СЬОГОДНІ 5 ТРАВНО ДЕНЬ ПРЕСИ No 17 (971) і Вівторок, 5 травня 1959 р. { Ціна 20 коп. ГАЗЕТА, ЯКУ ЛЮБЛЯТЬ — Вийшов новий «ФІЛЬТР»! Ця звістка швидко облетіла весь фа культет. І вже під час перерви біля га зети багато читачів. Гаряче обговорен ня, сміх. Члени редколегії, усі 12, задо волено посміхаються: їхню працю оціне но. На хімічному факультеті люблять і поважають свою стіннівку за те, що во на сміливо і вчасно ставить гострі пи тання студентського життя, не мириться з порушниками трудової дисципліни, до- магається усунення викритих недоліків (недарма з її сторі нок не сходить руб рика «Слідами на ших виступів»). На кожному кур сі газета має свого представника, редко легія завжди в цен трі всіх факультет ських справ і томі/ не плентається в хвості подій, а йде попе реду, висловлюючи громадську думку, вносячи серйозний вклад у справу ви ховання студентів. І хоча доводиться іноді за черговим но мером затримуватися до пізнього часу, газета виходить в строк. — Нещодавно, — розповідає редактор, студентка ПІ курсу Іра Козленко, — звіт редколегії заслухало комсомольське бю ро. Нам вказали на окремі недоліки. Ми обов ’ язково їх виправимо. В День преси ми поздоровляємо одну з кращих стіннівок університету і бажає мо їй нових успіхів. В. СТРАЖНИКОВА, наш кор. На фото: Кравчина, Баранова, Козленко готу ють черговий «Фільтр». РАДІСНЕ СВЯТО Цього ранку гурто житок прокинувся дуже рано. Всі друж но поспішали на ву лицю Трінклера до свого місця збору уні верситетської колони. І ось вже шумить багатоголосий сту дентський натовп біля біофаку і починає просуватися по вулиці. Чути голоси: — А на Сумській такі чудові гірлянди… — А у нас на ХТЗ таке вбрання… — А проспект Сталіна… І знову все зливається у рівний гул. Не завжди стрункі звуки оркестру заглу шають все: і ліричний шепіт, і ПІСНІ , і сміх… Наші хлопці беруть прапори і лозунги, емблеми і портрети. Проносять транспа рант, який повідомляє, скільки спеціалі стів випустив університет з 1917 року. Чути, як вибухають інколи повітряні шарики.’ 1 ось загримів марш, ворухнувся уні верситетський прапор, і наша колона пішла вперед, а з нею — музика і пісні. Вітер б ’ є в обличчя, весняний вітер, він хлю поче прапорами, розвіває волосся. Травне вий вітер — він на всій земній кулі зараз розвіває прапори. — Мир! Дружба! Колона виходить на Сумську. Прапори країн демократичного табору, які прикра шають її, викликають пісні: болгарські, чеські, угорські… Колона повертає назустріч маршу, який лине з площі Дзер .жинського. Вирує людський потік. В прапорах, транспарантах, лозунгах розкривається велична поезія праці, велич наших людей і нашого часу. Нас вітають трибуни, де зібралися кращі люди нашої області, що стоять в авангарді боротьби за семирічку, за радісне майбутнє. — Ура-а-а! — прокочується по колоні. Воно повторюється, коли лунають привітання з три буни. — «Хай живуть радянські біологи!» — «Хай живуть радянські хіміки!» — «Хай живе радянське студентство!» А пісні про партію, Батьківщину, дружбу, першу весну семирічки летять, міцніють, поширюють ся… ВОНИ ОДЕРЖАЛИ ПРИЗНАЧЕННЯ Святково одягнена дівчина вийшла з кабінету ректора і спокій ною ходою попрямувала до виходу. Її оточила юрба співнурснинів: йде розподіл призначень випускникам географічного факультету. — Ну, як? Куди призначили?.. Дівчина називає область, район, школу, де буде працювати вчи телем географії. У житті цієї молодої людини тільни-що сталася велика подія: вона самостійно зробила вибір, вирішила, звідки поч неться її трудовий шлях, шлях радянського інтелігента. П. Долоту пропонують працювати керівником краєзнавчого гурт ка Палацу піонерів. — Ну, як, Віро Олексіївно. — звертається проректор В. І. Ма- хинько до представника Харківського відділу народної освіти, — візьмете до себе? Ось його характеристика — хороший комсомолець, ентузіаст своєї справи. Він згодом добре розгорне краєзнавчу ро боту. До комісії викликається подружжя Зусько. — Що ж будемо робити, — звертаються до них члени комісії, — вам потрібно бути разом, а в одній школі не вистачить роботи двом географам. Треба підшукати хоча б сусідні школи. Є такі в Ульянів- ському районі Сумської області. Ну, як? Подружжя погоджується. — До речі, — згадує хтось з присутніх, звертаючись до моло дого голови сім ’ ї, — ти ж фізкультурник. А ручну працю вести мо жеш? Тоді б і в одній школі змогли працювати. — Я все можу, — гаряче відповідає він. На обличчях присутніх доброзичливі посмішки. Всі бажають щастя молодій четі. Чуйно підходять члени комісії до потреб і побажань кожного ви пускника, враховуючи і державні інтереси, і інтереси молодого спе ціаліста. До Сумщини і Полтавщини, до Харківщини і Ніровоград- щини їдуть люди, готові віддати ввесь запал молодих сердець на благо народу, їдуть працювати. В. МАТЕЙЧЕНКО. Почесні грамоти кращим В роботі редакції нашої газети активну участь бере багато кому ністів, комсомольців — студентів і викладачів університету. 1, зро зуміло, що День радянської пре си — це і їхнє свято, свято ко респондентів газети. На честь Дня преси за актив ну участь у роботі газети, за вміння принципово і оперативно висвітлювати комсомольське, сту дентське життя кращі кореспон денти нашої газети нагороджені Почесними грамотами райкому ЛКСМУ та комітету комсомолу університету. Серед них — сту дентки філфаку Інна Приходько та Ліда Назаренко, студент ра- діофаку Олег Павленко, історик Віктор Макогонов, фізматовець Аркадій Філатов, хімік Віра Ка сьянова, художники газети май бутній біолог Валерій Василев- ський та фізик Вячеслав Зенін. ІТИ В АВАНГАРДІ Життя факультету, справи кур сові і групові, успіхи і недолі ки — все це має висвітлюва ти на своїх сторінках факультет ська стіннівка. З неї студенти дізнаються про факультетські по дії, газета допомагає боротися з недоліками. «Історик» — саме така газета, і в цьому секрет її популяр ності серед студентів факультету. Неодноразово вона посідала кра щі місця на університетських конкурсах. Добре висвітлюються в ній сту дентське життя, навчання і побут студентів, піддаються кри тиці недоліки. Завжди вдало оформлюється стіннівка художньо, добре вико нує своє призначення куточок сатири та гумору. Факти, наведе ні в ньому, завжди правдиві і по-справжньому гумористичні. Але слід говорити і про недо ліки стіннівки. Ще надто часто з ’ являються статті загального напрямку, в яких хоча й наводяться конкрет ні прізвища і факти, але їх не видно за величезною кількістю загальних місць, всім відомих положень. Редакція повинна тур буватися про те, щоб автори на водили якнайбільше цікавих фак тів, щоб їм робився глибокий аналіз. Мало в газеті беруть участь викладачі як автори. А чому б їм не поділитися своїми думками відносно того чи іншого курсу, допомогти йому своїм виступом у газеті? Рідко бачать у газеті студенти вірші факультетських поетів, ще недостатньо висвітлюється спор тивне життя факультету. І ще одне — більше, товариші газетярі, яскравих розповідей про справи комсомольські, про лю дей, які ростуть у цих справах І стають творцями майбутнього- В. МАРЧЕНКО. ПО СТОРІНКАХ СТІННІВОК На першотравневій вахті Робітники друкарні нашого ви давництва, готуючись до гідної зу стрічі великого свята Першого травня, взяли на себе високі тру дові зобов ’ язання. Нещодавно, як повідомляє стіннівка видавни цтва, підведено підсумки соціалі стичного змагання. З гордістю пише газета про тих, хто працював сумлінно, творчо, виконуючи і перевиконуючи взяті на себе зобов ’ язання. Це друкарі тт. Безрідна, Лискунов, Ляш, Сем- ченко, Шкуратов, які виконують норму на 150 процентів. Перед в складальному цеху ведуть тт. Бу- горська, Милашенко, Пауков, Ку лешова, Гливенко. Не відстають від них лінотиписти тт. Свечка- рьов, Хімченко. Палітурний цех пишається кращими своїми това ришами Бережко, Лебедевой, Ко валенко, Антонюк, Китаєнко. ,ПАРТІЙНЕ ЖИТТЯ Глибоко оволодівати марксистсько-ленінською теорією XXI з ’ їзд КПРС, який затвердив грандіозну програму будівництва комунізму в СРСР, по ставив перед нашою партією нові, підвищені завдання в справі ко муністичного виховання трудящих. Будівництво комунізму є результатом свідомої творчої діяльності міль йонів. Щоб бути актив ним учасником цього ве ликого історичного звер шення сучасності, слід глибоко вивчати науку про побудову комуніз му — марксизм-ленінізм в УСІХ його складових частинах (історія КПРС, політична економія, мар ксистська філософія). Викладацький колек тив кафедр суспільних наук університету здійс нює велику і багато гранну учбову, науково- дослідницьку і виховну роботу. Про її резуль тати можуть свідчити результати екзаменів. Як правило, переважна більшість (до 90%) сту дентів університету ви являють на екзаменах з суспільних дисциплін серйозні і глибокі знан ня. Однак окремі студенти дозволяють собі не від відувати лекції та інші форми занять з суспіль них ДИСЦИПЛІН (на« приклад, другокурсники радіофаку). Причому по силаються вони на те, що програмні питання історії партії, політеко номії можна вивчити са мостійно. Подібні думки свідчать про політичну короткозорість окремої частини студентів. Ці студенти, очевидно, ще не розуміють суті зав дань вивчення основ мар ксистсько-ленінської на уки. Далеко недостатньо просто знати факти істо рії партії і положення теорії марксизм у-ленініз му. Необхідно, щоб з усієї суми цих знань ви тікало глибоке розумін ня питань практики ко муністичного будівни цтва, вміння правильно, по-партійному розібра тися у складних питан нях внутрішньої і зов нішньої політики. Тому кожна лекція, кожне се мінарське заняття з со ціальних дисциплін є не обхідною ланкою в си стемі виховання комуні стичного світогляду на шої молоді. На жаль, доводиться відзначати, що громад ські ..організації факуль тетів спеціально цьому питанню приділяли ува ги вкрай недостатньо. Про це свідчить такий факт. Викладання су спільних дисциплін є найважливішою дільни цею і найбільш дійо вим засобом ідейно-по літичного виховання сту дентів. А комсомольські і навіть партійні бюро факультетів протягом року жодного разу спе ціально не обговорювали питання про постановку викладання і стан ви вчення суспільно-еконо мічних дисциплін. Факультетські громад ські організації мусять завжди цікавитись тим. як студенти відвідують лекції з суспільних дис циплін, активністю па семінарах — не лише з організаційної, а й з по літичної точки зору. При йняття на кафедрах рі шення про те, що кож« не пропущене студен том семінарське занят тя повинно бути здано окремо, слід провадити в життя Під суворим контролем партійної ор ганізації. Велику роль у справі якісної постановки са мостійної роботи віді грає діяльність учбових кабінетів кафедр су спільних дисциплін. Ви сокої оцінки заслуговує організація роботи кабі нету історії КПРС. В діяльності кабінетів по літекономії і філософії є ще ряд недоліків. Щоб покращити їх роботу, на- наш погляд, слід, вико ристовуючи приклад ін ших вузів країни, орга нізовувати при кабіне тах консультаційні пунк ти, тобто встановити чергування викладачів, у яких студент будь-ко ли міг би одержати ін дивідуальну консульта цію. Велику і творчу робо ту здійснюють кафедри суспільних наук, готую чи висококваліфікованих спеціалістів через аспі рантуру університету. На кафедрі філософії скла лось важке становище в справі підготовки май бутніх філософів, що мають вищу освіту в га лузі точних наук. В цьо му винна і сама кафед ра. Для того, щоб мо лодий спеціаліст при родничо-технічних наук присвятив себе подаль шому вивченню філосо фії, необхідно прищепи ти йому великий ін терес до питань діамату і істмату. А між іншим, в уні верситеті навіть немає філософського гуртка. На студентській теоре тичній конференції, при свяченій 89-ій роковииі з дня народження В. І. Леніна, не було жодної доповіді, присвяченої пи танню ленінської філо софської спадщини. Нема сумніву, що в університеті є всі мож ливості створити не ли ше гурток, але і філо софське відділення сту дентського наукового то вариства у складі де кількох гуртків по окре мих проблемах марксист ської філософії. В про цесі роботи філософських гуртків можна буде ви являти найбільш підго товлених студентів при родничих факультетів, які виявляють здібності і інтерес до філософ ських наук. Лише спільні зусилля партійних, комсомоль ських організацій фа культетів і кафедр су спільних наук, лише тверде розуміння того, яке велике значення на буває сьогодні, в період побудови комунізму, гли боке вивчення марксист сько-ленінської теорії, допоможуть нам по- справжньому, по-партій ному поставити і викла дання і вивчення цих предметів в університеті. А. МАЦИНА. За високу свідому дисципліну Не ганьбити звання комсомольця Кожна радянська людина доб ре знає, в які знаменні дні вона живе. Весь радянський народ розгорнув активну боротьбу за виконання рішень XXI з ’ їзду КПРС. Комсомольська молодь підприємств, колгоспів, учнівська молодь з великим натхненням бере найактивнішу участь у здій сненні рішень нашої партії. Мож на навести безліч прикладів — і створення численних бригад ко муністичної праці, і все нові від ’ їзди загонів комсомольців на ці линні землі, на новобудови. Перед комсомольською молод дю університету постало велике, відповідальне завдання: «Працю вати. жити і учитись по-комуні- стичному». Адже це основний де віз кожного комсомольця. Цей девіз комсомольці історич ного факультету з величезним піднесенням обговорювали на курсогчх тематичних комсомоль ських зборах. На них називали прізвища кращих комсомольців факультету, які добре вчаться, беруть найактивнішу участь у су- спільнокорисній роботі, постійно дотримуються комсомольської ДИС- ципліни. Це. — Нестеренко, Верло- ка, Іванківська, Ісенко, Стажкова, Лісовицькпй, Зінченко, Курган- ський, Одягайло, Головач, Ост- рась і багато інших. Але, на превеликий жаль, серед комсомольців чимало людей, які несумлінно ставляться до своїх обов ’ язків, нехтують високим званням комсомольця, відривають ся від колективу, живуть відок ремленим, дрібненьким життям. На тематичних комсомольських зборах 1-го курсу обговорювала ся і поведінка саме таких пога них комсомольців-студентів Баб- кіна, Прилуцького, Іванової. Бабкін і Прилуцький зовсім ві дірвалися від колективу, не від відували комсомольських зборів курсу та факультету, несумлінно ставилися до навчання. На зи мовій сесії Бабкін одержав «трій ку», а Прилуцький — «двійку». Во ни з презирством ставились до однокурсників, погано виконували комсомольські доручення. Збори винесли догану і Бабкіну і При луцькому. Цим їм указали, що в колективі так жити, як вони жи вуть, не можна. Комсомолець по винен завжди знати своє місце у житті. А місце це — передова лі нія. Студентка Іванова — член кур сового бюро, відповідальна за академроботу, а сама вчиться по гано, майже ніякої роботи на кур- сі не проводила і до того ж не поважає товаришів, ображає їх. Збори вивели комсомолку Івано ву зі складу комсомольського бю ро і також винесли їй догану. Комсомольське бюро факультету згодне з рішеннями зборів першо го курсу. На звітних зборах 3-го курсу комсомольці одностайно засудили некомсомольське ставлення до на вчання студента Картозія. Під час зимової сесії він одержав «двійку» і кілька «трійок», не брав майже ніякої участі у су- спільнокорисній роботі курсу, фа культету. З обуренням говорилося на зборах про студентку Колес никову, яка на протязі 3-х років навчання нічого не зробила для комсомольської організації. Дій сно, хіба потрібні нам такі ком сомольці? Вони плямують це ви соке звання. Дуже схвилювала комсомоль ців 3-го курсу доля таких людей, як студентка Ліфшиць, їхня спів- курсниц’я. Вона не є членом ком сомолу. Під час зимової сесії во на одержала дві «двійки», зов сім відірвана від життя колекти ву. Коли їй запропонували всту пити до лав комсомолу, вона від- повіла:«А що мені там робити?» І це говорить майбутній історик, учитель, працівник ідеологічного фронту! Я не розумію, чому бай дуже ставляться до такого спо собу життя своєї доньки батьки. Але ще більш незрозумілою є по ведінка комсомольців курсу, які за два роки не зуміли виховати її для комсомолу. Інакше, як бай дужістю, цього не назвеш. Комсомольська організація фа культету веде постійну боротьбу за систематичне відвідування лек цій. семінарських занять. На фа культеті є ще чимало студентів, які нехтують відвідуванням лек цій, несерйозно ставляться до навчального процесу, внаслідок чого на екзаменаційних сесіях одержують погані оцінки. Нещо давно за пропуски лекцій у сту дентів Ковчак, Литвинова, Кор шак було знято стипендії. Сту дентам Нікішаєвій, Міхненко. Го- лубєвій, Шапаркову, Коваль, Бой ко, Капітану, Руденко, Лукаш ректоратом були оголошені догани. Ці товариші порушили комсомоль ську дисципліну. З таким станом треба рішуче покінчити. Треба визнати, що в комсомольській ор ганізації університету все ще слабка боротьба за дисципліну. Кожен комсомолець повинен пам ’ ятати, що для того, щоб бу ти активним будівельником кому ністичного суспільства, треба до тримуватися свідомої дисципліни. В. ТАНЦЮРА, секретар комсомольського бюро істфаку. Рейд 11а географічному йдуть заняття А – МАЛЬЦЕВ ПЕРЕСЕЛЯЄТЬСЯ Трудовий день в гуртожитку по проспекту Леніна, 20 розпочи нається фіззарядкою о 7 годині 20 хвилин. Майже всі підіймають ся за сигналом. Але, на жаль, са ме майже, бо дехто з географів не бажає вставати разом з ін шими: адже їм іти на другу змі ну. Що” це за гамір? Це хлопці з 6-ї кімнати починають свій день лайкою і спірками. А Мальцев навіть переселяється до іншої кімнати. Щось неспокійні харак тери у деяких географів. Дівчата живуть більш злагоджено. 108 кімната на вигляд привітна, над дипломною роботою працює С. Михайленко. Подруги її – в бібліотеці. Заглянемо туди. В ЧИТАЛЬНІ ВСЕ В ПОРЯДКУ Всі столи в читальні гуртожит ку заповнені книжками. Студен тів небагато. Це переважно ди пломники, які вже завершують сзо ; роботи. Т. Чурсіна закінчує останні сторінки економіко-геогра- фічного нарису Красноградського району Харківської області. Поряд з нею над зошитом схилилась Н. Жукова. Четвертокурсниця Коваленко та студентка НІ курсу Падалка роз робляють курсові теми. Серед гео графів є багато студентів, які вміло, доцільно використовують час до початку занять. Напри клад, Семеренко встигає попрацю вати над курсовою роботою про вологі субтропіки Кавказу, підго тувати до складання позааудитор- не читання, відвідати гурток іно земної мови. На заняття вона з ’ являється вчасно. Частина майбутніх географів працює в ЦНБ. Сесія наближаєть ся. дорога кожна хвилина. Друга година дня. Всі поспі- шають на заняття. Кімнати, де живуть географи, пустіють. — Всі на фа культеті, — гово рить нам п ’ ятикур- сниця М. Чисти ко- ва. ТОВАРИШЕШ ТРЕБА ДОПОМОГТИ Ше задовго до початку занять третьокурсники заповнили 156 аудиторію. Дзвінкий сміх, веселий гомін, але на столах уже вишику вались рівними рядами зошити, конспекти. Годинник показує 2,35 — час по чатку занять. Але чому немає дзвоника? Щось трапилось? Ні. Начальник відділу будівництва університету тов. Зіскінд ніяк не .спроможеться організувати відре- гулюванпя автоматів, хоча дека нат і неодноразово звертався до нього з проханням. Перевірка присутності студентів на лекції дала в цілому непогані результати. Відсутні четверо — – Шевцова, Константинова (з по важних причин), Карпов і Лунін. До речі, Лунін пропустив уже близько 140 учбових годин. Мате ріальний стан його нелегкий, він вчиться і одночасно працює на виробництві. Слід було б якось серйозно подумати про організа цію допомоги йому. _1. КОБ ЕЦЬ ТА Ю. МАСЯПН НА ЛЕКЦІЮ НЕ З’ЯВИЛИСЬ 3 метою все, що помітимо, взя ти на олівець, підходимо до 47-ої аудиторії. Приємно дивитись на життєрадісних першокурсників. Відразу видно, що час тут марно не витрачається. До приходу ви кладачів студенти вже на своїх місцях, запізнень не було. Старо сти обох груп Рая Салюкова та Лера Андрієва швидко зробили перекличку. Довелось зафіксувати 2 пр ’ звища: Іван Кобець та Юрій Масягіи на лекцію не з ’ явились. На другому курсі сьогодні без поважних причин відсутні Лушна та Стожарова. Як видно, важлива лекція з курсу історії КПРС їх не цуже цікавить. Нікітіна, Цатур ’ ян, Карпенко до зволяють собі систематично про пускати лекції. В журналах про ти їхніх прізвищ часто можна по бачити букву «н». ПОГАНА ЗВИЧКА Четвертокурсники слухають лек- іью з діалектичного та історично го матеріалізму. Ми побували в аудиторії після першої години. Старости Янко, Коновалова, Си доренко, Кампанієць відсутніх не відмітили. Милька, Соколовська, наприклад, відсутні без поважних причин. Є на цьому курсі студент Олійник. Пропускати лекції для нього така же звичка, як для ін ших студентів ці лекції відвідува ти. Деканат неодноразово обіцяв покарати його: зняти стипендію, але, очевидно, у декана невиста- чило мужності… НЕ ЛИШЕ ЛЕКЦІЇ У географів сьогодні не лише лекції. Як і щодня, кипуче сту дентське життя вирує на факуль теті. Відбулось засідання комсо мольського бюро, присвячене під готовці першотравнених вечорів. Готується цікаве засідання гео графічного товариства, на якому з доповіддю «Чотириста днів в Антарктиді» виступить тов. Є. О. І ЗОЇ ОБ . А ось біля чергового номера стіннівки «Компас» зібрався на товп студентів. Багатьом подо бається критична стаття про ро боту факультетського СНТ, дехто з цікавістю читає про поїздку учасників самодіяльності до Ле нінграда. Весняна сесія у географів почи нається трохи раніше, ніж на ін ших факультетах. Готуватися до неї, з честю її скласти — саме про це піклуються зараз комсомоль ські активісти, майже всі студен ти факультету. Можна не сумніва тись: якщо вони розпочнуть сер йозну і принципову боротьбу за він оку трудову дисципліну, якщо кожне порушення дисципліни бу де розцінюватись як негідний вчи нок, факультет і в цю сесію вийде на одне з перших місць. * * Рейдова бригада залишає гео графічний факультет. Загальне враження — хороше. Студенти працюють серйозно і наполегливо. Люди типу Нікітіної, Цатур ’ ян та деякі інші плямують факультет. Поставити їх на місце давно вже Ч і с . І. ПРИХОДЬКО, Л НАЗА РЕНКО, Д. САЛАЩЕНКО, А. КИСЛИЙ, С. СОЛОВЙО ВА, члени рейдової бригади. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕ Т» Стор. 2. 5 травня 1959 р. ГОДІ! Здавалось би, що комусь із дорослих людей, студентів, доводити, що ввічливість, скромність, дисципліна — обов ’ язкові риси радян ського студента, цілком безглуздо: хто цього не знає? Але факти, вперті факти, примушують знов і знов повертатися до цієї теми. Адже не секрет, що іноді викладачеві доводиться припиняти лекцію, щоб угамувати занадто говорливнх студентів. Нещодав но на географічному факультеті декан оголосив догану студент кам Кириченко і Ніколенко за погану поведінку на лекціях. Со ромно навіть казати про таке. Або такий приклад. Триває лекція, раптом відчиняються двері, і Сидельник, що часто запізнюється,, непомітно для викладача швидко ховається серед товаришів. Ос таннім часом він дещо змінив тактику: спокійно заходить . без дозволу лектора і повільно під регіт аудиторії йде па своє місце, йому, очевидно, подобається така роль, але чи не принижує себе аудиторія, яка, замість того, щоб закликати Сидельника до по рядку, дозволяє йому заважати роботі. Мені, і не лише мені, здається, що час вже покласти край тер пимому ставленню до людей, які доросли до студентського ві ку і звання, а все ще вважають себе малюками, дозволяють со бі порушувати дисципліну, не поважають викладачів, товаришів, своє звання студента університету. Час вже сказати їм: «Годі!» М. ОЛЕЙНИКОВ, наш власкор. ,ТВОЇ ТОВАРИШІ З комсомольським запалом Ие треба думати, що місце для іодвигу може бути тільки в роки мини, коли потрібно проявити ;вою хоробрість, витримку, від- іаність Батьківщині, народові. З наш час, коли країна семи мильними кроками йде до кому нізму, є багато цікавих, захоп люючих і корисних справ, участь у виконанні які!Х дао право на ловагу всіх членів суспільства Кожен з нас може внести і свою частку у виконання рішень пар тії і уряду, у побудову кому нізму. Серед студентів нашого курсу чимало людей, що викликають повагу товаришів. Одною з та ких є комсомолка Світлана Одя- гайло. Починаючи з першого курсу вона, як кажуть, поринула у громадську роботу, чесно і сумлінно виконуючи свої обов ’ яз ки на будь-якому комсомоль ському посту. Характерна риса Світлани — чуйність до товари шів. Для неї перш -За все — ін тереси курсу, групи. І можна з певністю сказати, що Світлана живе цікавим, повним змісту життям. Велика громадська ро бота допомагає їй відмінно вчи тися. До того ж Світлана у ію- трібності завжди поділиться свої ми знаннями, допоможе това ришу. А ось другий студент нашого четвертого історичного – ■ Вася Танцюра. Хто не знає секретаря комсомольського бюро факульте ту Танцюру? Звичайно, його знають всі. Перший в праці і навчанні, він є хорошим при кладом для багатьох студентів. Як активного учасника худож ньої самодіяльності його знають студенти і інших факультетів. За яку б роботу Вася не брався, він доводить її до кінця. Такі от люди, на мою думку, не замислюються над тим, що треба зробити, щоб зробити по двиг. їх повсякденна жвава участь у громадському ‘житті приносить задоволення їм і знач ну користь колективу. Л. РОДИН, студентка четвертого курсу ісгфаку. КРАЩ А ВОЖ АТА Учні 6 класу 125 Харківської школа завжди з нетерпінням чекають на свою старшу подругу-вожату — студентку ХДУ Інну Гуляеву. Та й сама Інна часте: і охоче приходить у школу: їй подо бається тут, її захопила ця справа. Цікаві заходи проводить вона, разом з учнями. Ходили на завод, дуже вдало пройшов збір, присвячений Радянській Армії, провели багато захоплюючих бе сід. Ленінські дні вони відзначили піонер ським збором в історичному музеї. І все це робиться не лише з участю найдисциплінованих та найкращих уч нів — активну участь у цікавих заходах починають брати ті, хто раніше вважав ся відстаючим, недисциплінованим. Інна виховує в дітях віру в себе, вчить при носити суспільству користь, жити інтере сами колективу. За зразкову роботу в школі комсо мольське бюро філологічного факульте ту оголосило студентці II курсу росій ського відділення Інні Гуляєвій подяку, її фотографію буде вміщено на факуль тетську Дошку Пошани. В. ПОЙМАНОВА, член комсомольського бюро філфаку. На фого. Інна ГУЛЯЄ- ВА з своїми піонерами. С Л І ДА М И Н АШИ Х ВИСТ УП І В Організація роботи студентів на будівництві буде налагоджена ГТ АРТІЙНИЙ комітет Харків- 1 1 ського державного універ ситету розглянув виступи на сто рінках газети студентів Здорово го і Чорної про незадовільну ор ганізацію праці студентів на бу дівництві університету. Організація праці студентів справді погана. Випадок, на який вказує тов. Чорна у своїй заміт ці. дійсно мав місце. Прораб т. Цибулевський дав студентам географічного факультету ненра- -вильне, на думку начальника бу дівництва т. Віщенка, завдання перенести ручним спз- ербом цеглу з другого поверха па перший. Він же це завдання скасу вав, примусивши сту дентів припинити цю роботі’ і на віть перенести цеглу назад. По дібні випадки, природно, викли кають у всіх обурення. Правий і тов. Здоровий, вка зуючи на низьку продуктивність праці, на невдале чергування бу дівельних робіт, внаслідок чого довелося припинити працю сту дентів у восьмому корпусі. У зв’язку з роботою по облицюван ню баштової частини будинку і з вимогами техніки безпеки, праця по- спорудженню спортивного за лу, на жаль, припинилась до пов ного завершення облицювання. Тов. Здоровий помиляється, вказуючи, що студенти виконують другорядну роботу. На будівни цтві зустрічається всяка робота і, природно, що студентам-неспеціа- лістам керівництво доручало і бу де доручати менш кваліфіковану роботу, і це не повинно зменшу вати ентузіазму наших студентів, бо вони виконують благородну, важливу для свого університету справу. Слід відзначити, що в зв ’ язку з гострою нестачею робочої сили, необхідністю швидкої здачі кор пусів університету і надалі слід буде щоденно виділяти по 50 чо ловік для прибирання сміття, пе реноски меблів, обладнання та інших допоміжних робіт. Можна організувати працю на будівни цтві і в недільні дні. Для цього треба попереджати будівельників за 2 — 3 дні. Для того, щоб добре організу вати ^боту на будівництві, сту денти самі, в першу чергу, по винні бути дисциплінованими, а керівники груп і університетсько го штабу — сумлінно ставитись до своїх обов ’ язків. Коли ж і далі траплятимуться випадки непра вильної організації роботи на бу- дівництві або несумлінного став- лення до праці з боку студентів, слід негайно про це повідомляти керівників будівництва, партій ний та комсомольський комітети університету для вживання тер мінових заходів. З свого боку, партійний комітет неодноразово ставив питання пе ред керівництвом будівництва, вимагав і буде вимагати, щоб добре організовували працю сту дентів, щоб студентам давали конкретні завдання, оформляли наряди на роботу, виділяли необ хідну техніку та інструмент, за безпечували кваліфіковане техніч не керівництво. Будівельники багато разів обі цяли вжити потрібних заходів, але, на жаль, ще’й досі деякі з цих обіцянок не виконуються. Нещодавно відбулась оператив на нарада з питань будівництва університету, на якій керівник тресту No 88 П. С. Грищенко у присутності представника міськко му партії дав сувору вказівку начальнику будівництва універси тету тов. Віщенку виділити від повідальну особу, яка буде за йматися правильною організацією роботи студентів. Проф. Л. ПАЛАТНИК, проф. М. ЛОГВИНЕНКО. 1 irXLJ-lx 1 il ^1-^ * – – ——- 1 рудівники всіх країн завжди відзначають 1 Травня новими успі хами в боротьбі за прогрес, де мократію, мир, соціалізм. А цен рік особливий. СРСР приступив до виконання гпандіозного семи річного плану. Китай та інші со ціалістичні країни також досяглії великих успіхів. Напередодні міжнародного свя та солідарності нам, китайським студентам, що навчаються в уні верситеті, особливо хочеться ви словити почуття вдячності за дружбу, допомогу, піклування, якими оточили нас у Радянській країні, в Харківському універси теті. Ми навчаємось тут уже три ро ки. (.початку, коли були великі труднощі з вивченням російської мамі, для нас влаштували додат кові заняття, консультації. В цьо му семестрі ми слухаємо лекції академіка Вальтера з ядерної фі зики. Через недостатнє знання мо ви нам ще було важко слідкувати за лектором. Довідавшись про це. аикдемік Вальтер погодився від разу ж спеціально для нас на друкувати свої лекції. Ось іще приклад. Професор Б. І. Веркін приділяє багато уваги студентам Лі Жу-шуню та Чжан Кай-де в їх спеціалізації. Він не лише допомагає їм засвоїти лек ційний матеріал, але й залучає їх друзі! до праці в лабораторії, безпосе редньо керуючи їхньою роботою. Іноді він запрошує їх до себе, дає конкретні поради, вказівки щодо літератури та інших питань. Таких прикладів можна навести багато. Ви, наші радянські друзі, пі клуєтесь не лише про наше на вчання, але й про наш побут, про наш культурний відпочинок. Щоб розширити кругозір, ви запрошує те нас на екскурсії. Нещодавно партійне бюро і деканат фізмату організували для. нас систематичні екскурсії по лабораторіях універ ситету та деяких науково-дослід них інститутах Харкова. Кожного року влітку для нас влаштовують ся подорожі по Радянському Сою зу та відпочинок у санаторіях, оздоровчих таборах, у будинках відпочинку. Минулого року рек- тсо університету особисто прий няв нас з приводу наступних ка нікул, дружньо, по-батьківськи бе сідував з нами. Неможливо у невеликій замітці розповісти про все хороше, що ви зробили для нас, друзі, за ці три роки. У день великого свята всіх трудящих прийміть від нас щиру подяку і найкращі побажання успіхів і доброго здоров ’ я. ЮЙ ЛУ, студент НІ курсу фізмату. НАБЛИЖАЄТЬСЯ СЕСІЯ НЕ ЗАБУВАТИ УРОКІВ МИНУЛОГО Незабаром весняна екзамена ційна сесія. І ось у зв ’ язку з цим знов і знов пригадуються по вчальні уроки минулого семе стру. За поганою звичкою дехто з студентів вивчення матеріалу від кладає до сесії, а результати такі: на першому екзамені 8 чоловік одержали двійки. Тарасов, Яро вий і деякі інші могли б не лише обійтись без них, але навіть від повісти на «добре», якби, зрозу міло, вони працювали. Були й та кі, які залишились задоволеними низькими оцінками, незважаючи на те, що могли б скласти сесію на «відмінно» і «добре». Бухво стов, Купріянов, Юрченко — ось ті, що намагалися за 2 тижні вивчити весь учбовий матеріал за семестр. З радістю можна зазначити, що зараз, напередодні чергової сесії, більшість цих товаришів працює з повним навантаженням і, очевидно, складуть сесію хо роше. Але в той же час бачимо, що Строн, Бойко продовжують, як і раніш, до окремих дисциплін ста витись несерйозно. . Комсомольській і профспілко вій групам першого курсу фіз мату слід серйозно замислитись над тим, як допомогти студен там, що трохи відстали, як при мусити працювати тих, хто на вчається лише в гарячий сесій ний час. І було б добре, коли б напередодні сесії на сторінках газети з розповіддю про органі зацію учбової роботи на курсі ви ступили старші товариші, досвід чені комсорги. Бо, наприклад, в нашій, другій групі І курсу фіз мату, ніяких заходів щодо підго товки до сесії ие вживається. С. СТРЕЛЬЧЕНКО. ЦЕ ТРЕБА ОБГОВОРИТИ У березні ми, географи, працю вали на споруд женні нової будо ви, а з початку квітня брали участь у роботах по бла гоустрою Клочків- ської. Майже всі сту денти поставились до цієї суспільно- корисної праці су млінно. Найкра щу організова- ність продемон стрували студенти групи «б» IV кур су та другокурсни ки. Особливо слід відзначити таких відмінників праці, як Щербина, Юр ченко, Артеменко, Олексієва, Крав ченко. Однак не мож на замовчувати й того факту, що деякі комсорги і члени курсових ком сомольських бюро якось не серйозно постави лись до організа ції роботи своїх курсів. Так, з вини колишнього ком сорга групи «а» IV курсу Голова- чова було зірвано роботу студентів курсу 9 квітня. Недостатню орга нізованість вияв ляли комсорги І і ПІ курсу. Дуже погано працювали студенти Денисен ко, Федоров, Бак шеева (1 курс), Сирота, Цатур’яіі (II курс), Столя ренко, Клименко, Щербак (III курс)« Ганьба їм! Г. СТРИЖЕЛЬЧИК, член комсомольського поста. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕ Т», Стор. 3. 5 травня 1959 р. ,Невже заспокоїмося? «Слу-шай, страна! Мечта людей зовет!» ■ — в залі клубу зв ’ язку співає хор. Наш, університетський хор. Болільники стискують пальці, напружено стежать за кожною нотою: йде міський огляд худож ньої самодіяльності вузів. Хор співає, звуки наростають, міцніють голоси, сопрано, слаб кість яких стала «притчею во язицех», перевершують самих себе, — і ось уже на обличчі ке рівника хору В. Чабанного роз квітає щаслива посмішка, запов нює очі й губи, а хитра рука, диригуючи, показує великий па лець. Та хористи й самі відчу вають, що співають непогано. Далі виявляється, що жюрі та кож згодне з ними. Хору вистав ляють «п ’ ять з мінусом». Добре прозвучали й інші пісні: «Пряля», «Ой дуб дуба», «Ой літає соколонько». Спускається завіса, сповнені тихою радістю хористи приби рають підмости, а в залі зустрі чають дружним сміхом кожне слово філолога Савченка, що чи тає «А почалося з крашанок» Євгена Кравченка. Номери заміняються один за одним, у проміжках — гучні аплодисменти. На сцені танцює, як кажуть, до упаду наш танцювальний ко лектив. Під нестихаючі оплески проносяться танцюристи в по лум ’ яному «Українському танці». Ми не будемо зараз говорити про недоробки, — вони природні, адже танок був підготований трохи не за два тижні; ясно ли ше одне: танцюристи універси тету здатні на більше. Злощасне падіння в «Уральській кадрилі» і стало, на наш погляд, причи ною того, що колектив одержав лише «чотири з плюсом». Огляд триває! Ось проводили оплесками чоловічий ансамбль Ось пролунали чудові мелодії рояля і скрипки, і вже оголо шується останній номер про грами: «Виступає естрадний оркестр!» Виконується «Песня о песне» на слова філолога А. Житницько- го, музика колективу оркестра. М ’ який хвилюючий тенор Анато- лія Чупринова (радіофак) бере за Душу, дехто стиха підспівує. Але комісія, на жаль, визнала музику надто «модерністською». Що ж, спеціалістам видніше… Таким чином, огляд для сту дентів університету закінчився. Залишається чекати, що скаже комісія. Взнаємо! Хор, одержав ши «п ’ ять», посідає третє місце, танцколектив з «4+» — перше місце, але в цілому університет призового місця не домігся. .1 хоча після бійки кулаками не розмахують, все ж у кулуа рах підводяться підсумки. Учас ники побоюються, що пройде кампанія підготовки до огляду, і на цьому все закінчиться — до нової кампанії. Знов і знов можна говорити про один з основних недоліків в організації роботи самодіяльності університету — про відсутність гідної матеріальної бази для ро боти гуртків. Без цього ми не вийдемо на призові місця, хоча й буде закликати до цього голова профкому тов. Гнідаш, хоча й бу дуть наполегливо працювати на передодні виступів наші «арти сти», хоча й будуть виходити чергові накази ректора про учас ників художньої самодіяльності з багатозначним нагадуванням про стипендію. 0. ВИНОГРАДСЬКИЙ, наш спецкор. Закінчилась наукова студентська конференція В гостях у киян На ювілейну наукову студент ську конференцію Київського держуніверситету ім. Шевченка, яка відбулася в першій декаді квітня, з ’ їхалися представники на укової студентської МОЛОДІ з різ них частин Радянського Союзу — студенти Московського, Ленін градського, Тбіліського, Тарту ського, Іркутського та багатьох інших університетів. Відзначалося 129-річчя університету. Мені ви пала честь представляти на цій конференції СНТ історичного фа культету. Київ зустрів нас першим по- справжньому весняним сонцем, океаном пролісків, що на всіх ву лицях синіли в руках привітних киян. Зустрічали в університеті нас як дорогих гостей. На протя зі всього- перебування в -Києві нас оточувала постійна увага ке рівників СНТ університету і сту дентів. Для нас були влаштовані відвідання музеїв, театрів, оз найомлення з життям університе ту. Пленарне засідання конференції відкрив ректор університету ака демік Швець. Актовий зал був пе реповнений, бажаючих прослуха ти доповіді на пленарному засі данні було стільки, що студенти за браком місць змушені були слухати з коридору. Про завдання наукової діяль ності студентства в світлі рішень XXI з’їзду КПРС доповідь зробив секретар комітету комсомолу. В перший же день роботи конферен ції я зробив висновок, що робо та СНТ Київського університету знаходиться на значно вищому рівні, ніж у нас. Причини цього перш за все слід шукати в самій організації товариства. Якщо СНТ Київського університету має свій детально розроблений друкований статут, квитки для кожного члена і окремі для почесних членів — видатних діячів науки, професо рів, щороку видає збірники нау кових студентських робіт окремо з історії, біології і т. ін., то у нас всього цього немає. СНТ Київ ського університету має досить дисципліноване керівництво — Раду СНТ, в розпорядженні якої є окремий кабінет. Секція історії та філософії пра цювала 3 дні. На засіданнях бу ли прослухані доповіді київських студентів, присвячені здебільшого питанням історії університету. Роботи були, як правило, по-нау ковому грунтовні, виконані на значному документальному мате ріалі (у киян для цього є всі можливості). Але не можна ска зати, що роботи студентів КДУ написані на вищому рівні, ніж ро боти, подані на нашу наукову кон ференцію. Мені здається, що в цілому у нас роботи навіть кра щі, ніж у київських студентів. При хорошій організації ми мо жемо досягти ще більших успі хів. На одній з секцій була заслу хана моя доповідь «Українська періодична преса ‘■60-х — початку 70-х років XIX сторіччя про рево люційний рух болгарського наро ду». Вона дістала позитивну оцін ку студентів і викладачів. Дуже цікаві і змістовні доповіді про читали представники Москов ського, Ленінградського, Ужгород ського, Тбіліського та інших уні верситетів. Підсумки були підведені на за ключному засіданні. СНТ нашого університету слід і надалі зміцнювати зв ’ язки з Ки ївським університетом і іншими вузами країни. В. ТОКМАНЬ, студент V курсу істфаку. З студентського гумору На парня, что предстал здесь браво, Глядит доцент из-под очков: — С такими знаньями вы, право. Уедете недалеко. Студент, глаза с надеждой вскинув, Спросил, ладонь к груди прижав: — А можно с знаньями такими Совсем не уезжать? Пожалуйста, голубчик, отвяжись. Не пой мне песню радости некстати. Ведь ты не знаешь, что такое жизнь, Что значат в жизни пропуски занятий. Мал. В. Василевського В. Зеніна. Текст А. Філатова На конференції СНТ хімфаку На наукову студентську конфе ренцію хімічного факультету було подано 39 доповідей. Засідання провадились по чотирьох секціях: органічної, неорганічної, аналі тичної і фізичної хімії. На секції органічної хімії вперше були за слухані доповіді про полімери. На секції фізичної хімії обго ворювались роботи, проведені на заводі зуболікувальних матеріа лів студентами’ Фрідман (4-й курс) та Бейлісом (5-й курс). Слід відзначити, що в роботі конференції брала участь велика кількість студентів 3-го і 4-го курсів. Багато студентів-друго- курсників працює у гуртку якіс ного аналізу (керівник М. П. Ко мар). Першокурсники в конферен ції участі не брали, але вони зна йомилися з кафедрами, щоб об рати одну з них для наукової роботи в майбутньому. Добре працювали гуртки якісного ана лізу, технічної хімії. А от у гурт ку неорганічної хімії ще мало залучають до роботи студентів молодших курсів. Як виявилося на конференції, недостатньо підго тувався до неї гурток кількісного аналізу — було подано лише три доповіді. З доповідями на конференції виступали також гості з Ростова та Воронежа. ГАМАЙ, студент IV курсу. ПЕРШІСТЬ З СТРІЛЬБИ У квітні закінчилася першість фізмату з стрільби. За умовами змагань від кожного курсу по винно виступити ЗО чоловік (25 хлопців і 5 дівчат). Командні місця розподілилися так: Перше місце посів 4-й курс — 2229 очок (команда виступала в повному складі); Друге місце — 1-й курс 2133 очка (25 хлопців і одна дівчина); Третє місце — 2-й курс 2029 очок (25 хлопців і 4 дів чини); Четверте місце — 3-й курс 1380 очок (18 хлопців і одна дівчина). Команда п ’ ятого курсу участі в змаганнях не брала. В особистому заліку перемож цями вийшли: Серед дівчат — Опрятова III курс (85 очок), Мальцева IV курс (83 очка), Саприкіна IV курс (79 очок), Олексашкіна І курс (79 очок).. Серед хлопців — Маньківський І курс (95 очок), Рященко І курс (94 очка),. Рожков IV курс (91 очко). На цих змаганнях 25 чоловік вперше виконали норми 3-го спортивного розряду, з них 12 першокурсників, 3 другокурсни ки, 6 третьокурсників/ 4 четвер токурсники. В організації цих змагань ак тивну участь взяли студенти Зубков (4-й курс), Тарасов (1-к курс), Пушкарьов (4-й курс). Зовсім погано працюють у себе на курсі фізорги Брюховецький та Григорович (3-й курс). Вони не організували команд на своє му курсі, внаслідок чого третьо курсники виступали не в пов ному складі і посіли останнє місце. Перший курс мав усі дані, що» зайняти перше місце, але через неявку чотирьох дівчат втратив: його. . 4 І. ГРИЦЮК, студент фізмату. Заст. редактора В. МОСЕНЦЕВ. Адреса редакції: Університетська, 16, тел. 2-72-01, дод. 64. Друк. Вид-ва ХДУ. БЦ 04163. Зам. 896, Тир. 1500. Дорога Стучат, бегут колеса Вперед, вперед! А ветер дым разносит. Лицо сечет. Гудки зовут и манят В большой простор, Где в дымке синей тают’ Вершины гор. Закинь рюкзак за плечи, В тайге броди. Искания и встречи Ждут впереди. Штурмуй упорно горы, Быстрее шаг, Пусть ветер треплет ворот. Звенит в ушах! В тайге, в болоте топком, В немой глуши Найдешь свою ты тропку — Лишь поищи! Тогда не остановит Тебя ничто: Что там за поворотом? А дальше что? А сердце громко бьется, Зовет вперед, Неукротимо рвется В большой полет. И человек могучий. Как Геркулес, Взметнется ввысь, за тучи, В простор небес. Он мощною рукою До всех планет Достанет и потрогает — Обмана нет? Потом в Москве на выставке На пьедестал Звезду воздвигнут яркую, Что он достал. Его не остановит Тогда ничто: А как живут на Марсе? А дальше что? * В. ЗЕНИН, студент физмата.