Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський Університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
8
Дата випуску:
28.02.1959
Дата завантаження:
02.07.2024
Сторінок:
4
Мова видання:
Українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна Наукова Бібліотека ХНУ імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No 8 (962) Субота, 28 лютого 1959 р. Ціна 20 коп. 1-го БЕРЕЗНЯ НА ВИБОРНІ 1^ ОРГАНИ ВЛАДИ ТРУДЯЩИХ Першого березня відбудуться вибори до Верховної Ради нашої республіки, до місцевих Рад де ­ путатів трудящих. На основі великої Радянської конституції народ знов обере міс ­ цеві органи державної влади. Виборча кампанія відбувається в обстановці великого патріотич ­ ного піднесення, що охопило усю республіку і ще тісніше згурто ­ вуй народ навколо Комуністичної партії і Радянського уряду. Робітники і колгоспники, службовці державних установ, вчи ­ телі і лікарі, працівники науки і мистецтва, воіни Радянської Ар ­ мії -усі громадяни СРСР відзначають вибори як всенародне свято, і як важливу політичну подію в житті нашої держави. Трудящі зустрічають день виборів новими виробничими перемогами, які уславлюють нашу Батьківщину, її героїчний народ, Комуністичну партію. З величезним натхненням радянські патріоти підуть на вибо ­ ри, щоб віддати свої голоси за кандидатів блоку комуністів і безпартійних, за подальше процвітання нашої країни. Комуністична партія і Радянська влада забезпечили народу нашої країни перемогу соціалістичного ладу, перемогу соціалі ­ стичної, до кінця послідовної демократії і тим самим підняли кож ­ ного радянського громадянина до активного учасника політичного, господарською і культурного життя країни. Радянська держава — соціалістична держава робітників і селян, вся влада в якій нале ­ жить трудящим міста і села в особі Рад депутатів трудящих. Зрозумілий повсякденний, нерозривний зв ’ язок між народними масами і Радами, який є джерелом сили нашої держави, опорою Рад у їхній різноманітній державній діяльності. Комуністична партія — керівна сила блоку комуністів і безпар ­ тійних, і до Рад обираються кращі представники народу, які га ­ ряче підтримують політику Комуністичної партії і спроможні не ­ ухильно провадити її в життя. Ради депутатів служать великою школою політичного виховання радянського народу, що здійснює через Ради керівництво державою. Під керівництвом Комуністичної партії, беручи активну участь в соціалістичному будівництві, радянський народ, перетворив свою країну на могутню державу — оплот миру, демократії і соціаліз ­ му в усьому світі. Перед нами — широкі перспективи комуністич ­ ного будівництва, нам освітлюють шлях історичні рішення XXI партійного з’їзду, люди нашої країни творять чудеса у боротьбі за подальше зміцнення могутності любимої Батьківщини. Ми йдемо в авангарді усього людства в боротьбі за мир, за демо ­ кратію, за комунізм. Попереду нові й нові перемоги в науці, куль ­ турі, зростанні матеріального рівня радянського народу. І в усіх славетних справах народу видатну роль відіграють місцеві Ради депутатів трудящих, наймасовіші і найдемократичніші організації радянського народу. Всі на вибори, товариші! Віддамо свої голоси за подальше зміцнення нашої рідної Батьківщини, за здійснення великих на ­ креслень партії! Я ГОЛОС ОТДАМ Я голос отдам За наших друзей, За лучших наших людей. Я голос отдам за торжество Высоких наших идей, За наши песни крылатые, За наш нерушимый строй. Я голос отдам за стройные здания, Подымающиеся в высоту. Я голос отдам За созидание, За Родину в пышном цвету — За все, чем светла и богата Жизнь нашей страны трудовой. Я голос отдам За мир на земле, За радостное грядущее, За солнце, Встающее в гордом Кремле, За время, вперед идущее, За счастье народов ратуя, За звезды над нашей Москвой, — Нашему кандидату Отдам я голос свой! В. ЛУГОВСКОЙ. ,XXI З’ЇЗД КПРС ПРО ПЕРЕХІД ВІД СОЦІАЛІЗМУ ДО КОМУНІЗМУ Н АШ ГЕРОЇЧНИЙ миролюбний ра ­ дянський народ, керуємий мудрою Комуністичною партією, переможною хо ­ дою йде в комуністичне завтра. Під керівництвом Комуністичної партії народи країни прийшли до всесвітньо-істо ­ ричної перемоги Великої Жовтневої соціа ­ лістичної революції, з відсталої і аграрної наша країна в історично короткий строк перетворилася на могутню індустріально- колгоспну державу, що йде нині в авангар ­ ді всього прогресивного людства. Рішення XXI з ’ їзду КПРС освітлюють яскравим світлом марксизму-ленінізму су ­ часну епоху всесвітньої історії. В них да ­ на науково обгрунтована конкретна про ­ грама переходу до комунізму. Виключно велике теоретичне і практичне значення має зроблений XXI з ’ їздом марксистсько-ленінський аналіз двох ста ­ дій розвитку комуністичного суспільства. Класики марксизму-ленінізму підкрес ­ лювали, що соціалізм і комунізм — це дві стадії однієї комуністичної суспільно-еко ­ номічної формації. В основі соціалізму і комунізму полягає один і той же засіб виробництва мате ­ ріальних цінностей, основою якого є гро ­ мадська власність на засоби виробництва. Як при соціалізмі, так і при комунізмі відсутнє будь-яке соціальне пригнічення. На обох фазах розвитку комуністичного суспільства діє один основний економічний закон — метою виробництва є максималь ­ не задоволення постійно зростаючих мате ­ ріальних і культурних потреб всього сус ­ пільства. Як при соціалізмі, так і при ко ­ мунізмі наявність громадської власності на засоби виробництва обумовлює дію об ’ єктивного економічного закону плано ­ мірного, пропорціонального розвитку на ­ родного господарства. Спільним для обох фаз комунізму є рівний обов ’ язок всіх членів суспільства — брати участь у гро ­ мадській праці. І при соціалізмі, і при ко ­ мунізмі безмежно панують комуністична ідеологія і комуністична мораль. Однак між фазами розвитку комуністич­ ної формації є істотня різниця. Комунізм матиме більш високий рівень розвитку виробництва, що дозволить забез ­ печити достаток матеріальних благ і повне задоволення потреб усіх людей. При комунізмі зникнуть рештки рОЗПОДІ-: лу на класи і будь-які сліди різниці між розумовою і фізичною працею, між селом і містом. Комунізм — це такий ступінь суспільно ­ го розвитку, де існуватимуть лише всебіч ­ но розвинені працівники, здатні виконува ­ ти працю і фізичну, і розумову, де фізич ­ на праця буде інтелектуально збагачена, стане творчою у всіх відношеннях, нероз ­ ривно пов ’ язаною з виробництвом, з усією громадською практикою. Комунізм — це такий суспільний лад, де праця буде першою життєвою потребою, звичкою працювати на все суспільство, на прапорі якого буде накреслено: «Від кож ­ ного — за здібностями, кожному — по потребах». В процесі нашого руху до комунізму подальшого, ще більш повного розвитку на ­ буде соціалістична демократія, здійснить ­ ся участь усіх громадян у керуванні спіль ­ ними справами. У зв ’ язку з цим держава, яка у соціалістичному суспільстві є голов ­ ним знаряддям господарчого і культурно ­ го будівництва, при повному комунізмі стане зайвою і поступово перестане існу ­ вати. Але це анітрохи не означатиме послаб ­ лення .ролі соціалістичної держави у бу ■ дівництві комунізму. Особливо важливі і значні задачі соціа ­ лістичного уряду в справі захисту миру, в справі захисту від загрози воєнного на ­ паду з боку імперіалістичних держав. Марксистсько-ленінське вчення про дві фази комунізму тепер не лише наукозе передбачення, воно втілилось у реальному розвитку радянського суспільства і країн народної демократії. В доповіді тов. М. С. Хрущова на XXI з ’ їзді КПРС підкреслюється, що пе ­ рехід від соціалістичної стадії розвитку до вищої фази — це закономірний історич ­ ний процес, і не можна за своїм бажан ­ ням обійти його, перескочити через соціа ­ лістичну стадію розвитку або швидше вживати принцип розподілу за потребами, коли ще не створені для цього необхідні економічні умови. Але при певній відміні соціалізму від комуністичної стадії розвитку між ни ­ ми немає якоїсь перепони. Комунізм ви ­ ростає з соціалізму, є його прямим продов ­ женням. Будівництво комунізму розгор ­ тається на основі високого розвитку мате ­ ріального виробництва, яке досягається при соціалізмі. Головне і основне завдання перехідного від соціалізму до комунізму періоду поля ­ гає у створенні матеріально-технічної ба ­ зи комунізму. Що таке матеріально-технічна база ко ­ мунізму, в чому її основний зміст?. У перші роки радянської влади Ленін, визначаючи перспективні задачі, висунув відому формулу; «Комунізм — це ра ­ дянська влада плюс електрифікація всієї країни». ^Радянська влада — це за Леніним вирішальна політична умова і головне зна ­ ряддя будівництва соціалізму і комунізму, а електрифікація — останнє слово у роз ­ витку техніки й енергетики. У перспективному 15-річному плані, про який тов. М. С. Хрущов говорив на юві ­ лейній сесії Верховної Ради, економічна програма будівництва комунізму і його ма ­ теріально-технічної бази являє собою кон ­ кретизацію і розвиток положень великого вождя трудящих. У затвердженому XXI з ’ їздом КПРС се ­ мирічному плані розвитку народного гос ­ подарства СРСР (1959 — 1965 рр.) зміст і напрямок будівництва матеріально-техніч ­ ної бази комунізму визначається науково обгрунтованими цифрами. Комунізм передбачає більш високий рі ­ вень продуктивних сил і продуктивності праці, ніж існуючий у найрозвиненішій ка- піталістичній державі — США. Тому матеріально-технічна база повинна бути такою, яка б дозволила піднести про ­ дуктивність праці в країні на новий, неба ­ чений ще у світі рівень. Тепер у нас є всі об ’ єктивні умови для створення матеріально-технічної бази кому ­ нізму і здійснення па цій основі поступово ­ го переходу до вищої фази розвитку люд ­ ства — комуністичної формації. Поступо ­ вий перехід до комунізму не можна розу ­ міти як якийсь уповільнений ірух. Навпа ­ ки! Це період швидкого розвитку сучасної індустрії, механізованого сільського госпо ­ дарства, всієї економіки і культури при активній і свідомій участі мільйонів і мільйонів будівників комуністичного сус ­ пільства. Тому від нас, радянських людей, від нашої праці, залежить прискорення проце ­ су переростання соціалізму в комунізм на основі високого розвитку матеріального ви ­ робництва. Величезного теоретичного і політичного значення набирає сформульований у допо ­ віді М. С. Хрущова на XXI з ’ їзді КПРС висновок про остаточну перемогу соціа ­ лізму. Радянська держава, як і будь-яка інша соціалістична держава, не гарантована від можливостей агресії з боку імперіалістич ­ них держав. Але співвідношення реальних сил у світі зараз таке, що ми зуміємо від ­ бити будь-який напад будь-якого ворога. У світі немає зараз таких сил, які змог ­ ли б відновити капіталізм в нашій країні, перемогти соціалістичний табір. Важливим внеском XXI з ’ їзду у марксистсько-ленін ­ ську теорію є глибокий аналіз якісної своє ­ рідності закономірностей розвитку світо ­ вої соціалістичної системи. Поширення дії закону планомірного пропорціонального розвитку на світову соціалістичну систему призвело до того, що відсталі в минулому країни, спираючись на досвід інших соціа ­ лістичних країн, на співробітництво і взає ­ модопомогу, дуже швидко розвивають свою економіку і культуру. Прискореними темпами мають створю ­ ватися передумови для переходу від пер ­ шої фази комунізму до його вищої фази в усіх соціалістичних країнах. Все це дало підстави XXI з ’ їзду КПРС зробити висновок про те, що країни соціа ­ лізму, успішно використовуючи великі можливості соціалістичного ладу, більш- менш одночасно переходитимуть у вищу стадію комуністичного ^спільства. Вчення Маркса — Леніна всесильне тому, що воно вірне. Воно ставить своїм завдан ­ ням не лише науково пояснити світ, але й революційно його перетворити на принци ­ пах соціалізму і комунізму. XXI з ’ їзд Комуністичної партії Радян ­ ського Союзу яскраво і переконливо до ­ вів, що наша партія, творчо розвиваючи марксистсько-ленінську теорію, успішно вирішує нові питання, висунуті практикою комуністичного будівництва. А. МАЦИНА, аспірант кафедри історії КПРС. Будувати життя за Іллічем Зараз, коли наш народ, ство ­ рюючи матеріально-технічну базу комунізму, приступив до здійснен ­ ня 7-річного плану розвитку на ­ родного господарства, ще більше посилюється потяг радянських людей, трудящих всього світу до вивчення праць В. І. Леніна, все життя і діяльність якого були спрямовані на боротьбу за пере ­ могу комунізму. На агітпункті виборчої дільни ­ ці No 3 відбулася лекція на тему: «Марксизм-ленінізм — наш бойо ­ вий прапор і зброя. (До виходу першої повної збірки творів В. І. Леніна)», яку прочитав дійсний член товариства по по ­ ширенню наукових і політичних знань І. Коробейніков, працівник ЦНБ. Розповідь про історію видань і розповсюдження ленінських тво ­ рів, про значимість першої пов ­ ної збірки творів великого вождя була прослухана виборцями з ве ­ ликою уважністю й інтересом. Будувати життя за Леніним, активніше брати участь у вико ­ нанні ленінської програми будів ­ ництва комунізму, накресленої XXI з ’ їздом КПРС, більше читати Леніна, вивчати його — з такими настроями і висновками про ­ слухали виборці потрібну лекцію. М. НІКОЛІН. СЛІДАМИ НЕОПУБЛІКОВАНИХ ЛИСТІВ Редакція нашої газети одержа ­ ла від заочників географічного факультету, переведених в уні ­ верситет з педінституту в 1956 ро ­ ці, листа, в якому вказувалося, що, незважаючи на повністю про ­ йдений ними університетський курс, заочне відділення має на ­ мір видати їм дипломи про за ­ кінчення вузу по програмі пед ­ інституту. Питання, порушене заочниками в цьому листі, стало предметом обговорення на нараді представ ­ ників заочного відділення, учбо ­ вої частини і парткому універси ­ тету. На нараді було вирішено визнати справедливою вимогу заочників і після захисту ними дипломних робіт видавати дипло ­ ми про університетську освіту. НОТАТКИ ПРО ЕСТЕТИЧНЕ ВИХОВАННЯ СТУДЕНТСТВА Чим ближче підходимо до ко ­ мунізму, тим сильніші у нас естетичні потреби, прагнення до прекрасного. Естетичне виховання — це не ­ обхідна умова до активної участі у комуністичному будівництві, у створенні нашого комуністичного побуту, праці, дозвілля. Початок справжнього естетич ­ ного виховання, а в подальшо ­ му — його здійснення полягає у культурі праці. Тільки той, хто сам вміє працювати якісно, ре ­ тельно, з любов ’ ю та інтересом, тільки той може відчувати силу прекрасного. Це має відношення до будь-якої праці і, безумовно, до розумової. Ретельно, якомога чіткіше продумана думка, якнай ­ більш повно зібраний фактичний матеріал або бібліографія — все те, що роблять наші студенти — адже ця добротно викопана пра ­ ця містить початок або, в усяко ­ му разі, обумовлює успішне есте ­ тичне виховання. Ніяк не випад ­ ково відомі вчені, талановиті поети і художники працювали в своїй галузі на рідкість плодот ­ ворно і наполегливо. Як ретель ­ но Володимир Ілліч Ленін у «Фі ­ лософських зошитах» робив ви ­ писки з найрізноманітніших на ­ укових творів, як точно і прин ­ ципово в надзвичайно економних висловах він роз ’ яснював зміст абстрактних теорій, оцінював, сперечався, приєднував до своїх знань нові ^факти або ідеї! З якою впертістю Володимир Маяковський переробляв «тыся ­ чи тонн словесной руды» заради того, щоб вірші відповідали своє ­ му призначенню! А він був ви ­ могливим браковщиком власної поетичної продукції. Згадуються ескізи великого художника Іва ­ нова, його геніальні експеримен ­ ти при створенні «наочної» ху ­ дожньої форми для його диво ­ вижних творчих задумів. Як ре ­ тельно редагували рукописи Л. М. Толстой, 0. М. Горький, М. 6. Салтиков-Щедрін. Щедрій про одного посереднього літерато ­ ра казав: «Не він добре пише, а ми добре його друкуємо». Ми передбачаємо тут можливе заперечення. Невже дворянська аристократія, яка зовсім не зна ­ ла виробничої праці, так таки і не мала художнього смаку, вмін ­ ня цінувати прекрасне? А фонта ­ ни і парк Петродворця? А Мід ­ ний Вершник? А Воронцовський парк в Алупці? Але не Катерина II і не граф Воронцов складали проекти цих дивовижних палаців і парків. Во ­ ни розплачувались чужими гріш ­ ми, по-меценатськи обдаровуючи архітекторів милостивою увагою і золотою табакеркою з власним зображенням. Наталія Миколаїв ­ на Пушкіна кожного разу була роздратована, коли під час теат ­ рального роз ’ їзду викликали ка ­ рету «сочинителя» Пушкіна. «Со ­ чинителя», а не, скажімо, гене ­ рала. А пізніше буржуазія, роблячи з творчості, як і з усього на сві ­ ті, товар, була ворожа мистецтву. Це чудово описав Джон Голсуор- сі в книзі «Сага про Форсайтів» (трагедія архітектора Босіні). Вміння розуміти музику, жи ­ вопис, поезію (а все це необ ­ хідне для естетичного виховання) також не дається легко. Тут необхідна певна теоретич ­ на, або, вірніше, загальнокуль ­ турна підготовка. Той, хто зна ­ йомий з характером історичної епохи, краще зрозуміє роман або картину, що відображають цю епо ­ ху. Саме так треба бути обізна ­ ним з напрямками і великими стилями у мистецтві, з індиві ­ дуальним стилем того чи іншо ­ го художника. Підготовка до сприймання мис ­ тецтва краща там, де маєш спра ­ ву з творами мистецтва. Ніяка теорія не спроможна замінити живих вражень читача або слуха ­ ча, глядача, ніщо і ніколи не за ­ мінить того творчого (так, ми не боїмось в даному випадку цьо ­ го слова) хвилювання, яке відчу ­ ває дуже багато людей, коли ба ­ чать справді прекрасне. Так Ве- нера Мілоська в Дуврі «випрями ­ ла» юнака Тяпушкіиа, коли він відчув себе зім ’ ятим суворим життям, як буває зім ’ ятою яка- небудь стара рукавичка (нарис Гліба Успенського «Випрями ­ ла»). Знайомство з мистецтвом — не- обхідна складова частина програ ­ ми естетичного виховання. Все ж зазначило, що таке знайомство краще вдається, коли стає спіль ­ ною, колективною справою, коли, наприклад, культпохід закін ­ чується обміном думками або су ­ перечкою про побачене, почуте, а доповідь з літератури — диску ­ сією, хоча б і невеликою. Мис ­ тецтво — справа громадська, пе ­ ретворювати його на споглядання суб ’ єктивного характеру і цим лише обмежуватися — значить позбавляти себе багато чого. Нинішня перебудова середньої і вищої освіти, рішення XXI з ’ їз ­ ду КПРС створюють найбільш сприятливі умови для нерозрив ­ ного зв ’ язку цих трьох процесів, без чого неможливо виховати лю ­ дину комунізму. Горький сказав про це влучно і сильно: «Процес соціально- культурного росту людей розви ­ вається нормально лише тоді, ко ­ ли руки вчать голову, потім по- розумніша голова вчить руки, а розумні руки знов і вже силь ­ ніше сприяють розвитку мозку». Доцент 0. РОЗЕНБЕРГ, «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ». Стор. 2. 28 лютого 1959 р. У ЕИ ,Партійне жаття ВИКОНУВАТИ ВЛАСНІ РІШЕННЯ На звітно-виборних зборах партійної органі ­ зації філологічного факультету, які відбулися 25 жовтня минулого року, було прийнято ряд важливих рішень, що мають на меті перебу ­ дову всієї роботи ’ факультету у світлі нових завдань, поставлених Комуністичною партією, а також спрямованих на посилення зв ’ язку зі школою, на підвищення рівня політико-вихов- ної роботи на факультеті та ін. Як же ці рішення втілюються у життя? Слід відзначити, що партійна організація факультету зробила багато у цьому напрямку. Так, наприклад, був розроблений широкий план заходів на навчальний рік по реалізації рішень звітно-виборних зборів і пропозицій ко ­ муністів. Ще більш конкретний вираз це має у щомісячних планах роботи партійних груп факультету, розглянутих і затверджених на за ­ сіданнях партійного бюро. Двоє відкритих пар ­ тійних зборів, що пройшли після звітно-вибор ­ них, 10 засідань партійного бюро, на яких об ­ говорювалися і розв ’ язувалися важливі і різно ­ манітні питання, а також наполеглива органі ­ заційна робота переконливо довели, що кому ­ ністи філологічного факультету сповнені рішу ­ чості здійснити рішення звітно-виборних збо ­ рів. Однак для користі справи слід вказати і на ряд недоробок, які мають місце і які необхідно врахувати на майбутнє. По-перше, у самих рішеннях звітно-вибор ­ них зборів не все продумано. Так, яка була потреба приймати рішення про розробку дійових форм контролю за самостійною роботою викладачів по підвищенню ідейно-тео ­ ретичного рівня, якщо на факультеті немає самостійно працюючих, а всі залучені до участі в теоретичних семінарах? Істотним недоліком є те, що при плануванні роботи не знайшло відображення і таке важли ­ ве рішення звітних зборів, як створення справж ­ нього, ділового зв ’ язку зі школою. Такий огріх треба негайно виправити, інакше ця важлива справа може опинитися під загрозою невико ­ нання. Слід відзначити також, що деякі важливі рішення звітних зборів, які зазначені також у планах, не виконані в намічені строки. Так, у плані заходів на рік вказано: за ­ слухати у січні на партбюро інформацію се ­ кретаря профбюро тов. Кенігсберг про участь викладачів у виховній роботі серед студентів. До цього часу це питання на партбюро не об ­ говорювалося, також як і звіт редколегії газети «Горьковецъ», який планувався вже двічі — у січні і лютому. Партійне бюро випустило з поля зору і таке питання, як планування політико-виховної ро ­ боти на факультеті. План політико-виховної роботи за листопад і грудень не затверджений на партійному бюро, а на січень і лютий вона зовсім не планувалася. При складанні планів роботи партійне бюро не завжди враховує своєчасність заходів, вна ­ слідок чого деякі з них не можуть бути реалі ­ зовані точно у відповідності з планом. Так, у листопаді партійне бюро затвердило склад парт- груп, а на грудень планувався звіт партгрупор- гів. Природно, що їм ще передчасно було звіту ­ вати про виконану роботу, — і план, не маючи під собою реального грунту, повис у повітрі. Отже, комуністам філфаку слід більше уваги приділяти плануванню та виконанню власних рішень. Л. СЕРДЮК. ПРО ДРУЖНИХ, НАПОЛЕГЛИВИХ Важко одному в будь-якій справі — і в праці, і в навчанні. А живеш з колективом, з колек ­ тивом дружним — знаєш, що те ­ бе підтримають, у скрутну хви ­ лину допоможуть. Дружна і згуртована комсо ­ мольська група на Ш-му укра ­ їнському. Багато теплих, хороших слів сказали б комсомольці групи і про свого групорга Ірину Березу і про членів бюро. В групі бага ­ то товаришів, що користуються авторитетом і на факультеті (на ­ приклад, Л. Левченко, Р. Гай ­ нує), і приймають участь в гро ­ мадському житті університету, і тих, хто виконує важливі комсо ­ мольські доручення, хто першим відгукнувся на заклик організу ­ вати групи по наведенню поряд ­ ку на вулицях нашого міста. В групі є цілинники — Дехтяр, Філімонов, і комсомольці-агітато- ри, що провадять значну роботу в дні виборчої кампанії — Танянська, Гречишнікова, Васи- ленко, Іваненко. Ця група — одна з працьови ­ тих (недарма з Луганщини по ­ вернулися з перехідним Черво ­ ним Прапором). Тут, як кажуть, в моді цікаві вечори відпочинку, екскурсії. Дружною була група в цю ек ­ заменаційну сесію. А сесія була нелегкою — п ’ ять складних екза ­ менів. Працювали напружено й ба ­ гато. Нелегко було одержати не тільки «п ’ ятірку», а й «четвір ­ ку». Звичайно, боротьба йшла не з^ оцінку. Адже всі розуміли важливість предметів, які скла ­ дали, для своєї майбутньої про ­ фесії. І все ж помітка у заліковій книжці оцінює результати ро ­ боти. А результати ці в групі непо ­ гані. На «відмінно» склали екза ­ мени Л. Олійник, М. Іваненко, Л. Москаленко, В. Бондаренко. Грунтовністю знань і вмінням викласти матеріал відзначались відповіді Г. Волосник, Е. Пузик, Л. Гайдамаки, Р. Ткаченко, Л. Ко ­ вальчук, Н. Лугової. Канікули для цієї групи — за ­ служений відпочинок. І. ЖУКОВА, наш кор. І Напередодні виборів З перших днів роботи агітко ­ лектив радіофізичного факульте ­ ту дружно приступив до складан ­ ня і уточнення списків виборців та до проведення широкої агіта ­ ційно-масової роботи. Внаслідок добросовісного ставлення до своїх обов ’ язків більшості агітаторів, всі 647 зареєстрованих у спис ­ ках виборців були перевірені за 5 днів, до 16 лютого, і внесено до списків 50. Партійне бюро на допомогу ос ­ новному складу виділило 40 сту ­ дентів IV курсу, які також допо ­ магали у перевірці списків. Особливо хочеться відзначити хорошу роботу агітаторів-викла- дачів В. Ямпольського, В. Бор- зенка, В. Сорокіної, Л. Шишкіна, Л. Майорової, А. Оршанського та студентів Новопашину, Нерубен- ка, Гужву, Чечету, Білоусова, Лященка, Першина та інших. Сподіваємося, що завтра наші виборці також дружно і одно ­ стайно ‘ віддадуть свої голоси за кращих синів і дочок народу. Старший агітатор В. ШЕЙКО. Університет відзначає ювілей Ч. Дарвіна 12 лютого відбулося урочисте засідання Вче ­ ної ради біологічного факультету та інституту біології, присвячене 150-річчю з дня народжен ­ ня Ч. Дарвіна. Доповідь про життя і діяльність великого вченого прочитав М. П. Воловик. Реорганізований і відкритий для відвідування і екскурсій музей дарвінізму в університеті. В ЦНБ організована виставка, присвячена цьому ювілею. Розгорнута робота по читанню лекцій у місті і області на різні питання вчення дарвінізму. Підготований великий колектив лекторів. Під ­ готований також текст лекції про Ч. Дарвіна, який надіслано До районних відділень товариства по розповсюдженню політичних і наукових знань. У березні-квітні буде проведено засідання сту ­ дентських наукових гуртків, присвячених юві ­ лею, у квітні на студентській науковій конфе ­ ренції буде заслухано ряд доповідей з проблем дарвінізму. У листопаді на біологічному факультеті відбу ­ деться наукова конференція, присвячена 100- річчю з дня видання основної праці Чарлза Дарвіна «Походження видів». Дослідна, весмирічна… «Перебудова народної освіти цілком відповідає ду ­ хові марксистсько-ленінського вчення про освіту й ви ­ ховання і відкриває шлях для справжньої політехніза ­ ції школи». (З доповіді товариша М. С. Хрущова на XXI з ’ їзді КПРС) Наша дослідна весмирічна шко ­ ла створена на базі 91 середньої школи Ленінського району м. Хар ­ кова. Таких шкіл на Україні поки що 28. Дослідна весмирічна школа е загальноосвітньою політехнічною школою. Вона повинна давати уч ­ ням відповідне коло знань з ос ­ нов наук, необхідних у майбутній трудовій діяльності, політехнічну підготовку, забезпечити їх мо ­ ральне, трудове, фізичне та есте ­ тичне виховання; підготувати уч ­ нів до вступу у трудове життя, а також для продовження освіти в професійно-технічних учили ­ щах, в школах робітничої і сіль ­ ської молоді, середніх і загально ­ освітніх школах з виробничим на ­ вчанням та в інших учбових за ­ кладах. Завданням дослідних весмиріч- них шкіл є: перевірити відповід ­ ність нового навчального плану основним завданням весмирічної школи і віковим особливостям учнів, доцільність розподілу го ­ дин між предметами, які входять до навчального плану; вивчити і перевірити ефективність навчаль ­ но-виховної роботи, побудованої за новими програмами; вивчити і визначити найбільш доцільні та ефективні форми і методи здійс ­ нення політехнічного навчання і трудового виховання школярів; поєднати навчання учнів з сус ­ пільно-корисною працею у про ­ мисловому і сільськогосподарсько, му виробництві. За тимчасовим положенням про дослідну весмирічну школу загальноосвітня весмирічна тру ­ дова політехнічна школа повинна мати велику навчально-матеріаль ­ ну базу. Вона мусить мати від ­ повідну кількість класних кімнат для забезпечення навчання в одну зміну, робочу кімнату для занять з ручної праці в перших — четвертих класах, два навчаль ­ них кабінети (фізичний і хіміко- біологічний), кімнату лікаря, дві майстерні, клас домоводства, спортивний зал та фізкультурно- спортивний майданчик, бібліоте ­ ку, шкільний клуб з радіоуста ­ новкою і радіовузлом, навчально- дослідну ділянку з зоологічно- зоотехнічним відділом, географіч ­ ний майданчик, необхідний комп ­ лект сільськогосподарського ін ­ вентаря. Навчальні кабінети та майстер ­ ні повинні мати типове обладнан ­ ня і мінімум навчальних посіб ­ ників, які визначаються обсягові програм весмирічної школи. Знач ­ ну частину цього наша школа вже має. За навчальним планом для вес ­ мирічної школи відводиться по три години на практичні занят ­ тя в майстернях у 5, 7, 8 класах, і по чотири години у шостому класі замість двох тижневих го ­ дин за діючим навчальним пла ­ ном середніх шкіл. Замість роботи в столярній майстерні дівчата 5 — 7 класів працюють в кабінеті домоводства, набуваючи умінь та навичок у догляді за житлом, в кулінарії, шитті тощо. Програми для весмирічної шко ­ ли визначають завершений обсяг загальної і політехнічної освіти, основи фізичного, трудового, мо ­ рального і естетичного виховання учнів, що є конче необхідним для одержання ними початкової про ­ фесійної підготовки і включення їх після закінчення весмирічки в трудове життя та для продовжен ­ ня навчання в середніх, вечірніх і заочних школах з виробничим навчанням, технікумах або інших середніх професійних навчаль ­ них закладах. Програми весмирічної школи передбачають набагато більший обсяг лабораторних і практичних робіт з фізики, хімії, природо ­ знавства й математики. Вчителі мови, виконуючи вимо ­ ги нових програм, одноразово з вивченням граматичного матеріа ­ лу, знайомлять учнів із діловою мовою, працюють над розвитком мови учнів. Вчителі нашої школи звертають увагу на розкриття наукових ос ­ нов тих трудових процесів, в яких беруть участь учні, вико ­ ристовують^ їх практичний дос ­ від, набутий в процесі праці. Це значно сприяє трудовому вихо­ ванню. Всі вчителі спрямовують свої зусилля на те, щоб організація і методи навчання всебічно сприя ­ ли трудовому вихованню учнів, розвитку їх самостійності, ініціа ­ тиви, творчого мислення. Завдан ­ ня підвищення ефективності на ­ вчання вимагає насамперед твор ­ чого використання вчителями всі ­ єї різноманітності методів і засо ­ бів навчання, опрацювання про ­ думаної системи уроків різних типів і структур. Наслідки експериментальної ро ­ боти вчителів свідчать, що, на ­ вчальний план і програми весми­ річної школи в основному сприй ­ няті, хоча й вимагають деякого вдосконалення, про що остаточно можна буде сказати в кіпці на ­ вчального року. Т. ІЛЛЯШЕВИЧ, завуч школи. ЗАКІНЧИЛАСЯ СЕСІЯ НА ЗАОЧНОМУ ВІДДІЛЕННІ З 12 по 22 лютого проходила зимова сесія студентів-заочни- нів. Університетські аудиторії заповнилися вчителями, партійни ­ ми працівниками, людьми з великим трудовим досвідом. Сесія заочників, як завжди, була дуже насиченою, напруженою, — адже протягом 10 днів студентам необхідно було прослухати лекції з кількох дисциплін і скласти ряд екзаменів та заліків за навчаль ­ ним планом. Як показала сесія, в організації учбового процесу був ряд істотних недоліків, які необхідно врахувати заочному відділенню на майбутнє. Приміщення для потоків виявилися тісними, і коли, напри ­ клад, проходили лекції з історії та філософії в Ленінській ауди ­ торії, студентам доводилося стояти у проходах, а тим, хто стояв на горі, нічого не було чути. Очевидно, слід буде подбати про те, щоб продумано забезпечувати заочників аудиторіями, а також житлом і достатньою кількістю учбових матеріалів. Слід забезпе чити їх також програмами, які зараз з цілого ряду дисциплін відсутні. Р. Чопп. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ». Стор. 3. 28 лютого 1959 р. ,До 90-річчя з дня народження Н. К. Крупської Вивчати спадщину видатного педагога-марксиста «Тісний зв ’ язок навчання з життям, з виробництвом, з практикою комуністичного будівництва повинен стати провідним началом вивчення основ наук у школі, осно ­ вою виховання підростаючого покоління в дусі кому містичної моралі». (З доповіді товариша М. С. Хрущова на XXI з ‘їзді КПРС). Найстаріший член Комуністич ­ ної партії, друг і соратниця ве ­ ликого Леніна, що віддала своє життя справі комунізму, Надія Костянтинівна Крупська була талановитим провідником політи ­ ки Комуністичної партії в галузі комуністичного виховання радян ­ ського народу і його підростаю ­ чого покоління. Широко пропа- іуючи, здійснюючи й творчо роз ­ виваючи вчення Маркса-Енгельса- Леніна про комуністичне вихо­ вання, Надія Костянтинівна зро ­ била величезний внесок у теорію і практику комуністичного вихо ­ вання і навчання. У надзвичайно складних умовах перших післяжовтневих років, коли, як відзначав перший нар ­ ком освіти О. В. Луначарський, ніхто не знав не тільки в дета ­ лях, але навіть і в багатьох важливих розділах, як вести справу виховання п о-н о в о м у, ми з надією звертали погляди на Надію Костянтинівну, тому що вона дійсно мала що сказати в цій галузі, тоді як іншим до ­ водилось ще гадати, шукати шля ­ хів, навчатися в життя. Важливішою стороною підго ­ товки всебічно розвинених будів ­ ників комунізму Надія Костянти ­ нівна вважала виховання в дусі комуністичної моралі. В її чис ­ ленних працях, статтях і вислов ­ леннях науково розроблені і ви ­ світлені по суті всі основні пи ­ тання морального комуністичного виховання — його мета, зміст, принципи, форми й методи. Н. К- Крупська вчила, що ви ­ ховання радянського патріотиз- му, пролетарського інтернаціона ­ лізму, комуністичного ставлення, до людей, ненависті до ворогів комунізму та багатьох інших рис нової людини має зводитися до різноманітного впливу на розум, почуття, волю й поведінку ви ­ хованця з метою формування в ньому комуністичних переконань і прищеплення навичок і звичок комуністичної поведінки. Червоною стрічкою через усю систему педагогічних поглядів II. К- Крупської проходять орга ­ нічно пов ’ язані між собою ідеї колективізму і виховання в пра ­ ці. Та це й зрозуміло: адже ви ­ ховання комуніста — це насам ­ перед виховання колективіста, що уміє підкорити своє особисте громадському і готовий віддати всі свої сили, працю народові, справі комунізму. Тільки у колективній праці мо ­ жуть виявитись індивідуальні здібності й хист, любов до праці па загальну користь, уміння жи ­ ти й працювати по-комуністич- ному. З великою силою підкреслюва ­ ла Надія Костянтинівна Крупська значення поведінки самих вихо ­ вателів. В своєму останньому ви ­ ступі на нараді вчителів-відмін- ників Н. К. Крупська зазначила, що па прикладі вчителів, дивля ­ чись на дорослих передовиків- стахановців, дивлячись на своїх батьків, матерів-громадських пра ­ цівниць, діти дійсно виростають новими людьми. Оволодіння педагогічною спад ­ щиною Надії Костянтинівни Круп ­ ської і творче її використання і сьогодні допомагає у здійсненні завдань, поставлених в галузі комуністичного виховання радян ­ ського народу і підростаючого покоління. О. ТКАЧЕНКО, кандидат педагогічних наук. ЛИСТИ ПІОНЕРАМ У багатогранній гро ­ мадсько-педагогічній ді ­ яльності Н. К. Круп ­ ської чимале місце по ­ сідала участь у керівни ­ цтві піонерською органі ­ зацією, де виявився вмі ­ лий її підхід до дітей, врахування їх психоло ­ гічних особливостей. Про діяльність Н. К. Круп ­ ської в цій галузі свід ­ чать не лише різні стат ­ ті і виступи, звернення до вожатих і вчителів, але й пряме її звернен ­ ня у листах до піонерів. Листи піонерам мають великий інтерес не тіль ­ ки тим, що вони містять в собі конкретне роз ­ криття змісту комуні ­ стичного виховання ді ­ тей, але й тим, що вони будуються на науковій характеристиці психоли- гічних особливостей ди- тпни-підлітка. У листі «Про виник ­ нення піонерської орга нізації» (1938 р.) Н. К. Крупська, посилаючись на те, що уже писала комсомолу в 1922 році про необхідність піонер ­ ської організації, повто ­ рюючи доводи на ко ­ ристь цього, зазначає що треба навчитися ор ­ ганізовувати активність підлітків, навчити дітей діяти дружно, допомог ти їм озброїтися необ­ хідними знаннями, на ­ вчити вести громадську роботу, організовано пра цювати і в галузі розу ­ мової, і в галузі фізич ­ ної праці. Пропагандист принци ­ пів комуністичної мора- лі, Н. К. Крупська вміло пояснювала їх дітям, вчила відстоювати їх у боротьбі з буржуазною- мораллю. Вона критику ­ вала залишки буржуаз ­ ної моралі у свідомості радянських людей. Так, наприклад, у листі «Моє» і «наше» дано проти ­ ставлення приватновлас ­ ницьких навичок і кому ­ ністичного ставлення до громадської власності. У своїх листах вона вчила дітей мислити са ­ мостійно, самостійно пра ­ цювати. До цього ж во ­ на закликала вчителів, піонерватажків і .вихо ­ вателів. Треба, щоб діти самі визначали свою мету. Вмілий педагог не нав ’ язує її, а підводить до самостійного вибору мети, — говорила вона. Листи піонерам не лише не втратили своєї актуальності і значи ­ мості, але мають і за ­ раз величезне значення у зв ’ язку з рішеннями з ’ їздів ВЛКСМ про по ­ ліпшення роботи піонер ­ ської організації, про врахування вікових особ ­ ливостей дітей й органі ­ зацію їх роботи по сту ­ пенях. Ці листи зараз звучать по-сучасному, коли прийнятий «Закон про зміцнення зв ’ язку школи “”з життям і про дальший розвиток систе ­ ми народної освіти в СРСР». Д. ДУБОВИС, доценг кафедри педагогіки й психології. ПРО ТРУДОВЕ ВИХОВАННЯ У педагогічній спадщині Н. К. Крупської значне місце посідають питання трудового ви ­ ховання, які вперше висвітлюються з марксист ­ сько-ленінських позицій. Н. К- Крупська завжди підкреслювала вели ­ чезне значення праці, яка виховує дисципліно ­ ваність, організованість, вміння розподіляти час, перевіряти свої сили і гартувати волю. Надія Костянтинівна надавала величезного значення організації виховання трудових на ­ вичок у школі. Визначаючи завдання соціалістич ­ ної школи і її особливості, Надія Костянтинів ­ на писала, що, допомагаючи вихованню інди ­ відуальності, школа мусить виховувати її у громадській праці… Особливістю соціалістичної школи, на її думку, мусить бути широкий роз ­ виток дитячої продуктивної праці. Н. К- Крупська приділяє багато уваги питан ­ ням трудового виховання у сім ’ ї. Вона одна з перших радянських педагогів поставила пи ­ тання про тісний зв ’ язок школи з сім ’ єю. Педагогічна спадщина Н. К. Крупської в галузі трудового виховання набуває виключно гажливого значення у світлі рішень XXI з їзду КПРС, який поставив грандіозні завдання перед нашою школою — виховання членів комуністич ­ ного суспільства, виховання комуністичного ставлення до праці. Вивчення багатої спадщини видатного радян ­ ського педагога-марксиста допомагає нам більш успішно вирішувати питання трудового вихо ­ вання підростаючого покоління. М. ХАРЧЕНКО, доцент. ВИДА ТИПИ РАДЯНСЬКИЙ ЕНТОМОЛОГ Сьогодні громадськість університету відзначає 60 років з дня народження і 40-річчя наукової і педагогічної діяльності завіду ­ вача кафедри ентомології професора, доктора біологічних наук Сергія Івановича Медведева. Професор С. І. Медведев є одним з видатних радянських вче- ‘ них-ентомологів, спеціалістів у галузі вивчення систематики і еко ­ логії комах. Його наукові праці широко відомі як у нашій країні, так і за її межами. Професор С. 1. Медведев є автором понад 160 наукових робіт, серед яких є великі монографії, що увійшли до -складу академічного видання «Фауна СРСР». Праці С. І. Медведева, що належать до раннього періоду його наукової діяльності, відносяться до галузі систематики, В працях пізнішого періоду С. І. Медведев обирає фауністичний напрям і створює серію капітальних творів з фауни комах Радянського Союзу (в тому числі і України) і суміжних країн. Серед праць цього періоду найбільш важливе значення мають грунтовні зве ­ дення з фауни ^пластинчатовусих жуків, що є необхідними посіб ­ никами для ентомологів СРСР і зарубіжних країн. На підставі вивчення сучасного складу ентомофауни СРСР і суміжних країн С. І. Медведев створив ряд теоретичних праць, в яких він висловив цінні міркування з приводу походження фауни окремих зоогеографічних районів Радянського Союзу і, зокрема, формування фауни комах у лісостеповій і степовій зонах УРСР, дав прогноз імовірного поширення найважливіших шкідників сіль ­ ського господарства для ряду районів СРСР і запропонував ефек ­ тивні практичні заходи боротьби з ними. Останнім часом теоретичні дослідження проф. С. І. Медведева набули особливо виразного екологічного і зоогеографічного напря ­ му; ці дослідження висувають його в ряд найбільш відомих радян ­ ських ентомологів, екологів і зоогеографіє. Роботи С. І. Медведева мають важливе значення для прак ­ тики соціалістичного сільського господарства; його визначниками комах користуються як ентомологи, так і студенти біологічних і сільськогосподарських вузів. С. І. Медведев постійно консультує різні наукові установи СРСР з питань сільськогосподарської і лісової ентомології; в остан ­ ні роки до нього все частіше звертаються за. порадами і консуль ­ таціями наукові установи і окремі вчені країн народної демократії. За. час своєї багаторічної діяльності в Харківському універси ­ теті С. І. Медведев створив на. кафедрі ентомології згуртований і працездатний науковий колектив спеціалістів, що цілеспрямовано працюють над вивченням ентомофауни України і інших республік СРСР, тісно пов’язуючи свої теоретичні дослідження з практичними завданнями розвитку соціалістичного сільського господарства. Л. ГЕЛЬФЕНБЕЙН. ПРИ МІСЦЕВКОМ! ПРАЦЮЄ КОМІСІЯ Подальша демократизація всьо ­ го нашого громадського життя і поширення прав профспілок ви ­ кликали пожвавлення в роботі комісії по трудових суперечках при місцевому комітеті Харків ­ ського університету (голова — доцент Петров Б. В.). У ком ­ петенцію цієї комісії входить роз ­ гляд трудових суперечок, що ви ­ никають між трудящими і адмі ­ ністрацією по ряду досить важ ­ ливих питань, наприклад з питань звільнення або переводу па іншу роботу, оплати надстрокової пра ­ ці, оплати або компенсації за невикористану відпустку, розподіл спецодягу і спецхарчування, нор ­ малізація умов праці та ін. Ко ­ місія слідкує за тим, щоб ^іі- цістрація повністю виконувала законні вимоги трудящих, але не підтримує необгрунтованих пре ­ тензій, які іноді мають місце. Якщо трудящий не задоволений рішенням комісії, його заяву роз ­ глядає місцевий комітет, якщо й після цього він лишається не- задоволеним — він може зверну ­ тися до суду. За минулий рік комісія розгля ­ нула 14 заяв, і те, що випадків передачі справи до суду не було, в певній мірі характеризує якість її роботи. Можна навести деякі прикла ­ ди: у відповідності з рішенням комісії п ’ яти працівникам інсти­ туту хімії були повернені неза ­ конно утримані 3738 карбованців, видана зарплата невірно розра ­ хованій вбиральниці тов. Лаптій, сплачена невикористана відпустка п ’ яти викладачам заочного від ­ ділення університету, надана більш тривала відпустка чоти ­ рьом працівникам ЦНБ і спів ­ робітниці біофаку тов. Колодько; вбиралыіиця т. Валяева за станом здоров ’ я переведена на більш легку роботу; виділена штатна одиниця препаратора для кафедри загальної хімії, персонал якої був перевантажений у зв ’ язку із зрос ­ лим контингентом ■ студентів і ін. З другого боку, комісія не вва ­ жала можливим підтримати вби- ральницю тов. Руденко, що не ­ дбало працювала і не дотриму ­ валась норм соціалістичного спів ­ життя; комісія дала санкцію-на її звільнення. Число питань, вирішених комі ­ сією, більше числа протоколів, тому що в ряді випадків було досить роз ’ яснити стороні необ ­ грунтованість її вимог, або вка ­ зати на помилковість її позиції, і трудова суперечка не виникала. Отже, в цілому комісія веде ве ­ лику і корисну роботу. Л. АДАМОВИЧ. Н. К. Крупська про політехнічну освіту Слідуючи вченню класиків марк- сизму-ленінізму, Надія Костянти ­ нівна Крупська твердила, що по ­ літехнічна освіта е складовою частиною виховання всебічно роз ­ виненої особи в комуністичному суспільстві. У першій марксистській праці з педагогіки «Народна освіта і демократія», написаній за пора ­ дою В. І. Леніна у 1915 році, Н. К. Крупська чітко і яскраво висвітлила питання про історич ­ ний і класовий характер вихован ­ ня, про розвиток поглядів на необхідність поєднання продук ­ тивної праці з розумовим роз ­ витком, питання про загальну і політехнічну освіту дітей і під- літків. В. І. Ленін, високо оціню ­ ючи цю книгу, надіслав її з емі ­ грації О. М. Горькому зі своїм листом, який закінчується про ­ ханням до письменника сприяти виданню цієї брошюри. Горький відгукнувся швидко: за його спри ­ янням книга «Народна освіта і демократія» вийшла в 1917 році у видавництві «Життя і знання». У перші роки після Великої Жовтневої соціалістичної револю ­ ції Крупська домагалася здійснен ­ ня політехнічного навчання в ра ­ дянській школі. У відповідності з вченням марк- сизму-ленінізму вона, враховую ­ чи конкретні історичні і еконо- мічні умови країни, розробила теоретично і практично питання про зміст і методи політехнічно ­ го навчання в радянській школи Вона говорила про політехнічний характер професійної освіти і по ­ ширення політехнічного світогля ­ ду робітника. Вона вказувала, шо політехнізм не е якийсь особ ­ ливий предмет освіти, а мусить міститися в усіх дисциплінах, по ­ значитися на доборі матеріалу і в фізиці, і в хімії, і в природо ­ знавстві, і в суспільних науках. Надія Костянтинівна неодноразо ­ во ставила питання про політех ­ нічну побудову програм, про не ­ обхідне обладнання політехніч ­ ної школи (лабораторії, майстер ­ ні, дослідні ділянки і т. ін.). Однак вона вважала, що полі ­ технічна школа повинна прагну ­ ти організувати працю дітей в самому виробництві, тому що шкільні майстерні, як правило, мають ремісницький, кустарний характер. Щодо учнів старших класів, Крупська підкреслювала, що для них важлива спільна пра ­ ця з дорослими робітниками і колгоспниками. Н. К. Крупська виступала дро ­ ти ранньої професійної освіти, тому що це може заважати ви ­ явленню і розвитку у дитини твор ­ чих здібностей і гасити закладені в ній духовні можливості. Важливим засобом політехніч ­ ного навчання Крупська вважала розвиток інтересу до техніки. Ве ­ лику роль у пробудженні цього інтересу мусять відігравати тех ­ нічні гуртки, навчально-дослідні ділянки, дитячі робочі кімнати. Вона говорила, що наша молодь повинна мати вмілі руки і знан ­ ня. У проекті докладної записки до ЦК партії про політехнічне на- вчання в 1936 році Надія Ко ­ стянтинівна знову звертає увагу на необхідність зміцнення зв ’ язку між школами і підприємствами, радгоспами, МТС і колгоспами. Крім того, вона вважала за не ­ обхідне включити у зміст полі ­ технічного навчання основи дер ­ жавного планування і організа ­ ції колективної праці. Величезний інтерес має висунута Н. К. Круп- ською пропозиція про ознайом лення всіх учителів з основами виробництва. Н. К. Крупська надавала вели ­ кого значення свідомому і пра ­ вильному вибору школярами професії; цьому, на її думку, по ­ винно сприяти вірно поставлене політехнічне навчання у школі. Педагогічна спадщина Н. К. Крупської в галузі політехнічного навчання набуває виключного зна ­ чення в світлі нових задач, по ­ ставлених партією. Професор Л. ГУРЕВИЧ. Редактор Б. ЩЕРБАНЕНКО.