Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський Університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
38
Дата випуску:
15.12.1958
Дата завантаження:
02.07.2024
Сторінок:
4
Мова видання:
Українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна Наукова Бібліотека ХНУ імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No 38 (952) Понеділок, 15 грудня 1958 р. ! Ціна 20 коп. Жити і працювати по-комуністичному К ОМСОМОЛЬЦІ нашого уні ­ верситету разом з усією ра ­ дянською молоддю з почуттям глибокої гордості за свою велику Батьківщину гаряче обговорюють, схвалюють і підтримують тези до ­ повіді товариша М. С. Хрущова «Контрольні цифри розвитку на ­ родного господарства СРСР на 1959 — 1965 роки» і тези ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР «Про зміцнення зв ’ язку школи з жит ­ тям і про дальший розвиток системи народної освіти в країні». В цих історичних документах накреслена програма комуністич ­ ного будівництва в нашій країні; вони є живим втіленням безсмерт ­ них ленінських заповітів. В бо ­ ротьбі за здійснення цієї програ ­ ми радянські люди бачать свою кровну, рідну справу. Комуністична партія проявляє дійсно ленінське піклування про молоде покоління нашої країни, про виховання нової людини — будівника комуністичного суспіль ­ ства. Радянська молодь активною участю в комуністичному будівни ­ цтві відповідає на батьківські тур ­ боти рідної партії. Всього кілька тижнів минуло з того часу, як ви ­ ник і швидко розповсюдився по всій країні чудовий рух бригад ко ­ муністичної праці, учасники яких зобов ’ язуються відмінно працюва ­ ти, вчитися, оволодівати сучасни ­ ми знаннями, непримиренно боро ­ тися з пережитками минулого, підпорядковувати власні інтереси інтересам суспільства. В даний час у рух за комуні ­ стичне ставлення до навчання, праці, за комуністичні норми в по ­ буті і в поведінці включається студентська молодь. Звідусіль ідуть вісті про те, що студенти приймають на себе підвищені зо ­ бов ’ язання, шукають нових форм і методів участі у всенародному змаганні на честь XXI з ’ їзду Ко ­ муністичної партії. Комсомольці нашого університе ­ ту також не залишаються осто ­ ронь від цього розгорнутого зма ­ гання. Цінну ініціативу виявила ком ­ сомольська організація фізико-ма- тематичного факультету; тут було прийнято рішення, щоб кожний комсомолець на протязі навчаль ­ ного року відробив на будівни ­ цтві університету не менше 24 го ­ дин з тим, щоб до 1 вересня влас ­ ними силами збудувати спортив ­ ний зал. На протязі двох тижнів працюють на цегельному заводі студенти-історики, добре попрацю ­ вали в саду імені Шевченка фі ­ лологи. Треба, щоб усі комсомоль ­ ці університету включились в громадсько-корисну працю. В на ­ шому середовищі не повинно бути білоручок і ледарів- Комсомольською організацією університету в цьому році зроб ­ лені перші серйозні кроки по встановленню більш тісного зв ’ яз ­ ку з школою, яка є виробництвом для 2 / 3 наших випускників. У під ­ шефних школах та інтернатах піонервожатими, керівниками гурт ­ ків працюють сотні комсомольців університету. Але цього недосить. Треба загальними зусилля ­ ми комсомольської організації і кафедри педагогіки досягти того, щоб кожний майбутній педагог одержав в університеті хорошу теоретичну і практичну підготов ­ ку до громадської роботи в шко ­ лі, щоб кожен умів вести піонер ­ ську і комсомольську роботу. Зараз особливо сильною стала тяга робітників промислових під ­ приємств, будов до знань, до осві ­ ти. Святий обов ’ язок студентів університету допомогти робітни ­ кам, які навчаються в школах, технікумах, вузах. В університеті, як і в інших ву ­ зах країни, уже багато зроблено для переходу гуртожитків, лабо ­ раторій, на самообслуговування. Цю потрібну і корисну справу ми повинні розширювати і розвива ­ ти з тим, щоб в найближчий час перейти на самообслуговування в гуртожитках і учбових корпу ­ сах. Останнім часом у багатьох гру ­ пах фізико-математичного, хіміч ­ ного, історичного та інших фа ­ культетів народилась чудова іні ­ ціатива — розгорнути змагання за кращу групу в університеті, за комуністичне ставлення до праці, навчання, за високі принципи ко ­ муністичної моралі в побуті і по ­ ведінці кожного студента. Хай кожна комсомольська група вклю ­ читься в це змагання — в цьому запорука нових успіхів у комсо ­ мольській роботі. В НОГУ з життям Ось лунає дзвоник. Я прямую до 49 аудиторії, де, знаю, у студентів V групи II курсу фізичного відділення за ­ кінчилася лекція. Познайомити наших читачів з цією гру ­ пою — моя мета. — Розкажіть про себе, — прошу я студентів групи. Будь ласка, — дружно відповідають мені і доручають цю справу М. Босіну, комсоргу групи, який, напевно, кори ­ стується великою повагою серед товаришів. Про те. чого я не скажу, скажуть товариші, — гово ­ рить Миша. Студенти V групи II курсу зобов ’ язалися скласти екза ­ мени лише на «добре» і «відмінно». Щоб здійснити це, треба систематично і наполегливо працювати. З цією метою група іподілена на групки по 3 — 4 чоловіка в кожній. Керують цими групками ті студенти, які найкраще знають даний предмет (математику та фізику). Раз на тиждень групки збираються всі разом, щоб підвести підсумки виконаної роботи. А Миша Босін розповідає далі. Група взяла активну участь у будівництві спортивного залу. Виконано зобов ’ язан ­ ня відпрацювати по ЗО годин замість встановлених 24-х. пла/Г? Ш° 3а ^ а3 ’ К Р^ М сес и, стоїть перед групою на першому — Ведемо шефську роботу в двох класах І31-ої школи. І отуємо вечір для школярів. Цією справою по праву кериє студент Шинкаренко — адже він музично обдарований, грає на кількох інструментах. Він веде художню самодіяльність ї в групі. Є в нас і прекрасні танцюристи, наприклад Пе^ч Самохвалов. , – Він навчить танцювати й неживі предмети — жао- т ома кидає хтось. ■ — Дві третини учасників художньої сімодіяльності на складають наші студенти, — з гордістю говорить комсорг, ‘ ™^ ІЗНаЮСЬ так ° ж ‘ ^ 1 в спорті група не відстає. Спортом лб?пЛ?Т Ь ™ маиже вСІ – А студент Кругляков — чемпіон області з важкої атлетики. На запитання, чи добре ставляться юнаки до дівчат студентка Бронштейн відповідає: ’ У НаС ч У дов с дружні. Я не уявляю свого власного життя поза життям групи… На закінчення нашої розмови ми побажали студентам V групи ще кращих успіхів у навчанні, дружбі, житті і ви ­ словили надію, що студенти V групи не зазнаються від успіхів. Зазнаватись ми не збираємось! — відповіли вони, Л. НАЗАРЕНКО. Комсомольські збори історичного факультету 10 листопада студенти історич ­ ного факультету, зібравшись на факультетські комсомольські збо ­ ри, обговорили рішення листопа ­ дового Пленуму ЦК КПРС і по ­ ставили перед собою ряд зав ­ дань, зв ’ язаних з виконанням цих рішень. У доповіді секретаря комсо ­ мольського бюро В. Танцюри бу ­ ло наведено ряд прикладів, які свідчать, що комсомольці істо ­ ричного факультету зустрічають XXI з ’ їзд партії новими успіхами в навчанні і громадсько-корисній роботі. Більшість студентів ус ­ пішно ’ готується до екзаменів, беручи активну участь в політико- виховній і культурно-масовій ро ­ боті. Комсомольці істфаку взяли шефство над цегельним заводом і успішно допомогають цьому ви ­ робництву. Розгорнулося шеф ­ ство над іншими організаціями і підприємствами (будинок дефек ­ тивних дітей і т. д.). Але, на жаль, не все ще гаразд на іст- фаці. Взяти хоча б такий факт, на сьогоднішні ‘ збори майже пов ­ ністю не зв ’ явились п ’ ятикурсни- ки третьої групи. Секретар комітету комсомолу т. Решетняк закликав студентів істфаку включитися в рух за ко ­ муністичне ставлення до праці і запропонував комсомольцям фа ­ культету стати ініціаторами у пе ­ реході гуртожитків на повне са ­ мообслуговування. На зборах виступив секретар партійного бюро тов. В. І. Аста ­ хов. На закінчення промови, ви- слуханої студентами з великою увагою, т. Астахов висловив упевненість в тому, що комсо ­ мольці істфаку з честю викона ­ ють взяті зобов ’ язання, Сьогодні про сесію — в повний голос Наш кореспондент звернувся до проректора по навчальній ча ­ стині доцента В. І. Махинька з проханням розповісти, з чим під ­ ходить колектив університету до зимової сесії. Володимир Іванович розповів; — • Наступна сесія відрізняється від попередньої тим, що вона бу ­ де проходити в знаменний час під ­ готовки і проведення XXI з ’ їзду КПРС, в час, коли радянський на ­ род робить перші кроки на шля ­ ху здійснення грандіозних планів 7-річки. Розгорнувся рух бригад комуністичної праці, на заводах і фабриках здійснюється небачене за розмахом змагання з тим, щоб гідно зустріти з ’ їзд. Все це повин ­ но плодотворно відбитися на на ­ шій зимовій сесії, на покращенні підготовки і проведення екзаме ­ нів. В цьому році змінилися строки проведення сесії в зв ’ язку з ро ­ ботою в колгоспах. На І — IV кур ­ сах сесія відбуватиметься з 26 січ ­ ня до 15 лютого, після чого сту ­ денти матимуть тижневі канікули. Навчальні плани будуть виконані повністю, об ’ єм викладеного ма ­ теріалу не буде зменшений. Викладачі повинні з усією сер ­ йозністю підійти до дещо продов ­ женого строку закінчення занять і повністю викласти заплановані теми. Треба спланувати дальший хід занять так, щоб перші три тижні січня заняття провадилися нормально. На сесію на всіх курсах (крім V) виносяться 3 — 4 екзамени. Се ­ сія буде проходити протягом трьох тижнів — часу, достатнього для підготовки. До сесії залишилося небагато часу — всього півтора місяця. Цей час, при вмілому використанні йо ­ го, дасть успішні наслідки. Студентам слід пам ’ ятати, що засвоєння тем за навчальним пла ­ ном — це мінімум тих знань, які необхідні для спеціаліста з ви ­ щою освітою. Тільки самостійна робота, тільки самостійні аналізи Вивченого, дають змогу готувати себе справжнім знавцем своєї справи. Якщо говорити про при ­ клади, то ось хоча б один з них: студентка біофаку А. Новікоіва. яка працює саме так і до того ж бере активну участь в громадсько ­ му житті університету. Незважаючи на великі зусил ­ ля адміністрації і громадських ор ­ ганізацій, ми підходимо до сесії, маючи академборжників. За да ­ ними нь 1 грудня в університеті 92 академборжника (приблизно 2% всього числа студентів), в то ­ му числі: на фізматі 44 і на філ- фаці ЗО. Вже позбавились борж ­ ників хімічний та географічний факультети, а ось радіофізичний ще й Досі має 8, а біологічний — 5 академзаборгованостей на сво ­ єму рахунку. Аналіз неуспішності студентів свідчить про те, що тільки неве ­ лика частина студентів не всти ­ гає через слабі здібності. Біль ­ шість боржників належить до чи ­ сла ледарів, нероб, безвідпові ­ дальних і несерйозних студентів. Лише в цьому році за неуспіш ­ ність виключені студенти Мельчі- кова (II курс фізмату), Бабичеч- ко (III курс фізмату. Підсадний (III курс ядерного відділення), Дрозд (11 курс філфаку) та Гні- лицька (НІ курс філфаку). Боротьба з неуспішністю по ­ винна вестись до початку наступ ­ ної сесії. Навколо «хвостистів» треба створити атмосферу не ­ терпимості. На факультетських вітринах завжди можна бачити і оголошен ­ ня про майбутню зустріч по сам ­ бо, і про те, що сьогодні відбу ­ деться вечір і танці. І лише одне чомусь часто відсутнє: «Блискав ­ ки» з іменами тих, хто тягне фа ­ культет назад, з критикою невсти- гаючих і порушників дисципліни (що, як правило, одне й те ж). Важливим завданням нашої гро ­ мадськості є робота з студентами, що прийшли з виробництва. В цьому році 48% набору скла ­ дають колишні виробничники. Практика минулих сесій свідчить, що виробничники, як правило, серйозно ставляться до лекцій і практичних занять, до самостій ­ ної роботи. Тому й недивно, що процент неуспішності серед них навіть менший, ніж серед інших студентів. Виробничники виграють тим, що вони мають великий життєвий до ­ свід, серйозніше ставляться до обов ’ язків, але програють тим, що їхні знання інколи недостат ­ ньо високі, що вони не завжди мають навички систематичної уч ­ бової роботи. Справа честі факультету, пар ­ тійних. комсомольських, проф ­ спілкових організацій — допомог ­ ти виробничникам, організувати систематичні консультації, кон­ троль за їх. навчанням. Окремо слід сказати кілька слів про вивчення суспільних наук. На цій сесії студенти багатьох курсів складатимуть заліки з історії КПРС і політекономії, п ’ ятикурс- ники — екзамени з діалектичного матеріалізму. Ці предмети, які в цілому виховують у людини мар ­ ксистсько-ленінський світогляд, повинні бути предметами серця. Тому слід звернути особливу ува ­ гу на успішну підготовку до скла ­ дання історії КПРС І інших су ­ спільних дисциплін. Університет повинен готувати людину, озбро ­ єну великою марксистсько-ленін ­ ською наукою — передовою нау ­ кою сучасності. Варто вказати про ранкову за ­ рядку в гуртожитках. Зарядка, як культурна і корисна звичка, до ­ помагає краще організувати час, бути протягом дня бадьорішим і жвавішим. Тому комсомольські організації повинні докласти всіх зусиль, щоб ранкова зарядка в гуртожитках проходила система ­ тично і була обов ’ язковою для всіх. Навчальна частина в зв ’ язку з наближенням сесії дала ряд розпоряджень з тим, щоб покра ­ щити роботу студентів. Затверджено переліки екзаменів на майбутню сесію. Дано вказівку про перебудову роботи бібліотек на час екзамені«. Зараз час заговорити про се ­ сію в повний голос. І наше став ­ лення до праці повинно стимулю- ватись тим, що ми переживаємо великий історичний період, який ставить великі завдання і перед вищою школою. Студентки . радіофізики, відмінниці навчання Лященко Валя і Яцук Люда, в читальному залі учбової бібліотеки. ,Комуністи і весь колектив університету обговорюють матеріали листопадового Пленуму ЦК КПРС На партійних зборах хімічного факультету. ТВОРЧУ ЕНЕРГІЮ — НА ЗДІЙСНЕННЯ НАКРЕСЛЕНЬ ПАРТИ 19 листопада простору аудчто. рію ім. Мечнікова заповнили ви ­ кладачі, наукові і адміністратив ­ но-технічні робітники, аспірант і студенти біологічного факульте ­ ту. Вони прийшли на відкриті пар. тійні збори, щоб узяти участь в обговоренні тез доповіді товариша. М. С. Хрущова на XXI з’їзді КПРС «Контрольні цифри роз ­ витку народного господарства СРСР на 1959 — 1965 роки» і тез ЦК КПРС і Ради Міністрів СРСР «Про зміцнення зв ’ язку школи з життям і про дальший розвиток системи народної освіти в країні». З доповіддю виступив декан біологічного факультету тов. Се ­ мененко, який підкреслив величез ­ не значення цих документів для успішного будівництва комунізму в СРСР. Доповідач докладно зу ­ пинився на тих завданнях, які по ­ стають перед партійною органі ­ зацією і всім колективом біоло ­ гічного факультету в зв ’ язку з історичними рішеннями листопадо ­ вого Пленуму ЦК КПРС. — Навчальні плани біологічно ­ го факультету, — ‘ сказав допові ­ дач, — повинні бути грунтовно перебудовані з метою наближення учбового процесу до життя, до виробництва. Особливу увагу тре ­ ба приділити організації занято на вечірньому та заочному відді ­ леннях, доручивши читання лек ­ цій і проведення практичних і ла ­ бораторних занять найбільш ква ­ ліфікованим викладачам факуль ­ тету. Для кращого добору студентів на І курс треба ширше практику ­ вати виїзди викладачів факульте ­ ту до радгоспів, колгоспів, на за ­ води, включити біологію до пред ­ метів вступних іспитів. В обговоренні взяли участь тт. Гельфенбейн, Воловик, Мона- ков, Петров, Шахбазов. Тов. Гельфенбейн у своєму ви ­ ступі говорив про необхідність по ­ ліпшення методичної підготовки студентів і педагогічної практики. Треба надалі збільшити кількість сільських шкіл — баз педагогіч ­ ної практики університету, .чита ­ ти лекції на факультеті україл. ською мовою, щоб краще підго ­ тувати студентів до педагогічної роботи в сільській школі. Тов. Воловик поставив питання про необхідність уважно проду ­ мати новий навчальний план, під ­ нести в ньому питому вагу таких розділів біологічної науки, як біохімія, біофізика, фізіологія, ге ­ нетика. Треба серйозно продума ­ ти питання про організацію ви ­ робничої практики студентів, в тому числі в науково-дослідних установах. Необхідно також на ­ дати допомогу середній школі в її перебудові, зокрема у створен ­ ні нової 8-річної школи. Про необхідність глибокого ви ­ вчення матеріалів листопадового Пленуму ЦК КПРС говорив у своєму виступі секретар партій ­ ної організації факультету тов. Монаков. Рішення Пленуму, — сказав тов Монаков, — вимагає корінного поліпшення науково-до ­ слідної роботи, модернізації об ­ ладнання, створення сучасних ла ­ бораторій. Тов. Монаков висунув ряд цінних пропозицій, спрямова ­ них на рішуче поліпшення орга ­ нізації наукової роботи на фа ­ культеті. Тов. Петров у своєму виступі підкреслив, що при перегляді на ­ вчальних планів аж ніяк не мож ­ на скорочувати такі основні кур ­ си, як зоологія і ботаніка. Гово ­ рячи про поліпшення організації педагогічної практики, тов. Пе ­ тров вніс пропозицію про прикрі­ плення студентів старших курсів до шкіл без відриву від навчан ­ ня. Це дасть змогу продовжили педагогічну практику і збільшити її програму, не завдаючи шкоди навчальному процесу. Проаналі ­ зувавши стан виховної роботи на факультеті, тов Петров запропо ­ нував регулярно скликати наради пропагандистів для обміну досві ­ дом і ознайомлення з новими формами політичної роботи серед студентства. 1 Про необхідність відбирати на І курс осіб, що мають покликан ­ ня до професії біолога, говорив тов. Шахбазов. Велике значення у формуванні молодих вчених-біо- логів мають наукові гуртки, ку ­ ди треба залучати студентів уже з першого курсу. Дипломні робо ­ ти можна виконувати не тільки на кафедрах, але і в різних нау ­ ково-дослідних установах. Гозо- рячи про необхідність піднести рі. вень наукової роботи, тов. Шах ­ базов запропонував зміцнити кон ­ такт між кафедрами, взятися за спільне комплексне опрацювання великих наукових проблем. Збори одностайно схвалили історичні рішення листопадового Пленуму ЦК КПРС. В прийнятій резолюції збори зобов ’ язали пар ­ тійне бюро організувати на фа ­ культеті глибоке вивчення тез, опрацювати проекти нових нав ­ чальних планів і обговорити ці плани на засіданнях кафедр і Ради факультету, зокрема, внести до навчальних планів усіх спеці ­ альностей курс біофізики. Збори особливо підкреслили не ­ обхідність поліпшення підготовки спеціалістів з біохімії, фізіології тварин і рослин, генетики, мікро ­ біології. Намічено також ряд за ­ ходів для поліпшення методичної іідготовки студентів до педаго- ічної практики. ВИХОВУВАТИ будівників КОМУНІЗМУ Разом з усім народом колектив нашого факультету відгукнувся на тези ЦК КПРС і Ради Міні ­ стрів СРСР про перебудову вищої і середньої шкіл. На політгодинах вивчався і обговорювався цей історичний до ­ кумент. Після проведеної таким чином підготовчої роботи відбу ­ лися відкриті партійні збори, в яких взяли активну участь і ком ­ сомольці факультету. Повністю схвалюючи тези, ви ­ кладачі та студенти викрили ряд недоліків, які ще мають місце в роботі факультету, і запропону ­ вали ряд заходів, спрямованих на їх усунення і здійснення ре- організації в світлі рішень Пле ­ нуму. Наприклад, вказувалося на те, що випускники університету, які йдуть у школи, непогано воло ­ діючи теоретичним матеріалом, слабо знають позакласну роботу вчителя середньої школи. У від ­ повідь на це виступаючі пропо ­ нували передбачити у навчальних планах ознайомлення студентів (якщо вони готуються стати вчи ­ телями) з позакласною роботою вчителя. Слід звертати серйозну увагу й на якість підготовки випускників як працівників ідеологічного фронту (особливо на селі). Особливого значення набував політико-виховна робота серед студентів. На зборах відзначалося, що ви ­ кладачі ще слабо знають життя студентів (а це дуже необхідно!). Треба будувати роботу так, щоб студенти і викладачі складали єдиний колектив. Адже не сек ­ рет, що не всі викладачі знають, чим займаються студенти, що їх цікавить. Найголовніше ж — виховання студентів в дусі відповідальності ?а підготовку підростаючого по ­ коління — майбутніх будівників комунізму. Г. МАТКОВСЬКИЙ. ПРО НАВЧАЛЬНИМ ПЛАН МАТЕМАТИЧНОГО ВІДДІЛЕННЯ ОБГОВОРЮЄМО ПИТАННЯ ПЕРЕБУДОВИ ВИЩОЇ ШКОЛИ На перший погляд здається, що наступна реформа ви ­ щої освіти недосить сильне відіб ’ ється на роботі мате ­ матичного (денного) відділен ня університету. Зовні справа має такий вигляд… зберігається практика останніх двох років щодо набору — прийматимуться випускники середніх шкіл і — на пільгових підставах — певна кількість виробничників; навча ­ тимуться студенти 3 — 4 роки з відривом від виробництва, з од ­ ним роком стажування, а потім два роки — знову навчання з відривом від виробництва. Ллє в навчальний план мате ­ матичного відділення вноситься багато змін. 1. Про стажування. На мою думку, якщо навчальний рік складається для студента з де ­ сяти місяців роботи і двох міся ­ ців відпустки, . то стажування у відповідності з трудовим зако ­ нодавством повинно складатися з 11 місяців роботи. Ці 11 міся ­ ців для всіх студентів матема ­ тичного відділення (включаючи і спеціалізацію обчислювальної ма ­ тематики) повинні включати 4,5 місяці роботи в школі і 6 — 7 мі ­ сяців роботи на виробництві (в науково-дослідних установах, в конструкторських бюро і т. д.). Робота в школі повинна продов ­ жуватися саме 4,5 місяці, тобто дві шкільні чверті і шкільні ка ­ нікули. Справді, студент-стажер повинен у повній мірі допомогти вчителю школи, чи замінити його. Отже, він повинен пройти і стаж вихователя в канікулярний час. На мою думку, рік стажуван ­ ня не повинен стати роком від ­ риву від навчання. Він повинен бути роком навчання без відриву від виробництва і при цьому — роком ефективного навчання. Одверто кажучи, студенти до ­ сі не зовсім плідно вивчали курс педагогіки, методику викладання елементарної математики. Справа не в легковажності студентів, а у відсутності в них внутрішньої потреби вивчення цих дисциплін. Ця внутрішня потреба безпереч ­ но виникне в студентів під час роботи в школі і тому, саме ста ­ жуючись у школі, студент пови ­ нен вивчити згадані курси і, як основний елемент звіту за ста ­ жування, повинен скласти іспити з відповідних дисциплін. Звичай ­ но, не можна допускати студента в школу, не ознайомивши його з основами педагогіки і методики викладання — такі основи сту ­ денти повинні прослухати перед стажуванням (але тільки основи). Досі вибір спецкурсів для знач ­ ної частини студентів був випад ­ ковим. В надто сильній мірі цей вибір визначався можливостями і інтересами кафедри, симпатією студента до того або іншого ви ­ кладача, трудністю курсу. Тепер, мені здається, вибір не менше одного спецкурсу повинен зале ­ жати від місця стажування сту ­ дента, бо, якщо студент напра ­ виться на стажування, наприклад, в науково-дослідний інститут фі ­ зики, то навряд чи розумно буде вивчати йому спецкурс з теорії чисел. Основним елементом ЗВІТУ за стажування повинен бути іспит з 1 — 2 самостійно вивчених спецкуосів. Якщо погодитися з думкою про можливість переносу на час стажування кількох дис ­ циплін, то виникає питання: як використати час, що звільниться в роки навчання з відривом від виробництва? Мені здається, що цей час повинен бути в основ ­ ному використаний для розванта ­ ження студентів. Для математичного відділення бажаним і цілком можливим є здійснення стажування після трьох (і не пізніше 3,5) років навчання з тим, щоб після ста ­ жування студент повернувся до університету більше, ніж на рік. Це бажано з таких причин: а) Не менше одного семестру студент повинен приділити підго ­ товці до складання державних іспитів або роботі над дипломною темою (недоцільно зберігати практику подвійного звітуван ­ ня — і дипломна робота і дер ­ жавні іспити). Отже, якщо сту ­ дент після стажування повер ­ неться до університету на рік, то лише один семестр він матиме для слухання лекцій, семінар ­ ської роботи і вдосконалення а обчислювальному центрі. ,А саме після стажування у студента з ’ явиться підвищений інтерес до багатьох питань з математики. б) Після стажування і студен ­ там і керівництву факультету стане цілком зрозуміло, куди треба призначити студента після закінчення університету (треба домагатися, щоб місця призна ­ чення були повідомлені заздале ­ гідь), і це повинно вплинути на характер завершення підготовки студента. Так, наприклад, якщо певна група студентів має піти на вчительську роботу, інша — на науково-дослідну, а частина — на заводи, то хіба це не повинно відбитися на планах їх навчан ­ ня? Можуть сказати, що так са ­ мо стоїть справа і по відношенню до фізики, хімії та інших. Це не так — ми можемо готувати і го- туємо фізика-оптика і т. п. ще з III курсу, але не можемо так рано визначити спеціалізацію для математиків. Можливо, раніше слід направляти математиків на стажування з таких причин: а) За 3 — З’/з роки студент може бути підготованим до стажуван ­ ня; він не в такій мірі зв ’ язаний з лабораторіями, як студент фі ­ зичного відділення. б) Цілком можливо і доцільно окремі дисципліни, які досі ви ­ вчалися на молодших курсах, пе ­ ренести на старші і, навпаки — деякі дисципліни викладати ра ­ ніше. Наприклад, теорію функцій дійсного змінного варто пере ­ нести з III на старший курс, а політекономію почати і закінчити на III курсі. в) Як уже згадувалося вище, ряд дисциплін (педагогіка, мето ­ дика і т. д.) слід перенести на час стажування, а саме- ці дис ­ ципліни досі вивчалися на IV курсі. 2. Про вивчення іноземних мов. Загальновідомо, що наші сту ­ денти закінчують університет з лише задовільним знанням однієї мови. Прикро, але це факт, що студенти-математики одну і ту ж мову вивчають 5 — 6 років у шко ­ лі, 4 роки в університеті і кінець кінцем в найкращому випадку читають без словника, так і не навчившись розмовляти по- англійськи чи по-німецьки. Між тим, конче потрібно, щоб сту ­ дент-математик, закінчивши уні­ верситет, міг користуватися літе ­ ратурою на різних мовах. Це по ­ трібно для кращого засвоєння спеціальності, і цього можна до ­ сягти. Мені здається, що після 5 — 6 років вивчення якоїсь іно­ земної мови в школі студент по ­ винен один рік працювати над вивченням цієї мови в універси ­ теті (читаючи літературу за фа ­ хом) і скласти іспити за програ ­ мою, яка охоплює і вивчені в школі питання граматики. Ще 2 роки студент повинен вивчати нову для нього мову — • вивчати практично, читаючи фахову і по ­ літичну літературу, а не по- шкільному. Нарешті, чи не час покінчити з тим ненормальним становищем, коли в наших вузах зовсім не вивчаються мови країн соціалі ­ стичного табору. В Польші, Че- хословаччині і інших демократич ­ них країнах багато талановитих математиків і інших спеціалі ­ стів. Скоро їх буде ще більше. Знайомство з працями вчених цих країн і особисті контакти з ними безперечно дуже доцільні. Практично і принципово-політич ­ но важливо, щоб наші студенти знали, наприклад, польську мову не гірше, ніж, скажімо, німецьку. До речі, зовсім легко за корот ­ кий час оволодіти в достатній мірі слов ’ янськими мовами і не так важко познайомитися з ру ­ мунською, знаючи французську. Для математика оволодіння кількома мовами тим більше не важке, що словник математика не такий уже й великий. Я не певний, що викладені мною мір ­ кування всі вірні і будуть узяті до уваги при складанні навчаль ­ ного плану. Але сподіваюсь, що ці міркування будуть стимулю ­ вати до грунтового і широкого обговорення всіх питань побудо ­ ви навчального плану для мате ­ матиків. Проф. Г. ДРІНФЕЛЬД. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВ ЕРСИТЕТ» Стор, 2, 15 грудня, 1958 р. ,ПЕРШІ СПРАВИ Пройшло зовсім небагато ча ­ су — всього три місяці — нашо ­ го перебування в університеті. Ми — першокурсники історично ­ го факультету — давно жили мрі ­ єю про вступ до вузу. Але це збу ­ лось лише в цьому році. Бага ­ тьом з нас (80%) перш ніж сісти за студентську лаву, довелося пройти велику життєву школу, до ­ вести свої прагнення до навчання у напруженій праці на заводах, фабриках, в колгоспах країни. Тт. Куличенко. Дмитриченко, Коваль та інші мають вироб ­ ничий стаж по 8 і більше років. Частина товаришів прийшла в уні ­ верситет прямо з армії. Багатьом з нас доводиться часто продив ­ лятися шкільні підручники, щоб згадати те, що дуже давно вивча ­ ли в середній школі. Комуністи і комсомольці з пер ­ ших днів ідуть в авангарді на ­ вчання і громадського життя. Та ­ кі студенти, як Вакуленко В., Ла. євський Г., Журина С., Братко Н. завжди приходять на заняття добре підготовленими. Хочеться відзначити, що наша партійна гру ­ па, яка є найбільшою з усіх кур ­ сових партгруп на факультеті і складає майже 30% від числа студентів на курсі, проводить ве ­ лику роботу по забезпеченню зразкового порядку і хорошої успішності. Товариші, які ще не досить серйозно ставляться до ви ­ конання студентських обов ’ язків, повинні вірно зрозуміти свої пер ­ шочергові завдання, зв ’ язані з на ­ ближенням сесії. Під час роботи на селі гру ­ па в кількості 37 чоловік вироби ­ ла за 20 робочих днів у колгоспі «Червоний партизан» Зачепилів- ського району біля 1100 трудо ­ днів. Тут студенти показали ті тру дові звички, які були набуті на виробництві. Студенти Монастир ­ ський А., Бабіч І., Ісенко Г., Ша- парков В. завжди запалювали бойовий вогник праці. Виявилось, що окремі товариші ще не вміють боротися з труднощами. Комсо ­ молка Клячина Л. не по-комсо- мольськи поставилась до роботи в колгоспі і понесла за це відповідне стягнення. А зовсім недавно комсомольська організація (секретар бюро Co ловйов А.) підтримала своєю прак ­ тичною діяльністю пропозицію бюро факультету про взяття шеф ­ ства над цегляним заводом. На другий день після цього рішен ­ ня група в кількості 20 чоловік відробила 100 людино-годин. Кра. щі комсомолки курсу Іванковська Г., Махненко Н., Татаренко Н. та інші (всього 7 чоловік) одержали путівки комітету комсомолу на роботу піонервожатими в школі. Активно почали працювати проф- групи. Всі студенти охоплені член ­ ством спілки, акуратно сплачують членські внески. Курс на 100% вступив у добровільні товариства ДСТ «Буревісник», ДТСААФ. Червоного Хреста і Червоного Півмісяця. Разом з усіма студентами уні ­ верситету курс з захопленням зу ­ стрів тези доповіді товариша М. С. Хрущова на XXI з ’ їзді пар ­ тії. Натхненний цим історичним документом наш курс докладе всіх сил для того, щоб достойно зу ­ стріти XXI з ’ їзд КПРС. В. БЕРЕЗАНЕЦЬ, парторг І курсу історичного факультету. Комсомольській будові — 20 днів На IV комсомольській конференції фізико-математичного фа ­ культету було запропоновано побудувати спортивний зал силами комсомольців факультету. Роботи на будівництві почались зразу ж після конференції, бо зал зобов ’ язались побудувати до 1 вересня 1959 року. Вже закінчив роботу II курс. Почали роботу студенти ядерного відділення і група астрономів. Щоденно працюють по 4 години після занять, бо роботи на будівництві дуже багато. За ­ раз проводиться засипка землі під майбутню підлогу, а також звіль ­ нення приміщення залу від сміття. Для керівництва роботою сту ­ дентів від будівельної організації виділений майстер Ричков, від комсомольської і профспілкової організації — Євгращенко, Гузи ­ ков, Шляхов і інші, які складають штаб керівництва. Штаб слід ­ кує за якістю роботи і за тим, чи не використовуються студенти на інших роботах. Група астрономів (комсорг Уваров) працювала дуже добре, з першої групи ядерного відділення відзначились Коляда В., Пацурко, Петров і інші. Недоліком в організації будівництва є те, що не застосовується в достатній кількості техніка. Ці труднощі повинні бути усунені. В. КОРОБОВ. Досягнення науки — студентам На радіофізичному факуль ­ теті широке розповсюдження одержали семінари по спе ­ ціальностях. На кафедрі тео ­ ретичної радіофізики і фізики НВЧ проходить семінар під керівництвом доцента В. П. Шестопалова, де вивчаються найновіші досягнення дослід ­ ників нашого факультету. Се ­ мінар проходить на високому теоретичному рівні. Була про ­ читана робота ст. викладача Б. М. Булгакова про деякі методи складання дисперсій ­ них рівнянь. В цікавій допо ­ віді ст. викл. К. П. Яцук про використання поверхневих хвиль для вимірювання ді ­ електричної проникності ре ­ човини були наведені теоре ­ тичні і експериментальні дані, які говорять про велику перспективність цього методу. Слід відзначити, що установ ­ ка, яку можна створити на основі використання цього методу, буде значно меншою за габаритом, ніж відомі досі. Семінар викликав значний інтерес у студентів IV і V кур ­ сів. Студенти одержують можливість на практиці знайомитись з новими ідеями в радіофізиці, з можливостями їх технічного використання. На кафедрі фізики НВЧ під керівництвом доц. 0. І. Тере- щенка проходить семінар, на якому студенти V курсу в своїх доповідях дають кри ­ тичну оцінку останнім досяг ­ ненням вітчизняної і закор ­ донної радіоелектроніки. Цей семінар дас можливість сту ­ дентам ознайомитися з новими типами приладів і устатку ­ ванням, новими ідеями в ге ­ неруванні і посиленні надви ­ соких коливань і інш. Зокрема, була заслухана цікава доповідь про роботу найновішого прилада — пла- тинотрона. Такі семінари дуже корисні для студентів. М. ЛЯПУНОВ. На фото: засідання семінар) теоретичної радіофізики і фізики ОГЛЯД ПРЕСИ ОСТОРОНЬ головного Незабутні дні переживає зараз наша країна. Всенародний роздум про шляхи найскорішої побудови ко ­ мунізму є новим доказом справж ­ ньо демократичного устрою всьо ­ го нашого життя. Надихані по ­ лум ’ яним патріотизмом пропози ­ ції простих радянських людей свідчать про невтомну, все зро ­ стаючу творчу енергію мас. По-діловому і з піднесенням проходило обговорення тез на Вчених радах, відкритих партій ­ них зборах факультетів. Чимало цінних, докладно обгрунтованих пропозицій було внесено тут. Та ще далеко не все зроблено в університеті, щоб залучити до цього всенародного роздуму яко ­ мога ширші кола викладачів та студентів, дати виявитися їх бурхливій ініціативі. Дуже велику роль в обговорен ­ ні, в організації підйому всієї наукової, виховної та учбової ро ­ боти має відігравати стінна преса. Сталося ж так, що редколегії стінгазет факультетів залишилися осторонь висвітлення цих про ­ відних питань у сьогоднішньому житті своїх читачів. Досить сказати, що на фізико- математичному, біологічному, ра ­ діофізичному та філологічном}’ факультетах й через три тижні після опублікування тез не ви ­ йшли чергові номери газет. А там, де і спромоглися випу ­ стити у грудні стінгазети, справи з висвітленням обговорення тез не набагато кращі. Ось величезний грудневий но ­ мер «Компаса» (стіннівка геогра ­ фів). Одноманітні дописи про «користь навчання» і навіть сло ­ ва немає про питання перебудо ­ ви освіти. «Історик» обмежився у передовій лише закликом «про ­ думати конкретні заходи, кон ­ кретні форми роботи» в зв ’ язку з новими завданнями та ко ­ ротеньким дописом доцента В. Довгопола про зміни у про ­ ходженні педпрактики. Тільки в газеті геологів вміщено два мате- РІ^и.Щдин з них — суто інформа ­ ційний) про обговорення тез. Незрозуміло, чому позицію сто ­ ронніх спостерігачів займають партійні бюро факультетів в той час, коли стінгазети погано виконують свій першочерговий Практиканти в нашій школі Щ ОРОКУ в нашій школі прохо ­ дять педагогічну практику студенти п ’ ятого курсу біологічно ­ го факультету університету. Цього року їх було 10. Аналізуючи уроки, проведені студентами, можна зробити деякі висновки про їх підготовленість до педагогічної роботи. Хоча на читання курсу методи ­ ки викладання біології в універси ­ теті надається порівняно невелика кількість годин, студенти-випуск- ники в основному володіють знан ­ нями методики викладання в шко ­ лі окремих біологічних предметів. В цьому велика заслуга методиста Л. Л. Гельфенбейна, який читає цей курс і керує практикою сту- дентів-біологів. Попереднє відвідування уроків з різних дисциплін сприяло озна ­ йомленню студентів з процессом навчання в школі, давало можли ­ вість познайомитися з учнями, їх знаннями і поведінкою, що значно полегшувало проведення заліко ­ вих уроків. Ми, вчителі, ознайо ­ мили студентів з тими завдання ­ ми, які поставлені перед учитель ­ ським колективом нашої школи, зокрема з проблемою підвищення ефективності уроку, його якості. Цьому питанню ми приділили особливу увагу при підготовці сту- студентів до уроків і домоглися хороших результатів. Слід відзначити’ прагнення ба ­ гатьох студентів проявити само ­ стійність і творчу ініціативу в про ­ цесі підготовки і проведення уро ­ ків. Це дуже відрадне явище. Ми намагалися підтримувати 1 розви ­ вати цю творчу ініціативу, при ­ щеплювати інтерес до педагогіч ­ ної праці. Звичайно, були і невда ­ чі. Але, в основному, уроки про ­ ходили жваво і цікаво і оціню ­ валися, як правило, на «добре» і «відмінно». Чітко і організовано провела свій перший заліковий урок у п ’ я ­ тому класі студентка Г. Міндліна. Незважаючи на помітне хвилю ­ вання, вона чітко і жваво почала ѴППК ГТоппч —– добре орієнтувалася в класі. Вона чітко формулювала запитання, до ­ магалася вірних і повних відпо ­ відей. Все це організовувало учнів, і вони уважно слідкували за від ­ повідями товаришів. Цікавим і по. вчальним було викладання нової теми «Рослини лісу». Добре провела свій заліковий урок з основ дарвінізму студент ­ ка Ю. Вінєцька. Тема уроку «Роль рослин, тварин і мікроорганізмів у змінах середовища» — нелегка для засвоєння. Однак, змістовний виклад з залученням ряду пере ­ конливих фактів, правильна і до ­ бірна мова викликали великий ін ­ терес учнів до цієї теми. Не менш цікаво’ пройшли уроки з зоології і анатомії у студенток Л. Кра- сильникової і А. Аристової. Як недолік слід відзначити, що не завжди практикантам щастило встановити тісний контакт з учня ­ ми, активізувати їх, вірно розпо ­ ділити час між окремими етапа ­ ми уроку, добре закріпити вив ­ чене. Але все набувається в ре ­ зультаті творчих шукань вчителя протягом не одного року. Головним же недоліком при проведенні уроків було невміння студентів виділити і підкреслити головне, особливо інтонацією го ­ лосу. Найчастіше студенти нама ­ галися якомога повніше розпові ­ сти зміст теми, забуваючи про вік учнів і про їх знання. Серйозна увага приділялася аналізу уроків. Критичні заува ­ ження дозволяли студентам зна ­ ходити позитивні моменти в уро ­ ці, окремі недоліки. Самокритич ­ ний розбір власного уроку значно збагачував практичний досвід студента. Цього року студенти-біологи уперше давали залікові уроки з хімії. Однак, підготовка і прове- програмного матеріалу з хімії, окремі прогалини в засвоєнні практичного матеріалу, відсутність міцних навиків у розв ’ язуванні задач і слабкі знання особливо ­ стей методики викладання хімії в школі помітно відчувалися на якості уроків. Враховуючи те, що студенти-біологи одержують ква ­ ліфікацію викладачів не лише біо ­ логії, але й хімії, на це слід звер ­ нути особливу увагу. Проведення уроків у різних класах (від 5 до 9-го) утрудню ­ вало виховну роботу студентів серед учнів. Студенти були при ­ кріплені до класів, в яких вони проводили роботу, однак актив ­ ність і ініціатива проявлялися тут менше. Студентами були проведе ­ ні цікаві екскурсії з учнями 5 — 7 і 9 класів. Так, з усіма учнями 5-х класів була проведена екскур ­ сія з метою ознайомлення з рос ­ линами і збирання природного матеріалу, з якого потім під ке ­ рівництвом студентів учні виго ­ товили гербарії й інші наочні при ­ ладдя. З учнями 7 класів була проведена екскурсія в зоологіч ­ ний музей університету, де сту ­ денти познайомили учнів з різно ­ манітністю тваринного світу. Ці ­ кава екскурсія була проведена з учнями 9 класів у радгосп «Укра ­ їнка», в якій активну участь бра ­ ли студентки Аристова і Красиль- никова. Ми, вчителі-біологи, намагали ­ ся ознайомити ■ студентів з різно- м-анітними формами навчального процесу: проведенням уроків, ла ­ бораторних робіт, постановкою експериментів, проведдення “ екс ­ курсій, перевіркою зошитів, робо ­ тами на навчально-дослідній ді ­ лянці. І завжди ми зустрічали га ­ рячий відгук студентів. і Двері нашої школи завжди го- ■ стипно відчинені для студентів- : практикантів, вони знаходять теч- І лий прийом і дружні поради вчи- : телів, допомогу і уважне ставлен-. і ня. Як нам це вдається, — краще і судити методистам і студентам, і ,Бібліотеки університету в цьому учбовому році ВЕЛИКА роль і значення біб ­ ліотек в учбовій роботі, зокрема, в самостійній роботі студентів над книгою. Двері бібліотек повинні бути широко відкриті для сту ­ дентів з ранку до пізнього вечо ­ ра протягом цілого тижня. На жаль, в минулому учбово ­ му році у недільні дні студенти були позбавлені можливості пра ­ цювати у бібліотеках універси ­ тету, тому що ЦНБ і учбова біб ­ ліотека були в ці дні закриті. Безумовно, обмеженість штату обох бібліотек університету не дає можливості працювати без ­ перервно. Однак необхідно зро ­ бити так, щоб хоча одна з цих бібліотек була відкрита у неділь ­ ні дні і закрита в один з будніх днів, а друга бібліотека працю ­ вала в цей день і була закрита у неділю. Неділя — особливо важливий день для студентів заочного і вечірнього відділень університету. Якість обслуговування студен ­ тів книгою залежить і від бага ­ тьох інших факторів. Один з цих факторів — це подання студен ­ там методичної і бібліографічної допомоги. Необхідно видати ряд бібліографічних довідників для студентів з різних галузей науки, в першу чергу з профілюючих в університеті дисциплін. Велику допомогу подають студентам на ­ ші каталоги. Однак бібліографічні пам ’ ятки будуть хорошим до ­ повненням до каталогу і збере ­ жуть студентам багато часу, який зараз витрачається на розшуки того чи іншого матеріалу. ‘ Студенти проявляють великий інтерес до друкованих робіт своїх професорів та викладачів. Це особливо виявляється під час щорічних виставок ЦНБ друкова ­ ної продукції вчених універси ­ тету. Але не слід обмежуватись ли ­ ше цими виставками. Необхідно видавати бібліографічні щоріч ­ ники друкованих робіт наших викладачів (як роблять Київ ­ ський та інші університети). Такі щорічники матимуть не лише практичне, але й велике виховне значення в учбовій ро ­ боті. До речі, заочному відділен ­ ню університету слід було б збільшити випуск методичної лі ­ тератури для студентів-заочни- ків. В нашій роботі з заочни ­ ками ми, працівники бібліотек, особливо відчуваємо цю серйозну прогалину. Важливе питання в роботі на ­ ших бібліотек — це повне за ­ безпечення студентів підручни ­ ками і учбовими посібниками. В першу чергу ними повинні бути забезпечені наші читальні зали. Інколи трапляється, що в нашому розпорядженні є обме ­ жена кількість підручників і цей недолік особливо відчувається напередодні і під час екзамена ­ ційних сесій. Відсутність таких підручників відбирає багато часу у студентів. Так, під час літньої екзаменаційної сесії в учбовій бібліотеці і в ЦНБ було особливо мало екземплярів таких підруч ­ ників і учбових посібників: Лан- дау і Ліфшиц «Теоретична фі ­ зика» і «Теорія поля», «Історич ­ ний матеріалізм» під редакцією Ф. Константинова, «Діалектич ­ ний матеріалізм» і т. д. Щоб «захопити» один з цих підруч ­ ників, студенти приходили за го ­ дину до відкриття бібліотеки… Необхідно зробити все, щоб наші студенти були повністю за ­ безпечені підручниками. В цьому році рішенням ректорату учбова і центральна бібліотеки об ’ єд ­ нані. Тим самим створені реаль ­ ні умови для виправлення недо ­ ліків минулих років по якісному обслуговуванню студентів бібліо ­ теками університету. X. НАДЕЛЬ, завідуючий читальним залом ЦНБ. Конференція читачів „Науки і життя “ Цими днями в приміщенні ЦНБ відбулась конференція читачів журналу «Наука і життя». За ­ снований О. М. Горьким ще 25 років тому, журнал пропагує досягнення науки, її зв ’ язок з життям, популяризує новини тех ­ ніки. Тут е розділи з суспільних наук — історії і філософії, дру ­ куються статті з хімії, медицини, біології та з інших галузей знань — переважно відомих вче ­ них країни. Журнал розрахований на масо ­ вого читача, його тираж стано ­ вить 200000 примірників. Останнім часом сторінки жур ­ налу добре ілюструються кольо ­ ровими фото і дотепними малюн ­ ками, які супроводжують окремі наукові положення. Від цього ма ­ теріали становляться ще цікаві ­ шими, їх з задоволенням прочи ­ тає кожен. Але, як відзначали виступаючі на конференції, журнал має й багато недоліків. Директор бо ­ танічного саду Ф. Педаш гово ­ рив, що необхідно більше освіт ­ лювати на сторінках журналу біологічні екскурсії, які організо ­ вує Академія Наук в країни сві ­ ту. Це ‘було б і цікаво і корисно для нас, біологів. Говорилось, що редакція журналу недостатньо пропагує історичні науки. Відо ­ мо, що археологічні розкопки в нашій країні і за рубежем остан ­ нім часом збагатили науку но ­ вими відкриттями. Але про це до ­ водиться дізнаватись з інших джерел, іноді — випадково. Відзначалось, що столичний журнал переважно друкує статті відомих московських учених, а про інших, периферійних, авто ­ рів — забуває. І зовсім прикро, що працівники редакції інколи навіть «забувають» відповідати на листи чйтачів. Надіславши до редакції відгук на одну помил ­ кову статтю з хімії, вміщену в четвертому номері журналу, за минулий рік, проф. Є. Хотинський протягом року так і не одержав відповіді. Подібне трапилось і з його рецензією на книгу Д. Да- ніна «Добрий атом», яка лежить в редакції ще з листопада 1957 року. Від імені редакційної колегії журналу виступила відповідаль ­ ний секретар Л. Познанська, яка визнала справедливість заува ­ жень читачів і запевнила, що СЛІДАМИ НАШИХ ВИ СТУПІВ „Налагодити роботу громадсьниі контролерів “ В газеті «Харківський університет» від 24 листопада 1958 року була вміщена стаття студента фізико-математичного факультету А. Рожкова «Налагодити роботу громадських контролерів». В своїії статті тов. Рожков пише, що при профкомі університету існує сту ­ дентська контрольна комісія, якою керував колись студент Погреб ­ няк. Профком, розглянувши статтю Рожкова, повідомляє, що сту ­ дент Погребняк і досі керує цією комісією, що робота громадських контролерів — заслуга не тільки групи фізмату, як пише Рожков, а й інших факультетів — геологічного, історичного тощо. Інша справа, що ця робота проводилась без контакту між цими контро ­ лерами. Не відповідає істині і твердження Рожкова, «що профком надавав допомогу тим, що клав акти обслідування під сукно». Слід сказати, що на всі скарги і акти обслідування профком реагу ­ вав тим, що посилав їх в трест їдалень. Писали листи також в міськторгвідділ, обком партії. Профком згоден із Рожковим, коли він говорить, що робота громадських контролерів налагоджена була не зовсім добре на таких факультетах, як біологічний, філо ­ логічний, географічний і хімічний. За це несуть відповідальність перш за все члени профкому тт. Погребняк і Бердиченко. Щодо порушень в їдальні 367, варто зауважити, що вони не залишились поза увагою профкому. Коли студенти фізмату тт. Кривцова і Ковтун знайшли недоброякісні котлети, були вжиті термінові заходи, і котлети до вживання не були допущені. На нараді рай- санстанції Дзержинського району були присутні громадські контро ­ лери і’ голова профкому т. Гнідаш. Зав. їдальнею т. Гельфанд і зав. виробництвом понесли покарання. Зараз проходять звітно-виборчі профспілкові збори на факуль ­ тетах. Кожний факультет призначає громадських контролерів. Профком університету готує для них семінар, який буде проведе- Гості з НДР — в університеті За запрошенням ЦК КПРС в Радянський Союз прибула делегація робітників Соціалістичної Єдиної Партії Німеччини на чолі з завідуючим відділом науки ЦК СЄГІН Г. Гернігом. Другого грудня делегація в супроводі співробітників ЦК КПРС П. Ф. Рижкова і М. М. Філіпова прибула в наше місто, де відвідала заводи і вищі учбові заклади. Частина де ­ легації на чолі з завідуючим сектором вузів ЦК СЄПН Т. Фромкнехтом відвідала університет, побувала на факуль ­ тетах. Гості ознайомилися з учбовим процесом і науковою роботою, ділилися досвідом партійної роботи. В актовому залі відбулася зустріч членів делегації з ко ­ муністами, працівниками університету, де секретар партійно ­ го комітету Лейпцігського університету В, Хацнке прочитав доповідь про Лейпцігський університет (фото зліса). Гості з задоволенням залишили ряд фото, деякі з ник ми вміщуємо в цьому номері. Великий мікроскопний зал в новозбудова- ному Анатомічному інституті університету імені Карла Маркса. Головна університет ­ ська клініка. На це профбюро не звертало уваги Профспілкові збори радіофі ­ зичного факультету, які відбу ­ лись 22 листопада, ще раз крас ­ номовно показали, що на радіо- фаці не все гаразд з поведінкою студентів. До початку зборів з 450 членів профспілки з ’ явилось трохи більше 200. Не дивно, що кожний другий з виступаючих говорив про дисципліну, про те, що на радіофаці ще дуже часто трапляються випадки порушення поведінки. Нерідко на факультеті пропускаються лекції і лабора ­ торні заняття. Основними про ­ гульниками є, як правило, ака- демборжники. Кожний десятий на факультеті мав у літню екза ­ менаційну сесію заборгованість (всього 48 чоловік). Зараз після подвійної здачі екзаменів борж ­ ників залишилось 8. Студент Звягінцев (Р-33) має одну за ­ боргованість і три пропущених лабораторних роботи, являючись боржником вже другий семестр; студент Ткаченко (Р-32) про ­ пустив дві лабораторні роботи з чотирьох. Другий семестр підряд боржником є студент II курсу Гнатюк. Студент Філонич також не ліквідував заборгованості. А студенти Савчук (II курс), Лу ­ ценко і Задорожний (III курс) інколи не відвідують занять на військкафедрі. Відносно студента Берези (III курс), який пропу ­ стив 3 заняття на військкафедрі, ставиться питання про перебу ­ вання в університеті. Внаслідок недостатньої дисциплінованості студентів зірвані виступи на зма ­ ганнях жіночої волейбольної команди факультету. А скільки було порушень поведінки сту ­ дентами радіофаку в гуртожитку на проспекті Леніна, 20? На це профбюро факультету звертало мінімальну увагу. В своїй роботі профбюро повинно заручатися підтримкою курсових і групових профоргів, а виступ профорга 22-ї групи, наприклад, свідчить про відсутність такого зв ’ язку, бо профорг не міг сказати про роботу бюро нічого конкретного, бо йому не доводилось зустріча ­ тися з безпосередніми керівни ­ ками, за винятком здачі член ­ ських внесків. На факультеті до цього часу не проведено жодного засідання профактиву, жодного семінару профоргів. ‘ Не дивлячись на порушення поведінки в гуртожитку, проф ­ бюро не провело з початку року жодного рейду по гуртожитку з метою з ’ ясування причин поганої поведінки студентів радіофаку. Новообраному профбюро потріб ­ но врахувати всі помилки попе ­ редніх профспілкових керівників і за допомогою встановлення контролю за трудовою дисциплі ­ ною досягти покращення успіш ­ ності на факультеті. А. НОВІКОВА, член профкому. Минулого четверга редакція разом з комітетом комсомолу про ­ вела нараду редколегій факультетських стінних газет. Були при ­ сутні представники редколегій всіх факультетів, крім геологічного, філологічного та радіофізичного. На цій нараді розглядалося питання про обговорення матеріа ­ лів листопадового Пленуму ЦК КПРС на сторінках стіннівок фа ­ культетів, підкреслювалася необхідність широко висвітлювати мате ­ ріали Пленуму на факультетах. Учасники наради одержали також консультації з питань оформ ­ лення стіннівок.