Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський Університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
25
Дата випуску:
01.09.1958
Дата завантаження:
02.07.2024
Сторінок:
4
Мова видання:
Українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна Наукова Бібліотека ХНУ імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

З ПОЧАТКОМ УЧБОВОГО РОКУ, ТОВАРИШІ! No 25 (939) Понеділок, 1 вересня 1958 р. Ціна 20 коп. ІДІТЬ — УЧІТЬСЯ! Сьогодні, як завжди, 1 вересня студенти перших і п ’ ятих кур ­ сів університету мріють і хвилюються. Одні — перед першою в житті університетською лекцією, другі думають уже про те, що через рік, 1 вересня 1959 року, вони самі увійдуть у класи і лабо ­ раторії як кваліфіковані спеціалісти, як будівники нового життя. Нашій радянській молоді властиві наполегливість у роботі, бадьорість, любов до свого трудового народу, до своєї Комуні ­ стичної партії, відданість справі побудови комунізму. Перед усіма вами — широкий шлях. Для вас розкриті двері численних аудиторій, лабораторій і кабінетів університету. Ідіть — учіться! Хай вашою заповітною мрією і бажаною метою буде благо ­ родне служіння радянському народові. Йому треба віддати всі свої помисли, все своє серце. То він для вас побудував світле, ве ­ личне сьогодні і ще краще — завтра. Будьте гідними свого великого народу! З новим учбовим роком, товариші! Лкад. АН УРСР І. БУЛАНКІН, ректор університету. ДОБРО ПОЖАЛУВАТИ! ••■■•■«■■■•■■■■В» •■■■■■■■■■■■■■■•■■■ Я БАЖАЮ ВАМ” — Головне, що я хочу вам побажати, — це вчи ­ тися самостійно і систематично. Самостійно — це значить засвоювати все, що по ­ чуєш на лекції, засвоювати не лише по конспектах, а всюди — в лабораторії, бібліотеці, в студентських суперечках. Не бійтеся польоту своєї фантазії: може бути, напали на вірний шлях і тоді ваші питан ­ ня, здогадки допоможуть хороше засвоїти подальший учбовий матеріал. Систематично навчатися — більшість з вас приуче ­ на ще в школі. Однак і тут необхідно звернути увагу на те, що наука не любить прогалин у знаннях і не прощає їх ані під час навчання, ані, тим більш — під час самостійної роботи. Нехай не буде у вас жод ­ ної прогалини в знаннях! Прислухатись до цих порад, наслідувати ним мож ­ на лише в тому випадку, якщо ви любите вашу про ­ фесію, бажаєте, оволодівши нею, принести користь ра ­ дянським людям. Від душі бажаю вам, щоб декани і викладачі, весь університетський колектив якомога скоріше вас до та ­ кої самостійної і систематичної праці привчили. А ось цю мою пораду згадаєте тоді, коли вже добре засвоїте першу. Не забувайте про відпочинок, про спорт, про розваги. Найчудовішу якість нашої молоді — серйозне навчання і розумний відпочинок, сумлінне ставлення до праці і веселощі під час перерви — зберігайте! Зробіть всі ці якості своєю звичкою, своєю життєвою основою — і вважайте себе справжніми радянськими студентами. М. ІЗМАЙЛОВ, професор член- кореспондент АН УРСР. УСПІШНОГО НАВЧАННЯ, ВЕЛИКОГО ЩАСТЯ! Коли ми заходимо до своєї гуртожитківської кімнати після канікул, першокурсники, які щойно гаряче щось обговорювали, вмить затихають і звертають погляди на нас, ветеранів університетського студентства. Ну, що ж — дуже приємно, при ­ ємно й дивно: як це так швидко могло статися? Здається, ще вчо­ ра був першокурсником, а сьо ­ годні вже дипломник. Вчитися в цьому році прийшло значно більше людей з трудовим стажем або демобілізованих з Радянської Армії. Ми познайоми ­ лися з колишнім моряком Балтій ­ ського флоту білорусом Іваном Савком. — Університет, — моя давня мрія, — говорить Іван. — Ще до призову в армію, я працював на будів ­ ництві університету, тепер успіш­ но склав вступні екзамени на гео ­ графічний факультет. А Михайло Саєнко, юнак із Сумщини, ще не має достатнього трудового стажу, але він твердо вирішив вступити до універси ­ тету. На вступних екзаменах Ми ­ хайло одержав по всіх предме ­ тах лише «відмінно» і тепер він — студент-радіофізик. Харківський ордена Трудового Червоного Прапора державний університет ім. Горького має славні традиції. Це один з най. старіших вузів нашої країни, В його стінах штурмували висоти науки Мечніков і Петроградський, Потебня і Бузескул. ХДУ був од ­ ним з великих вогнищ культури у дореволюційній Україні і тепер* університет лишається вірним своїм славним традиціям. ‘ В ньому працюють видатні вче ­ ні: депутат Верховної Ради СРСР академік Барабашов, академік Бу- ланкін, член – кореспондент Агі УРСР Нікітін, член-кореспондент АН УРСР Ізмайлов та інші. Студентський колектив універ ­ ситету являє собою велику друж ­ ну сім ’ ю. До ваших послуг, до ­ рогі першокурсники, чудові бібліо ­ теки, наукові гуртки, гуртки ху ­ дожньої самодіяльності. Ви по ­ винні знати також, що серед вузів міста університет славиться ре ­ зультатами з фізкультури і спорту. Ваше завдання — підгримувати всі славні традиції університету, бути гідним звання студента, пишатися своїм перебуванням у ХДУ. Сьогодні ви почнете слухати першу в житті лекцію на універ ­ ситетській лаві. Ми певні, що ви порадуєте Батьківщину відмінни ­ ми успіхами у навчанні. Ми, сту ­ денти п ’ ятих курсів, бажаємо вам, наші молоді товариші, успішного навчання, великого щастя. В. ТОКМАНЬ, студент V курсу історичного факультету. ДОПОМАГАЄ ВИНАХІДЛИВІСТЬ Дуже добре, результативно працює на будів ­ ництві університету бригада Федора Роганіна, що складається з радіофізиків 2-го, 3-го і 4-го курсів. їх завдання — підготовка земляної до ­ лівки до цементування. “ Вони повинні очистити грунт, підготувати рів для основи кам ’ яних стін. Завдяки ініціативі і винахідливості, деякі опера ­ ції провадяться якісно і швидко. Наприклад, коли слід було винести великі віконні рами, першу з них виносила вся бригада — 18 чоловік. Другу і третю виносили вже по 9 чол. В ході змагання кожна з груп поділилась на ще більш дрібні гру ­ пи, так що останні рами виносили вже 3 — 4 чо ­ ловіки, причому значно швидше, чим раніше. Раніш ці рами просто тягли по землі, що було дуже незручно. Потім вирішили котити під ку-> том: зручніше і легше. Для транспортування цегли утворено живий конвейєр. І тут допомогла винахідливість. Сту ­ денти вишукувалися один одному в потилицю і почали передавати цеглу ліворуч і праворуч одно ­ часно, а це зручніше і вдвічі швидше. О. ПАВЛЕНКО. На фото: студенти-філфаківці з бригади В. Стороженка, які добре потрудились на споруд ­ женні спортивного майданчика нової будови. Нас вітають студенти цілинники Здрастуйте, дорогі друзі! Гаряче вітання від студентів цілинни ­ ків! Ви, очевидно, з не ­ терпінням чекаєте на наш лист. Адже прав ­ да? Ось я вам зараз про все розповім. В дорозі були майже п ’ ять днів. Доїхали до м. Кургана, звідти — до станції Сули. Зустріли нас дуже хороше, по ­ родинному. Працюємо у радгоспі «Жовтне ­ вий», Жовтневого райо ­ ну, Північно-Казахстан ­ ської області. Радгосп великий: 60 тисяч га землі, близько 40 тисяч зайнято під зернові. Руки потрібні дуже. Ра ­ зом з нами працюють хлопці з інженерно-еко ­ номічного та педагогіч ­ ного інститутів. Наше, друге відділен ­ ня радгоспу, розташо ­ ване у 7 кілометрах від центральної садиби. Ра ­ зом З нами працюють і поряд у таких же па ­ латках живуть дівчата і хлопці з Молдавії. З самого початку до ­ велось зіткнутися з труднощами. Нема чо ­ го приховувати, з орга ­ нізацією роботи у дру ­ гому відділенні радгос ­ пу було погано. Ми бо ­ ролись з цим усі ра ­ зом. Зрушення вже є. Гадаємо, що все буде добре. Спочатку працю ­ вали бригадами на скир ­ туванні, на розробці саману ( дуже важка робота), на будові (це для нас справа звич ­ на — не перший рік уні ­ верситет будуємо!). Причому, зовсім не тре ­ ба було так довго тру ­ дитися в комітеті над формуванням бригад: тут, на місці, зовсім по- іншоми організували. Більше 20 наших то ­ варишів працювали на ремонті комбайнів слю ­ сарями і помічниками слюсарів. Працюємо багато і не нудьгуємо. Побудували волейбольний майданчик і вперто тренуємось, го ­ туємось до зустрічі на ­ ших волейболістів та футболістів з представ ­ никами педінституту, а потім для мешканців рад ­ госпу дамо спільний кон. церт. Ш видко буде і наш спільний концерт з молдаванами у примі ­ щенні власними силами відремонтованого клубу. Як бачите, тут широке поле діяльності і для фіз ­ оргів,’ і для культоргів, ось тільки що академ- сектору тимчасово до ­ велось би перекваліфіко ­ вуватись. Зараз готу ­ ємось до комсомольських зборів другого відділен ­ ня радгоспу. 1, нарешті, найголовні ­ ше — дисципліна на ви ­ соті, просто чудова дис ­ ципліна. Будемо стара ­ тися, щоб так була весь час, щоб тільки хороше згадали цілинники про посланців Харківського університету. І знаєте, скучили по університету, по вас, то ­ вариші викладачі і спів- курсники. Бажаємо вам успішно ­ го початку нового учбо ­ вого року, успішного спо ­ рудження нової будови, а товаришам першокурс ­ никам — швидше звик ­ нути до нових умов життя. З вітанням В. ТАНЦЮ РА, студент історичного факультету ,ДО 40-річного ЮВГЛЕЮ ВЛКСМ НА ПЕРШИХ ЕТАПАХ КОМСОМОЛЬСЬКОЇ ЕСТАФЕТИ О ІРИНИ ПОМИВШІ ■і резерв Комуні ­ стичної партії — Ленінський комсо ­ мол — виховав у своїх рядах мільйони молодих радянських па ­ тріотів, виростив кілька поколінь активних будівників комунізму. Я розповім, як комсомол, ке ­ рований Комуністичною партією, виховував покоління, до якого я належу. У 1923 році вступив у комсо ­ мол, ще навчаючись у середній школі. В ці роки партією було висунуто гасло: «Обличчям до села», і комсомол відгукнувся посиленням шефської роботи на селі. Багато з комсомольців на ­ шого осередку мали доручення у підшефних селах. Тоді ще ма ­ ло було сільських комсомоль ­ ських осередків, сільських клу ­ бів. Наше завдання полягало в проведенні роз ’ яснювальної ро ­ боти серед сільської молоді, та й не тільки молоді. Виконували ми це так. Після роботи у суботу ми, чоловік по два, йшли в різні селища, що лежали кілометрах у 10 — 12 від міста. Вже пізнього вечора провадили там бесіди з населен ­ ням. Теми були найрізноманітні ­ ші: про єдиний сільськогоспо ­ дарський податок та його пере- ваги, про ультиматум лорда Кер ­ зона та відповідь на нього нашо ­ го уряду, про те, чи будуть при комунізмі гроші і як побудована сонячна система. До релігійних свят готували доповіді і бесіди на антирелігійні теми. Багато чого ми не знали, самі розуміли неглибоко, але ці недоліки ком ­ пенсувались нашим молодим завзяттям і вірою у правиль ­ ність тієї справи, за яку агіту ­ вали. Недільний день присвячувався гому, що ми допомагали сіль ­ ським друзям ставити революцій ­ ну п ’ єсу, прикрашувати червоний куток тощо. В ті роки комсомольці кожно ­ го населеного пункту разом з комуністами входили до частин зсобого призначення — воєнні ор ­ ганізації, створені для боротьби І бандитизмом. В роки, коли я був у комсомолі, ми брали участь в охороні міста, в лікві ­ дації рештків біло-зелених банд, гасінні лісних пожеж і в агіта ­ ції за добровільні товариства, перш за все — авіаційне — «доброльот». Пригадую, що після таких агітаційних походів в один з сільських районів за групою «чоповців» тягнулися по 3 — 4 підводи, навантажені ланту ­ хами з зерном і корзинами з яйцями — добровільні натураль ­ ні внески селян на будівництво радянських літаків. І у вузах, до яких багато хто з нас поступав за путівками комсомолу у 1926 — 28 роках, ми зберігали навики, набуті раніше, — поєднувати навчання, як і трудову діяльність, з гро ­ мадською роботою. Так зростало моє покоління, в таких умовах зріло. І завжди для нас обов ’ яз ­ ковою була вимога: будь-яке завдання виконувати швидко, чітко і бездоганно. Я не пам ’ я ­ таю, щоб будь-хто з нас так просто не виконав покладене на нього доручення, або виконав несумлінно. На всі збори, як ком ­ сомольські, так і профспілкові, ми з ’ являлись всі як один. Так навчив нас працювати комсомол і цього ми додержує ­ мось і зараз, коли, загартував ­ шись у комсомолі, прийшли до лав КПРС. В. МАХИНЬКО, доцент, проректор по учбовій частині. В ДАЛЕКІЙ ЕКСПЕДИЦІЇ Завжди пам ’ ятаючи правило студкора — пиши про все ціка ­ ве, важливе — не можу не на ­ діслати цього листа з прак ­ тики, з Кавказу. Хоча і пи­ сати, по правді, тут нелегко: так чудово навколо, що просто неможливо описати. Ні, за природу Кавказу нічого не бу ­ ду розповідати-, не зумію, а ось за практику — спробую. Грюкаємо в кам ’ яні груди гір, такі міцні, що від них відскакують іскри і молоток — це у вапняках верхнєюрського відділу, — шукаємо фауну, а це нелегко, бо гори чомусь не хо ­ чуть розкривати таємницю сво ­ го народження і вперто хо ­ вають закам ’ янілі рештки ор ­ ганізмів. Завданням моєї прак ­ тики є збір фауни брахіопод. За тиждень, що ми провели на Баксані і Чегелі, брахіо ­ под зустріли мало. Це так зва ­ ні «труднощі», які треба пере ­ бороти. У зв ’ язку з рідкістю фауни складно також прова ­ дити палеоекологічні спосте ­ реження. Правда, в основному рай ­ оні, по якому я буду писати дипломну роботу, — Північній Осетії, наш- загін ще не пра ­ цював. Разом зі мною знаходиться тут на практиці Ліда Начкіна. Входимо ми з нею до складу Кавказької експедиції Москов ­ ського університету, працюємо під керівництвом Галини Олек ­ сіївни Лопінової. Колектив дружний, зустріли нас добре, і ми зараз почуваємо себе так само, як би це був наш, хар ­ ківський, колектив. У Північній Осетії нас буде працювати четверо — Г. О. Ло- гінова, Ліда, я і дівчина з міс ­ цевих, чисто жіночий колек ­ тив. І хоч в душі трохи по ­ боюємось близького майбутньо ­ го, але нікому про це не роз ­ повідаємо; Такі справи з прак ­ тикою. Кавказькі Мінеральні Води — дуже красиві місця. Особливо сподобались Желєзноводськ, П ’ ятигорськ. Міста-сади. Ба ­ гато відпочиваючих, в біль ­ шості робітники, селяни. Об ­ личчя — європейські, кавказь ­ кі, середньо-азіатські. Люди приїхали з усіх куточків краї ­ ни. Ось і все, дорогі товариші. Привіт харків ’ янамі Л. АНУПРІЄНКО, студентка 5 курсу геологічного факультету, ваш кор. м. Орджонікідзе. До питання організації педпрактики ГЛИБОКО АНАЛІЗУЮЧИ РЕЗУЛЬТАТИ В учбових планах університе ­ тів передбачена поряд з учбовою практикою на 4 курсі практика з виховної роботи на 5 курсі. Завдання цієї практики — ще тіль ­ ки ознайомити студентів з систе ­ мою виховної роботи школи, а й зформувати деякі навички шля ­ хом безпосередньої участі студен ­ тів у проведенні виховних захо ­ дів в класі. З цією метою сту ­ денти прикріплюються до певних класів помічниками класних ке ­ рівників (на півріччя без відриву від учбових занять). Значення цієї практики в тому, що студенти спеціально звертають увагу на ту дільницю праці, яка під час учбової практики зали ­ шається осторонь. Разом з тим виховна робота — важкий і від ­ повідальний елемент педагогічної діяльності. У світлі рішень XX з ’ їзду КПРС і XIII з ’ їзду ком ­ сомолу питання виховної роботи набувають виключної важливості. Кафедра педагогіки та психо ­ логії обговорила підсумки про ­ ведення виховної практики на історичному факультеті. Провади ­ лась вона, в порядку спроби, не на 5, а на 4 курсі. Крім того, студенти два тижні працювали в школі з відривом від учбових занять і навіть да ­ вали пробні уроки. Все це до ­ помогло їм усвідомити усю склад ­ ність виховної роботи, наблизило їх до школи, до учнів, навчило організувати учнівський колектив і у деякій мірі підготувало до учбової практики з відривом від занять. Робота будувалась у відповід ­ ності з планами класних керівни ­ ків, піонерських, комсомольських організацій. Деякі практиканти, проявляючи власну ініціативу, зу ­ міли зацікавити учнів. Вони від ­ відували з класом музеї універ ­ ситету, історичний музей, прогля ­ дали історичні кінофільми з на ­ ступним обговоренням. Виконуючи рішення VIII Пленуму цк ВЛКСМ, студенти брали участь у підготовці і проведенні зборів ланок, загонів, оформляли робочі куточки в класах, особливо ста ­ ранно готувались до проведення Ленінських днів. Щоденники майбутніх виклада ­ чів свідчать, що багато уваги приділялось вивченню окремих учнів колективу класу в цілому. Деякі відвідували батьків, додат ­ ково займались з відстаючими і провадили індивідуальну роботу з недисципліиованими. Слід особливо відзначити ро ­ боту студентів, яким навіть школи винесли подяку. Це — Ілліна, При- гор, Бабич, Ісиченко, Камишан- ська, Рубан та інші. Аналіз практики з виховної ро ­ боти четвертокурсників істфаку дав позитивні результати. Однак в організації цієї практики ви ­ явились недоліки, наприклад, пе ­ ревантаження керівників педпрак ­ тики з кафедри педагогіки. Не були вчасно підготовлені до прак ­ тики всі школи. В подальшому необхідно практику цю організу ­ вати так, щоб керівнику не до ­ водилось розриватися між декіль ­ кома школами. Необхідно також докладно розробити форми до ­ кументації, наприклад, щоденник практиканта. М. ХАРЧЕНКО, Д. ДУБОВІС, доценти кафедри педагогіки. ТВОЇ ТОВАРИШІ Мислити, творити, дерзати Я пам ’ ятаю, на філфаці декілька днів точилися розмо ­ ви про кінокартину «Мета його життя». Герой фільму, льотчик Олексій Костров, сприймався нами як реальна особа, жива людина, з якою ми познайомились. Залізна воля, вміння спокійно все сприймати, повага до людей, не ­ похитне прагнення до мети — все це вражало в герої, ба- жалось і самому стати таким, як він. Характер людини формується не відразу, і тому завжди, коли зустрічаєш ціле ­ спрямованого та вольового сту ­ дента, хорошого друга, хочеть ­ ся думати, що в майбутньому він буде схожим на Олексія. — Ви знаєте Сашу Шеїна? — звернулись ми до двох студентів-радіофізиків. — Зрозуміло! Це ж наш секретар! А дівчина, що підійшла до нас, додала: — Нещодавно нам потрібно було перенести обладнання для лабораторної роботи, так Саша, спасибі йому, допоміг перенести, а то нікого не було і ми не знали, що робити. Що ж, характеристика коротка, але значна. Чому Сашу обрали секретарем комсомольського бюро радіофаку? Причин багато. У попередньому складі бюро йо ­ му було доручено шефський сектор. — Прямо кажучи, сектор не з дуже легких,- — говорить член бюро, студент V курсу Сергій Дмітрієв, — але Саша якось непомітно, без зайвого шуму зумів зробити багато. У підшефній 131-ій школі були організовані шаховий та фотогурток. Домігся він і того, що третьокурсник Валерій Петров з двома товаришами виготовив посилювач для радіо- гуртка 4-ої школи-інтернату. 0. Шеїн закінчив школу з золотою медаллю і в універ ­ ситеті він вже третій рік навчається відмінно, захоплюєть ­ ся працею у наукових студентських гуртках. Систематично навчаючись, добре знаючи програмний матеріал, Саша Шеїн завжди може допомогти товаришу. Так він і робить. Чесний, відвертий, він вміє бачити і в іншій людині хороше, з повагою говорить про своїх співкурсників, про товаришів з факультету, про Вадима Чеботарьова, про Сергія і Віталія Дмітрієвих, про Миру Кучерову, про хлоп ­ ців — співкурсників з 162-ої кімнати на Шатилівці, про кращого гімнаста факультету Анатолія Чабаня, про чудово ­ го комсорга 1 курсу Олексія Умнова та про інших. На засіданнях бюро, на загальнофакультетських зборах, при перевірці комсомольської роботи на іншому факульте ­ ті до його голосу завжди прислухаються. І не тільки тому, що його люблять товариші, і не тільки тому, що його ви ­ ступи завжди ділові, а й тому, що він володіє важливою рисою справжнього комсомольського ватажка — вміє бути принциповим, вміє сам працювати і вимагати справжньої роботи від інших. Зближує Сашу з друзями і загальна любов до майбут ­ ньої професії. — Радіофізика — наука сучасного і майбутнього, — го ­ ворять вони, — Вона пов ’ язана з цілим рядом інших наук, іноді, здавалось би, зовсім віддалених. Техніка майбутньо ­ го — галузь суцільного втілення радіо. Навчатися тут цікаво. Цей факультет вчить не лише рахувати і вимірювати, але, головне, мислити, творити, дерзати. Тому, хто близько знає Сашу Шеїна, комсомольського секретаря радіофізичного факультету, зрозуміло, чому цей невисокий, кремезний хлопець з веселими і розумними очи ­ ма пішов навчатися на факультет, де вивчають техніку майбутнього, де вчать мислити, творити, дерзати. * Л. ТОВАНЕЦЬ, наш нор. На фото: 0. Шеїн за роботою. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стоп. 2. 1 вепесня 1958 о. ,СТОРІНКА ПЕРШОКУРСНИКА ПЕРВАЯ ЛЕКЦИЯ Первая лекция! Ручек коллекция, Куча тетрадок с собой обязательно. Слушают лектора очень внимательно. Как замечательна первая лекция! Это — как первое В жизни свидание, — первое Выполненное задание, ;ера в призвание, силы сознание. Іамая лучшая — радость познания! День исполненья мечты обещаний, Первых открывшихся истин Значение, новых товарищей Взгляд одобряющий — первый, Торжественный день обучения. Все переменится: возраст, Комплекция; много задумаешь — Многое сбудется, но никогда Этот день не забудется — Первая лекция! А. ДЕФЬЕ. Улюблений предмет — хімія Зрозуміло, таке рішення при ­ йшло не відразу. Любовь до хімії виникала повільно. Ще тоді, коли ми не вчили хімії, мені подоба ­ лось провадити досліди, або спо ­ стерігати, як їх провадять інші. Мені здавалось, що я знайома вже з хімією, але, як бачу тепер, не мала про неї ніякого уявлення. Справжнє моє захоплення хі ­ мією розпочалось у сьомому класі. Раптові, здавалось немож ­ ливі, результати дослідів притя ­ гували мене тепер вже не лише зовнішнім боком. Мені хотілося пізнати, чому все це так відбува ­ ється, мені хотілось самій на ­ перед уявити результат. Участь у роботі хімічного гурт ­ ка, дальше знайомство з хі ­ мією, проведення всіляких дос ­ лідів, підготовка багаточисленних хімічних вечорів, неодноразові екскурсії на підприємства — все це поширювало моє уявлення про хімію. Я вже розуміла, що це не просто предмет, який ми вивчаємо в школі. Я вже розу ­ міла тісний зв ’ язок, який існує між хімією і життям людини. Хімія як наука — така древня і така молода. Зараз перед нею відкриваються особливо широкі перспективи розвитку. Вона по праву стоїть в першому ряду поряд з іншими науками. Без неї зараз нічого неможливо зробити. Вона будує, одягає, прикрашує. І ось зараз, вже ясно усвідо ­ мивши ту величну роль, яку відіграє хімія в житті людини, те велике майбутнє, яке їй нале ­ жить, я твердо вирішила стати хіміком. . । Важко висловити ті почуття, які охопили мене, коли у спискії студентів першого курсу хіміч ­ ного факультету я побачила своє прізвище. Хочеться навчатися ду ­ же, дуже добре. Хочеться жити повнокровним студентським жит ­ тям. Так воно й буде. Н. КОТЕНКО, студентка 1 курсу хімічного факультету. Школа комсомольського З ПЕРШИХ ДНІВ ДОСВІДУ 1-го вересня ви вперше у житті ввійдете до університет ­ ських аудиторій. З цього дня на п ’ ять років ви стаєте члена ­ ми великого студентського ко ­ лективу, що має багатющі тра ­ диції, живе повнокровним жит ­ тям. У це життя повинні вклю ­ читися і ви. Досі ви були членами шкіль ­ них, або виробничих комсомоль ­ ських організацій. Всі комсо ­ мольські організації мають одну загальну меду — виховати сві ­ домих, політично-зрілих, віддап- них справі комунізму людей. Саме це завдання виконує і на ­ ша комсомольська організація. А виконати його можна лише при умові, якщо організація являє собою єдиний згуртований колектив. Створити такий ко ­ лектив у себе в групі, на кур ­ сі — одне з завдань, рішенню якого повинні присвятити себе комсомольські організації пер ­ ших курсів. Основний обов ’ язок кожного комсомольця університету — доб ­ ре навчатися. Ось чому боротьба за високу успішність — основне завдання комсомольської органі ­ зації з першого року навчання, навіть з першого семестру. Бе ­ зумовно, що деякі студенти вже з перших днів зустрінуться з труднощами оволодіння матеріа ­ лом. Група повинна уважно при ­ глядатися до таких товаришів, подавати їм термінову допо ­ могу. Яскравий приклад — друга група другого курсу хімічного факультету, де комсомольці при ­ йняли рішення просити викла ­ дачів провадити додаткові занят- тя-консультації з якісного ана ­ лізу та теоретичні семінари з органічної хімії. Така боротьба за успішність кожного студента окремо і групи в цілому розви ­ ває почуття колективізму, згур ­ товує групу в єдиний колектив. Не можна припускати, щоб єдиною формою стосунків комсо ­ мольців групи були лише лек ­ ційні години. Необхідно частіше влаштовувати культпоходи до кіно, театрів, музеїв, екскурсії на підприємства міста, провадити обговорення кінофільмів, книг, новин техніки і т. п. Можна і потрібно провадити хороші кур ­ сові вечори, але ні в якому ра ­ зі не припускаючи перетворення цих вечорів на вечори танців. Слід завжди пам ’ ятати, що під ­ готовка до цікавого тематичного курсового вечора, безумовно, сприяє розвиткові самодіяльно ­ сті та ініціативи комсомольців. Комсомольська група — не формальна одиниця, а бойовий колектив, і це буде так, якщо кожний комсомолець щодня зро ­ бить щось потрібне і корисне для колективу, в якому він жи ­ ве. Необхідно, щоб кожний ком ­ сомолець мав певне доручення. Ми знаємо випадки, коли комсо ­ мольці погано виконують дору ­ чення тому, що воно не відпові ­ дає їх інтересам. Ось чому ком ­ сорг групи, курсу повинен з перших же днів добре познайо ­ митись з комсомольцями його організації, взнати, кого цікавить спорт, художня самодіяльність, праця в комсомольському патрулі, участь у наукових гуртках і ли ­ ше знаючи все це, підбирати до ­ ручення. Крім того, комсорг і вся група повинні систематично і суворо контролювати виконання дору ­ чення, щоб комсомолець почував, що його життям і роботою цікав ­ ляться товариші. Але разом з тим дуже важ ­ ливо, щоб сам комсорг групи, к УРсу був ініціативним, щоб він сам міг запропонувати цікаву справу, організувати її здійснен ­ ня. А простір для таких справ широкий. Так, комсомольці дру ­ гого курсу географічного факуль ­ тету минулого року добровільно взяли шефство над університет ­ ським ботанічним садом. Робота сподобалась комсомольцям, вони сумлінно, з душею поставились до її виконання, принесли ба ­ гато користі. Друга група друго ­ го курсу хімічного факультету вирішила допомогти будівельни ­ кам Шебелінки налагодити куль ­ турно-масову роботу. Хіміки зі ­ брали хорошу бібліотечку. У ве ­ ресні ця група разом з першою групою свого курсу збирається поїхати до Шебелінки з концер ­ том художньої самодіяльності. Цікава робота в цьому році буде на біологічному факультеті. Май ­ бутні біологи збираються органі ­ зувати шефство над зоопарком. Активізує свою діяльність ком ­ сомольський патруль. Це теж дуже цікава і корисна праця. Комітет комсомолу певний, що ви, товариші першокурсники, активно включитесь у наше бурхливе цікаве життя. І. ГУТМАН, член комітету комсомолу. Увага, першокурснику! Ти будеш читачем наших бібліотек Для глибокої проробки прослуханих лекцій сту ­ денту необхідні посібники, підручники та інша література. Все це він одержує в бібліотеці уні ­ верситету. До вступу в університет кожний з вас в основне му був знайомий з правилами ко ­ ристування бібліотекою, але бібліотеки вищих учбових закладів дещо відзначаються від шкіль ­ них та масових. Вузівська бібліотека належить до бібліотек за ­ критого типу. Склад її фонду в основному від ­ повідає профілю вузу. Тут зібрана література наукового та учбового характеру. При нашому університеті є дві великі бі ­ бліотеки з фондом близько двох мільйонів томів. Одна з них — центральна наукова бібліотека для викладачів та студентів старших курсів, дру. га — учбова бібліотека, яка складається з трьох філіалів: перший обслуговує студентів географіч ­ ного, геологічного, історичного, філологічного .га економічного факультетів; другий обслуговує фі- зико-математичний, радіофізичний -та хімічний факультети; фондом третього філіалу користу ­ ються майбутні біологи. При бібліотеках є чи ­ тальні зали. До послуг студентів в кожній бібліотеці є ка ­ талоги, довідники бібліографічного характеру та бібліограф, який завжди подасть допомогу в до ­ борі літератури для більш глибокої проробки матеріалу. Держава витрачає великі кошти на придбання літератури. Потрібно, щоб кожний студент обе ­ режно користувався книгами, завжди пам ’ ятав, що кожна книга, яку він одержує в бібліотеці, повинна прослужити багато років і допомогти десяткам його товаришів. Н. ДРОЯРОНОК, співробітник учбової бібліотеки. Щоб стати хорошим спеціалістом Чому я вступаю до університе ­ ту? Бажання навчатись на фізи- ко-математичному факультеті ви ­ никло у мене давно, ще під час перебування у авіаційному тех ­ нікумі, коли почали вивчати ма ­ тематику, механіку, аеромехані ­ ку. Мене зацікавили ці дисциплі ­ ни. Ось чому, закінчивши техні ­ кум і працюючи на заводі, я вступив на математичний відділ заочного відділення університету. Але заняття були перервані служ ­ бою у частинах Радянської Ар ­ мії. Зараз служба закінчена, І я хочу здійснити мрію — вивчати математику. Добре підготуватися і успішно скласти вступні екзамени зумів завдяки тому, що на підготовчих курсах, організованих при універ ­ ситеті, я з допомогою викладачів багато займався по екзаменацій ­ них предметах. Л. ТОЛМАЧОВ. Виробництво — добра школа Віддзвенів останній дзвінок, відгремів випускний вечір. І ось ти з атестатом зрілості в руках стоїш біля початку великих шля ­ хів, шляхів життя. Який обрати? Ти знаєш, що всі вони хороші, і все ж повинен обрати один — той, який любиш, бо знаєш, що саме там принесеш найбільшу користь. Короткі статті і великі книги розповіли мені про досягнуті успіхи в галузі оволодіння атом ­ ним ядром. Все це вплинуло на мене. Не роздумуючи, я подав заяву до університету. Але… по конкурсу не пройшов. Від мене немов би вимагали ще подумати: «чи вірний ти обрав шлях? Може передумаєш?» Поступив працювати на третю Дистанцію путі на Південній за ­ лізниці. Спочатку було важко, але допомагали товариші, вчили майстри, і [поступово все ставало гаразд. Доручали з кожним днем все більш відповідальні завдання, приємно було усвідом ­ лювати, що став робітником. Колектив був чудовий, готовий допомогти всім, навіть і прямим, «супротивникам», які підписали соцдоговір тут, у маленькій кон ­ торці майстра, на папері, і біля верстатів — на ділі. А вечорами — знов за підруч ­ ники. Екзамени підходять до кінця. Час праці на виробництві дав мені багато. Я твердо знаю, що попереду ще багато труднощів, що це тільки початок, бо «жити — значить боротися». Може бути, що і цього року мені не вдасться стати студентом університету: люди, які складають екзамени разом зі мною, так, як і я, мріють стати фізиками і дуже старають ­ ся, а прийняти всіх неможливо. Але я буду навчатися ще і ще, а студентом ядерного відділення фізмату стану обов ’ язково. В. СИЗОНЕНКО. Від редакції. Все це Во ­ лодимир Сизоненко розповів на ­ шому кореспонденту в період вступних екзаменів. Повідомляє ­ мо читачів, що В. Сизоненко — студент І курсу ядерного відді ­ лення університету. Поздоров ­ ляємо його, як і всіх, хто сьогод ­ ні розпочне вперше в своєму житті університетський день. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор 3. 1 вересня 1958 р. ,КІНОСТУДІЯ ПОВИННА ЗРОСТАТИ = Наприкінці квітня на звітній конферен- їції СНТ університету кіностудія ХДУ по- Ёказала свої перші роботи. Сорокахвилин- | ний сеанс викликав схвальну оцінку ауди- |торії. Таким чином, ми можемо вважати, іщо перший період роботи кіностудії успіш- :но завершено. Чим же він був значний? ІЧим був насичений? І Восени минулого року на скромній базі ^хімічного факультету під керівництвом ма ­ ститого кінолюбителя проф. Леона Михай- іловича Андреасова почав працювати гур- іток ентузіастів кіно і фото. Часом його ісклад збільшувався до кількох десятків щоловік, але потім крива зростання падала (кількісно, але не якісно!): ті «випадкові» відвідувачі, як потім виявилось, хотіли відразу ж знімати повнометражні художні фільми, і, очевидно, кропітке теоретичне засвоєння нової справи здалося їм марною витратою часу. Такі ж завзяті «кіношни- ки» як Борис Шихов, Олександр Сергеев, Олег Король, Валерій Шевелев, Ала Чаус, Юрій Ковдря, Юрій Войнарович та інші поступово познайомились з багатьма над ­ звичайно потрібними речами, вивчили об ­ ладнання вузькоплівкового кінозйомного і кінопроекційного апаратів, основи кіно- техніки, засоби комбінованої і мультиплі ­ каційної кінозйомок, основи лабораторної обробки плівки тощо. І ось лише тепер університетські кічо- любителі можуть сміливо сказати, що вони готові здійснювати «солідні» практичні справи. Перший період роботи ознаменувався збагаченням нашого кіногосподарства но ­ вою апаратурою: другою кінозйомного ка ­ мерою «Київ», магнітофоном «Дніпро» і т. ін. Із сторінок газети студійці вислов ­ люють глибоку вдячність проректору Во ­ лодимиру Івановичу Махиньку, який дуж.е багато зробив для студії, завжди охоче йшов назустріч нашим численним прохан ­ ням. У нас у кіностудії працюють представни ­ ки шести факультетів ХДУ, не беруть уча- сті лише історики, біологи та економісти. Саме болюче питання — чи буде нареш ­ ті в нас освітлювальна апаратура? — ли ­ шається не з ясованим і досі. Взимку ми не могли знімати в приміщеннях, не змо ­ жемо розгорнути діяльність там і зараз. Отже, кіностудія неспроможна відобрази- зити всю внутрішню учбово-технічну і наукову діяльність університету, його жит ­ тя. Потрібний студії і «персонально» за ­ кріплений за нами проектор «Україна», який на факультеті часто стоїть без діла. Треба налагодити постачання студії кіно- плівкою, для цього слід закупити її відразу в достатній кількості. Тепер про наші творчі плани і можли ­ вості. Якщо раніше у нас кожен член сту ­ дії був універсалом, тобто брався за все, що було потрібно, то тепер наступив пе ­ ріод диференціювання. Зокрема, такі това ­ риші, як Войнарович, Ковдря, Шихов взя ­ лись за розробку сценарієв, чого особливо бракувало минулого року. Інші захопи ­ лись операторською діяльністью. Процес спеціалізації ще триває, він послужить справі впорядкування і підйому ще на одну ступінь всієї багатогранної роботи студії. Основа нашої творчості — сценарій. Ось чому стрибок, який ми зробили в цьо ­ му відношенні за останній час, вселяє ба ­ гато надій. Ми з Войнаровичем зробили сце ­ нарій по мотивах оповідання 0. Серафи ­ мовича «Дві смерті». Цей сценарій є скром ­ ним нашим вкладом у підготовку до свят ­ кування сорокаріччя комсомолу: в ньому розповідається про героїчну боротьбу на ­ ших батьків і матерів у роки громадян ­ ської війни. Дівчина-революціонерка йде в розвідку до лігва ворогів, щоб добути по ­ трібні відомості про їх наміри. Про її хо ­ робрість і винахідливість, про її мужню загибель ми й хочемо розповісти в коротко ­ метражному фільмі на 271 режисерський кадр. З наступом сонячної зйомочної погоди стабилізувалася робота і нашого відділу кінохроніки. Планів у нас зараз стільки, що, оче ­ видно, доведеться додатково клопотати про придбання нових апаратів. Отже* ми всту ­ паємо у період, коли наша робота буде ре ­ гулярно демонструватися університетсько ­ му глядачеві. Незабаром настане час, коди жодна студентська конференція, жоден ве ­ чір, жоден культурно-масовий захід в уні ­ верситетському масштабі не обійдеться без демонстрування власних фільмів. Якщо в першому періоді роботи в студії ми не прагнули до великої кількості її учасників, то тепер, коли створено ядро студії, з ’ явилась гостра потреба залучення до нашого колективу нових студентів. Товариші з комітету комсомолу і проф ­ кому, зверніть на нас свою увагу, ваша до ­ помога нам конче потрібна! Студенти! Йдіть до нас усі, хто любить мистецтво, техніку. Особливо раді будемо художникам, їх чекають видові, ланд ­ шафтні фільми. Сміливіше стукайте до нас, фотолюбителі. В. ЗЕЛЕНЕЦЬКИЙ, член ради кіностудії ХДУ. ПРО БУДНІ ПРАКТИКИ Студенти-географи, прохо ­ дячи практику на Кавказі, виконували завдання за про ­ грамою МГР. Друкуємо їх ­ нього листа з долини Баякса (Ельбрус), в якому четвер ­ токурсники Володимир Бу- ракрв, Ігор Червоньов та. ін ­ ші повідомляють свого ви ­ кладача Г. П. Дубінського про хід роботи. «..-Останній лист ми наді ­ слали 10 червня. Після цьо ­ го ми побували в «Зеленому готелі». Там лежав сніг і стояла вода. Одержавши ін ­ струменти, ми пішли з та ­ бору і влаштувалися на піз- дорозі до льодовика- Звідси ми ходили до «Зеленого», але дістатися змогли лише 16-го. 17 червня ми розташу ­ вали прилади по місцях спо- стережень і відремонтували стійки. Можна було б розпочина ­ ти роботу, але вночі випав сніг з градом і дощем. Всю ніч ми боролися із затоплен ­ ням — палатки підмокли. День 18-го відпочивали, встановлювали палатки, су ­ шили майно. 19-го, тобто сьогодні, зранку йшов дощ з крупою, погода погана, але, можливо, розпочнемо спо ­ стереження Беоргію Петровичу, нам потрібна рулетка. Я навіть не подумав, що в приладах, залишених на зберігання,’ немає цієї речі- Надішліть її, будь ласка, з тими хлоп ­ цями, що повинні приїхати. Потрібні і запасні термоме ­ три для Асмана — 3 — 4. ^ ’ БУРАКОВ». Слідами наших вис туп і в „Волика ображають “ В газеті «Харківський універ ­ ситет» під такою назвою було вміщено фейлетон, в якому роз ­ повідалось про обурливу поведін ­ ку студента IV курсу біофаку В. Леснікова. Наказом ректора за негідну поведінку, яка’ ганьбить звання радянського студента, В. С. Леснікова виключено з уні­ верситету з правом поновлення через рік-два при умові пози ­ тивної громадсько-політичної та виробничої характеристики з міс ­ ця роботи. ІІо сторінках журналу „Всесвітні студентські новини “ . ЗАСОБИ ЗБОРУ КОШТІВ Багато з коледжів та універ ­ ситетів у США розробили цілий ряд занадто своєрідних засобів для збору коштів на потреби, на здійснення задуманих проек ­ тів, на фінансування діяльності студентських організацій. Тут на. водяться деякі з тих засобів, які вдалися: Університет в Нотр Дам. Факультетський конкурс ніг. Фотографії ніг шести чолові ­ ків факультету вміщені без вка ­ зівок прізвищ їх володарів на дошку об ’ яв. Студенти кидають монети до скарбничок, які при ­ кріплені біля кожної пари ніг. Жіночий коледж у Пенсільванії. Перетягу ­ вання на канаті. Команди пер- шого та другого курсів зма ­ гаються у перетягуванні на ка наті; причому по середині ви ­ рито глибоку яму, яка напов ­ нюється грязюкою. Глядачі до ­ пускаються лише по платних квитках. Державний учитель ­ ський коледж у С л і п- п е р Р о к. Факультет «на бруд ­ ній роботі». Всі студенти фа ­ культету протягом певного ча ­ су виходять чистити взуття, одяг, виконувати дрібні дору ­ чення. Заробіток йде до загаль ­ ного фонду. Технічний коледж Карнеги. Конкурс на самого некрасивого чоловіка. Найбільш відомі студенти факультету фо- тографуються й їхні фото вмі ­ щуються у спеціальну кабіну. Інші студенти обирають самого «потворного», кидаючи гроші у вміщені біля фотографій скарб ­ нички. Державний коледж у Пенсільванії. Продаж кон ­ дитерських виробів. Студенти виготовляють печиво, торти і т. ін. і потім розпродають ці вироби з лотків у громадських місцях. Коледж у М а у н т М е р- с і. На загальному пікнику розі ­ грується у лотерею кошик з харчами разом з дівчиною, яка ці харчі приготувала. Це лише деякі факти з вели ­ кого списку. ШАХИ І ШАШНИ Починаючи з цього номера, редакція вирішила у відділі «Фізкультура і спорт» висвітлювати шахово-шашкове життя університету, вміщувати етюди, задачі, кінцівки, найкращі партії наших шахистів і шашкістів, а також провадити шахово- шашкові вікторини і конкурси. Цим ми сподіває ­ мось підвищити активність шашкістів і шахі ­ стів університету, сприяти підвищенню класа гри наших університетських команд. Повідомляйте нас про цікаві турніри, що від ­ буваються на факультеті або в гуртожитку. При ­ носьте матеріали до редакції. На діаграмі No 1 — одне з найцікавіших комбінаційних по ­ ложень, в якому білі, не зва ­ жаючи на значну матеріальну перевагу чорних, вигріють, проводячи красиву комбінацію в 11 ходів. Знайдіть її. No 2. No 1. No 2. Стоклітинні шашки. Знайдіть комбінаційний виграш в позиції на діаграмі. Не за ­ бувайте правил, відзначаючих стоклітинні шашки від росій ­ ських: а) бити більшість, б) шашка, що попала на дамочне поле, стає дамкою слідуючим ходом, г) шашка, що зробила удар через дамочне поле, залишаєть ­ ся простою шашкою. З 1-го вересня провадиться підписка на університетську багатотиражку »ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ “ Підписна ціна на півріччя — 4 крб. Підписку приймають уповноважені на факультетах. З поразки — правильні висновки Право на участь в першості ву ­ зів України з легкої атлетики команда легкоатлетів нашого уні ­ верситету завоювала перемогою в першості Харківської зони, ви ­ передивши такі сильні команди, як. легкоатлети Харківських ме ­ дичного та інженерно-будівельно ­ го інститутів, Полтавського буді ­ вельного та ін. Першість України відбувалась В липні в м. Дніпропетровську. Незважаючи на успішний виступ окремих наших спортсменів — Кудиненка, Рогозянської, Гуляє- ва — наша команда виявилась слабо підготованою для участі в змаганнях такого великого мас ­ штабу. І хоча ми зуміли домог ­ тись перемоги над сильною командою ХПТу, все ж вище 10- го місця піднятися не змогли. Наша секція багато чому на ­ вчилася на цих змаганнях, зроби ­ ла з поразки правильні висновки: тренуватися більш методично і систематично. В. МАЯЦЬКИЙ, викладач кафедри фізкультури та спорту. Редактор В. БУДНІКОВ.