвячений питанням неорганіч ­ ної хімії. З доповідей на цю тему на мене справила хороше вра ­ ження робота другокурсника МДУ Л. Асланова «Дослідження систе ­ ми тантал — селен». Для студента II курсу це була змістовна, ве ­ лика за обсягом робота. Наступні два дні роботи кон ­ ференції були присвячені питан ­ ням органічної й фізичної хімії. Великий інтерес учасників кон ­ ференції викликали доповіді гос ­ тей. Дуже уважно прослухали при ­ сутні короткі повідомлення, зроб ­ лені представниками СНТ Казан ­ ського хіміко-технологічного інсти ­ туту про фосфор-органічні спо ­ луки, представника СНТ Київсько ­ го університету про комплексне сполучення миш ’ яку, олова та інш. Я зробила доповідь про галохром- ні властивості деяких кетонів. Ми, гості, з інтересом ознайо ­ мились з постановкою студент ­ ської наукової роботи в МДУ, з життям і роботою студентів хім- факу. Цікаво розв ’ язано там питання про прийом у члени СНТ. На хімічному факультеті існує велику кількість наукових гурт ­ ків, до роботи в яких залучено по ­ ловину студентів факультету. Але стати членом СНТ учасники гурт ­ ка можуть лише після подання на одно з засідань виконаної ни ­ ми роботи. Тому кількість членів в СНТ порівняно невелика (100 — 150 чоловік). Дні засідань були дуже наси ­ ченими і на ознайомлення з уні ­ верситетом у нас лишалося об ­ маль часу. Тому нам, гостям, не вдалося детально познайомитися з усіма лабораторіями факульте ­ ту. Однак, навіть перше ознайом ­ лення справляє незабутнє вражен ­ ня. Впадає у вічі продуманість підбору і розташування апаратури в лабораторіях. Особливо велике враження справляє лабораторія фізичної хімії, устаткована ба ­ гатьма унікальними приладами. Ряд приладів для усунення шкід ­ ливих впливів і перешкод вине ­ сені глибоко під землю. Прилади рентгенографії і еле ­ ктронографії розташовані у спе ­ ціальних приміщеннях за товсти ­ ми свинцевими, перегородками. Чудовими приладами обладнані не тільки наукові, але й учбові лабораторії. Всюди дуже світло, чисто, багато квітів. Крім великих учбових лаборато ­ рій, факультет має велику кіль ­ кість наукових лабораторій для співробітників і аспірантів, розра ­ хованих на одночасну роботу двох — трьох чоловік. Ми відвідали кілька лекцій, що читалися для студентів різних курсів (академіка М О. Несмєя- нова — курс органічної хімії, акад. І. А. Ребіндера — курс фізичної хімії та ін.). Лекційні курси, що читаються на факультеті, добре ілюстровані схемами, діаграмами і великою кількістю дослідів. Крім основних лекційних кур ­ сів, передбачених програмою, вла ­ штовуються цикли лекцій з нових галузей хімії. Ці лекції читаються радянськищ^*вченими та вченими інших кр®;- які запрошені до СРСР. Під час конференції цикл лекцій з полімерів читали проф. Джіу та Боу (Англія). Такі лекції від ­ відують студенти і викладачі. Чудові умови створені на фа ­ культеті для позааудито-рних за ­ нять і відпочинку студентів. У розпорядженні факультету велика бібліотека з величезною кількістю цінної хімічної літера ­ тури, з 4 малими і 4 великими читальними залами. Два зали об ­ ладнані як реферативні, — один для наукових співробітників і ас ­ пірантів, другий — для студентів. В них зібрані довідники з усіх галузей хімії. Для занять спортом студентам надано великий спортивний зал, чудово обладнаний басейн і великі спортивні майданчики. Вечори зустрічей, відпочинку, виступи студентів відбуваються у дуже красивих танцювальних за ­ лах. У приміщенні факультету вста ­ новлено багато стендів, фотовіт ­ рин, присвячених життю факуль ­ тету, міжнародному життю і т. ін. Велику увагу приділяють сту ­ денти хімфаку своїй пресі. На фа ­ культеті виходять ‘дуже цікаві стіннівки «Наука і студент», «Тех ­ ніка і промисловість». Крім фа ­ культетських газет, постійно вихо ­ дять бюлетені окремих курсів, гуртків, кафедр, спортивних сек ­ цій. Стенд СНТ постійно інфор ­ мує про стан роботи Товариства. З нього завжди можна дізнатися про тези і теми доповідей, про ­ читати поради і зауваження ви ­ кладачів. Подібні конференції з залучен ­ ням до роботи студентів з інших учбових закладів приносять багато користі як організаторам конфе ­ ренції, так і гостям. І. ТРУСЕВИЧ, студ. IV курсу хімфаку. СЕСІЯ НАБЛИЖАЄТЬ СЯ Боржники — …Ну, скільки ще тисяч за тобою? — Не питай, ще тридцять… Це два студенти розмовляючі про «знаки», тобто про позаауди- торн^ читання з іноземної мови. Подібні розмови перед сесією — • явище типове для студентів не лише філологічного факультету. Добре, коли все минає хоро ­ ше, але ж трапляються і прикро ­ сті. Так, у минулому семестрі на філфаці саме через нездачу іно ­ земної мови не складали сесію і мали величезний «хвіст» із за ­ боргованостей студенти Савченко (III український) та Ілишева (II російський). А як одержала «зараховано» з іноземної мови в минулому семестрі наша Дем ­ ченко з IV українського? Умов ­ но, Тамара, тільки умовно. Невже ти забула про це, бо і в цьому семестрі жодного разу не з ’ яви ­ лася для складання позааудитор- ного читання? Викладач німецької мови тов. Воскобойников справедливо скар ­ житься на деяких недисципліно- ваних студентів, що з року в рік, з семестру в семестр вчасно не складають позааудиторного чи ­ тання. Ось вони: Лінені. ’ о (IV російський), Ленда, Стан’- шевський, Корніенко, Федоренко (IV український). Викладач німецької мови тов. Трояновська повідомляє, що ні перших курсах справи йдуть добре, а от . на других — уже гірше. Тут не склали «знаків» студенти: Заєць, Кокора, Хача- тур ’ ян (II український), Бесара- бов, Набатова, Шумаріна (II ро ­ сійський). Вони завжди йдуть до викладача в останній момент. Ви ­ кладач називає і кращих студен ­ тів: Павленко (II український), Жуківська (II російський). Викладач англійської мови т. Межлаук протягом дуже дов ­ гого часу чекає, поки студенти Грановська, Дейнека, Дубінська (III російський), Богданова, Брежньова, Гарбер, Юрченко (IV український) прийдуть, на ­ решті, складати читання. Завжди вчасно в цій групі складають знаки Зінченко, Тарасов, Соплеї;- кова, Дмитрієва (III російський), Сасиле (III український), Кор- женко, Мігуліна (IV україн ­ ський). Є на факультеті цілі групи, які успішно вивчають іноземну мову. Це — група II українського, група французької мови III курсу- Нехай ці кращі зразки роботи будуть прикладом для всіх «боржників», для тих, кого ще не тривожить незадовільне ви ­ вчення іноземної мови. 1. ВЛАСОВА, наш кор. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 3. 23 травня 1959 р. ,Уехал друг. Печально пролегли К нему десятки снежных километров, И вот уже на двух концах земли — Цветные стопки маленьких конвертов. Уехал друг Ты улицей идешь, И кажется, что он среди прохожих: Ни на кого на свете не похож, И все на свете на него похожи, Л. БОЛЕСЛАВСКИЙ. Початок творчого шляху Прочитавши цю книжку 1 віршів, дуже важко помилитися у визна ­ ченні віку її автора: молодістю, юністю віє зі сторінок збірника, і вірші говорять переконливіше, ніж традиційна біографічна довід ­ ка наприкінці книжки: Лев Болеславський народився в 1935 році в Харкові. У 1952» році, піс ­ ля закінчення середньої школи, стає студентом філологічного фа ­ культету Харківського університе ­ ту, який закінчує в 1957 році. Звичайна «студентська» біографія автора багато в чому пояснює теми його поезії і їх розв ’ язання. Вірші про мир, про значення справжнього мистецтва, про лю ­ бов і дружбу молодих радянських людей — ось те, з чим приходить до читачів молодий радянський поет, голосу якого властиві лі ­ ризм, м ’ які інтонації, вдумлива посмішка. Одна забота у сердец: Стучать, стучать без счета. Стучать! Быть может, наконец, И отзовется кто-то. — пише він в одному з своїх вір ­ шів. Природно, що прославленню світлої поетичної юності, любові присвячується багато віршів збір ­ ки. Для їхньої композиції харак ­ терний наростаючий розвиток, причому в кульмінаційній точці раптовий поворот теми примушує по-новому побачити попереднє. Музична побудова властива і найбільш значному віршеві цієї збірки — «Умирающий лебедь», шо присвячений боротьбі проти проя ­ вів занепадницького мистецтва. Прикро, що першу і третю частм- 1 Первая проталина. Харьков ­ ское областное изд-во. 1958 г. ни цього віршу, в яких стверджу ­ ється справжнє мистецтво, напи ­ сано дещо декларативно. Збірка вийшла в світ. Але твор ­ че обличчя автора ще не визна ­ чилось. «Первая проталина» — талановита заявка на майбутню книгу, в якій молодий поет заго ­ ворить на повний голос. Це шу ­ кання свого шляху в поезії. Не ­ дарма в його віршах можна ще розрізнити вплив і Г. Гейне і …С. Кірсанова («Умирающий лс- бедь»). Так, коло спостережень, які ав ­ тор приніс читачам, ще не велике. В цьому й сила, і слабість моло ­ дого поета. Сила в тому, що в невеликому колі тем, з якими ми зустрічаємось у віршах Болеслав- ського, все пережито ним по ■ справжньому, а тому і сказано про це пристрасно, без загальних місць. Але ця вузькість бачення світу призводить до того, що лі ­ ричний герой віршів часто зобра ­ жується поза часом, за виключен ­ ням небагатьох віршів. Замкне ­ ність серед так званих «вічних тем» може привести до того, що Болеславський почне «переспіву ­ вати» себе, жити раніше знайде ­ ним. Ця небезпека цілком реальна. Вихід у тому, щоб подих сучас ­ ності органічно наповнив його пм зію новими відчуттями, новими темами, про які він міг би розпові ­ сти з такою ж властивою йому щирістю. Це зробить мужнім і го ­ лос поета, введе нові ритми в його вірші, шукання яких намічається вже в збірці. Великого шляху тобі, товаришу! Г. ГРИЦАЙ, студент філфаку. НА У НОВІ ЕКСПЕДИЦІЇ 1959 року Кафедри біологічного, геологічного, географічного, істо ­ ричного та філологічного факультетів готуються до літніх експедицій. В травні-червні планується дев ’ ята комплекс ­ на експедиція кафедр зоології та ентомології. Цього року польові дослідження проводяться в районах Харківської та Сумської областей. Завдання їх — вивчення закономірно ­ стей розселення фауни в різних природно-географічних умо ­ вах- На цей же час планується експедиція до Криму, з ме ­ тою вивчення таврійської формації. Польові роботи трива ­ тимуть у горах, зокрема в районі Кримського державного заповідника. Продовжуватиме свою роботу Кавказька гірська експе ­ диція за програмою Міжнародної геофізичної співдружності, її завдання — проведення гляціологічних, геоморфологічних, актинометричних та мікрокліматичних спостережень. Мате ­ ріали експедиції дадуть змогу встановити певні закономір ­ ності режиму льодовиків Кавказу. Фізико-географічне районування й вивчення структури господарства Харківського економічного адміністративного ра ­ йону — таке завдання експедиції кафедр географічного фа ­ культету. Продовжує роботе експедиція кафедри дарвінізму та ге ­ нетики в районі Азовського моря. Наприкінці лютого від ­ булася фольклорна експедиція кафедр філологічного факуль ­ тету. Історики планують дві експедиції: Археологічна експе ­ диція буде вивчати скіфські і стародавні слов ’ янські пам ’ ят ­ ники. Цього року польові роботи будуть проведені на горо­ дищі в районі Бєльська, Полтавської області. Планується також експедиція в Ольвію для завершення розкопок по ­ передніх років. Всього в плані 1959 року – 12 наукових експедицій- У навчанні і спорті Першокурсники математичного відділення успішно розвивають кращі спортивні традиції фізмату. Всі студенти . навчаються в різ ­ них гуртках і секціях, поєднуючи заняття фізкультурою з основни ­ ми заняттями за спеціальністю. У нас є чимало відмінних спортсменів, які захищають честь нашого факультету в різних зма ­ ганнях. Один з них — М. Виш- невецький — прийшов до уні ­ верситету з лав Радянської Ар ­ мії. Успішно справляючись з навчанням, . він не забув і про улюблений вид спорту — стріль ­ бу. І зараз Михайло — найсиль- ніший стрілок університету з пістолета. Г. Онищенко, В. Мальханоз, С. Колосова,- М. Бугайов і багато інших — всі вони справжні лю ­ бителі спорту, хороші студенти, ними пишається наш перший математичний. Г. БУРЛЮК, студент І курсу фізмату. Закінчились заняття в авто-мо- тогуртку Слухачі складають ек ­ замен. СПОРТИВНА ХРОНІКА ШАХИ МИХАЛОВСЬКИЙ-ПЕРЛІФОНОВ (Коментарії Михаловського) Ця партія гралася в останньо ­ му турі першості університету, що нещодавно закінчилася. Пе ­ ред останнім туром Перліфонов мав найбільше очок, і навіть нічия забезпечувала йому по ­ чесне звання чемпіона. Мене ж влаштовувала тільки перемога, щоб увійти в трійку призерів. Гра обіцяла бути гострою… 1. е4 сб. (Перша несподіванка. Як пра ­ вило, Перліфонов грає 1… с5). 2. КсЗ d5. 3. Kf3. Cg4. Так грав Ботвинник проти Смислова (матч 1958 р.) Смис- лов відповідав 4. h3. C:f3. Ф:(3. еб. 6. 0-0 з дещо вільні- нішою грою. 4. Се2… Спочатку я хотів пожертвува ­ ти ферзя: 4. eel cd 5. Ке5? C:dl. 6. Св5+ Кеб. 7. К:сБ… . Тут у чорних є таке продов ­ ження: а) 7…. вс. 8. С:с6+ з зайвим пішаком у білих; б) 7…. Фс7 8. K:d5 з виграшем ферзя; в) 7…. Ф67 8. Ке5!; г) 7. .. Ф16 8. Ке5-{- та K:f7+; д) 7…. Фвб — найсильніше. (Тепер не ­ можна грати 8. K:d5 Ф:в5. 9. Кс7+ Kpd7._ 10. К:в5 вс). Тут, виявляється, не проходить варіант 8. Ке5-]- Kpd8, 9. K:f7+ Крс8 (…. Крс7? 10. Kd5) 10. Kp:dl з-за сильної відповіді 10…. d4! з перевагою у чорних. Довелося відмовитися від цієї привабливої можливості. Білі просто виводять свої фігури. Хід 4. Се2 *ще й досі в партіях май ­ стрів не зустрічався, хоча він і не без отрути. 4…. К16? Вирішна помилка Треба було 4-.. C:f3 5. C:f3 d4 6. Ке2 е5 з напруженою грою 5.Kg5!… Білі , починають атаку коро- левського флангу. Загрожує Б. е5 І7.е6. 5…. С:е2 6.Ф:е2 04. Після 6…. Ое 7. Кс:е4 у біли – -; перевага в розвитку і шанси на атаку. Чорним важко виводити свої фігури, наприклад 7… КвИ7 8.КД6 або 7…. еб 8.К:Ї7 Кр:ї7 9. К§5+ з сильною ата ­ кою за фігуру, нарешті 7…. Вб. 8. К:І6 gf 9 Ке4. Загрожувало К:І6 мат, а на КвО7 — Кбб мат. За пішака* білі одержали сильну атаку. Всі їхні фігури мобілізовані і готові до штурму. Ходи чорних вимушені. 7. е5:Пс 8. еі ЦІ’ 9. Ке 1 СП+10С:02 е5 11. 0-0-0 КП7 (Ліквідуючи за ­ грозу Cg5). 12. СсЗ … (Тепер загрожує жертва 13. Т:П7 Кр:07 14. Т01+) 12. … Се7 13. 14 … (Можна і 13. Ф§4 Фс7 14. ФЦ?) 13. … Фс-7 14. 1е їе 15.Т1НІ 0-0-0 Чорні змушені повернути пі ­ шака, але їхня позиція вже дуже скрутна. 16. Т:17 ТПе8? Помилка. Треба було 16…. Квб, намагаючись полегшити розмі ­ нами захист. 17. Фg4! … Після цього ходу всі фігури чорних міцно зв ’ язані, можна ходити лише пішками та турою Ь8. 17… Т1і§8 18. Т:е7! 18. … Т^4 І9.Т:е8 — ФП8 20. ТхЬч Кр:П8. 21. Т:П7т Чорні здалися. Партія цікава тим, що чорні програли, не зробивши жодної очевидної помилки. Цікава жерт ­ ва пішака на 62, яка дала бі ­ лим дуже сильну атаку. ХУДОЖНЯ ГІМНАСТИКА У палаці спорту «Авангард» від ­ булися змагання на особисто-ко ­ мандну першість університету з художньої гімнастики. В особис ­ тому заліку переможцями вийшли: По першому розряду 1 місце — Дурманова (філфак) 43,15 бала, II — Радченко (хімфак) 42,15 бала. П о *і р у г о м у розряду І — Міняйлова (філфак) 35,0 бала; II — Скороходова (фізмат) 34,9 бала; По третьому розряду І — Кисіль (фізмат) 36,45 ба ­ ла У командному заліку на перше місце вийшли географи, на дру ­ ге — філологи, на третє — фізма- тівці. СПОРТИВНА ГІМНАСТИКА В особистому заліку перемож ­ цями вийшли: ЖІНКИ а) за програмою майстрів: 1 — Журенко 69.6 бала (істо ­ ричний) ; І! — Ходорова — 68,3 бала (біологічний); б) за програмою третього роз ­ ряду. І — Лугова 42,25 бала; II і III місця поділили Коло- тієвська і Сєнічева 41,35 бала (біологічний). в) за програмою другого роз ­ ряду ■ г к І і II місця поділили Гробова (географічний) і Назімець (фізмат) 44,2 бала, III — Савченко (фізмат) 44,15 бала г) за програмою першого роз- ряду. 1 1 місце посіла Скворцова (хімічний) — 71,4 бала, 11 — Єфімова (фізмат) 71,0, .111 — АІідякова (фізмат) 70,0. ЧОЛОВІКИ Першийрозряд І — Комар (радіофак) 90,7 бала, II — Чабан (радіофак) 85,> бала, III — Бистрик (фізмат) 41,95 Другий розряд 1 — Боев (фізмат) 52,85 бала,- II — III Кононенко (фізмат) і Чечета (радіофак) 51,65 бала. Третій розряд І — Гурій (фізмат) 52,2 бала, ІІ — Пестряник (геологічний) 50,9 бала, III — Пікалов (радіофак) 50,35 бала. Редактор Б. ЩЕРБАНЕНКО. Адреса редакції: Університетська. 16, тел. 2-72-01, дод. 64. Друк. Вид-ва. ХДУ. БЦ 08606. Зам 1046. Тир. 1500